Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Joy

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Joy » 31 jan 2010, 14:17

Roman S. schreef:Maarja, wie zegt dat het hok afgetrapt is? Ja, oké, op basis van Paul's verhaal en de verkoop situatie wordt dat nu natuurlijk wel heel aannemelijk. Al denk ik dat ik ondanks dat toch nog even ga kijken om een idee te krijgen van zo'n auto zodat ik dat later wat beter kan vergelijken. Daarnaast vind ik dat het aanbod voor 9á10k ook niet echt bijzonder veel beter is. Ja wellicht deze; http://link.marktplaats.nl/312911430" onclick="window.open(this.href);return false;, maar meer ook niet echt. Maar zo op basis van de advertentie, los van het uiterlijk (en verkoop situatie), kan ik niet direct opmaken waarom die dan zozeer beter zou moeten zijn?
Een M3 blijft ook gewoon maar een auto. Als je jezelf er van kan overtuigen dat de techniek goed is en geen gekke dingen ziet aan de bodem of het bodywork is het puur een afweging of de prijs goed genoeg is om het risico te nemen.
Onderdelen zoals een waterpomp etc. zijn gewoon duur op een M3 (500 eur) dus dat soort zaken zou ik toch incalculeren mocht dit na de aanschaf al dan niet preventief moeten worden vervangen. Koeling is altijd een aandachtspunt geweest bij BMW's, dus als je niet zeker bent van de staat, preventief thermostaat + waterpomp vervangen.
Koude start, stationairloop en oppakken over hele toerengebied controleren. Goed luisteren naar het Vanos, let ook even op kleppengeruis. Deze moeten nog handmatig gesteld worden (mechanische klepstoters). Als dit niet is gedaan, meenemen in onderhoudsbeurt.
Onderstelrubbers vallen kwa prijs wel mee, vaak is er wel wat uitgelubberd.
Remdelen even goed checken, zeker als ie al een tijd staat is er kans op vastzittende delen of overmatige roestvorming. Idem met wiellagers etc.
Koets controleren op de bekende punten (wielkasten, rand rond schuifdak, onderkant kofferklep) en de bodem even nalopen op roest, gekke beschadigingen en olielekkages.
Versnellingsbak schakelt altijd wel een beetje hakerig bij een M3. Je moet wel duidelijk verschil merken tussen koud en warm. Alles loopt lekkerder wanneer opgewarmd.
Het differentieel mag geen gebonk of geruis geven. Sperwerking zal waarschijnlijk niet als nieuw zijn, maar goed dat is niet direct een probleem.
Stuurhuis controleren op speling en bijgeluiden. Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt vaak vergeten, zeker omdat het reservoir weggebouwd zit onder de inlaat en BMW geen officiële verversingsinterval heeft opgegeven. Peil is vaak te laag en olie is zwaar vervuild. Resultaat is dat de pomp bijgeluid gaat geven danwel kapot gaat.
Verder de normale checks op sporing, interieur, electronica doen, maar dat zijn dingen die je bij elke auto moet doen.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 31 jan 2010, 15:25

Ah, oké bedankt voor de tips/informatie. Daar heb ik zeker wat aan :thumbup: Is het trouwens normaal dat er geen vader stoelen in een cabrio zitten?

Joy

Bericht door Joy » 31 jan 2010, 15:38

Klopt die hebben de normale sportstoelen.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 31 jan 2010, 15:46

Is dat standaard zo? Of optiegewijs zo?

Joy

Bericht door Joy » 31 jan 2010, 15:50

Standaard. Nooit Vaders gehad, ook niet als optie.

Paul

Bericht door Paul » 31 jan 2010, 15:53

Roman 100000 x eerder naar die zwarte cabrio gaan kijken... mooie dat er een hardtop bij zit.. is ie meteen mooier dan een coupe en merk je eigenlijk ook niet echt meer dat je een cabrio rijdt..

