Een M3 blijft ook gewoon maar een auto. Als je jezelf er van kan overtuigen dat de techniek goed is en geen gekke dingen ziet aan de bodem of het bodywork is het puur een afweging of de prijs goed genoeg is om het risico te nemen.Roman S. schreef:Maarja, wie zegt dat het hok afgetrapt is? Ja, oké, op basis van Paul's verhaal en de verkoop situatie wordt dat nu natuurlijk wel heel aannemelijk. Al denk ik dat ik ondanks dat toch nog even ga kijken om een idee te krijgen van zo'n auto zodat ik dat later wat beter kan vergelijken. Daarnaast vind ik dat het aanbod voor 9á10k ook niet echt bijzonder veel beter is. Ja wellicht deze; http://link.marktplaats.nl/312911430" onclick="window.open(this.href);return false;, maar meer ook niet echt. Maar zo op basis van de advertentie, los van het uiterlijk (en verkoop situatie), kan ik niet direct opmaken waarom die dan zozeer beter zou moeten zijn?
Onderdelen zoals een waterpomp etc. zijn gewoon duur op een M3 (500 eur) dus dat soort zaken zou ik toch incalculeren mocht dit na de aanschaf al dan niet preventief moeten worden vervangen. Koeling is altijd een aandachtspunt geweest bij BMW's, dus als je niet zeker bent van de staat, preventief thermostaat + waterpomp vervangen.
Koude start, stationairloop en oppakken over hele toerengebied controleren. Goed luisteren naar het Vanos, let ook even op kleppengeruis. Deze moeten nog handmatig gesteld worden (mechanische klepstoters). Als dit niet is gedaan, meenemen in onderhoudsbeurt.
Onderstelrubbers vallen kwa prijs wel mee, vaak is er wel wat uitgelubberd.
Remdelen even goed checken, zeker als ie al een tijd staat is er kans op vastzittende delen of overmatige roestvorming. Idem met wiellagers etc.
Koets controleren op de bekende punten (wielkasten, rand rond schuifdak, onderkant kofferklep) en de bodem even nalopen op roest, gekke beschadigingen en olielekkages.
Versnellingsbak schakelt altijd wel een beetje hakerig bij een M3. Je moet wel duidelijk verschil merken tussen koud en warm. Alles loopt lekkerder wanneer opgewarmd.
Het differentieel mag geen gebonk of geruis geven. Sperwerking zal waarschijnlijk niet als nieuw zijn, maar goed dat is niet direct een probleem.
Stuurhuis controleren op speling en bijgeluiden. Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt vaak vergeten, zeker omdat het reservoir weggebouwd zit onder de inlaat en BMW geen officiële verversingsinterval heeft opgegeven. Peil is vaak te laag en olie is zwaar vervuild. Resultaat is dat de pomp bijgeluid gaat geven danwel kapot gaat.
Verder de normale checks op sporing, interieur, electronica doen, maar dat zijn dingen die je bij elke auto moet doen.