Gaaf of niet?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

Gaaf of niet?

Super!
25
61%
Misschien ietsje te veel van het goeie...
15
37%
Lelijk...
1
2%

Totaal aantal stemmen: 41

RVV

Re: Gaaf of niet?

Bericht door RVV » 24 jan 2010, 23:23

Ben zelf altijd een echte handbak liefhebber, rij nu 3 maand met een automaat in de vorm van de 330d en al langer met een semi automaat, hoewel het eigenijk een semi handbak is. Maar even over de automaat, ik was altijd heel sceptisch, proefritten met automaatbakken werd ik nooit wild van. Maar nu je zo'n ding in de dagelijkse praktijk rijd mis je de handbak eigenlijk geen seconde. Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur bij een 330i ook uit naar een handbak, alleen zal het je verbazen hoe goed de automaat in de praktijk zal bevallen. Voor mijn volgende auto's maakt het de keuze wel makkelijker.. want waar ik voorheen alle automaatbakken wegstreepte als kanshebber, zal ik nu niet een auto er om laten staan.

En een 330i is ook geen M3 hé. Heb zelf de 330i handbak gehad.. gewoon een lekkere vlotte auto, maar echt geen circuitbak ofzo.

Tom

Bericht door Tom » 24 jan 2010, 23:39

Ligt eraan hoe je de auto ziet Rico.
Als kilometervreter dan is automaat gewoon een luxe en stukje gemak. Kan ik mij voorstellen dat je daar geen probleem mee hebt.
Maar een 330i is ook best een dikke bak.. 260pk.. rwd.. is geen M3 maar ook niks om je voor te schamen. Zeker niet in deze uitvoering met M pakket. Dan zou ik altijd handbak willen.

Ik vind het wel een mooi ding. Velgen zou ik IRL moeten zijn (foto's zijn bagger.. teveel sharpening). Vind de Motorsport 320si velgen mooier denk ik.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2010, 23:45

Volledig mee eens, maar je moet de 330i niet als een sportieve BMW zien (al wil BMW dat wel graag met zo'n performance trainingspak), want dat is die gewoon niet, ondanks dat hij zijn specs mee heeft. De 130i is ongeveer 10 keer sportiever dan een 330i.. de Z4 die jij hebt zeker 12 keer sportiever dan een 330i. Om even de verhouding aan te geven.

Tom

Bericht door Tom » 24 jan 2010, 23:51

Tuurlijk maar een automaat maakt het toch juist nog een suffere auto? :)
Vast van iemand die liever een Mercedes had willen rijden maar bij BMW een betere inruilprijs kreeg :mrgreen:

Joop

Bericht door Joop » 24 jan 2010, 23:54

....was zelf ook altijd anti-automaat; nu ik zelf een steptronic-bak heb is mijn mening toch licht bijgesteld. De keuze is vorig jaar, na een zeer uitgebreide proefrit, ook gevallen op een automaat, aangezien ik er meer zakelijk mee ben gaan rijden.

Uiteindelijk mis ik de handbak in sommige gevallen wel, maar zeker als je kijkt hoe vlot de steptronic bak op- en terugschakelt valt het me geeneens tegen. Zelfs op de Ring heb ik zeker geen nadelen in de bak gezien, zeker niet in de handmatige stand (zoals ik 'm zelf toch 95% van de tijd rij). Ik geloof wel dat een handbak bij het sportieve werk wel bedrijfszekerder blijft; zeker als je af en toe bij uitstappen de automaat al flink ruikt.

Of de volgende auto weer een automaatje krijgt weet ik nog niet, want het verbruik valt me wel zwaar tegen. Voor comfort maar ook voor licht-sportief schakelwerk valt de steptronic bak niet tegen.

Op een 335i/M3, zal ik er één met een DCT-bak, ook zeker niet laten staan. De aloude automaat bestaat al lang niet meer; wat dat aan gaat is er al een hoop veranderd.

