Zeer professionele zaak waar ontzettend veel kennis aanwezig is. Die mannen weten ongekend veel over autotechniek in het algemeen, maar zeker over brandstofinpuiting en versnellingsbakken. Ik heb vandaag heel veel geleerd :shakeit:bmw320i schreef:en eerste indruk bij carrec?
Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
- Martijn_bmw
- Berichten: 28612
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
ik had niet anders verwacht :banaan:Yoan schreef:Zeer professionele zaak waar ontzettend veel kennis aanwezig is. Die mannen weten ongekend veel over autotechniek in het algemeen, maar zeker over brandstofinpuiting en versnellingsbakken. Ik heb vandaag heel veel geleerd :shakeit:bmw320i schreef:en eerste indruk bij carrec?
inderdaad enorm veel kennis daar, heb ik zelf ook veel geleerd met ombouwen van mijn auto

- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Enkele foto's van vandaag:


Smal hè?

Overbrenging
Meer foto's op http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/" onclick="window.open(this.href);return false;
Smal hè?
Overbrenging
Meer foto's op http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Leuk om te lezen Yoan
Wat denk je zelf te kunnen verwijderen aan gewicht ? Zou je zover gaan als het hele interieur eruit en 1 kuipje terug zetten ? Of is het doel van het project om de bruikbaarheid van de auto zoveel mogelijk intact te houden ?

- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Achterbank zal er denk ik wel uit gaan, maar ik wil twee kuipjes voorin. Ik rijd eigenlijk altijd alleen, maar als er dan iemand mee moet kan dat alsnog.
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Zoals gezegd hebben we gisteren bij Carrec Technocenter een goed plan opgesteld van wat er nog moet gebeuren en welk aandeel Carrec hier in zal hebben.
Het stappenplan en planning ben ik nog aan het uitwerken. Wat Carrec zal gaan doen kun je hier lezen: http://www.mijnbluemotion.nl/grote-aanp ... ocenter-23" onclick="window.open(this.href);return false;
Een ingrijpende en grote aanpassing zal zijn het volledig aanpassen van de versnellingsbak. Het wordt een bak op maat, volledig gericht op zuinig rijden. Ik ben er inmiddels achter dat de mannen bij Carrec echt weten waar ze over praten, enorm veel kennis hebben en het verbruik flink kunnen verminderen.
Zoals gezegd, lees het volledige verhaal op de site http://www.mijnbluemotion.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het stappenplan en planning ben ik nog aan het uitwerken. Wat Carrec zal gaan doen kun je hier lezen: http://www.mijnbluemotion.nl/grote-aanp ... ocenter-23" onclick="window.open(this.href);return false;
Een ingrijpende en grote aanpassing zal zijn het volledig aanpassen van de versnellingsbak. Het wordt een bak op maat, volledig gericht op zuinig rijden. Ik ben er inmiddels achter dat de mannen bij Carrec echt weten waar ze over praten, enorm veel kennis hebben en het verbruik flink kunnen verminderen.
Zoals gezegd, lees het volledige verhaal op de site http://www.mijnbluemotion.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Martijn_bmw
- Berichten: 28612
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
mooi verhaal, ben beniewd welk verbruik jegaat halen na alle inspanningen bij carrec 

- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Pfoe... 1 op 30 als doel. Zou op zich te doen moeten zijn.
Ben benieuwd wat de versnelingsbak modificatie dan gaat doen qua verbruik. ICM wat extra motortuning moet dat zeker op de snelweg zelf wel haalbaar zijn lijkt me. Fijn 3.3 op je display hebben staan
Als je airco inderdaad al nooit gewerkt heeft, had je die natuurlijk al veel eerder kunnen verwijderen. Scheelt weer de nodige kgs.
Zelf zou ik ook wel een 6bak willen hebben (6e versnelling = 0.85 ratio). Dan moet het verbruik op de snelweg ook vrij eenvoudig naar 1 op 15 kunnen ipv 1 op 10. Zonder nadelen te hebben van een langer einddif om het te realiseren.
Ben benieuwd wat de versnelingsbak modificatie dan gaat doen qua verbruik. ICM wat extra motortuning moet dat zeker op de snelweg zelf wel haalbaar zijn lijkt me. Fijn 3.3 op je display hebben staan

