Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Jurriuit
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:26
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Jurriuit » 04 feb 2010, 19:24

Die man rijdt een vectra en een trans-am, snap dat hij een saab strak vindt sturen dan.... :bag:
Verder veel :blabla: :blabla: :blabla:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27065
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door romo » 04 feb 2010, 19:45

Saab Viggen..........................

Is dat wat?..........................nou, ik dacht het wel................


Afbeelding



14G trok dat ding.......................geniaal.............................

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door indobesar » 04 feb 2010, 19:48

romo schreef:Saab Viggen..........................

Is dat wat?..........................nou, ik dacht het wel................


Afbeelding



14G trok dat ding.......................geniaal.............................
Sound van dat ding is ook geniaal! :shock: :love:

Gebruikersavatar
Desmond Prins
Berichten: 362
Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
Locatie: Vaassen

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Desmond Prins » 04 feb 2010, 22:58

Standaard viggen is behelpen. Torque steer all the way. Abbott VRK erop maakt het al een stuk beter. Een sper is ook een welkome aanvulling op het gamma.

De motoren zijn niet zo bulletproof meer als de 2.3 in mijn 9000. Maar iedere 10.000 km olie verversen en het liefste met Castrol SPort Edge 10W-60 Doet wle een hoop goed voor deze motoren. Ik hoop alleen voor je dat in het verleden het onderhoud goed is uitgevoerd. Mijn ervaring leert namelijk dat de fabrieksinterval van 20.000 km eigenlijk al te lang is.

Gebruikersavatar
KW
Berichten: 3071
Lid geworden op: 04 nov 2009, 21:30

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door KW » 04 feb 2010, 23:15

Kasteel schreef: Eerst zeg je dat je er niks van weet, en later beweer je dat ze de beste zijn qua performance/onderstel/comfort; zodadelijk zeker weer zeuren dat je commentaar krijgt op je beter-weten-van-iets-waar-je-niks-van-weet.
Enige punt wat je aanhaalt wat een beetje hout snijdt (voor het eerst overigens) is het verhaal van of de koper het wat interesseert; denk dat merendeel van de Saab-mensen de df-performance niet ls hoogste criterium hebben. Howel ze ongetwijfel op iedere verjaardag zullen vertellen hoe snaarstrak de auto rijdt :P.
Ik weet natuurlijk wel iets, van verhalen en internet, maar niet veel van de details uit eigen ervaring. Dat is nog het nuanceverschil dat je miste ;-)

Snipe schreef:
KW schreef:Of het echt zo erg is wat je zegt kan ik geen inschatting van maken, maar er vanuitgaand dat het klopt, is er alleen nog de vraag of degene die die Viggen wil hebben dit heel erg vindt... :hmmm:

Ik weet wel dat de meeste Saab-modellen qua comford en performance een subliem onderstel en wegligging hebben. Weinig merken die ze dat nadoen. Saab is een psychologisch ondergewaardeerde auto, omdat er voornamelijk oudere mensen in rijden.
Hoe vaak heb je eigenlijk in een Saab gereden?
In die 10 jaar bij dat bedrijf, best geregeld, 9-3, 9-5, 2.0t en 2.3t, automaat, handbak, sedan, station, vanalles, bijna allemaal Vector-uitvoeringen. Als het geen Saab van de baas zelf was dan wel een leenauto van de garage (nauwelijks vanwege problemen, meer vanwege regulier onderhoud) of de Saab van z'n vrouw. In ieder geval vele duizenden km's, zoniet enkele 10'duizenden. En van die keren vaak ook langere afstanden, geregeld Duitsland, enkele keren Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk ook nog een keer. De enige reden dat ik dan mee was was om te chaufferen :df: en reken maar dat ik veel DF heb gehad in die Saabs :df:

Jurriuit schreef:Die man rijdt een vectra en een trans-am, snap dat hij een saab strak vindt sturen dan.... :bag:
Verder veel :blabla: :blabla: :blabla:
Maar net waar je mee vergelijkt, en maar net wat je voorkeuren zijn ;-) Niet alles hoeft met een Enzo te vergelijken te zijn ;-)
Laatst gewijzigd door KW op 05 feb 2010, 05:18, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Snipe » 04 feb 2010, 23:21

Hmmmmm. Dan zal het wel aan je referentiekader liggen. Patricia Paay zou best een lekker wijf zijn als Doutzen niet bestond.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door duifjes.com » 04 feb 2010, 23:25

Snipe schreef:Hmmmmm. Dan zal het wel aan je referentiekader liggen. Patricia Paay zou best een lekker wijf zijn als Doutzen niet bestond.
Dan hebben we Jolanda nog.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Davy MR2DRIFT » 04 feb 2010, 23:54

Ik heb in een 9-3 viggen gereden, nadat een vriend van me de motor ervan vervangen had. De auto is serieus snel en voelt ook echt snel, maar dan vooral vanaf 80 km/u. Daaronder is het wielspin, wielspin en nog eens wielspin. Daarnaast voelt de auto in bochten alles behalve sportief aan, maar je kunt er wel hoge bochtsnelheden mee halen. Het is eigenlijk 1 groot elastiek. Echt snel, maar niet zo superscherp als een 3-serie ofzo.

Als ik zie hoeveel motoren er vervangen worden bij Saab's, dan vrees ik toch het ergste voor de kwaliteit. Vriend van me (monteur bij Saab zegt dat zelf ook altijd). Vooral de 2.0t motoren met black-sludge en 3.0 Tid (GM) (scheurende blokken) motoren zijn vaak het probleem.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door M@rcel » 05 feb 2010, 10:15

Viggen is een 2.3 Turbo en als enige 9-3 voorzien van de electronica van de 9-5.
Dat van die oliebeurten had ik ook idd al ergens eens gelezen.

Heb via een kennis inmiddels een uitdraai over de historie laten maken. (Auto telex en Auto Verleden pas)

Er zijn geen schade incidenten bekend. Auto heeft 4,5 jaar in de lease gezeten en heeft daarna 2 particuliere eigenaren gehad. Eerste eigenaar misschien diegene die de auto had geleased?

- 194 dagen bij een autobedrijf gestaan
- 249 dagen in het bezit van een particulier
- 181 dagen bij een autobedrijf gestaan
- 815 dagen in het bezit van een particulier
- 4 dagen bij een autobedrijf gestaan
- 251 dagen bij het huidige autobedrijf (Boot in Woerden)

Toch een beetje rommelig die historie

Gebruikersavatar
KW
Berichten: 3071
Lid geworden op: 04 nov 2009, 21:30

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door KW » 05 feb 2010, 15:32

Mijn vermoeden dat hij zo lang bij autobedrijven (te koop?) heeft gestaan is omdat het een minder bekende en minder gewilde auto is, of relatief duur ten opzichte van auto's met soortgelijke prestaties. Ik denk dat je voor zo'n Viggen een liefhebber moet hebben die de waarde van de auto weet in te zien.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Shakes » 05 feb 2010, 16:08

Afbeelding

Weer een winnaar

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Snipe » 05 feb 2010, 16:13

KW schreef:Ik denk dat je voor zo'n Viggen een liefhebber moet hebben die de waarde van de auto weet in te zien.
Ja, dat geldt voor andere auto's inderdaad niet.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Michel P » 05 feb 2010, 16:18

lol@N

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Joy » 05 feb 2010, 16:22

Mijn enige ervaring met een Saab was jaren terug tijdens een rit met iemand in een Kadett 16V GSI. Kerel bracht mij en een maatje tijdens een zomervakantie iedere dag naar ons werk en terug. En dat ging dag na dag gruwelijk hard over de snelweg, GSI steeg elke dag op mijn waarderingsschaal. Op een middag reden we volle pijp over een rustige snelweg naar huis, digitale teller ver over de 200. Komt er ineens uit het niets een zwarte Saab 900 Turbo (die klassieke) langszij en reed ons uit het zicht. Ik weet nog dat de euforie van die week meteen weg was. We voelden ons allemaal zwaar geowned, priceless :lol:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door M@rcel » 05 feb 2010, 17:25

Lol@Joy

heb hetzelfde eens met een e34 535iA gehad in Spanje. Werd ik geowned door een Kadett GSI 16v waarvan de bestuurder tot dik over de 200 gewoon z'n armpje uit het raam liet bungelen :shock:
Had ik dus maar een zwarte 900 Turbo moeten hebben :wink:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door M@rcel » 05 feb 2010, 17:28

Snipe schreef:
KW schreef:Ik denk dat je voor zo'n Viggen een liefhebber moet hebben die de waarde van de auto weet in te zien.
Ja, dat geldt voor andere auto's inderdaad niet.

Kom op Snipe, we praten hier wel over een Viggen, niet één of andere shoarmajanker uit Bavaria. 8)

Zag trouwens dat deze Viggen wel voorzien is van autogordels, is denk ik een optie van Saab?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Joy » 05 feb 2010, 17:40

Ik vind zo een Viggen wel wat hebben eigenlijk. Elke auto heeft z'n plus- en minpunten. Een Saab van die tijd is anders dan de mainstream en dat kan ik wel waarderen. Er reed hier in de buurt ook altijd een zwarte 900 Aero rond met BBS kruisspaak, ander onderstel en waarschijnlijk onder de kap nog het een en ander. Altijd gevaarlijk om zoiets tegen te komen, want je hebt geen idee wat de eigenaar er aan heeft gedaan kwa vermogen :D

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door M@rcel » 05 feb 2010, 17:48

Precies, zie filmpje van Erik k tussen de e46 M3 en de 9-3 Cabrio. Is toch gewoon humor.

