Opel C20LET wil niet boven 0,5 bar turbodruk
- InjectTheVenom
Opel C20LET wil niet boven 0,5 bar turbodruk
Over een langere periode is de turbodruk steeds verder in een langzaam tempo naar beneden gaan kruipen van 0,7 bar en nu wil hij in alle versnellingen niet boven de 0,5 bar uit komen. Het vermogen is gewoon weg waar hij eerst zo lekker fel aan het gas hing.
Zaterdag is hij nog uitgelezen en gecheckt waaronder de functie van de Amal valve en het gehele vacuümcircuit maar behalve een code die door een (daarvoor) los vacuümslangetje veroorzaakt werd is er niets gevonden, drukmeter geeft ook nu nog steeds het zelfde aan.
Wat kan hier aan de hand zijn? Brakke waste gate of...?
Zaterdag is hij nog uitgelezen en gecheckt waaronder de functie van de Amal valve en het gehele vacuümcircuit maar behalve een code die door een (daarvoor) los vacuümslangetje veroorzaakt werd is er niets gevonden, drukmeter geeft ook nu nog steeds het zelfde aan.
Wat kan hier aan de hand zijn? Brakke waste gate of...?
- Michel P
Re: Opel C20LET wil niet boven 0,5 bar turbodruk
Gewoon een GTT kopen!
Michel
Michel
-
Ik zou ook aan een slappe veer in de actuator denken.
- MartijnGizmo
Ergens een lek of een gare waste gate klinkt idd plausibel.
- Damir Vukovic
Boostlek? Op een MAF auto zou ie daar ook slechter van gaan lopen.
-
Nee, hoeft niet perse.Damir Vukovic schreef:Boostlek? Op een MAF auto zou ie daar ook slechter van gaan lopen.
slechte turbo? meteen tijd dus voor een GT28 + 

- InjectTheVenom
Ach ik geef dit beestje nog een kans en laat me niet kisten

Michel P schreef:Gewoon een GTT kopen!
Michel
-
wat klopt hier niet?
- InjectTheVenom
Dat het geen BMW is? Ja sorry... NOTMetchu schreef:wat klopt hier niet?

- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Loopt de motor nog wel goed door in zijn toerengebied?
Drukverlies kan veel oorzaken hebben, waaronder:
Wastegate klep
Amal valve
Dumpvalve
Actuator die kracht heeft verloren
etc
etc
Drukverlies kan veel oorzaken hebben, waaronder:
Wastegate klep
Amal valve
Dumpvalve
Actuator die kracht heeft verloren
etc
etc
- InjectTheVenom
Hij loopt voor zover ik kan merken wel goed door zijn toerengebied zonder merkwaardigheden, het vreemde is dat de afname echt langzaam er in geslopen is.
Wastegate en actuator moeten nog gecontroleerd worden evenals de dumpvalve, strakker stellen heeft slechts het minimale resultaat opgeleverd dat hij nu 0,7 overboost heeft waar hij eerst helemaal niet boven de 0,5 wilde komen.
Amal valve is gecontroleerd en functioneert nog (zou bij defect een foutcode moeten geven), Hennie wil eerst een gechipte computer er aan hangen om te kijken of het daarmee weg is.
Wastegate en actuator moeten nog gecontroleerd worden evenals de dumpvalve, strakker stellen heeft slechts het minimale resultaat opgeleverd dat hij nu 0,7 overboost heeft waar hij eerst helemaal niet boven de 0,5 wilde komen.
Amal valve is gecontroleerd en functioneert nog (zou bij defect een foutcode moeten geven), Hennie wil eerst een gechipte computer er aan hangen om te kijken of het daarmee weg is.
-
Goh zeg, lijkt me wel wat voor 'is nooit grappig' dit... :banaan:
-
Volgens mij heb je er een turbo druk meter op zitten, wat je evt. kan proberen is de vacuum slang rechtstreeks op de wastegate te zetten, als je dan gas geeft en de turbo drukmeter even goed in de gaten houdt, kan je al heel simpel een snelle diagnose doen van in welke hoek je het moet zoeken turbo/wastegate of de aansturing daarvan.
- InjectTheVenom
Ok 1 merkwaardigheid heeft hij de laatste tijd wel ontwikkeld bij het starten af entoe, op het moment dat hij aan zou moeten slaan gaan alle lampjes van de tellerklok voor 1 tot 2 seconden uit alsof je met een lege accu zit waarna de motor alsnog aanslaat. Toen het vorig jaar zomer nogal warm was had hij bij iedere start moeite met aanslaan.
- InjectTheVenom
Heb jij je handen niet vol aan de bitchfight met Hanzelallen schreef:Goh zeg, lijkt me wel wat voor 'is nooit grappig' dit... :banaan:

- InjectTheVenom
Wat zou ik daarbij moeten constateren?erwin20vt schreef:Volgens mij heb je er een turbo druk meter op zitten, wat je evt. kan proberen is de vacuum slang rechtstreeks op de wastegate te zetten, als je dan gas geeft en de turbo drukmeter even goed in de gaten houdt, kan je al heel simpel een snelle diagnose doen van in welke hoek je het moet zoeken turbo/wastegate of de aansturing daarvan.
-
Als de turbodruk dan wel boven de 0,5-0,7 bar uitkomt zit het niet in je wastegate of turbo maar in de aansturing.
- InjectTheVenom
Ok bedankt, morgen gelijk even proberen 

-
OnlineHJ2
Ik weet niet of je makkelijk bij de actuator van de wastegate komt, maar anders even losmaken en kijken of de wastegate de hele slag maakt zonder weerstand. Anders een paar keer heen en weer wiebelen tot hij weer vrij loopt. Stangetje weer vast en: Presto! Boost 8)
Good luck
Good luck
- InjectTheVenom
Die zit pontificaal bovenop de turbo. Even voor het gemak een plaatje bij het praatje:HJ2 schreef:Ik weet niet of je makkelijk bij de actuator van de wastegate komt, maar anders even losmaken en kijken of de wastegate de hele slag maakt zonder weerstand. Anders een paar keer heen en weer wiebelen tot hij weer vrij loopt. Stangetje weer vast en: Presto! Boost 8)
Good luck
- gijzbed-opc
InjectTheVenom schreef:Ok 1 merkwaardigheid heeft hij de laatste tijd wel ontwikkeld bij het starten af entoe, op het moment dat hij aan zou moeten slaan gaan alle lampjes van de tellerklok voor 1 tot 2 seconden uit alsof je met een lege accu zit waarna de motor alsnog aanslaat. Toen het vorig jaar zomer nogal warm was had hij bij iedere start moeite met aanslaan.

De turbo druk is hoogst waarschijnlijk een aanzuigbuis defect naar de turbo toe deze zit erg krap waardoor je het zelf niet direct ziet,maar door de druk opbouw wordt hij uit elkaar gedrukt. en het lek wordt zichtbaar.
Ik zeg niet dat dit zo is maar kijk het even na.

Mvgr. Peter Gijzen.
- InjectTheVenom
Hey Peter,
Bedankt voor deze tip, ik krijg alweer nachtmerries bij de herinnering aan die Fiat Tipo waar ik eerlijk waar een volledige middag aan kwijt ben geweest met massapunten schuren eer hij weer wilde starten *insert fainting smiley here*...
Bij aanzuigbuis moet ik dus denken aan het exemplaar wat direct op de luchtfilterkast is aangesloten en niet degenen die op de intercooler aansluiten? Kan dat lek zich in een tempo van pakweg 1 of 2 maanden manifesteren en kan dit ook iets met die luide klap te maken hebben (had wel eens wat gelezen over klappen van de turboslang)?
Bedankt voor deze tip, ik krijg alweer nachtmerries bij de herinnering aan die Fiat Tipo waar ik eerlijk waar een volledige middag aan kwijt ben geweest met massapunten schuren eer hij weer wilde starten *insert fainting smiley here*...
Bij aanzuigbuis moet ik dus denken aan het exemplaar wat direct op de luchtfilterkast is aangesloten en niet degenen die op de intercooler aansluiten? Kan dat lek zich in een tempo van pakweg 1 of 2 maanden manifesteren en kan dit ook iets met die luide klap te maken hebben (had wel eens wat gelezen over klappen van de turboslang)?
gijzbed-opc schreef:Dit is waarschijnlijk een massa of massakabel probleem,is bij ons al eens voorbij gekomen dit probleempje.
![]()
De turbo druk is hoogst waarschijnlijk een aanzuigbuis defect naar de turbo toe deze zit erg krap waardoor je het zelf niet direct ziet,maar door de druk opbouw wordt hij uit elkaar gedrukt. en het lek wordt zichtbaar.
Ik zeg niet dat dit zo is maar kijk het even na.![]()
Mvgr. Peter Gijzen.
- gijzbed-opc
InjectTheVenom
Ik bedoel aan de kant naar de intercooler waar de meeste druk op komt te staan.
Het kan zijn bij het uitzetten van de buis dat er een scheur ontstaat.
Hierdoor komt de turbo niet op druk.
Gr. peter.

Ik bedoel aan de kant naar de intercooler waar de meeste druk op komt te staan.
Het kan zijn bij het uitzetten van de buis dat er een scheur ontstaat.
Hierdoor komt de turbo niet op druk.
Gr. peter.
- InjectTheVenom
Vandaag in een ingeving de grote vacuümslang van het kleppendeksel af gehaald en wat bleek, hij zat vol met olie/koelwater sludge en nadat het bovenste slangetje van de Amal valve los kwam liep er een straal water uit. Bovendien vertoonde de slang (hoe kan het ook weer anders) netjes ónder de slangklem bij de aansluiting op de turbo zelf haarscheurtjes die pas zichtbaar werden toen de klem er af was
Iemand enig idee wat die drieledige slang met onderdeelnummer 90423254 moet kosten en wat een Amal valve met nummer 90423078 (staat een Pierburg merknaam op) moeten kosten?

Iemand enig idee wat die drieledige slang met onderdeelnummer 90423254 moet kosten en wat een Amal valve met nummer 90423078 (staat een Pierburg merknaam op) moeten kosten?