Die gele... met alle respect.. is een pauperbak! en staat niet voor niets al eeuwen te koop... ben met de toenmalige eigenaar eens een blokje omgeweest, was er wel zuinig op. maarja smaak is niet te koop...ding ziet er gewoon niet uit!

Roman S.

Bericht door Roman S. » 31 jan 2010, 15:56

Aaah, oké, jammer. Vind dat wel echt een absolute meerwaarde. Niet eens zozeer voor de steun tijdens het rijden maar wel voor ervaring/sfeer/looks van de auto. Gaat denk ik wel gaaf staan in een cabrio.

@Paul, ga denk ik bij beide even bekijken ook om te vergelijken maar die donkere lijkt mij ook veel netter. Al vind ik dat zo op basis van een advertentie ook moeilijk te bepalen. Daarnaast lijkt cabrio + hardtop mij ook gewoon een stuk leuker. Maar die gele ziet d'r met een ander setje wielen, zonder booskijkers en met andere spiegeltjes ook al een stuk frisser uit denk ik.

///Martijn

Bericht door ///Martijn » 31 jan 2010, 21:55

aanvullend op de punten van Joy, check bij de softtop even de volgende bekende punten:
-achterruitje op scheuren (ruit vouwt zich altijd dubbel bij inklappen en bij langdurig inklappen zorgt dit voor slijtage): ik ben dit jaar aan de beurt voor een nieuw ruitje, kost 450 euro incl reparatie.
-binnenhemel laat vaak nog weleens los boven de achterbank. Hier is een repairkit voor verkrijgbaar bij de BMW dealer voor +-50 euro excl inbouw.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 31 jan 2010, 21:59

Achterkant van de hemel had ik in m'n vorige e36 ook, maar das een kleinigheidje. Achterruitje is dan inderdaad wel een zure, staat nog geen met softtop in de planning maar zal d'r dan opletten :thumbup: Weten jullie ook hoe je kunt traceren waar de bonk bij 't schakelen vandaan komt? Ligt volgens mij normaliter en versleten rubbers maar ben daar niet echt thuis in en wat de eventuele kosten ervan zijn. Iemand die daar ervaring mee heeft? Komt namelijk best veel voor.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 31 jan 2010, 22:13

Hardyschijf 9 van de 10x ;)

Roman S.

Bericht door Roman S. » 31 jan 2010, 22:48

Kosten daarvan vallen toch wel mee?

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 31 jan 2010, 23:13

Zijn de kosten niet idd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 31 jan 2010, 23:58

Advertentie zegt niet zo heel veel MAAR ALS UR EEN BEP. SOoRt TaALGebRUIK wort gehanteert dan ga ik alleen kijken als het om de hoek is :mrgreen: Ik probeer er altijd uit te filteren of de auto van een liefhebber is met verstand van zaken. Eentje waarvan b.v. preventief de drijfstang lagers vervangen zijn. Dat scoort wel punten.

Verder is het altijd afwachten wat je aantreft. Ik heb auto's bij bedrijven aangetroffen die ik zelf nog naar de export zou doen :bag:

@Roman: pb me maar als je op jacht gaat :thumbup:

///Martijn

Bericht door ///Martijn » 01 feb 2010, 09:44

Roman S. schreef:Achterkant van de hemel had ik in m'n vorige e36 ook, maar das een kleinigheidje. Achterruitje is dan inderdaad wel een zure, staat nog geen met softtop in de planning maar zal d'r dan opletten :thumbup:
Een hardtop is altijd additioneel, dus een softtop zit er altijd op 8)

Paul

Bericht door Paul » 01 feb 2010, 14:15

Roman, echt dan 10 x liever de cabrio.. is heerlijk met wat lekkerder weer tot avonds laat of snachts dakloos rond te cruisen..

Hier mijn ouwe ex boodschappen cabrio, blijft leuk
Afbeelding

Met hardtop echt behoorlijk mooier dan een coupe... krijgt ie van die heupen van,omdat het dak smaller qua breedte is dan de kont.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 03 feb 2010, 23:26

Ik vind ze met hardtop ook zeker mooier dan in coupé, en met open dak is gewoon ook echt heerlijk rijden. Ik weet alleen niet of ik de meerprijs van cabrio het waard vind t.o.v. een coupé. In sommige gevallen vragen ze d'r echt absurd veel meer voor omdat het een cabrio is.