Femme

Bericht door Femme » 25 jan 2010, 00:15

Ik vind het geen hol aan, een automaat. Het is een keer leuk in een leenauto maar na een dag wil ik gewoon weer terug naar mijn handbak. Tevens vind ik de automaatknuppel in BMW's van voor 2008 ofzo (toen de huidige joystick erin kwam) nogal ontsierend voor het interieur.

Ik overweeg om over een half jaar een 650i aan te schaffen. Dat moet een handbak worden.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 25 jan 2010, 00:38

Ik heb alleen een keer als leenauto in een toyota corolla automaat gereden, en dat vond ik helemaal niks.
Misschien heeft dat mijn beoordelingsvermogen een beetje verstoord, maar dat was echt een hele verrotte ouwemannenauto.......
Een BMW zou ik nooit met automaat bestellen, behalve een 7-serie dan....
...........wat vinden jullie er trouwens van dat de 550i F10 alleen met automaat verkrijgbaar is?
Of maakt het jullie niks uit, en wachten jullie lekker op de ///M5.

Grtz. Erik.

Macboy

Bericht door Macboy » 25 jan 2010, 12:01

Super auto, maar dan liever met het M-pakket. Die vind ik veel gaver, vooral de voorspoiler en de achterkant. Kleur zou wél mijn keus zijn geweest. Staat hem super.
Femme schreef:Ik overweeg om over een half jaar een 650i aan te schaffen. Dat moet een handbak worden.
De post van het jaar :clap:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 25 jan 2010, 17:36

Probleem met een automaat is het gevoel tijdens het spelen. Dat ontbreekt gewoon totaal omdat je geen directe aandrijving hebt. Met een dct, smg of dsg e.d. heb je dit fenomeen niet natuurlijk. Als het dan toch een automaat moet worden dan bij voorkeur zoiets i.p.v. conventioneel. Bij Bmw heb je tegenwoordig wat dat betreft wel de keuze, of is die dct bak alleen voorbehouden aan bepaalde type motoren?

Joop

Bericht door Joop » 25 jan 2010, 18:26

De DCT is vooralsnog voorbehouden aan de M3, 335i en de Z4 sdrive3.5i ...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 jan 2010, 18:40

Rico schreef:Volledig mee eens, maar je moet de 330i niet als een sportieve BMW zien (al wil BMW dat wel graag met zo'n performance trainingspak), want dat is die gewoon niet, ondanks dat hij zijn specs mee heeft. De 130i is ongeveer 10 keer sportiever dan een 330i.. de Z4 die jij hebt zeker 12 keer sportiever dan een 330i. Om even de verhouding aan te geven.

Die verhouding is bij jou dan mooi 'n end zoek. :mrgreen:

En 'n 330i is bijv weer 10x sportiever dan een 530i?

LOL :lol:

Ik reed vandaag in de 530d Grant Turismo. Automaat. Voor geen goud......Wat 'n gedoe...zal wel wennen zijn. Motor is aardig bij de les, maar de automaat/kickdown, niet echt. Toch vloog ie best vlot naar de 100 voor zo'n kolos. Is 'n 8 bak automaat.

Fordmad

Bericht door Fordmad » 25 jan 2010, 18:58

Voor dat geld ging ik naar een Porsche kijken.... :clap:

Ik denk dat de BMW behoorlijk gaat afschrijf, veel meer als een Porsche... :hmmm:

En ja het blijft een BMW... :sealed:

RVV

Bericht door RVV » 25 jan 2010, 20:40

Robin schreef:
Rico schreef:Volledig mee eens, maar je moet de 330i niet als een sportieve BMW zien (al wil BMW dat wel graag met zo'n performance trainingspak), want dat is die gewoon niet, ondanks dat hij zijn specs mee heeft. De 130i is ongeveer 10 keer sportiever dan een 330i.. de Z4 die jij hebt zeker 12 keer sportiever dan een 330i. Om even de verhouding aan te geven.

