Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Yoan

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI

Bericht door Yoan » 26 jan 2010, 20:08

bmw320i schreef:en eerste indruk bij carrec?
Zeer professionele zaak waar ontzettend veel kennis aanwezig is. Die mannen weten ongekend veel over autotechniek in het algemeen, maar zeker over brandstofinpuiting en versnellingsbakken. Ik heb vandaag heel veel geleerd :shakeit:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 jan 2010, 20:13

Yoan schreef:
bmw320i schreef:en eerste indruk bij carrec?
Zeer professionele zaak waar ontzettend veel kennis aanwezig is. Die mannen weten ongekend veel over autotechniek in het algemeen, maar zeker over brandstofinpuiting en versnellingsbakken. Ik heb vandaag heel veel geleerd :shakeit:
ik had niet anders verwacht :banaan:

inderdaad enorm veel kennis daar, heb ik zelf ook veel geleerd met ombouwen van mijn auto :D

Yoan

Bericht door Yoan » 26 jan 2010, 21:03

Enkele foto's van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding
Smal hè?

Afbeelding
Overbrenging

Meer foto's op http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/" onclick="window.open(this.href);return false;

Joy

Bericht door Joy » 26 jan 2010, 21:17

Leuk om te lezen Yoan :thumbup: Wat denk je zelf te kunnen verwijderen aan gewicht ? Zou je zover gaan als het hele interieur eruit en 1 kuipje terug zetten ? Of is het doel van het project om de bruikbaarheid van de auto zoveel mogelijk intact te houden ?

Yoan

Bericht door Yoan » 26 jan 2010, 21:52

Achterbank zal er denk ik wel uit gaan, maar ik wil twee kuipjes voorin. Ik rijd eigenlijk altijd alleen, maar als er dan iemand mee moet kan dat alsnog.

Yoan

Bericht door Yoan » 27 jan 2010, 19:06

Zoals gezegd hebben we gisteren bij Carrec Technocenter een goed plan opgesteld van wat er nog moet gebeuren en welk aandeel Carrec hier in zal hebben.

Het stappenplan en planning ben ik nog aan het uitwerken. Wat Carrec zal gaan doen kun je hier lezen: http://www.mijnbluemotion.nl/grote-aanp ... ocenter-23" onclick="window.open(this.href);return false;

Een ingrijpende en grote aanpassing zal zijn het volledig aanpassen van de versnellingsbak. Het wordt een bak op maat, volledig gericht op zuinig rijden. Ik ben er inmiddels achter dat de mannen bij Carrec echt weten waar ze over praten, enorm veel kennis hebben en het verbruik flink kunnen verminderen.

Zoals gezegd, lees het volledige verhaal op de site http://www.mijnbluemotion.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 jan 2010, 22:36

mooi verhaal, ben beniewd welk verbruik jegaat halen na alle inspanningen bij carrec ;)

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 28 jan 2010, 09:02

Pfoe... 1 op 30 als doel. Zou op zich te doen moeten zijn.
Ben benieuwd wat de versnelingsbak modificatie dan gaat doen qua verbruik. ICM wat extra motortuning moet dat zeker op de snelweg zelf wel haalbaar zijn lijkt me. Fijn 3.3 op je display hebben staan :mrgreen:

Als je airco inderdaad al nooit gewerkt heeft, had je die natuurlijk al veel eerder kunnen verwijderen. Scheelt weer de nodige kgs.

Zelf zou ik ook wel een 6bak willen hebben (6e versnelling = 0.85 ratio). Dan moet het verbruik op de snelweg ook vrij eenvoudig naar 1 op 15 kunnen ipv 1 op 10. Zonder nadelen te hebben van een langer einddif om het te realiseren.

Rickstah

Bericht door Rickstah » 28 jan 2010, 09:06

Is het project nog wel heel geloofwaardig als je (zichtbare) delen van het interieur gaat verwijderen?
Ik begrijp uit je project een beetje dat je wilt laten zien dat een auto uit 2001 heel zuinig kan zijn (of gemaakt kan worden..)

Bij de huidige zuinige Bluemotion Golf's word ook geen achterbank verwijderd om de auto zuiniger te maken...toch?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 jan 2010, 10:31

Rickstah schreef:Is het project nog wel heel geloofwaardig als je (zichtbare) delen van het interieur gaat verwijderen?
Ik begrijp uit je project een beetje dat je wilt laten zien dat een auto uit 2001 heel zuinig kan zijn (of gemaakt kan worden..)

Bij de huidige zuinige Bluemotion Golf's word ook geen achterbank verwijderd om de auto zuiniger te maken...toch?
+1 dat zou ik ook niet doen. gewoon tot de limit gaan maar wel de auto als functionele gezins auto houden met complete interieur etc. :wink:

RobS

Bericht door RobS » 28 jan 2010, 13:31

Is start-stop achteraf in te bouwen?

Fer

Bericht door Fer » 28 jan 2010, 13:36

RobS schreef:Is start-stop achteraf in te bouwen?
Contactsleutel... :P

RobS

Bericht door RobS » 28 jan 2010, 13:39

Fer Benning schreef:
RobS schreef:Is start-stop achteraf in te bouwen?
Contactsleutel... :P
Stuurslot :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 jan 2010, 13:55

Patrick van Wijngen schreef:Pfoe... 1 op 30 als doel. Zou op zich te doen moeten zijn.
Ben benieuwd wat de versnelingsbak modificatie dan gaat doen qua verbruik. ICM wat extra motortuning moet dat zeker op de snelweg zelf wel haalbaar zijn lijkt me. Fijn 3.3 op je display hebben staan :mrgreen:

Als je airco inderdaad al nooit gewerkt heeft, had je die natuurlijk al veel eerder kunnen verwijderen. Scheelt weer de nodige kgs.

