Vingerafdruk in paspoort wordt verplicht

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
EJGT3CS

Vingerafdruk bij afgifte van nieuw identiteitsbewijs!!

Bericht door EJGT3CS » 14 dec 2009, 14:33

Ik ging vanmiddag een nieuw identiteitsbewijs aanvragen, moest ik 4 vinger afdrukken achterlaten... :spin:
Daar gingen toch even mijn haren van rechtovereind staan ...

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Re: Vingerafdruk bij afgifte van nieuw identiteitsbewijs!!

Bericht door Richardt. » 14 dec 2009, 14:36

Ik moet eind deze maand ook nog een nieuwe hebben en het staat mij ook niet echt aan :(

Denk dat ik er maar geen aanvraag, hoef de komende tijd toch niet naar het buitenland en m'n rijbewijs volstaat hier in NL ook wel als ID bewijs.

Je voelt je bijna crimineel in je eigen land op deze manier :wtf:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 14 dec 2009, 14:41

Ik zie het probleem niet zo. Wat kan er op tegen zijn?? Je hebt toch niets te verbergen. Nu is het alleen nog vingerafdrukken, over een tijdje zal het DNA
zijn..... Ik heb niets te verbergen.

@ Richardt. In principe is een rijbewijs geen erkend identiteitsbewijs. Ook in NL niet. Het wordt vaak echter wel geaccepteerd als zodanig. Maar in
theorie is het dat niet.

HansD

Bericht door HansD » 14 dec 2009, 14:42

Als de mogelijkheid er is wellicht even wachten tot er een uitspraak is? http://www.vrijbit.nl/component/k2/item ... chter.html

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 14 dec 2009, 14:49

@Mark, dat weet ik. Maar ik doe zelf niet al te veel gekke dingen dus het zal wel loslopen als ik me moet identificeren. M'n rijbewijs ben ik zelfs nog nooit nodig geweest!

Ter Horst voor de rechter, wanneer gaat dat gebeuren? Heb zo'n gevoel dat dat nog wel even duurt. Toch maar eens in de gaten houden en even afwachten :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 14 dec 2009, 15:01

Mark Nauta schreef:Ik zie het probleem niet zo. Wat kan er op tegen zijn?? Je hebt toch niets te verbergen. Nu is het alleen nog vingerafdrukken, over een tijdje zal het DNA

@ Richardt. In principe is een rijbewijs geen erkend identiteitsbewijs. Ook in NL niet. Het wordt vaak echter wel geaccepteerd als zodanig. Maar in
theorie is het dat niet.
Mark, je zult maar je vingerafdrukken achterlaten op een plek waar een poosje later een misdrijf word gepleegd, overval, verkrachting of moord.... Gelukkig heb je niks te verbergen maar ben je wel mooi een potentiele verdachte...omdat toevallig jouw vingerafdrukken aanwezig zijn.

KW

Bericht door KW » 14 dec 2009, 15:02

"ik heb niks te verbergen" is de grootste bullshit die je je kan bedenken.
Je hebt altijd wat te verbergen, iedereen: namelijk je Privacy!! Ze hebben er simpelweg gewoon niks mee te maken!

Ik weiger echt pertinent m'n vingerafdrukken te geven. Period. Da's ook de reden dat ik geen paspoort meer heb. Helaas... Rijbewijs is nog wel aantal jaar geldig en kan ik voorlopig mee vooruit. En voor verlengen van rijbewijs heb je geen paspoort nodig. Dus dat zit wel goed.

Ik ga geen vingerafdrukken geven voordat ik officieel verdachte ben van een ernstig misdrijf. En aangezien die kans zeer klein is hebben ze mooi pech!