Als je airco inderdaad al nooit gewerkt heeft, had je die natuurlijk al veel eerder kunnen verwijderen. Scheelt weer de nodige kgs.
Zelf zou ik ook wel een 6bak willen hebben (6e versnelling = 0.85 ratio). Dan moet het verbruik op de snelweg ook vrij eenvoudig naar 1 op 15 kunnen ipv 1 op 10. Zonder nadelen te hebben van een langer einddif om het te realiseren.
-
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
- Locatie: Randstad
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Is het project nog wel heel geloofwaardig als je (zichtbare) delen van het interieur gaat verwijderen?
Ik begrijp uit je project een beetje dat je wilt laten zien dat een auto uit 2001 heel zuinig kan zijn (of gemaakt kan worden..)
Bij de huidige zuinige Bluemotion Golf's word ook geen achterbank verwijderd om de auto zuiniger te maken...toch?
Ik begrijp uit je project een beetje dat je wilt laten zien dat een auto uit 2001 heel zuinig kan zijn (of gemaakt kan worden..)
Bij de huidige zuinige Bluemotion Golf's word ook geen achterbank verwijderd om de auto zuiniger te maken...toch?
- Martijn_bmw
- Berichten: 28612
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
+1 dat zou ik ook niet doen. gewoon tot de limit gaan maar wel de auto als functionele gezins auto houden met complete interieur etc.Rickstah schreef:Is het project nog wel heel geloofwaardig als je (zichtbare) delen van het interieur gaat verwijderen?
Ik begrijp uit je project een beetje dat je wilt laten zien dat een auto uit 2001 heel zuinig kan zijn (of gemaakt kan worden..)
Bij de huidige zuinige Bluemotion Golf's word ook geen achterbank verwijderd om de auto zuiniger te maken...toch?

- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Is start-stop achteraf in te bouwen?
-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Contactsleutel...RobS schreef:Is start-stop achteraf in te bouwen?

- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
StuurslotFer Benning schreef:Contactsleutel...RobS schreef:Is start-stop achteraf in te bouwen?

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Die bakratio maakt echt niet het verschil tussen 1:10 en 1:15.Patrick van Wijngen schreef:Pfoe... 1 op 30 als doel. Zou op zich te doen moeten zijn.
Ben benieuwd wat de versnelingsbak modificatie dan gaat doen qua verbruik. ICM wat extra motortuning moet dat zeker op de snelweg zelf wel haalbaar zijn lijkt me. Fijn 3.3 op je display hebben staan![]()
Als je airco inderdaad al nooit gewerkt heeft, had je die natuurlijk al veel eerder kunnen verwijderen. Scheelt weer de nodige kgs.
Zelf zou ik ook wel een 6bak willen hebben (6e versnelling = 0.85 ratio). Dan moet het verbruik op de snelweg ook vrij eenvoudig naar 1 op 15 kunnen ipv 1 op 10. Zonder nadelen te hebben van een langer einddif om het te realiseren.
Voor een bepaalde snelheid is gewoon een aantal PK nodig afhankelijk van weerstand. Of jij dan op 2500 RPM rijd of op 2800 RPM maakt maar echt heel weinig uit. Bij mijn M3 is het diff ingekort maar qua verbruik scheelt het niet veel. Mijn moeder kan er nog steeds 1:12 mee rijden

