Ik ben een beetje Haiti moe. Ik wist tot vorige week niet eens precies waar Haiti lag (net als vrijwel iedere andere NL'er gok ik). En ja, het is verschrikkelijk wat er daar gebeurd is. Maar moet er nu echt op 3 zenders tegelijkertijd hetzelfde uitgezonden worden? En de hele dag op de radio? Ik stond er van te kijken dat de USB-stick in mijn auto ook niet radio555 uitzond...
En als er geen natuurramp was geweest had iedereen gewoon het schijt aan Haiti gehad. Dat de mensen daar al decenia in armoede leven vinden we minder erg als dat ze nu officieel niks mee hebben? En waarom moet zo'n inzamelingsactie ook altijd een wedstrijd lijken waarbij we de uitslag bekendmaken als een wereldkampioenschap voetbal? De manier van geld inzamelen staat ver weg van de ellende en daarmee de reden van dit soort acties. Mij te uitbundig.
En dan is er nog het grotere plaatje: Ik geloof dat er een natuurlijk evenwicht is op de aarde. Per oppervlakte kan je ... (aantal dat ik niet weet) personen kwijt. Dat stukje grond kan de inwoners van dat stukje grond supporten qua woonruimte, veiligheid, voedsel, etc. Beschaving en ontwikkeling maken dat er een steeds groter aantal mensen op een bepaald stukje grond kunnen wonen. Hoe hoger de beschaving en ontwikkeling, hoe meer je de natuur naast je neer kunt leggen en haar kunt sturen naar hoe jij het wil.
Even een kleine uitleg voor wie het nu al te moeilijk wordt: Ontwikkeling in landbouw, voedselproductie, geneeskunde, etc. maakt de mens minder afhankelijk van het oeroude survival-of-the-fittest, beschaving maakt dat we verdraagzaam zijn naar mensen die zich net iets anders gedragen en ze niet meteen opeten of afslachten.
Maar de natuur laat zich niet oneindig oprekken. Verwarming van de aarde, het ontstaan van nieuwe ziektes, op het moment dat het menselijk ras te groot wordt in populatie zal de natuur ze vroeg of laat treffen. Je kunt je in dat opzicht zelfs afvragen of alle oorlogen ook niet min of meer een ingrijpen van de natuur is. Er moeten leiders zijn die elkaar de oorlog willen verklaren en een bevolking die zulke leiders duldt. Is de rek dan uit het maximaal verdraagbare? Zou de psyche van een groep mensen ook stiekem een instrument zijn van de natuur? Anyway, persoonlijk denk ik dat er teveel mensen rondlopen in Nederland en op de wereld in zijn algemeen. We veroorzaken te veel troep en problemen met zijn allen. Wij hebben het geluk ons in een omgeving te bevinden waar dit ook kan. Andere landen hebben dat geluk niet en zullen als eerste ten prooi vallen aan allerlei 'beproevingen' die de natuur de mens zal opleggen. Dus lullig voor die mensen, maar ik vind het water naar de zee dragen. En los daar van, bedenk dat er in je eigen omgeving waarschijnlijk mensen genoeg zijn die je hulp kunnen gebruiken maar waarvan je je het niet dagelijks beseft. Denk hierbij aan zieke, eenzame of mensen die om wat voor reden dan ook in een moeilijke situatie zitten. Misschien heeft het meer zin die mensen nu te helpen als achteraf, het idee dat ik eigenlijk altijd bij dit soort hulpacties krijg. Eerst zorgen we er niet voor dat ze net zo veilig zitten als dat wij zitten, daarna helpen we ze wel opruimen want het zag er echt lelijk uit op TV.
Even wat moralistisch gelul van mijn kant (of niet natuurlijk, als je het volslagen onzin vindt)... Zal het nooooit meer doen.