Fernando schreef:ok tegen en wel hierom:
1. De Armeense genocide (alleen al dat je achter tralies kan belanden bij ontkenning in turkije)
2. De islam (dat het leger de seculiere staat moet beschermen geeft mij te denken)
3. Cyprus (ze weigeren cyprus te erkennen die notabene al lid is)
4. Mensenrechten (turkije werd tot nu toe het vaakst op de vingers getikt door het Europese Hof voor de Rechten van de Mens)
5. Ligging ( geloof dat 95% in azie ligt)
Veel zaken zijn complexer dan ze in eerste instantie lijken. Velen denken het vaak te weten zonder de achtergrond te kennen. Aangezien ik met twee vingers type zal ik het kort houden.
1)a) Zonder een discussie over het onderwerp te starten. Turkije geeft aan dat er honderden duizenden slachtoffers aan beide kanten zijn gevallen. Er zijn zowel Armeense als Turkse massagraven. Terwijl de Turkse soldaten aan het front vochten zijn er veel achterblijvers vermoord.
Actie lokt vaak reactie uit.
Genocide is het systematisch vermoorden. Dat is niet gebeurd, maar er zijn wel veel mensen omgekomen aan beide kanten.
b )Armenië wil nog steeds niet zijn archieven vrij geven. Ook buitenlandse(en Westerse) historici zijn verdeeld.
c) Turkije houdt de grens nog steeds dicht, wat slecht is voor de Armeense economie. Armenië gebruikt het als (politiek)middel tegen Turkije. Daarbij bezet Armenië een deel van Azerbedjan, waar Turkije faliekant tegen is.
d) De Armeense diaspora lobbyt al jaren om het als genocide door de VS te laten erkennen. Ondanks de vele Armeense kiezers in de VS, is het door de VS niet erkent.
2)De laatste decennia niet meer. Ach de Spanjaarden hadden Franco nog in de jaren 70. Oost-Europa is nog niet zo lang democratisch en de kolonels(staatsgreep) waren ook nog niet zo lang voordat Griekenland toetrad tot de EU.
3) Cyprus, om het bij de recente gebeurtenissen te houden. In 2004 is er een referendum gehouden. De Turkse Cyprioten voor de hereniging van het eiland gestemd en de Grieken tegen. Ondanks dat is het Griekse deel opgenomen in de EU.
4) Is enorm verbeterd. Aan de andere hand is een harde hand soms nodig.
5) Inderdaad.
Ik ben ook tegen toetreding en bekijk het van de andere kant. Waarom zou Turkije toetreden? Het land heeft enorm potentieel, is een van de sterkst groeiende economieën. 70% van de bevolking was een paar jaar geleden nog onder de 30. Opleidingsniveau is hoog en de vooruitzichten zijn goed.
De EU meet vaak met twee maten en dat hoor je ook in de EU. Decennia lang probeert Turkije toe te treden, terwijl de noodzaak steeds minder wordt. Het land heeft veel invloed in de regio en zou naar mijn mening zich daar ook op moeten richten zonder alleen de blik op de EU gericht te houden.