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 14 dec 2009, 15:09

Rico schreef:
Mark Nauta schreef:Ik zie het probleem niet zo. Wat kan er op tegen zijn?? Je hebt toch niets te verbergen. Nu is het alleen nog vingerafdrukken, over een tijdje zal het DNA

theorie is het dat niet.
Mark, je zult maar je vingerafdrukken achterlaten op een plek waar een poosje later een misdrijf word gepleegd, overval, verkrachting of moord.... Gelukkig heb je niks te verbergen maar ben je wel mooi een potentiele verdachte...omdat toevallig jouw vingerafdrukken aanwezig zijn.
Dat is een puntje inderdaad Rico. Ik heb echter in zo'n geval wel vertrouwen in het Nederlandse rechtssyteem dat dat wel enigszins zal 'los lopen'.

Ik ben er dus wel voor. Natuurlijk binnen bepaalde perken. Maar als door dit soort registraties het aantal veroordeelden, dus het aantal opgeloste
zaken in Nederland kan worden verhoogt, dan heb ik daar geen bezwaar tegen. Zoals ik eerder zei en nogmaals zeg, ik heb niets te verbergen in
dit geval. In welke zin wordt mijn privacy hier geschonden KW?? Ik werk alleen maar mee om een systeem op te zetten dat de misdaad kan
verminderen/bestrijden.

En in jouw voorbeeld Rico, misschien is het te naïef om te denken dat dat wel los zal lopen, maar toch heb ik daar nog wel het vertrouwen in. Als
dat al niet meer zou kunnen, in wat voor land leven we dan.

Marc R

Bericht door Marc R » 14 dec 2009, 15:09

^^^^ +1 (post van KW) :wink:

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 14 dec 2009, 15:13

Mark Nauta schreef:
Rico schreef:

theorie is het dat niet.
Dat is een puntje inderdaad Rico. Ik heb echter in zo'n geval wel vertrouwen in het Nederlandse rechtssyteem dat dat wel enigszins zal 'los lopen'.

Ik ben er dus wel voor. Natuurlijk binnen bepaalde perken. Maar als door dit soort registraties het aantal veroordeelden, dus het aantal opgeloste
zaken in Nederland kan worden verhoogt, dan heb ik daar geen bezwaar tegen. Zoals ik eerder zei en nogmaals zeg, ik heb niets te verbergen in
dit geval. In welke zin wordt mijn privacy hier geschonden KW?? Ik werk alleen maar mee om een systeem op te zetten dat de misdaad kan
verminderen/bestrijden.

En in jouw voorbeeld Rico, misschien is het te naïef om te denken dat dat wel los zal lopen, maar toch heb ik daar nog wel het vertrouwen in. Als
dat al niet meer zou kunnen, in wat voor land leven we dan.

Bron: Telegraaf

''Advocaat Alberdingk Thijm, die optreedt voor Privacy First, spreekt van een unieke rechtszaak. "Er is in Europa vrijwel geen enkel ander land dat vingerafdrukken van zijn burgers in een centrale databank stopt."

Het digitale bestand met vingerafdrukken van de volledige Nederlandse bevolking, oorspronkelijk bedoeld om identiteitsfraude te voorkomen, dreigt volgens hem een opsporingsregister te worden. "De database wordt onherroepelijk een nieuw speeltje van de politie die daar gaat rondneuzen naar vingerafdrukken. Maar ook buitenlandse mogendheden krijgen straks die mogelijkheid. Dat terwijl de controle van vingerafdrukken absoluut niet volledig betrouwbaar is."

Volgens Alberdingk Thijm is er weinig fantasie nodig om het centrale register met vingerafdrukken de hoofdrol in een doemscenario te laten spelen. "Daar zijn al de nodige griezelige films over gemaakt. Het wordt bijvoorbeeld een stuk makkelijker om iemand met behulp van valse vingerafdrukken een misdrijf in de schoenen te schuiven."

Staatssecretaris Bijleveld, die formeel over de paspoortwet gaat, maakt zich weinig zorgen over de rechtszaak. "De Eerste en Tweede Kamer hebben zich er al over gebogen. Ook is de wet niet in strijd met Europese regels", aldus een woordvoerder van de staatssecretaris, die tegenspreekt dat de politie in het register kan grasduinen. ''

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5560 ... ter__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 14 dec 2009, 15:15

Oke, dus het is niet eens om daarvoor te dienen als wat ik aangeef. Dan is het in mijn ogen nog minder erg om er een punt van te maken toch?

