Hoe kijk je terug op jouw km's als beginnend bestuurder?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robertdj

Hoe kijk je terug op jouw km's als beginnend bestuurder?

Bericht door Robertdj » 08 feb 2010, 09:59

Een topic voor de beginnende bestuurders, gevuld door de 'ervaren' bestuurders.

Als je nu terugkijkt op jouw eerste km's, wat vind je er dan van? Welke dingen deed je vroeger die je nu nooit meer zou doen. Acties waarvan je nu denkt, hoe kan het dat dat nooit fout is gegaan. Ik hoop dat ik (en mogelijk andere beginners) dingen herkennen waardoor we ons rijgedrag veiliger kunnen maken. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat iedere verse automobilist een kamikazepiloot is. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Robertdj op 08 feb 2010, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Kgroot.nl
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2

Re: Hoe kijk je terug op jouw km's als beginnende bestuurder?

Bericht door Kgroot.nl » 08 feb 2010, 10:00

Pfff das een goeie..
Inmiddels 4 jaar me rijbewijs..
Na 3 maanden reed ik me eerste auto kort op de vangrail dankzij olie op de afrit..
Verder eigenlijk niet echt hele gekke dingen..

Knot

Bericht door Knot » 08 feb 2010, 10:02

LOL.. ik had binnen 10.000km schade.... en daarna nog 25x bij schadegevallen betrokken.... vrij ernstig dus, maar wel veel risico genomen en veel van geleerd.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 08 feb 2010, 10:03

Welke risico's nam je dan? En nog belangrijker, wat heb je geleerd? :)

Knot

Bericht door Knot » 08 feb 2010, 10:04

Gewoon voluit knallen zegmaar, buiten/binnen/buiten circuitstijl rijden dan laat je afentoe een stuk velg en draagarm achter, dat soort acties.

Roy

Re: Hoe kijk je terug op jouw km's als beginnend bestuurder?

Bericht door Roy » 08 feb 2010, 10:29

Prima. Geen schade, helemaal niks. Knallen? Tijdens de DF Elfstedentocht enzo ;)

Zjeraaar

Bericht door Zjeraaar » 08 feb 2010, 10:43

Hahahah, mooi topic! Bij mij was `t vooral wat m`n gebakje toeliet, en dat was niet zo veel :bag:
Had een golfje 2 met 1.3 motor, daar wel redelijk mee gescheurd maar niks echt gevaarlijks volgensmij, weleens wat handrembochtjes op `n leeg industrie terrein met wat vrienden enzo, the ususal ;)
Veeeel plezier aan beleeft in ieder geval. Denk dat het ook niet zo slecht was om te beginnen met een gebakje wat niet zoveel toeliet... zeker als je nu ziet dat sommige mensen die hun RBW halen meteen in VR6 golfjes en 6 cil. bmw`s rijden (en vooral hoe ze daar in het verkeer mee omgaan)

Dit was `m, geweldig autotje :mrgreen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zjeraaar op 08 feb 2010, 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Rivanov
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Bericht door Rivanov » 08 feb 2010, 10:45

Nu 5 jaar m'n rijbewijs. 0 schade.. 0 snelheidsbekeuring (ja, één in Zuid-Afrika, dus die tel ik niet mee :mrgreen: )

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 08 feb 2010, 10:48

Toevallig van de week 5 jaar me rijbewijs.. dus even van me puntenrijbewijs af :lol:
Heb in die jaren nooit schade gereden .... even afkloppen..
Heb onderhand 150-200k aan kilometers erop zitten denk ik.

Wel was ik in het begin overmoedig af en toe hoor... maar heb eigenlijk nooit gekke dingen uitgehaald.
Heb 2x een 360 gemaakt en daar is het wel bij gebleven tot nu toe.

ADV

Bericht door ADV » 08 feb 2010, 11:13

Wat is beginnend bestuurder? Heb nu iets langer dan 2 jaar mijn rijbewijs maar wel al 120.000 km gereden..

