Passat Bluemotion 1.6TDI? Afweging Superb,Avensis.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Roel

Re: Ervaringen met een Passat Bluamotion 1.6TDI?

Bericht door Roel » 29 dec 2009, 18:19

Peter-Paul Haars schreef:Heb nu een kleine 11.000KM met een 1.6TDI gereden in een A3.

Het grote verschil tussen de VAG pompverstuiver en de VAG 1.6 common-rail is het inkomen van het draaimoment. Bij de pompverstuiver is het onderin heel lang niets, en oppeens een grote vracht van NM's, bij de common-rail gaat alles een heel stuk geleidelijker(meer lineair). Onderin is een common-rail wel wat doods, op een kruispunt kon je een 1.9TDI in de 3e of 2e gang laten staan en door laten hobbelen, dat hoef je bij een 1.6TDI niet te proberen.

Het geluid van een 1.6TDI is niet te vergelijken met de 1.9TDI, een stuk stiller ook bij een koude start.

Je voelt wel dat de 1.6TDI geknepen is, om zo efficient mogelijk meters te maken. Ben heel content met deze motor, nu mag ik weer bochten aanvallen i.p.v. lomp op het gaspedaal drukken op bij te blijven :df:
Ik kan me goed vinden in bovenstaande;
Vermogens afgifte is veel lineardair bij een 1.6 tdi en valt op hogere toerentallen ook minder dood. Dat die onderin wat doods is ben ik het niet helemaal eens bij 1300tpm vind ik een commonrail minder bokkerig wegtrekken dan een 1.9 TDI. De bekende schop in de kont blijft bij 1900tpm wel uit bij de 1.6 TDI, wat wel zeer kenmerkend is aan een pompverstuiver (1.9TDI), en kan daarom onder inderdaad wat doods overkomen. Het geluids niveau is echt een wereld van verschil. De motor is vele malen stiller en lijkt "ronder" te lopen. Geknepen gevoel heb ik niet gehad maar misschien ligt dat aan de afstelling van de auto. In korte woorden: de 1.6 TDI heeft veel weg van een (kleine bv. 1.4 TSI) benzine turbo motor. Mijn ervaring komt uit een Ibiza 1.6 TDI.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 29 dec 2009, 18:34

Een 1.4TFSI is echt een stuk sneller, dan de 1.6TDI. De verschillen tussen de 1.9TDI zijn wat kleiner.

Toch vind ik de 1.6TDI de fijnste motor. Met een volle tank vanuit Den Bosch volle sjors richting de Ring(en daar nog een beetje rondcruisen) en terug, heb je nog steeds een kleine 200/180km actieradius over!! :thumbup:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 29 dec 2009, 18:48

Peter-Paul Haars schreef:Een 1.4TFSI is echt een stuk sneller, dan de 1.6TDI. De verschillen tussen de 1.9TDI zijn wat kleiner.

Toch vind ik de 1.6TDI de fijnste motor. Met een volle tank vanuit Den Bosch volle sjors richting de Ring(en daar nog een beetje rondcruisen) en terug, heb je nog steeds een kleine 200/180km actieradius over!! :thumbup:
Daar zit dan ook wel een groot verschil in tov de 1.4tsi :P. Dagelijks is 1 op 13-14 reeel, met 4 man en bagage op wintersport wordt het gemiddelde verbruik rond de 1 op 9,5-10 (snelwegtempo tussen de 180-200). Dit houdt namelijk in dat je altijd tussen de 500-650km max per tank rijdt :).

Wat ik me afvraag van die 1.6tdi is hoe deze zich op de lange termijn houden, van de 1.9tdi is bekend dat deze echt probleemloos zijn, voor voorbij de 200/300dkm. Bij de 2.0tdi viel juist op dat dit extreem tegenviel (na diverse modificaties schijnt dit 'opgelost' te zijn, maar nog echt veel vertrouwen geeft het mij niet).

Roel

Bericht door Roel » 29 dec 2009, 18:58

Peter-Paul Haars schreef:Een 1.4TFSI is echt een stuk sneller, dan de 1.6TDI. De verschillen tussen de 1.9TDI zijn wat kleiner.

Ik doelde niet op vermogen maar op motor karakteristiek :D

Williezelf

Bericht door Williezelf » 29 dec 2009, 23:00

Op onderstaande link een test ( in Duits) van de Passat Bluemotion.

http://www.autozeitung.de/einzeltest/vw ... mit-105-ps

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 29 dec 2009, 23:08

Kasteel schreef: Daar zit dan ook wel een groot verschil in tov de 1.4tsi :P. Dagelijks is 1 op 13-14 reeel, met 4 man en bagage op wintersport wordt het gemiddelde verbruik rond de 1 op 9,5-10 (snelwegtempo tussen de 180-200). Dit houdt namelijk in dat je altijd tussen de 500-650km max per tank rijdt :).

Wat ik me afvraag van die 1.6tdi is hoe deze zich op de lange termijn houden, van de 1.9tdi is bekend dat deze echt probleemloos zijn, voor voorbij de 200/300dkm. Bij de 2.0tdi viel juist op dat dit extreem tegenviel (na diverse modificaties schijnt dit 'opgelost' te zijn, maar nog echt veel vertrouwen geeft het mij niet).
Heb ruim een jaartje met een A3 1.4TFSI gereden, en inderdaad volle sjors vanuit Den Bosch naar de Ring en terug ging maar net op 1 tank brandstof.
Roel schreef:Ik doelde niet op vermogen maar op motor karakteristiek :D
:)

Vdub

Bericht door Vdub » 30 dec 2009, 01:39

kijk anders ook even op onze site http://www.vwpassat.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , is de 2.0 TDI 110pk niet binnen het budget? Chippen van een 1.6TDI kan trouwens ook hoor..

Dat een 1.9 PD motor eerst heel lang niks doet en dan een lading NM's kan ik niet beamen.. ik rijd nu een (ex)130pk AVF in mijn Passat 3B en blijf het in alle toerentallen een beresterke motor vinden.. alleen bij 215kmh (gps)is de koek wel een beetje op..

Dat de PD qua geluid niet met een CR te vergelijken is vind ik persoonlijk niet erg.. mag nl graag 's morgens als ie koud is lekker met het raampje open rijden om het echte dieselgeluid te horen(incl lichte turbofluit van de VNT)

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 30 dec 2009, 11:17

Volgens die Duitse test is de actieradius 1700km. Dat is een groot pluspunt en zou betekenen dat ik maximaal twee keer per week zou moeten tanken.

@Vdub
De 20% bijtelling van de 1.6 maakt het een interessante uitvoering. Ik denk dat de 2.0 niet binnen het budget valt.
Tijdelijk heb ik een 2.0 140pk Highline aut. gereden en dat was een fijne auto, maar zou ik nu ook niet kunnen leasen. Bij de huidige werkgever is er een eigen bijdrage van 5%(erg veel).
Bij de vorige kon ik een A4 leasen met een eigen bijdrage van 49 euro. Ik heb toen gekozen mijn e38 te blijven rijden. Die voldoet nu niet meer, omdat ik nu de ruimte van een variant nodig heb.

Voor mijn werk rij ik nu minder en privé rij in nu juist meer. Dat maakt het ook veel interessanter om een leaseauto te nemen.

Williezelf

Bericht door Williezelf » 30 dec 2009, 12:38

Ar schreef:Volgens die Duitse test is de actieradius 1700km. Dat is een groot pluspunt en zou betekenen dat ik maximaal twee keer per week zou moeten tanken.

@Vdub
De 20% bijtelling van de 1.6 maakt het een interessante uitvoering. Ik denk dat de 2.0 niet binnen het budget valt.
Tijdelijk heb ik een 2.0 140pk Highline aut. gereden en dat was een fijne auto, maar zou ik nu ook niet kunnen leasen. Bij de huidige werkgever is er een eigen bijdrage van 5%(erg veel).
Bij de vorige kon ik een A4 leasen met een eigen bijdrage van 49 euro. Ik heb toen gekozen mijn e38 te blijven rijden. Die voldoet nu niet meer, omdat ik nu de ruimte van een variant nodig heb.

Voor mijn werk rij ik nu minder en privé rij in nu juist meer. Dat maakt het ook veel interessanter om een leaseauto te nemen.
Zal in de praktijk wel ruim 200 km minder zijn, maar blijft een prima actieradius.

Wat ook opvalt bij de test is de acceleratie tot 100, maar liefst 1.5 seconden sneller dan fabrieksopgaaf. Heeft de voor de test beschikbaar gestelde Passat wellicht chiptuning?

Ar

Bericht door Ar » 31 dec 2009, 12:28

Ik heb een proefrit gemaakt met de Avensis 2.0 diesel station. Met het vorige model had ik al eerder gereden(trip naar Malmo).
Qua leaseprijs scheelt het volgens mij niet zo veel en zal een offerte opvragen. Al denk ik na de proefrit niet dat het hem wordt.

Kort samengevat:
Op zich rijdt de auto goed en de snelheid is voldoende. Ook op hogere snelheden is het comfortabel. Het is een ruime auto en ziet er goed uit. De achterlichten vind ik minder mooi. Mooie materialen in het interieur en wat dat betreft zijn de Japanners gelukkig al een hele tijd niet meer wat ze vroeger geweest zijn.
Een groot minpunt was de audio installatie. Die vind ik slecht klinken. De verkoper meteen aan om de speakers te vervangen.

Wat me tegen staat bij de Passat is dat het een vijfbak is. Als die laatste versnelling maar lang is om het toerental flink te drukken voor snelheden rond de 160-180km/h voor de ritten in Duitsland.

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Re: Ervaring met een Passat Bluemotion 1.6TDI? Proefrit Avensis

Bericht door Thomas » 31 dec 2009, 15:28

Dat van die 5-bak is op zich niet erg. Laatst 2 dagen in een Golf 2.0TDI 110pk gereden, met 5-bak. Maakt echt niet meer toeren op de snelweg als m'n 2.0tdi 140ok met 6 bak. Zit gewoon een hele lange 5 op, eigenlijk net als die 1.9 bluemotion dingen, die maken ook niet veel toeren op de snelweg. Verder loopt het blok gewoon een stuk mooier. En de betrouwbaarheid van de 1.6, dat moet nog blijken he. Slechter als de 2.0 tdi 140pk kan het bijna niet worden. Die van mij heeft vorige maand bij 80K een nieuwe cilinderkop, nokkenas, klepstoters en nog wat dingen gekregen. Klepstoters waren letterlijk door midden gebroken.

Ar

Re: Ervaring met een Passat Bluemotion 1.6TDI? Proefrit Avensis

Bericht door Ar » 12 jan 2010, 20:25

Ik heb een proef salarisstrook laten maken. Netto is een Superb combi 2.0 tdi 140pk maandelijks 140 euro duurder dan de Passat 1.6 tdi.
De avensis station 2.0 122pk diesel is een paar tientjes(op basis van de offerte gok ik 40-50 euro) duurder dan de Passat.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Re: Passat Bluemotion 1.6TDI? Afweging Superb,Avensis.

Bericht door Steven N. » 12 jan 2010, 20:36

Vind de Passat qua bouwkwaliteit de betere, het is maar net of je het qua vermogen wil. De 105pk 1.9 tdi van m'n pa is prima als dagelijkse leasert.

Ar

Bericht door Ar » 13 jan 2010, 16:45

Steven Nauta schreef:Vind de Passat qua bouwkwaliteit de betere, het is maar net of je het qua vermogen wil. De 105pk 1.9 tdi van m'n pa is prima als dagelijkse leasert.

Ik heb een proefrit gemaakt met de 1.6 Het viel me erg mee en de auto is sneller dan ik verwacht had. Ik vind de 1.6 common rail een stuk beter dan de pompverstuivers.Onder in de toeren bij het optrekken heeft die meer vermogen en deze gaat ook langer door in de hoge toeren. Common rail had VW veel eerder moeten introduceren. Qua karakter is het fijner dan de 2.0 140 pk PD.

Ik ben dus positief verrast en zal deze kiezen. De Avensis comfort heeft geen cruise control, slechte speakers, geen lederen stuur en pook. Net de opties die ik belangrijk vind, terwijl de Passat goedkoper is om ook prive te rijden. De rest maakt me niet zo veel uit.
In het najaar komt het nieuwe model, maar ik zal waarschijnlijk toch maximaal twee jaar rijden in deze auto. Tegen die tijd zal de superb met de 1.6tdi er ook zijn en kan ik die overwegen.

Williezelf

Bericht door Williezelf » 14 jan 2010, 17:12

Ar schreef:
Steven Nauta schreef:Vind de Passat qua bouwkwaliteit de betere, het is maar net of je het qua vermogen wil. De 105pk 1.9 tdi van m'n pa is prima als dagelijkse leasert.

Ik heb een proefrit gemaakt met de 1.6 Het viel me erg mee en de auto is sneller dan ik verwacht had. Ik vind de 1.6 common rail een stuk beter dan de pompverstuivers.Onder in de toeren bij het optrekken heeft die meer vermogen en deze gaat ook langer door in de hoge toeren. Common rail had VW veel eerder moeten introduceren. Qua karakter is het fijner dan de 2.0 140 pk PD.
Fijn om te horen dat de 1.6 redelijk uit de voeten komt, ik ben in afwachting van de Bleumotion maar heb niet met de auto kunnen rijden. Levering wordt overigens week 5.

Waar heb jij een 1.6 gereden, mijn dealer heeft hem nog niet.

Ar

Bericht door Ar » 14 jan 2010, 19:21

PB

Vdub

Bericht door Vdub » 14 jan 2010, 21:14

Ar schreef:Volgens die Duitse test is de actieradius 1700km. Dat is een groot pluspunt en zou betekenen dat ik maximaal twee keer per week zou moeten tanken.

.
rijd je 150dkm per jaar dan?

Ar

Bericht door Ar » 14 jan 2010, 22:08

Nee, er staat maximaal.

Vdub

Bericht door Vdub » 22 jan 2010, 22:51

Ar schreef:Nee, er staat maximaal.
Ik tank ook maximaal 2x per week met mijn Passat diesel.. helaas is het niet eens 1700km(met 2 tanken)

Plaats reactie