Die verhouding is bij jou dan mooi 'n end zoek. :mrgreen:

En 'n 330i is bijv weer 10x sportiever dan een 530i?

LOL :lol:

Ik reed vandaag in de 530d Grant Turismo. Automaat. Voor geen goud......Wat 'n gedoe...zal wel wennen zijn. Motor is aardig bij de les, maar de automaat/kickdown, niet echt. Toch vloog ie best vlot naar de 100 voor zo'n kolos. Is 'n 8 bak automaat.

Ik heb beide een jaar gelijktijdig gehad, redelijk goed vergelijk :wink: Overigens vond ik de 330i in alles een betere auto maar de 130i was veel sportiever (te rijden)

Joop

Bericht door Joop » 25 jan 2010, 23:42

De huidige 3 is in mijn ogen ook niet de sportieve auto meer die die wel geweest is. In dat opzicht past een semi-automaat prima bij het GT-karakter die de auto heeft. In dat licht bekeken heb ik bovenstaande opmerking geplaatst.

Bij een M3 kun je dat nog enigszins in twijfel trekken, dan zou een handbak ook zeker mijn voorkeur hebben boven een DCT-bak. Al was het alleen maar vanwege het meer sportieve gevoel en de voldoening van het zelf schakelen.

Bij de 330i zoals hier aangehaald wordt in de beginpost is normaal gesproken een semi-automaat nog wel bespreekbaar. Vind het alleen wel op het randje en zelfs eroverheen, als je een dergelijke auto helemaal met PP-pakket uitvoert en er dan een automaat in hangt. Hetzelfde heb ik bij de varianten met M-sport pakket. Beide dus met handbak...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 jan 2010, 08:51

Rico, ik had 'n 330i sedan handbak toen jij de 130i had, de gasresponse is feller van de 130i dan de 330i en dat is het dan ook bijna, no way dat jouw 130i(ook mee gereden) 10x sportiever was dan mijn ex 330i. Zo bedoel(de) ik 't.

Een 330i automaat Touring op 17"en automaat, ja dat zal wat minder sportief allemaal rijden....

Fer

Bericht door Fer » 26 jan 2010, 10:58

Wat is dat voor bumperset? Is niet het normale M-Sportpakket toch? Bumpers vind ik heel mooi, kleur, wielen en versnellingsbak walgelijk...

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2010, 11:00

Performance parts.

EG

Bericht door EG » 26 jan 2010, 11:17

Automaten zijn niet meer wat het geweest waren, ze zijn tegenwoordig zeer snel, schakelen supersoepel en verbruiken meestal niet veel meer.

Ik heb trouwens beide voor mijn deur staan, automaat is leuk in rechte lijn (DSG schakelt ongelofelijk snel op) maar op den duur vind ik het wel vervelend worden. Voor het echte fun knalwerk heb je toch echt handgeschakeld nodig vind ik. Niet in de sneeuw, want ik heb ontdekt dat automaat + RDW en sneeuw (mits zelf schakelen) prima in de sneeuw drift :lol:

En ik vind dat het ook afhangt van hoe je de wagen gebruikt. Als je iedere dag van A'dam naar R'dam moet met alleen filekilometers dan zou een automaat een must zijn, maar zolang ik niet in de file sta hoef ik het niet en is het ook niet nodig. Ik heb trouwens allerlei soorten wagens met automaat gereden, maar meestal maakt het me de pis niet lauw, ook niet met een 2008 E280 Cdi bijv. Om maar een voorbeeld te geven, ik heb meer lol gehad met een E39 520i (!) handgeschakeld van 1996 dan met een E39 530d van 2003 met automaat. DSG is de beste automaat tot nu toe voor mij, maar als je geen dikke 3 lite rmotor hebt zijn flippers een must want voor je het weet tokkel je met 50 km/u in zijn 5 in een bocht :roll:

Plaats reactie