Stelling; Straatauto's zijn ongeschikt voor het circuit
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Stelling; Straatauto's zijn ongeschikt voor het circuit
Mee eens of niet ? De meesten hier hebben wel eens met een straat auto op het circuit gereden, maar bijna elke auto valt op het circuit door de mand, te veel bodyroll, te weinig grip door de banden, remmen zijn ineens waardeloos en heb je een auto met veel vermogen dan komt slecht tot zijn recht, behalve dan op rechte stukken, maar lange doordraaiers, scherpe korte bochten, allemaal niks.
Rij je met een dikke straatauto op het circuit, dan word je door de eerste de beste cupauto met slicks en weinig vermogen finaal om de oren gereden.
Het is leuk om een keer mee te maken wat je auto op een circuit doet, maar de meesten zijn daarna gelijk een illusie armer, goh die auto had toch zo'n goeie wegligging, zijn mijn remmen stuk ? etc.
Eigenlijk is circuitrijden met een straatauto gewoon slopen, straatauto's zonder aangepast onderstel, extra carroserie verstevingen etc. hebben niks op een circuit te zoeken.
Meningen?
Rij je met een dikke straatauto op het circuit, dan word je door de eerste de beste cupauto met slicks en weinig vermogen finaal om de oren gereden.
Het is leuk om een keer mee te maken wat je auto op een circuit doet, maar de meesten zijn daarna gelijk een illusie armer, goh die auto had toch zo'n goeie wegligging, zijn mijn remmen stuk ? etc.
Eigenlijk is circuitrijden met een straatauto gewoon slopen, straatauto's zonder aangepast onderstel, extra carroserie verstevingen etc. hebben niks op een circuit te zoeken.
Meningen?
- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
Ik ben niet een over getalenteerde bestuurder dus ik kom met mijn straatauto heel goed uit de voeten. Bovendien realiseer ik me dat ik er ook nog mee naar huis moet, dus hou altijd wel een zekere marge. Maar het verschil tussen straatbanden en (semi)slicks is echt enorm! Heb laatst een setje semi slicks voor de cupra op de kop getikt en het verschil is echt mega groot.
Het ligt natuurlijk ook aan het verwachtingspatroon wat je heb van een auto, aan een straat auto stel je nu eenmaal andere eisen dan aan een circuit auto (inkoppertje) Ook ligt het enorm aan wat voor auto je heb, als je met een 316i de ring opduikt met het verwachtingspatroon van een CSL.. tja, dan valt het wel een beetje tegen idd
Het ligt natuurlijk ook aan het verwachtingspatroon wat je heb van een auto, aan een straat auto stel je nu eenmaal andere eisen dan aan een circuit auto (inkoppertje) Ook ligt het enorm aan wat voor auto je heb, als je met een 316i de ring opduikt met het verwachtingspatroon van een CSL.. tja, dan valt het wel een beetje tegen idd
- Panda de Beer
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
Nieuwe stelling: Circuitauto's zijn ongeschikt voor op straat!
Daarom zet ik altijd vraagtekens bij zo'n Autovisie supertest. Een auto die in het dagelijks gebruik geweldig is hoeft het nog niet altijd goed te doen op het circuit. Volgens hun 'valt zo'n auto dan door de mand', volgens mij testen ze de auto gewoon onder de verkeerde omstandigheden.
Een straatauto zal het op het circuit altijd afleggen tegen een echte racer, of een trackday-special. Dus waarom zou je van een straatauto verwachten dat-ie het goed doet op het circuit, wat misschien ten koste gaat van het straatgebruik, als een echte circuit special je op het circuit meer fun biedt?
Ultiem is natuurlijk een auto die op zowel circuit als straat geweldig rijdt. Maar ik denk dat er maar weinig auto's zijn (911GT3?) die dat kunnen.
Daarom zet ik altijd vraagtekens bij zo'n Autovisie supertest. Een auto die in het dagelijks gebruik geweldig is hoeft het nog niet altijd goed te doen op het circuit. Volgens hun 'valt zo'n auto dan door de mand', volgens mij testen ze de auto gewoon onder de verkeerde omstandigheden.
Een straatauto zal het op het circuit altijd afleggen tegen een echte racer, of een trackday-special. Dus waarom zou je van een straatauto verwachten dat-ie het goed doet op het circuit, wat misschien ten koste gaat van het straatgebruik, als een echte circuit special je op het circuit meer fun biedt?
Ultiem is natuurlijk een auto die op zowel circuit als straat geweldig rijdt. Maar ik denk dat er maar weinig auto's zijn (911GT3?) die dat kunnen.
- Knot
- Berichten: 40198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Ik heb nog nooit in een echte circuitauto gereden, dus weet niet beter dan het gevoel van straatauto's over de Nordschleife.
Bijvoorbeeld camber, op circuit handig, op straat niet zo.. 2 totaal verschillende werelden, maar ik heb lol met mn straatauto op een circuit, rij ook geen cup dus puur recreatief valt het allemaal wel te doen vind ik.
Bijvoorbeeld camber, op circuit handig, op straat niet zo.. 2 totaal verschillende werelden, maar ik heb lol met mn straatauto op een circuit, rij ook geen cup dus puur recreatief valt het allemaal wel te doen vind ik.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Panda circuitauto's rijden natuurlijk nooit op straat door het ontbreken van een kenteken, maar wel goed dat je de supertest aanhaald, Autovisie test dan op Zandvoort of soms Assen.
En inderdaad sommige goede straatauto's vallen dan door de mand, maar zijn het daarom dan mindere goede straatauto's geworden ? Een straat auto die het heel goed doet op het circuit hoeft per definitie geen goede straat auto te zijn.
