Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Ahmed

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Ahmed » 15 feb 2010, 14:01

Niets mis mee hoor om hier Turks te spreken. Vind het een mooie taal, en tjah, tijd voor iets nieuws hé. Er word toch gezegd dat taal een levend organisme is.

Pvda, go Metin :clap:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 15 feb 2010, 14:03

Wat staat er eigenlijk?

Ahmed

Bericht door Ahmed » 15 feb 2010, 14:05

Boven dat potlood staat in ieder geval : Gesponserd door Taliban

allen

Bericht door allen » 15 feb 2010, 14:09

Christoph schreef:
allen schreef:Ultraslecht voorbeeld. Is Nederlands te moeilijk voor deze beste vriend?
Nederlands is te moeilijk voor zijn doelgroep. Die leek mij wel duidelijk?
Dan moeten ze die doelgroep maar Nederlands laten leren. Met alle respect, ik stoor me ontzettend aan mensen die zich niet aanpassen. Zat vroeger een Turkse jongen bij de groep. Die kon perfect Nederlands spreken. Wanneer er echter een Turkse vriend bij komt zitten, verstaat de hele groep plotsklaps niets meer van de beste jongen. Spreek toch gewoon de taal die iedereen verstaat. Ongehoord onbeschoft vind ik het wanneer mensen zich niet even aan willen passen. Alsof ik Chinees ga zitten praten wanneer ik weet dat 8 van de 10 personen het niet verstaat. Bewaar dat taaltje maar lekker voor thuis. Overigens gaat diezelfde vlieger op voor welk ras dan ook. Chinezen niet uitgezonderd. :idea:

Ik snap overigens ook niet hoe het kan dat mensen soms al 10 jaar of langer in Nederland wonen en nog de taal niet kunnen spreken. :drinking:

Michel P

Bericht door Michel P » 15 feb 2010, 14:13

+1 Allen,

De wil om het te leren is er niet, en dat is triest. Hoe beperkt moet het wel niet voelen om niet te kunnen communiseren met de mensen omdat je de taal niet machtig bent. Partijen ala PVDA zijn met dit soort zaken schandalig bezig. Maar ook gemeenten en ziekenhuizen e.d. die alles in tig talen aanbied.... dan leer je het nooit. Only in NL dit soort onzin die meedoen juist tegen werkt.

Michel

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 15 feb 2010, 14:14

+1 Allen, hopeloos irritant!

Veel Friezen hebben daar ook een handje van, spreken meestal prima Nederlands. Maar zodra er een mede Fries bij komt staan gaan ze Fries praten, waarom? :|

GTRene

Bericht door GTRene » 15 feb 2010, 14:16

http://www.acbkenniscentrum.nl/turken" onclick="window.open(this.href);return false;

is al een wat ouder artikel, inmiddels wel 400.000 turken schat ik of meer...in 2007 waren het er al 368.600...
Alhoewel er al eeuwenlang contacten bestaan tussen Nederland en Turkije, is er pas vanaf de jaren '60 sprake van migratie van Turken naar Nederland. In 1960 vermeldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor de eerste maal de aanwezigheid van Turken in Nederland. Het ging toen om honderd personen. In 1961 waren het er tweehonderd, in 1962 driehonderd, in 1963 twaalfhonderd en in 1964 4.300. Inmiddels wonen er bijna 300.000 mensen in Nederland, waarvan één van de ouders uit Turkije afkomstig is. De Turken vormen hiermee de grootste, niet westerse, etnische minderheid in Nederland, waarbij overigens moet worden opgemerkt dat het arbitrair is om iedere burger uit Turkije ook Turk te noemen. Want behalve Turken (van oorsprong een nomadisch volk uit Mongolië) wonen er in Turkije vele andere volkeren, waaronder Koerden, Arabieren, Assyriërs, Armeniërs, Lazen, Tsjerkessen, Turkmenen, Karakalpaken, Tartaren, Bosniërs, Grieken, Joden en Albanezen
zie hier overzicht Turken Marokanen Surinamers, Antilianen.

http://www.foquz.nl/allochtonen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 15 feb 2010, 14:16

Ahmed schreef:Boven dat potlood staat in ieder geval : Gesponserd door Taliban
:hmmm:
Is het dan een serieus pamflet?

Tom

Bericht door Tom » 15 feb 2010, 14:25

Triest.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 feb 2010, 14:26

http://hoeiboei.blogspot.com/2009/03/pv ... ieuze.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 feb 2010, 14:39

met allen eens.
Trieste figuren.

Richardt. schreef:+1 Allen, hopeloos irritant!

Veel Friezen hebben daar ook een handje van, spreken meestal prima Nederlands. Maar zodra er een mede Fries bij komt staan gaan ze Fries praten, waarom? :|
Ook mee eens, 't is aan de andere kant wel een officiele taal hier in Nederland en daarbij is Drents natuurlijk een spraakgebrek :lol: :lol: :lol: (geintje) , dit is natuurlijk erger, dit is 't Paard van Troje, dit soort dingen....
maar ik wissel altijd meteen van Fries naar Spaans naar Engels naar Nederlands en Duits, wat maar moet. Maar die medio orientale talen, nee dat gaat me mentaal te ver.

