Fotografie
-
Fransbmw7
Re: Fotografie
http://www.driving-fun.com/forum/member ... ile&u=1222" onclick="window.open(this.href);return false; 
- Ravin ///M
Fer Benning schreef:Deze week een voorzichtige poging gedaan om een shoot te houden. Kwam 1 foto uit waar ik wel tevreden mee was. Kritiek is welkom!
Mooie kleuren, vind alleen de pose van de auto en de verticale hoek / afstand tot auto minder. Wel mooie scherpte.
- JohanH
Nette kleuren, maar... wat is het onderwerp van je foto? Het gebouw? De auto?Fer Benning schreef:Deze week een voorzichtige poging gedaan om een shoot te houden. Kwam 1 foto uit waar ik wel tevreden mee was. Kritiek is welkom!
foto
Het is mooier om de auto volledig scherp en de achtergrond een beetje fuzzy te hebben, dat trekt het onderwerp naar de kijker toe. Dat is te bereiken door een wat lager diafragma te nemen, of de auto verder van de achtergrond te plaatsen en er zelf dichterbij te gaan staan.
Daarnaast vind ik de hoek niet echt charmant gekozen, je auto staat vrij hoog op deze wielen wat hier duidelijk zichtbaar is. Ook is de auto vanuit deze hoek niet echt interessant IMHO.
edit, scherpte-diepte dus zoiets:
Is naar mijn mening eigenlijk wat te laag, maar ik wilde per se die bloem op de voorgrond er in hebben.
- markk
Heb ik helemaal niet. Vind 'em juist wel erg geslaagd. De weg is redelijk scherp / onbewogen en de zijkant zit superveel beweging / snelheid in.Metchu schreef:op de een of andere manier word ik duizelig van de foto.... hij is heel onrustig
Mark.
- markk
JohanH schreef:Nette kleuren, maar... wat is het onderwerp van je foto? Het gebouw? De auto?Fer Benning schreef:Deze week een voorzichtige poging gedaan om een shoot te houden. Kwam 1 foto uit waar ik wel tevreden mee was. Kritiek is welkom!
foto
Het is mooier om de auto volledig scherp en de achtergrond een beetje fuzzy te hebben, dat trekt het onderwerp naar de kijker toe. Dat is te bereiken door een wat lager diafragma te nemen, of de auto verder van de achtergrond te plaatsen en er zelf dichterbij te gaan staan.
Daarnaast vind ik de hoek niet echt charmant gekozen, je auto staat vrij hoog op deze wielen wat hier duidelijk zichtbaar is. Ook is de auto vanuit deze hoek niet echt interessant IMHO.
edit, scherpte-diepte dus zoiets:
Is naar mijn mening eigenlijk wat te laag, maar ik wilde per se die bloem op de voorgrond er in hebben.
Apart. Voorgrond (bloem) onscherp en auto scherp. Weet niet of ik het mooi vind / het me aanspreekt. Ben er nog niet uit. Zou zelf de foto met een kleiner diafragma hebben genomen waarbij zowel bloem (voorgrond) als auto (scherp) is en proberen de achtergrond onscherp te maken.
Wel wat geleerd: Scherpte-diepte zat voor mijn context altijd in voorgrond scherp, achtergrond onscherp, maar het kan dus ook andersom.
Dus in die zin is het sowieso een hele geslaagde foto
Mark.
-
Tom
Mark bij een foto met een groot diafragma (en genoeg afstand tot je onderwerp) is maar een klein deel van de foto scherp, namelijk waar je op focussed. Wat jij schetst, de bloem op de voorgrond en de auto scherp maar de achtergrond niet, dat kan niet (in deze situatie). Het kan alleen als de bloem op dezelfde afstand als de auto staat. Of de fotograaf moet helemaal ver weg gaan staan zodat de bloem alsnog binnen de DoF (depth of field) valt. (en met tilt-shift misschien, maar dat moet je even vergetenmarkk schreef:
Apart. Voorgrond (bloem) onscherp en auto scherp. Weet niet of ik het mooi vind / het me aanspreekt. Ben er nog niet uit. Zou zelf de foto met een kleiner diafragma hebben genomen waarbij zowel bloem (voorgrond) als auto (scherp) is en proberen de achtergrond onscherp te maken.
Wel wat geleerd: Scherpte-diepte zat voor mijn context altijd in voorgrond scherp, achtergrond onscherp, maar het kan dus ook andersom.
Mark.
Zie dit voorbeeld:
- markk
Dank Tom voor de uitleg. Maar natuurlijk kan dat wel (bloem scherp, auto scherp, achtergrond onscherp), denk aan:Mark bij een foto met een groot diafragma (en genoeg afstand tot je onderwerp) is maar een klein deel van de foto scherp, namelijk waar je op focussed. Wat jij schetst, de bloem op de voorgrond en de auto scherp maar de achtergrond niet, dat kan niet (in deze situatie). Het kan alleen als de bloem op dezelfde afstand als de auto staat. Of de fotograaf moet helemaal ver weg gaan staan zodat de bloem alsnog binnen de DoF (depth of field) valt. (en met tilt-shift misschien, maar dat moet je even vergeten)
- achtergrond moet meer naar achteren
- bloem moet meer naar de auto toe
- je tekent in lightroom of wat dan ook een unsharp/soften masker over de achtergrond
- je haalt de scherpe bloem en auto uit de foto en gooit 'em op een vage / onscherpe achtergrond laag
- misschien kan je nog iets met (Nikon) DC (Defocus Control) lenzen, maar daar weet ik eigenlijk te weinig van. Kan je hier achter/voorgrond mee sturen of alleen de bokeh van de van nature (door diafragma / DOF) gecreerde onscherpte die zowel voor als achter je focuspunt zit ...
Anyway, blijft een eye-opener voor mij die foto. Zet iets onscherp op de voorgrond ipv op de achtergrond. Nooit bij stil gestaan / aan gedacht. Hoe simpel kan het leven zijn
Mark.
-
Tom
Die twee opties noemde ikmarkk schreef: - achtergrond moet meer naar achteren
- bloem moet meer naar de auto toe
Met nabewerking is natuurlijk alles mogelijk... heb ik even erbuiten gelaten.
- Pim
Vandaag mijn camera opgehaald en even wat test foto's genomen in de macro en full auto stand..
Ze zijn echt scherper dan ik had verwacht.

Hopelijk binnenkort meer tijd om er even goed voor te gaan zitten en alles uit te pluizen in de gebruiksaanwijzing..
Ze zijn echt scherper dan ik had verwacht.
Hopelijk binnenkort meer tijd om er even goed voor te gaan zitten en alles uit te pluizen in de gebruiksaanwijzing..
- Pim
Ik was nog wel aardig onder de indruk toen ik me foto's bekeek maar hier vergeleken met de rest zou ik ze bijna weer weghalen 
- JohanH
Daarom juist Markmarkk schreef:Apart. Voorgrond (bloem) onscherp en auto scherp. Weet niet of ik het mooi vind / het me aanspreekt. Ben er nog niet uit. Zou zelf de foto met een kleiner diafragma hebben genomen waarbij zowel bloem (voorgrond) als auto (scherp) is en proberen de achtergrond onscherp te maken.
Mark.
Ik had recent voor het maken van de foto een kleine mini-docu gezien (zal zo eens kijken of ik die nog kan vinden in mijn bookmarks) over het gebruiken van drie onderdelen in een landschap voor een foto. Steen op de voorgrond (maakt niet uit waar), een meer of bos in het midden en een berg als achtergrond en dan alles scherp om het perspectief aan te geven. Ik heb dat hier juist omgedraaid door de voor en achtergrond onscherp te maken en de auto scherp te stellen. De bloem is daarin IMHO interessanter omdat deze 'meer' kleur heeft dan het grassprietje links.
De foto zelf is niet zo speciaal, de auto was zelfs ongewassen volgens mij :') Alleen de fraaie glooiende lijn van de MX voor t/m kofferbak komt er mooi uit.
Verder heeft Tom het mooi omschreven, je focuspunt is scherp, niet zozeer de voorgrond. Met handmatig je focuspunt kiezen kun je bijvoorbeeld dit soort geintjes uithalen:
Maar volgens mij had ik die hier al een keer gepost... achtergrond zijn een straatlantaarn en een van de brugjes over de leeuwarder stadsgrachten.
- JohanH
Niet overdrijven, het is juist handig om wat tips ter inspiratie van mensen te krijgenPim schreef:Ik was nog wel aardig onder de indruk toen ik me foto's bekeek maar hier vergeleken met de rest zou ik ze bijna weer weghalen
Ik zou bij je eerste twee foto's iets meer diepte gebruiken (groter F/x getal dus, zie plaatjes Tom). De 3e foto is niet echt interessant imho, ook niet als je de stofjes verwijderd
- Pim
Hmmm.. aperture is dat (diafragma?) nu op 13 gezit ipv 4 (wat de auto stand doet). Alleen nu gaat mijn shutterspeed van 1/13 naar 4JohanH schreef:Niet overdrijven, het is juist handig om wat tips ter inspiratie van mensen te krijgenPim schreef:Ik was nog wel aardig onder de indruk toen ik me foto's bekeek maar hier vergeleken met de rest zou ik ze bijna weer weghalenEr worden ook genoeg mooie foto's met simpelere camera's gepost, zie bijvoorbeeld een van mijn favoriete streams op flickr: http://www.flickr.com/photos/87185102@N00/" onclick="window.open(this.href);return false; Die worden met een budget sony A100 gemaakt.
Ik zou bij je eerste twee foto's iets meer diepte gebruiken (groter F/x getal dus, zie plaatjes Tom). De 3e foto is niet echt interessant imho, ook niet als je de stofjes verwijderd
Wel leuk effect, wat een speelgoed zeg.
Edit: net de iso op auto gezet en dan schiet die hetzelfde plaatje op 1600 iso.. zonder bewogen beeld en de ruis valt me nog best mee 8)
Laatst gewijzigd door Pim op 19 jan 2010, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Fransbmw7
Met een langere sluitertijd is een statief een must!
- Olivier
Net terug van een topvakantie op de Galapagos en daar redelijk wat fotootjes kunnen maken. Een selectie is hier te vinden:
http://www.olivierdescamps.nl/gallery2/ ... temId=1146" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.olivierdescamps.nl/gallery2/ ... temId=1146" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Xave30
Vele mooi platen tussen Olivier!
- Macboy
Heb ik ook !Metchu schreef:op de een of andere manier word ik duizelig van de foto.... hij is heel onrustig
-
Xave30
Dat komt denk ik door de weerspiegeling van de ruit.
- Robin Hartog
Misschien nog een leuk tooltje voor de echt beginnende fotografen:

-
Luuk
Kan me niet meer herinneren dat ik die heb gemaakt!

- frankv
robin, ik snap alles van de samenhang tussen deze 3 zaken, maar leg me eens uit hoe deze belichtingsschijf in de praktijk werkt voor dummies want hier snap ik nu weer net niks vanRobin Hartog schreef:Misschien nog een leuk tooltje voor de echt beginnende fotografen:
ik kan me voorstellen dat je voor bepaalde lichthoeveelheden cirkels kan trekken ofzo, maar dit is toch geen all things to all situations ding?
- Robin Hartog
Flauw.Luuk schreef:Kan me niet meer herinneren dat ik die heb gemaakt!![]()
@Frankv:
Als je een klein diafragma hebt (bijv. f/11) dan zie je dat de foto erg naar donker gaat. Om dat te kunnen compenseren moet je één van de andere twee lijnen richting het lichtere midden gaan door bijv. een langere sluitertijd of hogere ISO. En dat gaat natuurlijk ook andersom. Als je een groot diafragma hebt (f/2 bijv.) kun je je ISO omlaag gooien zonder bewegingsonscherpte te krijgen.
- frankv
het is een erg vreemde schaalverdeling, de F stops en ISO kunnen wel, maar deze sluitertijdschaal zal niemand in de praktijk gebruiken om uit de hand te schietenRobin Hartog schreef:Flauw.Luuk schreef:Kan me niet meer herinneren dat ik die heb gemaakt!![]()
@Frankv:
Als je een klein diafragma hebt (bijv. f/11) dan zie je dat de foto erg naar donker gaat. Om dat te kunnen compenseren moet je één van de andere twee lijnen richting het lichtere midden gaan door bijv. een langere sluitertijd of hogere ISO. En dat gaat natuurlijk ook andersom. Als je een groot diafragma hebt (f/2 bijv.) kun je je ISO omlaag gooien zonder bewegingsonscherpte te krijgen.
- Robin Hartog
Hmm, ik ben het niet echt met je eens. Tuurlijk zal je die schaal niet bij het fotograferen houden, maar als je het principe door hebt is het wel makkelijker en sneller fotograferen. Wil je met zo'n laag mogelijke ISO-waarde schieten omdat misschien je camera dat niet zo goed aan kan, dan moet automatisch het diafragma omhoog en sluitertijd omhoog om een bewegingsonscherpte-vrije foto te maken. Als de ISO niets uitmaakt kun je hem bijvoorbeeld hoog zetten en een kortere sluitertijd en alsnog een bewegingsonscherpte-vrije foto.frankv schreef:het is een erg vreemde schaalverdeling, de F stops en ISO kunnen wel, maar deze sluitertijdschaal zal niemand in de praktijk gebruiken om uit de hand te schietenRobin Hartog schreef:Flauw.Luuk schreef:Kan me niet meer herinneren dat ik die heb gemaakt!![]()
@Frankv:
- markk
Vanmiddag even uitgewaaid op Zandvoort. Camera mee, iets van 26 foto's genomen. Alles weggegooid (was bagger) behalve de onderstaande. Resultaat na avondje hobbien in Lightroom.
1.

2.

Mark.
1.
2.
Mark.