-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Bij mij scheelt de 6e versnelling plusminus 10 procent qua verbruik.
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Nee, maar wel het verschil tussen 4000rpm of 3400rpm op de snelweg. En in die range scheelt dat best veel in verbruik namelijk. En het zal waarschijnlijk geen 1 op 15 zijn. Maar komt toch wel in de buurt. Beetje hetzelfde verschil tussen 4 en 5 bij 100kmh.. en dat scheelt ook flink in verbruik.Bert ///M3 schreef:Die bakratio maakt echt niet het verschil tussen 1:10 en 1:15.Patrick van Wijngen schreef:Zelf zou ik ook wel een 6bak willen hebben (6e versnelling = 0.85 ratio). Dan moet het verbruik op de snelweg ook vrij eenvoudig naar 1 op 15 kunnen ipv 1 op 10. Zonder nadelen te hebben van een langer einddif om het te realiseren.
Voor een bepaalde snelheid is gewoon een aantal PK nodig afhankelijk van weerstand. Of jij dan op 2500 RPM rijd of op 2800 RPM maakt maar echt heel weinig uit. Bij mijn M3 is het diff ingekort maar qua verbruik scheelt het niet veel. Mijn moeder kan er nog steeds 1:12 mee rijden
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Lijkt me makkelijk te testen, ga een constante snelheid rijden in 4 en daarna in 5 en kijk wat de BC zegt. 

- Jarno
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
- Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Op de testbank is dit wel zichtbaar, bij het te rijden toerental op de snelweg moet de
afstelling niet te rijk staan.
Chip op maat maken na het aanpassen van de bakverhoudingen geeft het gewenste
resultaat... een laag verbruik.
afstelling niet te rijk staan.
Chip op maat maken na het aanpassen van de bakverhoudingen geeft het gewenste
resultaat... een laag verbruik.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Hm maar dat maakt toch niet bij alle motoren uit? De meeste motormanagmantsystemen regelen bij aan de hand van lambda waarden voor zover ik weet. Pas boven een bepaalde gasstand gaan ze over op een voorgeprogrammeerde map.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28612
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Bert ///M3 schreef:Hm maar dat maakt toch niet bij alle motoren uit? De meeste motormanagmantsystemen regelen bij aan de hand van lambda waarden voor zover ik weet. Pas boven een bepaalde gasstand gaan ze over op een voorgeprogrammeerde map.
idd in deellast wordt volgens mij adv LMM en lambda registratie's ingespoten. pas bij volgas schakelt hij over op voorgeprogrammerde kenvelden...
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ik bouw ook geen Bluemotion na, maar over die achterbank ben ik nog niet zeker.Rickstah schreef:Is het project nog wel heel geloofwaardig als je (zichtbare) delen van het interieur gaat verwijderen?
Ik begrijp uit je project een beetje dat je wilt laten zien dat een auto uit 2001 heel zuinig kan zijn (of gemaakt kan worden..)
Bij de huidige zuinige Bluemotion Golf's word ook geen achterbank verwijderd om de auto zuiniger te maken...toch?
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Gewoon als laatste stap doen, om alle critici de mond de snoeren...Yoan schreef:Rickstah schreef:Ik bouw ook geen Bluemotion na, maar over die achterbank ben ik nog niet zeker.
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Klopt, ik wil in één klap een hoop gewichtsvermindering doorvoeren en dat is de laatste fase van het project.
Dit houdt in: carbon motorkap, kofferklep, zijschermen, deurpanelen (binnenkant) en liefst nog een carbon dak als daar het geld voor gevonden kan worden. Ook lexan ruiten, kuipstoelen en lichte accu. En natuurlijk het hele aircogebeuren er van onder.
Dit houdt in: carbon motorkap, kofferklep, zijschermen, deurpanelen (binnenkant) en liefst nog een carbon dak als daar het geld voor gevonden kan worden. Ook lexan ruiten, kuipstoelen en lichte accu. En natuurlijk het hele aircogebeuren er van onder.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ik zou zelf echt hondert keer liever mijn achterbank eruit gooien in plaats van mijn airco!
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Lucht- en rolweerstand maken oneindig veel meer uit dan gewicht. Gewicht telt alleen bij optrekken. Lucht- en rolweerstand bij de rest. En aangezien je meer 'de rest' doet, namelijk 'rijden' heeft dat veel meer effect. Dus ik zou me daar maar eens op richten voordat je geld uitgeeft aan gewichtsbesparing 
Kleinere spiegels, verwijderen antenne, luchtinlaat dichtmaken, achterwielen afdekken en ga zo maar door. En banden met lage rolweerstand, maar die had je al?

Kleinere spiegels, verwijderen antenne, luchtinlaat dichtmaken, achterwielen afdekken en ga zo maar door. En banden met lage rolweerstand, maar die had je al?