ErikS

Bericht door ErikS » 04 feb 2010, 10:18

Roman S. schreef:Ik vind ze met hardtop ook zeker mooier dan in coupé, en met open dak is gewoon ook echt heerlijk rijden. Ik weet alleen niet of ik de meerprijs van cabrio het waard vind t.o.v. een coupé. In sommige gevallen vragen ze d'r echt absurd veel meer voor omdat het een cabrio is.
Cabrio houd dan ook weer meer waarde! :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 feb 2010, 10:23

Dat vinden de verkopers meestal :lol:

Ik vind persoonlijk de M3 cabrio helemaal niet interessant. De coupe vind ik al niet eens superstijf dus een cabrio zou echt niet passen bij wat ik van een sportieve auto verwacht denk ik. Je komt trouwens wel hele mooie uitvoeringen tegen trouwens dus ik kan me best voorstellen dat je juist een M3 cabrio wilt.

Paul

Bericht door Paul » 04 feb 2010, 14:19

De tijd is geweest dat ze echt meer vragen voor een M3 cabrio...

Heel simpel.. ben je echt een knaller.. dan coupe... ben je meer een af en toeer het gas erop figuur... dan echt heerlijk de cabrio..

Cabrio is gewoon lekker voor het relaxte rijden.. en ben je niet zon knaller dan is de keuze niet zo moeilijk... E36 M3 cabrio is gewoon nog steeds erg sexy...

Roman S.

Bericht door Roman S. » 04 feb 2010, 14:28

Ben je echt een knaller dan denk ik dat sedan slimmer is, maar snap wat je bedoelt. Ik ga ook liever voor coupé/cabrio.

Er staat in het Noorden eigenlijk ook weinig interessants te koop vind ik. Heb tot nu toe ook elders in Nederland nog niet echt iets gevonden wat mij de reis waard lijkt. De markt voor een e36 m3 was voor m'n gevoel een half jaar geleden een stuk gunstiger..

Paul

Bericht door Paul » 04 feb 2010, 14:32

M3 sedan... heeft het voor mij nooit gedaan... maargoed... die hoef je ook niet voor de extra ruimte te kopen die er totaal niet is... want ruimte achterin is precies zo k*t als een coupe...

Gewoon even een paar bekijken en allemaal ook even rijden..... zit genoeg verschil in onderling...

Roman S.

Bericht door Roman S. » 04 feb 2010, 14:35

Ik vind de sedan ook niet zo spannend, maar kan wel goed begrijpen dat mensen het mooi vinden. Ik koop de auto toch echt puur voor de fun, ik heb echt 0 verplichte kmers per jaar. Kofferbak ruimte enzo maken me echt niks uit.

Ik zou d'r vandaag een paar gaan bekijken. Maar die gozer uit Garyp van die gele wou 'm niet de showroom uitrijden voor een testritje dus had weinig zin daar te gaan kijken. Vervolgens zou ik bij twee in Meppel gaan kijken maar daar bleek d'r al een van onder voorbehoud verkocht te zijn. Bleef d'r nog een over dat vond ik de moeite niet waard, andere keer maar even. Blijft zo in het Noorden echt weinig over.

Mark

Bericht door Mark » 04 feb 2010, 15:18

Roman S.

Bericht door Roman S. » 04 feb 2010, 15:37

Mark, die heb ik inderdaad al gezien. Dat lijkt ongeveer precies te zijn wat ik zoek, heb ook al een PB gestuurd. Ik wacht het verkoop topic met alle details nog even af. Toch bedankt voor de tip :thumbup:

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 04 feb 2010, 16:39

Driftking heeft ook nog een rode staan met kuipen en geen interieur!
177k km geloof ik.

Plaats reactie