Tuurlijk heeft een dergelijk systeem de nodige veiligheid nodig, maar nog steeds ben ik in de basis niet tegen.

RVV

Bericht door RVV » 14 dec 2009, 16:13

Mark ik kan met jouw vingerafdrukken die ik heel makkelijk kan bemachtigen jou een misdrijf in de schoenen schuiven. Een beetje crimineel kopieerd jouw vingerafdrukken en laat ze dmv gebruik van een handschoen op plaats delict achter of op een moordwapen. Blind vertrouwen in ons rechtssysteem ?

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 14 dec 2009, 16:18

Bij mijn weten kan je in NL niet veroordeeld worden op basis van het vinden van een vingerafdruk alleen.....

RVV

Bericht door RVV » 14 dec 2009, 16:21

Mes met alleen jouw vingerafdrukken in een dood lichaam? Succes verzekerd... :bag:

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 14 dec 2009, 16:24

Mark ik dacht dat die eerste opmerking van je sarcastisch bedoelt was! :bag:
Niet dus.. :P

GTRene

Bericht door GTRene » 14 dec 2009, 17:41

ik moest mijn vingerafdrukken ff denken...euhm zo'n 15 jaar geleden al geven omdat er bij mij was ingebroken en zo de diefs sporen apart te kunnen houden van mijn sporen, ja zeiden ze toen, binnen zoveel maanden? worden ze weer vernietigd (mijn vingerafdrukken)

opzich zat daar wel een logica in omdat mijn huis vol met mijn afdrukken stond en ik niet zo'n poetser ben :lol: dan hoefden ze mijn afdrukken niet uit te pluizen...maja of ze mijn sporen vernietigd hebben zoals afgesproken destijds??

ze hebben toen overigens wel de daders opgepakt diezelfde nacht, dat vond ik wel knap :clap: (ja nog niet van de sporen maar om het bewijs duidelijker te maken)

Politie van Wierden (daar woonde ik destijds 11 jaar) samenwerking met Almelo denk ik...daar werden ze opgepakt. :banaan:

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 14 dec 2009, 17:48

is deze onzin alleen weer in holland? In rusland heb je ( althans vorige week nog) geen vingerafdrukken nodig voor een paspoort.

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 14 dec 2009, 17:58

blij dat ik een niet-nederlands paspoort heb. ID kaart is verlopen en een nieuwe aanvragen zou dus met vingerafdrukken moeten. Had ik geen zin in, dus dan maar geen nederlandse identiteitskaart :bag:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 14 dec 2009, 18:40

In augustus net weer verlengd, net op tijd dus. Kon nog zonder vingerafdruk.

KW

Bericht door KW » 14 dec 2009, 19:15

Mark Nauta schreef:Dat is een puntje inderdaad Rico. Ik heb echter in zo'n geval wel vertrouwen in het Nederlandse rechtssyteem dat dat wel enigszins zal 'los lopen'.
Dat vertrouwen heb ik uitdrukkelijk dus niet.

Ik ben er dus wel voor. Natuurlijk binnen bepaalde perken. Maar als door dit soort registraties het aantal veroordeelden, dus het aantal opgeloste zaken in Nederland kan worden verhoogt, dan heb ik daar geen bezwaar tegen.
Dat is het punt nou net dat er het dus vrijwel niet helpt om meer zaken op te lossen.

Zoals ik eerder zei en nogmaals zeg, ik heb niets te verbergen in dit geval. In welke zin wordt mijn privacy hier geschonden KW?? Ik werk alleen maar mee om een systeem op te zetten dat de misdaad kan verminderen/bestrijden.
Je werkt mee aan een communistisch systeem a-la-2e-wereldoorlog. Vingerafdrukken zijn zeer persoonlijke dingen, net als sex met je vriendin. Dat gooi je niet zomaar op straat voor de grijp voor ieder die het wil weten. Door het geven van vingerafdrukken en een GPS-kastje in de auto doe je dat wel precies zo.

En in jouw voorbeeld Rico, misschien is het te naïef om te denken dat dat wel los zal lopen, maar toch heb ik daar nog wel het vertrouwen in. Als dat al niet meer zou kunnen, in wat voor land leven we dan.
Inderdaad, het feit alleen al dat ze het nodig vinden is al te triest voor woorden, in wat voor land (bananenrepubliek, corrupte politiestaat?) leven we wel niet?

Mark Nauta schreef:Oke, dus het is niet eens om daarvoor te dienen als wat ik aangeef. Dan is het in mijn ogen nog minder erg om er een punt van te maken toch?

Tuurlijk heeft een dergelijk systeem de nodige veiligheid nodig, maar nog steeds ben ik in de basis niet tegen.
Wtf? Nee dan is het juist nog erger!

frankv

Bericht door frankv » 14 dec 2009, 20:17

tja, mijn vrouw en ik hebben beiden een nieuw paspoort gehaald in de laatste week dat het nog zonder vingerafdrukken kon, en ik heb destijds iedereen hier gewezen op de aankomende maatregel...

ik ben de komende 5 jaar nog een vrij man!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 dec 2009, 21:00

Mark, ik kan het even niet snappen.......................

Het is fout.(punt)

Het middel erger dan de kwaal, iedereen is bij voorbaat verdachte....................dus is er sprake van een omgekeerde bewijslast, juridisch kan dat niet eens in Nederland.......................en in Den Haag spelen ze vervolgens de vermoorde onschuld...............

Mensen die ook vertrouwen hadden in ons rechts systeem;

Fred Spijkers
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fred_Spijkers" onclick="window.open(this.href);return false;

Kapot gemaakt

Ad Bos
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ad_Bos" onclick="window.open(this.href);return false;

Kapot gemaakt

Paul van Buitenen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_van_Buitenen" onclick="window.open(this.href);return false;

Kapot gemaakt

Willem Oltmans
http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Oltmans" onclick="window.open(this.href);return false;

Kapot gemaakt

En zo kan ik nog even doorgaan..................................bovenstaande doe ik uit mijn blote bol, laat staan als ik echt even ga nadenken....................

De overheid is niet voor jou (het individu), de overheid is altijd tegen jou......................

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 14 dec 2009, 21:12

Ho is even!!! Val mij even niet aan alsjeblieft! Ik reageer gewoon even met het feit dat ik er niet pertinent op tegen ben, ik ben geen fel voorstander ofzo,
dus relax.
Ik heb het er alleen over dat ik voor mij persoonlijk het niet zo als een probleem zie..... zeker niet als het toch niet als opsporingsregister zal kunnen en
mogen dienen! Oke, dan is de reden om het in te voeren misschien ook minder groot, als het alleen als identeitsfraudemiddel wordt gebruikt. En ja,
tuurlijk zijn er voorbeelden te noemen van mensen die onterecht zijn behandeld door het wetssysteem, maar kun je dat volledig tegengaan??

Maar jullie gaan dus ook allemaal per difinitie niet naar Amerika hoor ik dus wel. Want ja, daar moet je ook je vingerafdrukken afgeven bij de customs.
En daar is het wel zeker dat het ook als opsporingsregister wordt gebruikt!

RVV

Bericht door RVV » 14 dec 2009, 21:16

Ik zou niet weten wat ik bij de rednecks te zoeken heb...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 dec 2009, 21:30

Het is geen persoonlijke aanval, alleen prikkelend en fasciliterend bedoeld.................

De overheid gedraagt zich als een silent killer.........................beetje voor beetje, langzaam, maar doch zeer zeker worden hier de geesten rijp gemaakt voor (controle)systemen waarmee we tot in de kern van het mensdom worden geraakt, nl vrijheid.....................

We zouden ons diep moeten schamen hoe makkelijk ons grootste goed ons wordt ontnomen, dit door een instantie die per definitie is uitgevonden om ons te beschermen (maar dus niet door alles van haar burgers te weten)............................het is het begin van het einde ( niemand weet waar het stopt) en het (morele) failliet van de mensheid............................

Plaats reactie