Ja ja, en nu niet over bochten beginnen...bochten zijn zo 2009 8)

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Snipe » 05 feb 2010, 18:16

M@rcel schreef:
Snipe schreef:
KW schreef:Ik denk dat je voor zo'n Viggen een liefhebber moet hebben die de waarde van de auto weet in te zien.
Ja, dat geldt voor andere auto's inderdaad niet.
Kom op Snipe, we praten hier wel over een Viggen, niet één of andere shoarmajanker uit Bavaria. 8)

Zag trouwens dat deze Viggen wel voorzien is van autogordels, is denk ik een optie van Saab?
Ik zie het al. Jij bent geen Saabrijder.

Saabrijders spreken niet over autogordels, ze hebben het over riemen. Voorts heet je koelkast voortaan een ijskast en haal je bij de bakker geen gebak maar taartjes.
Ja, er moet nog wel wat gebeuren voor jij je in een Saab kunt vertonen. En dan heb ik het nog niet eens gehád over die ordinaire voorliefde voor auto's met spoilers: * trekt vies gezicht * hothatches.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door M@rcel » 05 feb 2010, 18:34

He lullohhhhh, ben ik er na 2 jaar 9-5 rijden nog niet klaar voor?
Kom op man...heb al een rode broek en een huisje in Frankrijk.

Gebruikersavatar
KW
Berichten: 3071
Lid geworden op: 04 nov 2009, 21:30

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door KW » 06 feb 2010, 00:58

Snipe schreef: Ik zie het al. Jij bent geen Saabrijder.

Saabrijders spreken niet over autogordels, ze hebben het over riemen. Voorts heet je koelkast voortaan een ijskast en haal je bij de bakker geen gebak maar taartjes.
Ja, er moet nog wel wat gebeuren voor jij je in een Saab kunt vertonen. En dan heb ik het nog niet eens gehád over die ordinaire voorliefde voor auto's met spoilers: * trekt vies gezicht * hothatches.
*proest* :roflol:

Gebruikersavatar
Desmond Prins
Berichten: 362
Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
Locatie: Vaassen

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Desmond Prins » 06 feb 2010, 09:06

Ik ben ook geen saabrijder. Volgens bovenstaande beschrijving. Das lastig want ik rij er toch met een.

Knightwolf weet wle wie ik ben. heeft mijn tamme bakkie wel is zien roken.....

Paul

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Paul » 06 feb 2010, 18:29

Ik vindt ze wel lekker... mn vader heeft een 9-3 Aero Hirsch getuned naar 270pk... ding is best vlotjes..

Afbeelding


700pk 9-drietje
Afbeelding

Gebruikersavatar
Desmond Prins
Berichten: 362
Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
Locatie: Vaassen

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door Desmond Prins » 07 feb 2010, 14:11

Goed ik zal het effe verder specificeren dan Audi6. (Ik snap overigens je naam niet omdat ik meende dat je hier moest registreren met je echte naam)
Ten eerste ben ik werkzaam als Saab Monteur. Voorheen 8 jaar bij een Saab dealer in Apeldoorn. Waar ik binnen saab toch de kans heb gekregen om me eigen te maken met de goede technische trainingen die ze in nederland gaven. En sinds ruim een jaar bij een kleine specialist in Vinkeveen.

Het grote verschil tussen de bijna bullitproof motor uit de 9000 (trionic 5) en de slechtere motor uit de 9-5/ 9-3 viggen (Trionic 7) is het feit dat dit een doorontwikkeling is die is uitgevoerd op basis van kostenbesparing. Ergo de oude motor was veel te sterk en way over engineerd. En minder materiaal is minder materiaalkosten. Dus hebben ze voor trionic 7 de klepstelen dunner gemaakt evenals de klepzittingen van een ander materiaal. Verder hebben ze lichtere drijfstangen en zuigers gemonteerd. Alsmede de carterontluchting aangepast. En hier gaat het mis.
Door de aanpassingen aan de zuigers en drijfstangen komen er meer verbrandingsdampen in het carter. Maar de aangepaste carterontluchting heeft een werkingsprobleem. Hierdoor vervuilt de olie versnelt en gaan de smerende eigenschappen naar de knoppen. Saab heeft inmiddels een gemodificeerde carterontluchting uitgebracht. waardoor dit probleem minder snel optreed. Maar olie verversen blijft belangrijk.

2e punt waaraan je kunt merken dat deze motoren slechter zijn is de tuning. Bij de 9000 hoef je pas boven de 450 Pk naar andere internals te kijken. Terwijl dat bij de 9-5 motoren al moet bij ca 325 PK.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Saab 9-3 Viggen ('00) is dat wat?

Bericht door allen » 07 feb 2010, 14:22

Shakes schreef:Afbeelding

Weer een winnaar
Zo, geen vriendelijke opmerking. Maar de waarheid is nu eenmaal hard... :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Darudevampire, k33z, mark123, Sidney, Ti-Tourist (Erik) en 8 gasten