Olietemperatuurmeter + sensor plaatsen hoe en wat ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Olietemperatuurmeter + sensor plaatsen hoe en wat ?

Bericht door Joy » 19 dec 2006, 21:07

Ik heb een AC Schnitzer paneeltje gekocht (Allen ook) om daarin een VDO olietemperatuurmeter kwijt te kunnen. Wat is nu een verstandige plek op de motor om de sensor te plaatsen ? Ik lees hier en daar kritische noten over plaatsing in de carterplug. Dit omdat de olietemperatuur daar niet de feitelijke temperatuur in het blok weergeeft.
Wat zijn dan de alternatieven ?
Laatst gewijzigd door Joy op 19 dec 2006, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7240
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 19 dec 2006, 21:11

Goeie vraag, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 dec 2006, 21:43

Bij M3's zit ie in het filterhuis.

Volgens mij zijn er Alpina filterhuisdeksels beschikbaar waar je een sensorplug in kwijt kan, zo deden ze dat ook bij hun eigen auto's.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 19 dec 2006, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 19 dec 2006, 22:30

Je hebt ook peilstoksensors die ipv je oorspronkelijke peilstok komen te zitten. Anders een ring tussen je blok en oliefilter met een T stukje voor een oliedruk en temperatuur gever.

Carterplug is vooral een heel gevoelige plek qua evt beschadigingen, qua temp maakt het geen jota uit.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 20 dec 2006, 13:06

Dit is inderdaad interessant omdat je maar net moet weten waar in je blok je olietemperatuur wilt weten.
De olie in je carter is net teruggestroomd vanuit je kop en heeft daardoor een redelijk hoge temperatuur die goed aangeeft wat er aan de hand is.
Maar als je een oliekoeler hebt is het een ander verhaal. Plaats je hem voor de koeler dan meet je hogere waardes dan na de koeler.
Eigenlijk heb je dan 2 sensoren en 2 metertjes nodig.
Die van voor de koeler met je max olietemperatuur en is dus van belang als je vol aan het knallen bent.
Die van na de koeler laat juist zien welke temperatuur olie juist in je draaiende delen wordt gepompt en laat dan dus zien wanneer je op het gas kan gaan staan na een koudstart. Het lijkt mij het belangrijkste om in ieder geval een sensor vóór de koeler te hebben als je trackdays doet.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 dec 2006, 14:01

Goeie post Maik. Zo had ik het nog niet bekeken. Erg logisch

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten