Ik reed al enige tijd/km's naar volle tevredenheid met de remmen van een E46 330 op de vooras. Upgrade van 286/23mm naar 325/25mm gaven de auto aardig wat meer stopping power. Setup gewoon standaard schijven/blokken. Voldeed zelfs prima met volle bak vrijrijden op CPZ
Maar nou wilde het toeval dat iemand op zoek was naar een setje 328i achterremmen (klauwen/brackets) en mijn remmen aan vervanging toewaren (schijven/blokken). Voor hetzelfde geld als wat normaal een setje E36 achterremmen kosten een setje E46 330 achterremmen op de kop kunnen tikken. Dankzij goede contacten bij DParts (thanks @ Stijn) kreeg ik de schijven en blokken erbij. Leuke bijkomstigheid is dat deze praktisch nieuw waren!
Na een denkfout van mijn kant (E36 handrem, E46 grotere schijven..... rings a bell??)

, een belletje weer naar DParts en 2 dagen later een handremsetje. Service! Complimenten naar het noorden.
Maandagavond was het zover, de montage.. Zie de foto's ter illustratie. Alles is bolt-on, zonder spacers, ringen wat dan ook. Schijf naafdiameter is hetzelfde bij een E46 als een E36. Bracket montageafstand op de fusee is ook hetzelfde, en daarmee de offset t.o.v. de schijf ook (de naaf is niet dieper bijv.)
Al met al een straight-on remmenwissel in feite.
Ik had wel veel gelezen op internet over de vele verschillende setup mogelijkheden tussen alle E36, E36 M3, E46, E46 M3 remmen en alle combinaties daarvan (voorschijf E46, achter E36 enz. enz. en de daarbij al dan niet juist geachte hoofdremcilinder.
Aangezien ik een _beetje_ eigenwijs ben heb ik het hele zooitje er gewoon opgeschroefd en ben gaan rijden. Eerst beetje inremmen natuurlijk, want wellicht had ik de remblokken niet bij de klauw waar ze uitkwamen, of de linkse blokken op de rechtse schijf etc.
Na 50km lekker inremmen vond ik het wel prima en kwam er een echte braketest.
Ik moet zeggen, I'm impressed! Ik heb wel meer remddruk achter, zelfs meer dan met originele E36 setup, maar dat is eigenlijk wel prettig. De hele auto wil naar de grond, de kont is minder licht met hard aanremmen & insturen / de bocht inremmen Vooral dat laatste vind ik een bijzonder prettige bijkomstigheid.
Ik wil als de voorremen aan de beurt zijn evt. nog een setje Hawk HPS voor proberen, en achter standaard om voor wat meer bite en dus meer "hang" te krijgen.
Mijn mening: dit remt vele malen beter dan een standaard E36 M3. Dus qua remupgrade voor een E36 zou ik dit eerder adviseren dan een E36 M3 setup voor voor wat je vaak ziet. Ik was al erg content met alleen de voorremmen van een E46 330, maar dit maakt me helemaal blij

E46 330 is overigens zelfde diameter als E46 M3 (325mm, en daarmee groter dan E36 M3, tegen iets minder dik dan E46 M3 (28mm tegen 25mm, overigens ook 25mm voor E36 M3, en maakt het niet uit of je nu een coupe/cabrio/touring/sedan pakt, en ook zowel i als d uitvoeringen zijn hetzelfde.
Deze jongen blijft trouwens ook bij zijn originele hoofdremcilinder. Nu dit werkt, ben ik wel benieuwd of E46 M3 CSL remmen voor ook passen (360mm uit m'n hoofd...)
Ja.. ik hou van een goed gevulde schijf