Fabian

Bericht door Fabian » 15 feb 2010, 14:44

allen schreef:
Christoph schreef:
allen schreef:Ultraslecht voorbeeld. Is Nederlands te moeilijk voor deze beste vriend?
Dan moeten ze die doelgroep maar Nederlands laten leren. Met alle respect, ik stoor me ontzettend aan mensen die zich niet aanpassen. Zat vroeger een Turkse jongen bij de groep. Die kon perfect Nederlands spreken. Wanneer er echter een Turkse vriend bij komt zitten, verstaat de hele groep plotsklaps niets meer van de beste jongen. Spreek toch gewoon de taal die iedereen verstaat. Ongehoord onbeschoft vind ik het wanneer mensen zich niet even aan willen passen. Alsof ik Chinees ga zitten praten wanneer ik weet dat 8 van de 10 personen het niet verstaat. Bewaar dat taaltje maar lekker voor thuis. Overigens gaat diezelfde vlieger op voor welk ras dan ook. Chinezen niet uitgezonderd. :idea:

Ik snap overigens ook niet hoe het kan dat mensen soms al 10 jaar of langer in Nederland wonen en nog de taal niet kunnen spreken. :drinking:
+1

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 15 feb 2010, 14:50

Robin schreef:met allen eens.
Trieste figuren.

Richardt. schreef:+1 Allen, hopeloos irritant!

Ook mee eens, 't is aan de andere kant wel een officiele taal hier in Nederland en daarbij is Drents natuurlijk een spraakgebrek :lol: :lol: :lol: (geintje) , dit is natuurlijk erger, dit is 't Paard van Troje, dit soort dingen....
maar ik wissel altijd meteen van Fries naar Spaans naar Engels naar Nederlands en Duits, wat maar moet. Maar die medio orientale talen, nee dat gaat me mentaal te ver.
Ik erger me ook aan Drenten die niet fatsoenlijk ABN kunnen spreken, je pikt ze er altijd zo uit op TV. Klinkt allemaal net even wat slechter dan Limburgse G bijvoorbeeld

Maus335i

Bericht door Maus335i » 15 feb 2010, 15:14

allen schreef:
Christoph schreef:

+1

Misschien is het een beetje overdreven... maar ik was 2 maand terug met wat vrienden in Amerika (waren met zn 4'en). Ik vind het ronduit onbeschoft om Nederlands te praten in het bijzijn van Amerikanen, terwijl wij prima Engels kunnen. Gewoon aanpassen in het land waar je verblijft, niemand verplicht je om er heen te gaan en als je dat dan doet gelden de plaatselijke normen en waarden, niet je eigen.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 15 feb 2010, 15:28, 3 keer totaal gewijzigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 15 feb 2010, 15:26

Ravin ///M schreef:
Ahmed schreef:Boven dat potlood staat in ieder geval : Gesponserd door Taliban
:hmmm:
Is het dan een serieus pamflet?
http://www.pvdadelfshaven.nl/Images/Fol ... mirtas.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Elco

Bericht door Elco » 15 feb 2010, 15:32

Dit is wel heel triest. Om hier zo mee geconfronteerd te worden in Nederland.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6034 ... ers__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Luuk

Bericht door Luuk » 15 feb 2010, 15:55

PvdAllah.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 feb 2010, 20:20

:lol: nahja eigenlijk is het triest... maar ook leuk gevonden :angel:

Metchu

Bericht door Metchu » 15 feb 2010, 22:16

zucht... ik had er een in 3 talen 4 jaar geleden...

Nederlands, Turks en Spaans...

Maar dan wel in priveruimtes (spaanse centrum en bijvoorbeeld turks koffiehuis e.d.), niet openbare plekken... openbaar is een ander verhaal trouwens

Michel P

Bericht door Michel P » 15 feb 2010, 22:19

Metchu schreef:zucht... ik had er een in 3 talen 4 jaar geleden...

Nederlands, Turks en Spaans...

Maar dan wel in priveruimtes (spaanse centrum en bijvoorbeeld turks koffiehuis e.d.), niet openbare plekken... openbaar is een ander verhaal trouwens
Dan nog is en blijft het triest IMO!!

Leer de taal van het land waarin je woont.

Michel

Metchu

Bericht door Metchu » 15 feb 2010, 22:21

ja leuk en aardig... maar wat about die mensen die 30 jaar lang in de asbest hebben zitten buffelen en nu 60/65+ zijn en toch betrokken willen zijn? Juist voor die mensen is het fijn als je ze in hun eigen taal, op de hoogte kan brengen. Voor de rest ben ik het met je eens dat iedereen Nederlands moet leren!

allen

Bericht door allen » 15 feb 2010, 22:25

Metin, ik vind dat een goedkope smoes. 30 Jaar asbest happen is onmenselijk, maar heeft niets te maken met de taal die je kunt leren spreken.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 15 feb 2010, 22:25

Die asbelt buffelaars hebben vast wel kinders die het heilige woord willen verspreiden (of als tolk willen fungeren).
Dat soort buitenlandse posters mogen wat mij betreft uit het straatbeeld blijven (permanent).
En voor de mensen die het Drenths/Fries spul gaan vergelijken met Turkse taal, GTFOH :please:

Metchu

Bericht door Metchu » 15 feb 2010, 22:32

allen schreef:Metin, ik vind dat een goedkope smoes. 30 Jaar asbest happen is onmenselijk, maar heeft niets te maken met de taal die je kunt leren spreken.

sorry, maar die mensen die ouderen... die turkse/marokkaanse/spaanse ouderen... die hier kwamen om te werken... die kregen geen scholing of een relaxte woning of iets dergelijks... die kwamen om hier te buffelen... niets mis mee om die mensen het wat gemakkelijker te maken!

Plaats reactie