Stelling; Straatauto's zijn ongeschikt voor het circuit

Dit is ons algemene autoforum.
Casper

Re: Stelling; Straatauto's zijn ongeschikt voor het circuit

Bericht door Casper » 30 dec 2009, 15:00

Michel P schreef:Exige, standaard met semi's houd zich erg goed op het circuit. Ik heb alleen staal omvlochten remleidingen, andere remvloeistof en remblokken.

Michel
En een retourtje Zuid-Frankrijk? ;)

OT: Straatauto's zijn per definitie ongeschikt voor het circuit vanwege het ontbreken van een rolkooi e.d. In een E60 M5 zou ik nog wel voor een rondje Ring/CPZ gaan, maar in een E30 zonder kooi krijg je mij het circuit niet op. Ik heb helaas zelf kunnen ervaren hoe kansloos de kreukelzone's waren vroeger, en dan wil je echt niet met >100km/u over de kop/tegen de vangrail zonder een kooi...

Allemachtig, wat een kick trouwens :P

Michel P

Bericht door Michel P » 30 dec 2009, 15:07

Casper schreef:
Michel P schreef:Exige, standaard met semi's houd zich erg goed op het circuit. Ik heb alleen staal omvlochten remleidingen, andere remvloeistof en remblokken.

Michel
En een retourtje Zuid-Frankrijk? ;)

:P

Jawel, alleen moet je niet een hoop zooi mee willen nemen, maar er is best veel ruimte voor spullen in de kofferbak, zolang het maar in een sporttassen vervoerd word ipv een koffer :-)

Michel

frankv

Bericht door frankv » 30 dec 2009, 15:08

Hans GP schreef:Mijn auto is helemaal standaard en doet het perfect op het circuit :mrgreen:
Voor wat ik er mee op het circuit wil, houdt de mijne (e30 m3 cecotto met schnitzer onderstel) zich ook prima. Maar ik zie ruimte voor verbeteringen, ik wil daar alleen niet aan beginnen omdat je dan inderdaad in de spiraal komt van shit, verbetering, andere shit, andere verbetering, en dan eindig je met een circuitauto.

Ik denk wel dat van alle onderdelen het verschil in gebruik (tussen straat en circuit) voor de remmen wel het grootste is. Volgas doen we op straat allemaal wel eens, topsnelheid rijden ook, hoog in de toeren ook, een hoekje hard nemen ook wel, maar elke ronde weer een aantal keren zo als je durft / kunt remmen komt op straat eigenlijk nooit voor. Ik denk dan ook dat de remmen upgrade no1 zijn. Overigens denk ik niet dat een auto op het circuit zo veel harder slijt dan daarbuiten. Op het circuit heb je geen natuurlijke obstakels als verkeersdrempels, stoepen, gaten in de weg etc.

Emiel

Bericht door Emiel » 30 dec 2009, 15:10

Ooit eens wat in een clio cup auto gehobby'd. Daarna , behalve met MR2, niet meer op het circuit geweest met een auto tot dit jaar. Zit jaar of 10/12 tussen.

De Evo doet het helemaal niet slecht, het viel me reuze mee.
Std. onderstel is te zacht, std. remblokken vervangen voor pagid endurance blokken , het viel me allemaal erg mee. En dat met RE040's.

Maar natuurlijk word je door een porsche 968 cup auto compleet verloren gereden in de bochten.

Denk dat het vooral te maken heeft met doelstellingen en hoe bekwaam de rijder is. Een goede rijder zal een straat auto rijden tot dat het faalt, en die grens zal verder weg liggen als een minder bekwame rijder. Denk bijv. aan kort en hard remmen wat een goede rijder zal doen.

Een straat auto zal nooit zo snel zijn maar door de gewichts verschuivingen kun je er wel leuk mee rijden. Cup auto ligt de limiet gewoon veel verder weg en zul je veel harder moeten rijden om de factor van plezier te bleven die je met een straat auto op lagere snelheid haalt.

Daarom vond ik de Elise erg mooi, dikke fun op lage snelheid al, waar het bij de Evo al hard en/of dwars moet gaan wil je lol gaan beleven

Denk dat er van iedere straat auto wel een circuit auto is te maken, ligt aan hoe dik de portomonnee is. Maar een GT3, M3, Evo, Exige liggen er al een stuk dichterbij standaard. Maar nog ver weg ervan. Carosserie stijfheid, schokdempers, remmen, gewicht, gas response, vermogens afgifte ....