Dingen wat ik tegenwoordig anders doe? Mwoah, denk dat ik beter kan anticiperen dan toen ik net begon. Dat is ook wel logisch als je wat meer rijdt, kan veel beter inschatten of iemand hem er voor gooit of niet. En door het driften heb ik inmiddels aardige wagenbeheersing. Kan mijn rwd auto (en ook een fwd auto door de slipcursus die ik ooit gehad heb) aardig opvangen.

Ik denk dat het enige wat je echt moet doen om beter te kunnen rijden dan wanneer je net bent afgereden kilometers maken is.

Overigens ben ik ook begonnen met een rotautotje; een smart.. heeft het een maand volgehouden, toen ging cilinder stuk.. daarna tijdelijk een e46 318i, toen een Suzuki 1.3 en daarna een Cooper S. Mooie opbouw..

Mathieu

Bericht door Mathieu » 08 feb 2010, 12:12

Ik heb al 17 jaar mijn rijbewijs :goodnight:

Hielke

Bericht door Hielke » 08 feb 2010, 12:27

Steengoeie vraag.

Ik heb sinds 2 april 1982 m'n rijbewijs. In die bijna 28 jaar ben ik als bestuurder nog nooit bij een verkeersongeluk betrokken geweest. In de eerste 6 maanden sinds die 2e april 1982 is dat meer aan geluk dan wijsheid te wijten geweest. De 3 meest hachelijke situaties in die eerste maanden staan me nog vlijmscherp in het geheugen gegrift. Deels waren ze te wijten aan overmoed, deels aan een gebrek aan ervaring. Stuk voor stuk hadden ze in een hele vervelende situatie kunnen uitmonden.

Als beginnend bestuurder is het bijna onvermijdelijk dat je in dergelijke situaties terecht komt. Ik heb het geluk gehad ik die situaties heb herkend voor wat ze waren. Hachelijke fouten. Van die fouten moet je het eigenlijk ook hebben. Ze zetten je weer met beide voeten op de grond. Natuurlijk mits je het inzicht hebt om de fout als fout te herkennen.

Hier op het forum wordt veel over sportief rijden en autosport gesproken. Hou er rekening mee dat voertuigbeheersing nauwelijks iets met je kunde als verkeersdeelnemer te maken heeft. De beste verkeersdeelnemers zijn zij die de fouten van anderen snel weten te herkennen en er op weten te anticeperen.

Tom

Bericht door Tom » 08 feb 2010, 12:35

Niet veel anders dan nu. Kan nu beter situaties en snelheden inschatten, maar vond m'n oude rijgedrag niet gevaarlijk. Risico's nemen doe ik nu nog steeds (inhalen van bejaarden, wat harder rijden dan toegestaan, af en toe rechts er voorbij enz.). Echt gekke dingen heb ik nooit gedaan, wil m'n auto niet afschrijven en mezelf evenmin ;)
Nu zeven jaar m'n rijbewijs, gemiddeld 35k km/jaar en tot dusver schadevrij (los van kleinigheidjes zoals een keer een krasje op de bumper bij onoplettendheid achteruit rijden en 's nachts over een haas heengereden met wat schade achter de bumper).

Kocht al vrij snel een auto met relatief veel vermogen en weinig veiligheidsshit, regelmatig te horen gekregen hoe gevaarlijk zoiets is bij iemand met kort z'n rijbewijs en dat je eerst maar moet leren rijden in een oud brik. Vind ik echt onzin. Ligt maar net aan de persoon.

ErikS

Bericht door ErikS » 08 feb 2010, 12:53

Pff, heb nu 3,5 jaar m'n rijbewijs,

1 keer schade gereden, 106 tegen een boom aan..
Verder juist veel geleerd door een snellere auto te rijden,
Gelukkig altijd goed gegaan, maar je leert toch meer reacties van een auto kennen....

Ik zeg nooit dat ik een goede chauf ben, want in die discussie heb ik helemaal geen zin,
Maar denk toch dat ik niet mag klagen;)

Auvergne weekje heeft ook wel weer wat meer wagenbeheersing opgeleverd!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 feb 2010, 13:06

Door ervaring schat je de situatie vaak beter in. Met de auto weinig spannends gedaan maar ik had ook geen geld om hard te rijden :lol:

V.w.b. de motor dacht ik dat ik op het circuit stond als ik van huis wegreed: te hard en veel maar dan ook veel te veel risico's als ik er op terug kijk (1e motor na 3weken totalloss, 2e duurde iets langer). Verbazingwekkend genoeg leef ik nog :bag:

Iemand die gek op auto's en/of motoren is en snel spul rijdt mag blij zijn als ie de 24 haalt volgens mij. Als ik vader wordt van zo'n zoon als ik zelf was dan sta ik doodangsten uit tussen z'n 18 en 24 denk ik :| Net als mijn ouders deden :roll:

Luuk

Bericht door Luuk » 08 feb 2010, 13:45

Nu een ruim half jaar in bezit van het roze pasje, en al aardig wat km's gemaakt. Het maakt niet uit in welke auto, op welk moment, of waar... ik stap altijd met plezier in! :shakeit:

Ik heb 't alleen nog niet zó gek gemaakt dat ik of anderen in gevaar waren, dus over 'dingetjes van vroeger' :mrgreen: valt nog niet te spreken. Ik heb dus ook nog geen schade gereden. Zou ik misschien té rustig rijden? :lol:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 feb 2010, 14:07

Hielke schreef:Hier op het forum wordt veel over sportief rijden en autosport gesproken. Hou er rekening mee dat voertuigbeheersing nauwelijks iets met je kunde als verkeersdeelnemer te maken heeft. De beste verkeersdeelnemers zijn zij die de fouten van anderen snel weten te herkennen en er op weten te anticeperen.
+1000000, dit is de hele kern van het autorijden. Zelf hoef je niet zo snel fouten te maken, maar anticiperen op die van een ander, dat is juist de kunst.

@Luuk, die dingen gaan nog wel gebeuren, kwestie van tijd. Leer er van, pas je rijstijl aan en ga verder. Ik heb in bijna 5 jaar tijd ook zo'n 250dkm inmiddels afgelegd en voldoende benarde situaties meegemaakt. Begon redelijk snel met flink wat pk's onder de voet en veel planken, tot ik een aantal keer zo gruwelijk hard in de ankers moest (Duitsland) voor iemand die spontaan naar links duikt (Nederlanders) dat ik besefte dat ik blij mocht zijn nog te leven. Je leert verder vooruit kijken.. 2 auto's achter elkaar? Schat in hoe snel de achterste rijdt en ga zonodig van het gas als er redelijk snelheidsverschil is, de kans is immers groot dat die gele nummerplaat vlak voor je neus gaat inhalen. Zelfde geldt natuurlijk voor vrachtwagens met een auto er achter, kans groot datie er langs wil, dus pas je snelheid aan.

Als er iets is wat ik mezelf probeer te leren is het anticiperen op een ander zijn rijgedrag. Life-saving!

Joy

Bericht door Joy » 08 feb 2010, 14:28

Ik herken de dingen die Maus zegt. Sinds m'n 18e heb ik een rijbewijs en auto gehad. De 1e jaren waren toch wel het gekst. Dan reed ik gewoon altijd zo hard mogelijk. Ik kan me het geluid van de toerenbegrenzer in de 5e versnelling nog zo voor de geest halen, ongekend hoe vaak ik dat toen haalde. Controles leken toen ook wel veel minder, want dat kan nu gewoon niet meer zonder een keer tegen de lamp te lopen.
De 1e auto was een E30 en dat daar leer je dan voor het eerst achterwielaandrijving mee kennen. Heel wat keren achterstevoren gestaan of flinke tankslappers om de oren gekregen. Achterkant kwijt raken in de Philip Morrisbocht was denk ik het grootste blundertje.
Daarnaast veel te hard rijden met een Polo en vervolgens een auto met caravan tegen komen die een vrachtwagencombinatie in ging halen op het moment dat ik er pakweg 30 meter vanaf zat. Ik weet nog dat de tijd ineens langzamer leek te gaan en ik mezelf al helemaal in die caravan zag verdwijnen. Als door een wonder bleek die kerel me toch nog te zien en ging met een ruk aan het stuur terug naar zijn rijbaan zodat ik er net tussendoor kon zeilen. Vanaf dat moment heb ik nooit meer zo lomp hard groepen auto's ingehaald. Dat was denk ik het dichtst bij een fatale afloop. Zo rond je 23/24e lijkt alles wat meer tot rust te komen en kun je jezelf beter beheersen. Zit ook een stukje ervaring bij en voertuigbeheersing. Ik heb nooit door eigen schuld een ongeluk gehad of schade gereden en dat is een stukje geluk zoals Hielke zegt. Maar ik denk ook dat er altijd wel een stemmetje was die aangaf van ok dit is te gek laat ik maar weer even normaal doen. En daarnaast altijd goed screenen wat het verkeer om je heen aan het doen is.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 feb 2010, 14:46

Wat ik ook aant leren ben: rust bewaren. Vroeger wond ik me enorm op door linksplakkers, mensen die knippers vergeten enz. enz. Tegenwoordig niet meer... maar ik ga er ook net zo lief rechts voorbij zonder enig drama.. moet zeggen dat dat ook wel helpt :)

Terug van een dagje Zandvoort vond meneer Touareq datie op het midden van een 4 baans weg mocht rijden en ik er niet langs hoefde. Dit tot grote ergenis... na een tijdje koken besloot ik in een minigaatje rechts er voorbij te gaan en trok (deels uit woede) te snel het stuur weer naar links. De Touareq moest in zn ankers om mij niet van de zijkant te scheppen. Dat idiote gedrag van hem was in de eerste plaats nergens voor nodig, hij wilde me er gewoon kosten wat het kost niet langs laten. Mijn reactie schrok ik achteraf zo van dat sindsdien ik probeer zo lang mogelijk rustig te blijven. Dat incidentje blijft me nog wel lang bij.

Luuk

Bericht door Luuk » 08 feb 2010, 15:00

Ben ook benieuwd naar André van der Toorn's reactie in dit topic. :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 feb 2010, 15:30

Het is alweer lang geleden (13 jaar om precies te zijn en ik denk wel enkele tonnen aan km's). Ik heb geen spijt van mijn evolutie als automobilist. Volgens mij heb ik alles gedaan wat God verboden heeft en alles geleerd dat me tot een goede rijder heeft gemaakt en dan nog leer ik iedere dag bij. Tegenwoordig rijd ik vrij rustig en kan me veel beter aan de verkeersregels houden dan toen ik een jonge automobilist was. 10-13 jaar geleden ging echt alles volgas. Altijd en overal. Spinnende wielen, toerenbegrenzer, piepende bandjes tijdens 't remmen en sturen. Maximum snelheden deed ik altijd keer twee. Bandenslijtage en brandstofverbruik waren absurd. Zou ik 't met mijn huidige kennis afkeuren? Vast en zeker, maar aan de andere kant heb ik er enorm veel van geleerd en dankzij die leercurve heb ik flink wat bagage waarmee ik anderen kan helpen, of ze kan behoeden voor fouten.