Zelf zou ik ook wel een 6bak willen hebben (6e versnelling = 0.85 ratio). Dan moet het verbruik op de snelweg ook vrij eenvoudig naar 1 op 15 kunnen ipv 1 op 10. Zonder nadelen te hebben van een langer einddif om het te realiseren.
Die bakratio maakt echt niet het verschil tussen 1:10 en 1:15.

Voor een bepaalde snelheid is gewoon een aantal PK nodig afhankelijk van weerstand. Of jij dan op 2500 RPM rijd of op 2800 RPM maakt maar echt heel weinig uit. Bij mijn M3 is het diff ingekort maar qua verbruik scheelt het niet veel. Mijn moeder kan er nog steeds 1:12 mee rijden :mrgreen:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 28 jan 2010, 14:25

Bij mij scheelt de 6e versnelling plusminus 10 procent qua verbruik.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 28 jan 2010, 14:39

Bert ///M3 schreef:
Patrick van Wijngen schreef:Zelf zou ik ook wel een 6bak willen hebben (6e versnelling = 0.85 ratio). Dan moet het verbruik op de snelweg ook vrij eenvoudig naar 1 op 15 kunnen ipv 1 op 10. Zonder nadelen te hebben van een langer einddif om het te realiseren.
Die bakratio maakt echt niet het verschil tussen 1:10 en 1:15.

Voor een bepaalde snelheid is gewoon een aantal PK nodig afhankelijk van weerstand. Of jij dan op 2500 RPM rijd of op 2800 RPM maakt maar echt heel weinig uit. Bij mijn M3 is het diff ingekort maar qua verbruik scheelt het niet veel. Mijn moeder kan er nog steeds 1:12 mee rijden :mrgreen:
Nee, maar wel het verschil tussen 4000rpm of 3400rpm op de snelweg. En in die range scheelt dat best veel in verbruik namelijk. En het zal waarschijnlijk geen 1 op 15 zijn. Maar komt toch wel in de buurt. Beetje hetzelfde verschil tussen 4 en 5 bij 100kmh.. en dat scheelt ook flink in verbruik.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 jan 2010, 14:46

Lijkt me makkelijk te testen, ga een constante snelheid rijden in 4 en daarna in 5 en kijk wat de BC zegt. :)

Jarno
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Bericht door Jarno » 28 jan 2010, 15:02

Op de testbank is dit wel zichtbaar, bij het te rijden toerental op de snelweg moet de
afstelling niet te rijk staan.
Chip op maat maken na het aanpassen van de bakverhoudingen geeft het gewenste
resultaat... een laag verbruik.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 jan 2010, 15:07

Hm maar dat maakt toch niet bij alle motoren uit? De meeste motormanagmantsystemen regelen bij aan de hand van lambda waarden voor zover ik weet. Pas boven een bepaalde gasstand gaan ze over op een voorgeprogrammeerde map.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 jan 2010, 15:50

Bert ///M3 schreef:Hm maar dat maakt toch niet bij alle motoren uit? De meeste motormanagmantsystemen regelen bij aan de hand van lambda waarden voor zover ik weet. Pas boven een bepaalde gasstand gaan ze over op een voorgeprogrammeerde map.

idd in deellast wordt volgens mij adv LMM en lambda registratie's ingespoten. pas bij volgas schakelt hij over op voorgeprogrammerde kenvelden...

Yoan

Bericht door Yoan » 28 jan 2010, 19:01

Rickstah schreef:Is het project nog wel heel geloofwaardig als je (zichtbare) delen van het interieur gaat verwijderen?

Ik bouw ook geen Bluemotion na, maar over die achterbank ben ik nog niet zeker.

Mrton

Bericht door Mrton » 28 jan 2010, 19:38

Yoan schreef:
Rickstah schreef:Ik bouw ook geen Bluemotion na, maar over die achterbank ben ik nog niet zeker.
Gewoon als laatste stap doen, om alle critici de mond de snoeren...

Yoan

Bericht door Yoan » 28 jan 2010, 19:47

Klopt, ik wil in één klap een hoop gewichtsvermindering doorvoeren en dat is de laatste fase van het project.
Dit houdt in: carbon motorkap, kofferklep, zijschermen, deurpanelen (binnenkant) en liefst nog een carbon dak als daar het geld voor gevonden kan worden. Ook lexan ruiten, kuipstoelen en lichte accu. En natuurlijk het hele aircogebeuren er van onder.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 29 jan 2010, 00:39

Ik zou zelf echt hondert keer liever mijn achterbank eruit gooien in plaats van mijn airco!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 29 jan 2010, 01:17

Lucht- en rolweerstand maken oneindig veel meer uit dan gewicht. Gewicht telt alleen bij optrekken. Lucht- en rolweerstand bij de rest. En aangezien je meer 'de rest' doet, namelijk 'rijden' heeft dat veel meer effect. Dus ik zou me daar maar eens op richten voordat je geld uitgeeft aan gewichtsbesparing ;)

Kleinere spiegels, verwijderen antenne, luchtinlaat dichtmaken, achterwielen afdekken en ga zo maar door. En banden met lage rolweerstand, maar die had je al?

Plaats reactie