Ik kan me goed vinden in bovenstaande;Peter-Paul Haars schreef:Heb nu een kleine 11.000KM met een 1.6TDI gereden in een A3.
Het grote verschil tussen de VAG pompverstuiver en de VAG 1.6 common-rail is het inkomen van het draaimoment. Bij de pompverstuiver is het onderin heel lang niets, en oppeens een grote vracht van NM's, bij de common-rail gaat alles een heel stuk geleidelijker(meer lineair). Onderin is een common-rail wel wat doods, op een kruispunt kon je een 1.9TDI in de 3e of 2e gang laten staan en door laten hobbelen, dat hoef je bij een 1.6TDI niet te proberen.
Het geluid van een 1.6TDI is niet te vergelijken met de 1.9TDI, een stuk stiller ook bij een koude start.
Je voelt wel dat de 1.6TDI geknepen is, om zo efficient mogelijk meters te maken. Ben heel content met deze motor, nu mag ik weer bochten aanvallen i.p.v. lomp op het gaspedaal drukken op bij te blijven
Vermogens afgifte is veel lineardair bij een 1.6 tdi en valt op hogere toerentallen ook minder dood. Dat die onderin wat doods is ben ik het niet helemaal eens bij 1300tpm vind ik een commonrail minder bokkerig wegtrekken dan een 1.9 TDI. De bekende schop in de kont blijft bij 1900tpm wel uit bij de 1.6 TDI, wat wel zeer kenmerkend is aan een pompverstuiver (1.9TDI), en kan daarom onder inderdaad wat doods overkomen. Het geluids niveau is echt een wereld van verschil. De motor is vele malen stiller en lijkt "ronder" te lopen. Geknepen gevoel heb ik niet gehad maar misschien ligt dat aan de afstelling van de auto. In korte woorden: de 1.6 TDI heeft veel weg van een (kleine bv. 1.4 TSI) benzine turbo motor. Mijn ervaring komt uit een Ibiza 1.6 TDI.