Ik heb een AC Schnitzer paneeltje gekocht (Allen ook) om daarin een VDO olietemperatuurmeter kwijt te kunnen. Wat is nu een verstandige plek op de motor om de sensor te plaatsen ? Ik lees hier en daar kritische noten over plaatsing in de carterplug. Dit omdat de olietemperatuur daar niet de feitelijke temperatuur in het blok weergeeft.
Wat zijn dan de alternatieven ?
Olietemperatuurmeter + sensor plaatsen hoe en wat ?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Olietemperatuurmeter + sensor plaatsen hoe en wat ?
Laatst gewijzigd door Joy op 19 dec 2006, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Bij M3's zit ie in het filterhuis.
Volgens mij zijn er Alpina filterhuisdeksels beschikbaar waar je een sensorplug in kwijt kan, zo deden ze dat ook bij hun eigen auto's.
Volgens mij zijn er Alpina filterhuisdeksels beschikbaar waar je een sensorplug in kwijt kan, zo deden ze dat ook bij hun eigen auto's.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 19 dec 2006, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Dit is inderdaad interessant omdat je maar net moet weten waar in je blok je olietemperatuur wilt weten.
De olie in je carter is net teruggestroomd vanuit je kop en heeft daardoor een redelijk hoge temperatuur die goed aangeeft wat er aan de hand is.
Maar als je een oliekoeler hebt is het een ander verhaal. Plaats je hem voor de koeler dan meet je hogere waardes dan na de koeler.
Eigenlijk heb je dan 2 sensoren en 2 metertjes nodig.
Die van voor de koeler met je max olietemperatuur en is dus van belang als je vol aan het knallen bent.
Die van na de koeler laat juist zien welke temperatuur olie juist in je draaiende delen wordt gepompt en laat dan dus zien wanneer je op het gas kan gaan staan na een koudstart. Het lijkt mij het belangrijkste om in ieder geval een sensor vóór de koeler te hebben als je trackdays doet.
De olie in je carter is net teruggestroomd vanuit je kop en heeft daardoor een redelijk hoge temperatuur die goed aangeeft wat er aan de hand is.
Maar als je een oliekoeler hebt is het een ander verhaal. Plaats je hem voor de koeler dan meet je hogere waardes dan na de koeler.
Eigenlijk heb je dan 2 sensoren en 2 metertjes nodig.
Die van voor de koeler met je max olietemperatuur en is dus van belang als je vol aan het knallen bent.
Die van na de koeler laat juist zien welke temperatuur olie juist in je draaiende delen wordt gepompt en laat dan dus zien wanneer je op het gas kan gaan staan na een koudstart. Het lijkt mij het belangrijkste om in ieder geval een sensor vóór de koeler te hebben als je trackdays doet.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart