Vingerafdruk in paspoort wordt verplicht

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Re: Vingerafdruk bij afgifte van nieuw identiteitsbewijs!!

Bericht door Mark Nauta » 14 dec 2009, 21:38

Robert, ik ben het met je eens dat ons de laatste tijd dingen door de strot worden gedrukt, soms ook echt zonder dat er grote aandacht aan is
geschonken wordt één of andere wet er maar even snel doorheen gedrukt. Dat klopt!

Dutch

Bericht door Dutch » 14 dec 2009, 22:15

Ik ga inderdaad nooit meer naar Amerika. :)

En nog iets: vingerafdrukken zijn NIET uniek. Iedereen heeft wel een groepje dubbelgangers ergens rondlopen en dat groepje wordt groter zodra er bijvoorbeeld een halve afdruk wordt gevonden.

Dat was niet erg met een beperkte verzameling vingerafdrukken van alleen verdachten. De kans op vergissingen is dan zo miniem dat het als bewijs kan gelden. Maar nu, met alle Nederlanders? In een database waar justitie toegang toe krijgt? De manier waarop sommige rechtszaken zijn verlopen in de afgelopen jaren - kijk er maar een gemiddelde uitzending van Peter R. de Vries op na - geeft me weinig hoop op een eerlijke verdediging als justitie eenmaal 'bloed heeft geroken'. Ze zoeken de rest van het bewijs er wel bij. Intussen mag jij je onschuld proberen te bewijzen: de omgekeerde wereld.

Kortom, het is levensgevaarlijk. Worden er meer boeven gepakt? Dat is maar de vraag. Boeven weten wel hoe ze met vingerafdrukken moeten omgaan. Komen er meer onterechte veroordelingen? Dat is vrijwel zeker.

Het systeem dat ze nu invoeren, heeft 3% foutkans. Reken eens uit hoeveel Nederlanders dat zijn als we allemaal in zo'n database zitten...

O, en het moet helemaal niet 'van Europa', die centrale database. Duitsland doet het pertinent niet. Rara, hoe zou dat komen? Misschien door nare ervaringen in het verleden?

KW

Bericht door KW » 15 dec 2009, 00:30

Ik zou idd heel graag een keer naar de USA willen, maar dit kl*te systeem is dat al behoorlijk aan het verhinderen... dus of het me ooit nog lukt in toekomstige betere tijden? Ben bang van niet... :(

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 15 dec 2009, 08:27

romo schreef: .......het is het begin van het einde ( niemand weet waar het stopt) en het (morele) failliet van de mensheid............................

Alle grote beschavingen voor de onze zijn ooit ten val gekomen. Door de grote technologische ontwikkelingen is
de kans klein dat de onze volledig zal verdwijnen. Maar wellicht is het juist door de ontwikkelingen en de moeite
die wij, of degenen die er over(-)heersen, hebben met het respecteren daarvan (lees: niet misbruiken), dat er een
revolutie van enig soort komt die ons in een ander tijdperk brengt.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 15 dec 2009, 09:25

O, en het moet helemaal niet 'van Europa', die centrale database. Duitsland doet het pertinent niet. Rara, hoe zou dat komen? Misschien door nare ervaringen in het verleden?
Mooie vergelijking! :lol:

Je hele stukje klinkt wel aannemelijk trouwens, helaasch :(

EJGT3CS

Vingerafdruk in paspoort wordt verplicht

Bericht door EJGT3CS » 15 jan 2010, 10:34

STRAATSBURG - Nieuwe Europese paspoorten en identiteitkaarten moeten voortaan voorzien zijn van twee vingerafdrukken van de eigenaar. Het Europees Parlement heeft woensdag ingestemd met regelgeving hiertoe.

De vingerafdrukken zijn verplicht voor kinderen vanaf twaalf jaar. In de oorspronkelijke plannen was sprake van een minimumleeftijd van zes jaar, maar dat vond het Europarlement te ver gaan en ook nergens voor nodig.

Nederland heeft al aangekondigd dat reisdocumenten vanaf 28 juni van dit jaar voorzien moeten zijn van een elektronische chip met vingerafdrukken.

Kinderen

De nieuwe regels maken een einde aan de mogelijkheid dat kinderen worden bijgeschreven in het paspoort van hun ouders.

CDA-Europarlementariër Esther de Lange kan daarmee instemmen, omdat veiliger paspoorten zorgen voor een betere bescherming tegen kinderontvoering en kinderhandel.

Kosten

Wel wijst ze erop dat ouders erdoor op kosten gejaagd worden. ''Voor een gezin met drie kinderen, die voortaan allemaal hun eigen paspoort moeten hebben, betekent dit dat de kosten zullen verdubbelen van 120 tot 240 euro.''

De Lange wil dan ook bij een evaluatie bezien of de nieuwe paspoortregels hebben bijgedragen aan het verminderen van het aantal kinderontvoeringen.

Controle

PvdA en GroenLinks waarschuwen dat de vingerafdrukken alleen gebruikt mogen worden voor controle van paspoorten en niet voor andere doeleinden.

GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg verzet zich tegen het Nederlandse plan om de vingerafdrukken centraal op te slaan in een databank.

Ik wordt serieus bang als ik al die berichten lees..

Robertdj

Re: Vingerafdruk in paspoort wordt verplicht

Bericht door Robertdj » 15 jan 2010, 10:46

Heb je iets te verbergen dan? :stom:

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Oftewel, wie weet liegen ze dit keer niet? :bag:

Dutch

Bericht door Dutch » 15 jan 2010, 14:04

EJGT3CS schreef:Nederland heeft al aangekondigd dat reisdocumenten vanaf 28 juni van dit jaar voorzien moeten zijn van een elektronische chip met vingerafdrukken.
WORDT verplicht? Is hier allang verplicht en wordt sinds september zo uitgevoerd. Dus als je nog vijf jaar uit die centrale database wilt blijven, ben je al te laat...

http://www.vrijbit.nl/petitie" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jan 2010, 14:08

klopt :lol: heel toevallig moest ik vorig jaar mijn paspoort verlengen, toen zag ik de affiches al hangen, zou een paar weken later in gebruik gaan...
ik heb dus nog zonder vieze vingers :mrgreen:

frankv

Bericht door frankv » 15 jan 2010, 21:00

GTRene schreef:klopt :lol: heel toevallig moest ik vorig jaar mijn paspoort verlengen, toen zag ik de affiches al hangen, zou een paar weken later in gebruik gaan...
ik heb dus nog zonder vieze vingers :mrgreen:
ik ook

en dit is wederom een pleidooi VOOR europa aangezien van europa alleen vingerafdrukken in je paspoort hoeven te staan (heb ik geen bezwaar tegen, mijn foto staat er tenslotte ook op), maar Nederland als enige land in europa alle genomen vingerafdrukken ook centraal opslaat (met het oog op toekomstige functioncreep, je kunt ze maar beter alvast hebben wil je ze kunnen controleren)

ps. dit is toch wel erg, erg oud nieuws...

KW

Bericht door KW » 16 jan 2010, 16:13

frankv schreef: ps. dit is toch wel erg, erg oud nieuws...
Nee, dit gaat over dat de EU het nu ook verplicht, dat was eerst nog niet. Dit is stukje info is dus nieuw.

Maarja, ik heb dus geen paspoort meer vanwege deze smerige vingerafdrukken.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 jan 2010, 16:18

KW schreef:
frankv schreef: ps. dit is toch wel erg, erg oud nieuws...
Nee, dit gaat over dat de EU het nu ook verplicht, dat was eerst nog niet. Dit is stukje info is dus nieuw.

Maarja, ik heb dus geen paspoort meer vanwege deze smerige vingerafdrukken.
hoezo heb jij dan geen paspoort meer :hmmm: of euh kan dat hier niet vermeld worden :wink:

Joop

Bericht door Joop » 16 jan 2010, 18:53

Heb vorige week m'n paspoort vernieuwd. Heb wel vingerafdrukken moeten afgegeven, maar die zie ik in het paspoort nergens terug...

Blijf het wel een beetje vreemd vinden, dan had ik ze net zo goed niet af hoeven geven... :hmmm:

@KW: Best vreemd heeft je werkgever je paspoort/legitimatiebewijs niet nodig dan, een rijbewijs is namelijk niet geldig????

frankv

Bericht door frankv » 16 jan 2010, 22:39

Joop schreef:Heb vorige week m'n paspoort vernieuwd. Heb wel vingerafdrukken moeten afgegeven, maar die zie ik in het paspoort nergens terug...

Blijf het wel een beetje vreemd vinden, dan had ik ze net zo goed niet af hoeven geven... :hmmm:

@KW: Best vreemd heeft je werkgever je paspoort/legitimatiebewijs niet nodig dan, een rijbewijs is namelijk niet geldig????
die zitten in de chip op het paspoort en in de database van je gemeente omdat er nog niet eens een centrale opslag schijnt te zijn gebouwd, dus voorlopig bewaart men alles heerlijk veilig decentraal

KW

Bericht door KW » 17 jan 2010, 01:12

GTRene schreef:hoezo heb jij dan geen paspoort meer :hmmm: of euh kan dat hier niet vermeld worden :wink:
Nou heel simpel, zoals ik eerder al postte ergens... die is verlopen en ik wil no way vinger afdrukken laten maken. Nee ik heb niks te verbergen en ik doe geen rare foute dingen, maar het is gewoon een princiepekwestie. Dan kan ik ook Europa niet meer uit maar da's dan jammer en shit happens (had ik toch al niet op de korte termijn planning staan dus boeie).

wjn

Bericht door wjn » 17 jan 2010, 01:24

Ik moet er dit jaar ook aan geloven, had het helemaal niet gehoord of gelezen dat ze dit in NL al vorig jaar zouden invoeren, anders had ik mijn paspoort vorig jaar al vervangen.

@KW, zonder identiteitsbewijs kunnen ze je sowieso een boete geven en zelfs "voor de zekerheid" meenemen naar het politieburo en opsluiten.

JP

Bericht door JP » 17 jan 2010, 01:31

wjn schreef:....zonder identiteitsbewijs kunnen ze je sowieso een boete geven en zelfs "voor de zekerheid" meenemen naar het politieburo en opsluiten.
Uit principe zou ik dan ook niet meegaan...

KW

Bericht door KW » 17 jan 2010, 03:22

Lol wat een onzin, een paspoort is niet verplicht. Heb uiteraard gewoon een rijbewijs, die gelukkig nog een aantal jaar geldig is. En een rijbewijs is in NL ook gewoon een geldig ID. Zie het probleem dus niet zo. Daarbij heb ik m'n verlopen paspoort nog gewoon en hoewel die officieel verlopen is snappen ze echt wel dat de gegevens die erin staan echt zijn.

Een van de weinige redenen voor paspoort/rijbewijs vernieuwing is de foto, omdat een mens ouder wordt en uiterlijk dus veranderd. De gegevens zelf veranderen niet.

wjn

Bericht door wjn » 17 jan 2010, 03:49

Wie heeft het over een paspoort?
Identiteitsbewijs is wat anders ;)

Ik moet helaas iets ter identificatie hebben wat nog minimaal 6 maanden geldig is, dat geldt overigens voor veel andere (EU) landen ook als eis.

Nederland is weer een leuke uitzondering, dat ze je rijbewijs ook als identificatie aannemen. Snijden ze zichzelf toch in de vingers (krijg je ook slechte vingerafdrukken van :lol: )

Fer

Bericht door Fer » 18 jan 2010, 11:08

Heeft iemand Gone in 60 Seconds gezien? Vast wel.... Ik ga gewoon zoals die dikke neger dat doet naar t gemeentehuis om mijn pas aan te vragen. Met de vingerafdrukken van elvis.... :P
Wat wordt de volgende stap, DNA database? Mag ik ook meteen een spermamonstertje afgeven voor t geval dat ze een verkrachter zoeken?
Ik geloof dat je tegenwoordig in Noord Korea meer vrijheid hebt dan in dit kut land... Het wordt echt tijd voor een flinke volksopstand....

Plaats reactie