Nu rijd ik op een rustige (zuinige) manier nog altijd vlot door 't verkeer. Een groot verschil. Nu zit ik zonder zweethandjes en hoge bloeddruk achter 't stuur en dat heb ik wel te danken aan een verhoogd verkeersinzicht en mijn circuitervaring. Sinds ik op circuits ben gaan rijden, ben ik op de openbare weg veel rustiger aan gaan doen. Bandenslijtage komt nu niet meer voor met mijn rijstijl. Ik doe zeker 5 tot 10 keer zo lang met een setje banden. Ik kan me nog steeds irriteren aan anderen, maar volgens mij is dat niet meer zo wederzijds als vroeger. :wink:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 08 feb 2010, 15:43

Heb over een maandje al weer vier jaar m'n rijbewijs en heb er denk ik zo'n 150.000km opzitten in veel verschillende auto's en op veel verschillende plekken.

Ik begon vlak na m'n 18e in een Civic, puur toeval ik kon er goedkoop aankomen. Heerlijk auto'tje die met z'n 90pk en net geen 1000kg nog best wel vlot was ook. Werd enorm in getrapt en de auto wilde zelfs wel eens dwars.
Echt veel gekke dingen heb ik daar niet in gedaan. Natuurlijk werd er stevig in doorgereden en daar waar het kon ging het volgas (80,100 of 120km wegen maakte daarbij niet heel veel uit), dat ging eigenlijk altijd goed.

Na dik een jaar overgestapt in m'n huidige Leon en niemand geloofde mij toen ik zei dat ik daar veel rustiger in zou rijden. Toch durf ik nu, na twee jaar in de auto gereden te hebben, te zeggen dat dat wel het geval is.
Tuurlijk wordt er wel eens hard gereden en worden afritten tegen het randje van gripverlies genomen, maar wel op momenten en plekken waar het beter kan.

Verkeersinzicht is door twee jaar lang 120km op een dag te hebben gereden ook beter dan een hoop van m'n leeftijdsgenoten denk ik. Heb al meerdere malen net op het laatste moment kunnen anticiperen op een andere idioot op de weg. Ik ben op deze auto te zuinig om er echt gekke dingen mee te doen.

Vandaar dat ik hem tussen neus en lippen door ook te koop heb staan en er weer een "ragbak" ala E30 oid. bij willen hebben en m'n motorrijbewijs wil halen. Niet om gekke dingen te doen, maar om nog meer te genieten van het rijden :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 08 feb 2010, 15:51

200 rijden met net 2 weken m'n rijbewijs, al scheelde het wel dat ik in Duitsland en vlakbij de A1 woonde... :lol: Keertje midden in de nacht vastgezeten op een nat grasveld, daarna wel een tijdje wat rustiger gedaan. In de 9 jaar dat ik m'n rijbewijs nu heb gelukkig nog nooit kwaad geworden achter het stuur. Dat vind ik de moeite niet waard, al maak ik natuurlijk bijzonder weinig kilometers. :)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 08 feb 2010, 16:09

Sinds 18 jaar mijn rijbewijs. Geen ongelukken tot nu toe en toch wel gekke dingen gedaan. Gekste momenten zijn toch wel periode 1998>2004.....periode before DF zeg maar.....gekke dingen ja behoorlijk wel gekke dingen gedaan.....

Van woonplaats <> mede gek in recordtijden dat soort dingen, stopwatch aan.....
Rotonde Kooimeer...nachtelijke avonturen
Rotonde's rond Amersfoort......met een mannetjes of 8 de lokale brandweer dat brand zoveel rook
Van Utrecht > Alkmaar via A2 met 2x120 overdag......
En nog veel meer....maar dat post ik maar niet.....er zijn hier een aantal medemafkezen die weten het wel....want die waren erbij :mrgreen:

Ja...vroeger toen kon dat nog...... :mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 feb 2010, 17:48

duifjes.com schreef:Van woonplaats <> mede gek in recordtijden dat soort dingen, stopwatch aan.....
Hehe, 16 minuten van bordje Groningen tot bordje Leeuwarden :mrgreen:

Plaats reactie