Voor een auto uberhaupt geschikt is voor het circuit vind ik dat er een rolkooi in hoort met dikke kruizen bij de deuren voor zijwaarts inslag o.a.
Gebrek aan rolkooi maakt iedere straat auto per direct ongeschikt. Voor ik weer serieus circuit ga rijden komt er rolkooi in, tot die tijd, terughoudend op het circuit rijden en hopen dat er niemand in de zijkant parkeert.
Laatst gewijzigd door Emiel op 30 dec 2009, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 30 dec 2009, 15:10

Antwoord: nee

Alleen al vanwege het ontbreken van de nodige veiligheidsvoorzieningen zoals rolkooi, 5-punts gordel etc.

KW

Bericht door KW » 30 dec 2009, 15:10

Met m'n Vectra op Zandvoort en op de Ring... gaat prima, maar om nou te zeggen datie er geschikt voor is... niet echt :smile:
Om over m'n TransAm (American muscle) nog maar te zwijgen :mrgreen: had daarmee met een paar rustige parade-rondjes op Zandvoort al moeite met aanremmen van de bochten...

Maar, ik weet wel een straatauto die toch wel aardig geschikt is voor het circuit: een licht aangepaste (SKRD) Celica :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 dec 2009, 15:11

frankv schreef:
Ik denk wel dat van alle onderdelen het verschil in gebruik (tussen straat en circuit) voor de remmen wel het grootste is. Volgas doen we op straat allemaal wel eens, topsnelheid rijden ook, hoog in de toeren ook, een hoekje hard nemen ook wel, maar elke ronde weer een aantal keren zo als je durft / kunt remmen komt op straat eigenlijk nooit voor. Ik denk dan ook dat de remmen upgrade no1 zijn. Overigens denk ik niet dat een auto op het circuit zo veel harder slijt dan daarbuiten. Op het circuit heb je geen natuurlijke obstakels als verkeersdrempels, stoepen, gaten in de weg etc.

Laatste ben ik het niet mee eens, circuitauto slijt VEEL harder als een straatauto. Ondersteldelen, aandrijflijn, motoren gaan ineens giga olie zuipen enz enz.

Dat zie je ook wel in de running cost terug.

Emiel

Bericht door Emiel » 30 dec 2009, 15:16

Bert ///M3 schreef:

Laatste ben ik het niet mee eens, circuitauto slijt VEEL harder als een straatauto. Ondersteldelen, aandrijflijn, motoren gaan ineens giga olie zuipen enz enz.

+1 zoals men doet :lol:

Circuit spullen slijten mega. Continue vol toeren draaien , vol in de ankers, etc. hebben nogal een slijtage werking.

Zit een groot verschil in circuit onderdelen ook vs. straat onderdelen.

volledig zwevende remschijven (full floaters) zullen op staat compleet kapot worden gereden door het geratel ivm drempels, kinderkopjes, etc. terwijl ze op het circuit na het seizoen enkel nieuwe floaters nodig hebben of zoals bij PVM (motor schijven) een nieuw hart.
Maar dat is mijn ervaring.

frankv

Bericht door frankv » 30 dec 2009, 15:20

Bert ///M3 schreef:
frankv schreef:

Misschien wel als je het per km bekijkt, dan is 4km snelweg natuurlijk een stuk minder belastend dan 4km zandvoort. Maar voordat ik naar een trackday ga peil ik mijn vloeistoffen en bel ik mijn monteur om te vragen of hij nog even tijd heeft om de remblokken te controleren en that's it. Misschien rijd ik als een watje (open deur :oops: ), maar mijn PP S03 zitten er denk ik al 20.000km, 10 rondjes Ring en twee circuitdagen op en hebben nog zeker 3mm profiel. Dus ik rijd echt geen setje op in een dag.

Oh, voor zover ik me herinner rijd ik Zandvoort consistent in 2.23 (edit - wat trager dan ik me herinnerde), misschien is dat ook niet wat je circuitrijden noemt...

En als straatauto is de mijne zeker geschikt, ik heb hem van 2002 tot 2004 twee jaar als daily gebruikt met als enige nadeel dat de eerste versnelling wat te lang is voor de file waardoor je hem niet met de rest mee kunt laten kruipen.

Maar of straatauto's geschikt zijn voor het circuit? In de meeste gevallen niet denk ik. Wat wel kan is met wat sportievere straatauto's aan een trackday meedoen.
Laatst gewijzigd door frankv op 30 dec 2009, 15:57, 3 keer totaal gewijzigd.

VLA

Bericht door VLA » 30 dec 2009, 15:43

Ben het met de stelling oneens... Als ik kijk naar een af fabriek Integra Type R dan is daar prima mee te rijden op zowel straat als circuit. Met mijn standaard civic 1.6 vti reed ik ook prima zowel op straat als op het circuit. Of hij het een hele dag volhoud op het circuit is een andere vraag. Maar voor een trackday moet het wel lukken.

Ligt ook aan het type auto uiteraard.

Casper

Re: Re:

Bericht door Casper » 30 dec 2009, 16:09

Joost Hermens schreef:
Andre schreef:Kijk naar de 130i cup is toch opgebouwd vanuit een straat auto. Met wat aanpassing kan je een leuke circuit racer maken.
Of een M3 GTS. die info hadden we toen nog niet
Ik word hélemaal leip als ik naar jouw avatar kijk haha! :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 30 dec 2009, 17:21

Hans GP schreef:Mijn auto is helemaal standaard en doet het perfect op het circuit :mrgreen:
Dan moet het alleen niet regenen :mrgreen:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 30 dec 2009, 18:25

Downforce Hans schreef:
Dan moet het alleen niet regenen :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen:

@ Stelling:

Sommige straat auto's, maar dit zijn er maar weinig zijn voor beide geschikt als het om het snelheidspotentieel gaat. Neem nu een Evo, andere remolie en stalen leidingen en je kunt er ronde naar ronde me uit de voeten over het circuit. Met 5 man en 2 extra banden en krik heen, en weer terug. Door de techniek en het vermogen standaard al in staat in een 2 min 2sec met zeg een figuur als André achter het stuur.

Verder viel het me ook op dat een 130i met alleen andere blokken, leidingen en remolie ook ronde naar ronde goed blijft rijden en remmen...

Verder denk ik dat alleen échte sportwagens hier voor geschikt zijn, neem een F430 of Porsche Turbo bijvoorbeeld. (ik noem expres geen GT3 of Scuderia/Challenge Stradale gezien het comfort op straat)

Algemeen gezien vind ik persoonlijk onfadebare remmen het beste uitgangspunt, om te beginnen.

Gr. TF

yorick

Bericht door yorick » 30 dec 2009, 18:33

Niet helemaal on topic, maar om in te haken op de slijtage van auto's op het circuit.. Zit er een houdbaarheids datum aan de zelfdragende carrosserie? De extreme krachten in alle richtingen, zullen ondanks kooiconstructie's toch hun tol eisen van de carrosserie?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 30 dec 2009, 19:13

@yorick: Ik heb wel eens verhalen gehoord over auto's, die veel op de Ring gereden hadden, die inderdaad merkbaar slijtage vertoonden aan de carrosserie.

Emiel

Bericht door Emiel » 30 dec 2009, 19:41

Weet niet of het logisch is met de gebruikte materialen van een chasis. maar er zit altijd een std flexibiliteit in een chassis. Als je maar lang genoeg op de zelfde punten beweegt word het vanzelf erger c.q. slapper lijkt me zo.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 30 dec 2009, 22:58

Ik ken iemand die een auto had ( met rolkooi ?) waarvan op een gegeven moment het voorscherm niet meer overeenkwam met het portier :mrgreen: . Chassis trok het gewoon niet meer. Heeft heel wat Zandvoort gezien, reed ook op full slicks/schroefset en best rappe rondjes. Misschien kennen jullie hem, reed in een witte Starlet EP71. Heeft hier ook een account dacht ik.

Knot

Bericht door Knot » 30 dec 2009, 23:12

Ook een 130i zal je 10W60 in moeten gooien, buiten de remblokken, remolie upgrade.

Ander mooi voorbeeld is een Civic TypeR (liefst vorig model, de EP3), ding is prima voor straat en hoekt ook prima op circuit, zelfs in 100% standaard trim!

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 30 dec 2009, 23:28

Geen problemen tot dusver met de MR2...

Maar.. ga je aanpassen/modificeren, dan is het einde al snel zoek als je niet oppast. Ik ga proberen om een mooie balans in de MR2 te houden. Géén kuipstoelen en geen 6-puntsgordels, geen kneiterhard onderstel, geen leeggeroofd interieur.. maar wel capabel genoeg om met gemak een trackday te doorstaan. Moet lukken met de juiste mods. Ligt natuurlijk ook aan je eisen. Ik wil vooral plezier hebben en veel leren..

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 31 dec 2009, 00:40

Ik kom eigenlijk nooit op het circuit maar ben idd wel besmet met het modificatie virus
onderstel kut --> aanpassen
onderstel nog steeds kut :mrgreen: --> nog meer aanpassen
onderstel nog kutter dan eerst --> ietsje minder hardcore maken :mrgreen:
remmen kut -->aanpassen
versnellingsbak ratio's kut --> aanpassen
stuur ratio kut --> aanpassen
vermogen lafjes --> aanpassen
turbogat --> aanpassen

Hij is er wel redelijk hardcore door geworden ja :bag: en zeker geen daily driver meer, en dan moet het echte werk nog beginnen, dogbox + zwaardere motor

Waarom ? Omdat het kan en omdat ALS ik hem pak ik wil knallen zoals ik dat wil :-)

Geschikt voor op de openbare weg ? Jahoor en de rdw is het met me eens. Is ie geschikt als famillie-auto op de openbare weg.....met aangepaste rijstijl wel. Eigenlijk niet dus. LOL :banaan:

E

Luuk

Bericht door Luuk » 31 dec 2009, 02:18

Stelling = onzin.
Met welke auto dan ook kun je fun hebben op het circuit, lijkt mij zo. Basta. :wink:
Met de een ga je sneller dan met de ander, maar dat is bijzaak.

steve smith

Bericht door steve smith » 31 dec 2009, 02:27

Emiel schreef:
volledig zwevende remschijven (full floaters) zullen op staat compleet kapot worden gereden door het geratel ivm drempels, kinderkopjes, etc. terwijl ze op het circuit na het seizoen enkel nieuwe floaters nodig hebben of zoals bij PVM (motor schijven) een nieuw hart.
Gaan op straat ook gewoon 100k km mee. Heb meerdere voorbeelden liggen. Movit 370 en 342. 342s zaten wel ruimer op de pennen dan de 370s.

KW

Bericht door KW » 31 dec 2009, 04:55

Luuk schreef:Stelling = onzin.
Met welke auto dan ook kun je fun hebben op het circuit, lijkt mij zo. Basta. :wink:
Met de een ga je sneller dan met de ander, maar dat is bijzaak.
Met de stelling wordt natuurlijk wel bedoeld om met die betreffende auto maximaal te gaan... Of die auto er dan tegen kan of niet.

Ik zeg, op zich voor een paar laps maakt het niet uit als je er maximaal mee gaat, maar op de lange termijn gaat dat zeker sneller gebreken geven dan een echte racer.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 31 dec 2009, 07:06

Wat is 'maximaal' dan ? Maximaal is voor jou iets heel anders als bijv. voor iemand als Steve..
Als de straatauto fabrieksaf al goed 'genoeg' is, dan is de auto vaak niet eens de limiterende factor, ook niet op een trackday. Hoe vaak gebeurt het al niet dat iemand klaagt over z'n remmerij, terwijl de persoon totaal geen ervaring heeft en daardoor vaak juist zélf de oorzaak is van het probleem..

Knot

Bericht door Knot » 31 dec 2009, 08:09

Als je een gemiddelde rijder pakt met enige ervaring (de groep waar ik zelf ook in val) dan vallen een hoop auto's toch door de mand hoor. Het kan altijd beter natuurlijk maar er zijn grenzen voor wat betreft fading op de remmen, overhellen mag maar niet dusdanig dat je je niet meer kunt concentreren op het rijden.

Komt bij dat een hoop auto's geen oliekoeler hebben... ik wil ook niet weten hoe heet de olie van mijn 328i in de zomerdagen wordt op trackdays......

Het gaat soms niet meteen stuk maar slijt wel 62x zo hard terwijl andere auto's beter in elkaar zitten. Een Honda VTEC blok (B16/B18/K20) kan wel een lekkere olietemperatuur hebben.. (zelf 10min voluit zonder olie draaien voordat het stukloopt), een hoop andere blokken zijn toch wat minder sterk.

En ga zo maar door....

Plaats reactie