Een GT3, iedereen denkt dat het de ultieme straatauto voor op het circuit is, dat zal zeker kloppen, maar als straatauto is ie feitelijk waardeloos. De snelheden om thrills te halen moeten zo hoog liggen dat je rijbewijs contineu gevaar loopt, rustig rijden of ook maar iets van comfort verwachten kun je wel vergeten. Regelmatig heb ik verhalen gehoord van mensen die een GT3 met slechts 10000 km weer wegdeden, om de reden dat die auto gewoon niks is in het dagelijks gebruik. Andere auto's als Elise's Donkervoorts idem dito. In circuit testen zitten ze geheid in de top 3 maar IRL is het gewoon niks als dagelijkse auto, een motor bied mischien nog meer comfort.
Wat is dan eigenlijk het nut van die circuit testen ? Want zelfs de beste straatauto op het circuit, is waardeloos vergeleken met een cup auto op slicks, laat staan dikke race auto's.
En inderdaad sommige goede straatauto's vallen dan door de mand, maar zijn het daarom dan mindere goede straatauto's geworden ? Een straat auto die het heel goed doet op het circuit hoeft per definitie geen goede straat auto te zijn.
Een GT3, iedereen denkt dat het de ultieme straatauto voor op het circuit is, dat zal zeker kloppen, maar als straatauto is ie feitelijk waardeloos. De snelheden om thrills te halen moeten zo hoog liggen dat je rijbewijs contineu gevaar loopt, rustig rijden of ook maar iets van comfort verwachten kun je wel vergeten. Regelmatig heb ik verhalen gehoord van mensen die een GT3 met slechts 10000 km weer wegdeden, om de reden dat die auto gewoon niks is in het dagelijks gebruik. Andere auto's als Elise's Donkervoorts idem dito. In circuit testen zitten ze geheid in de top 3 maar IRL is het gewoon niks als dagelijkse auto, een motor bied mischien nog meer comfort.
Wat is dan eigenlijk het nut van die circuit testen ? Want zelfs de beste straatauto op het circuit, is waardeloos vergeleken met een cup auto op slicks, laat staan dikke race auto's.
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
off topic: Panda, moet jij niet verfen e.d.?
on topic: Bekende van me kocht bij de introduktie een GT3. Heeft er een maand of 6 mee gereden en ingeruild voor een Turbo welke hij dan weer door Porsche liet aanpassen naar zijn persoonlijke wensen. Waarom? Omdat er in zijn ogen niet met de GT3 te rijden viel op de openbare weg. De Turbo kan alles.
on topic: Bekende van me kocht bij de introduktie een GT3. Heeft er een maand of 6 mee gereden en ingeruild voor een Turbo welke hij dan weer door Porsche liet aanpassen naar zijn persoonlijke wensen. Waarom? Omdat er in zijn ogen niet met de GT3 te rijden viel op de openbare weg. De Turbo kan alles.
-
- Berichten: 11407
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Rico ik noem het allemaal rommelen in de marge.
Jou m3 wordt de oren gewassen door een 130i cup zonder problemen. Is dat erg nee. Die 130i cup racer is onbruikbaar voor de straat. Tja GT3 RS is de beste combinatie van beide maar waar je wel veel straat gebruikt voor moet opgeven en een dikke portomonee moet hebben als er iets stuk gaat.
Een mooi voorbeeld was dit. P de J reed in mijn e36 m3 racer en in een CSL. Keuze die E36 m3 was massa meer fun op circuit. Op weg naar huis is de CSL de betere. Tja en zo zal het wel blijven. Mensen zoals ik vinden de uitdaging niet meer in een standaard af fabriek auto. Er moet nog heel wat aan versleuteld worden tja en dan kan je beter beginnen bij een e36 m3 dan bij een CSL in mijn financiele situatie.
Ik zoek altijd naar de ultieme compromis en die is moeilijk te vinden.
Jou m3 wordt de oren gewassen door een 130i cup zonder problemen. Is dat erg nee. Die 130i cup racer is onbruikbaar voor de straat. Tja GT3 RS is de beste combinatie van beide maar waar je wel veel straat gebruikt voor moet opgeven en een dikke portomonee moet hebben als er iets stuk gaat.
Een mooi voorbeeld was dit. P de J reed in mijn e36 m3 racer en in een CSL. Keuze die E36 m3 was massa meer fun op circuit. Op weg naar huis is de CSL de betere. Tja en zo zal het wel blijven. Mensen zoals ik vinden de uitdaging niet meer in een standaard af fabriek auto. Er moet nog heel wat aan versleuteld worden tja en dan kan je beter beginnen bij een e36 m3 dan bij een CSL in mijn financiele situatie.
Ik zoek altijd naar de ultieme compromis en die is moeilijk te vinden.
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
De geschiktheid van een auto als circuit-auto valt en staat met de kwaliteit van de remmen.
Houden de remmen het herhaaldelijke ronden op vol tempo uit dan is de auto een geschikte circuit-auto. Houden ze het niet vol (ook als de auto voor de rest helemaal van het mooiste onderstel, prachtige kuipstoelen, kooi, motortuning, noem maar op, is voorzien) dan is de auto niet of slechts zeer beperkt geschikt als circuit-auto. Zo simpel is het.
Houden de remmen het herhaaldelijke ronden op vol tempo uit dan is de auto een geschikte circuit-auto. Houden ze het niet vol (ook als de auto voor de rest helemaal van het mooiste onderstel, prachtige kuipstoelen, kooi, motortuning, noem maar op, is voorzien) dan is de auto niet of slechts zeer beperkt geschikt als circuit-auto. Zo simpel is het.
- Wouter
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09
euh hielke mijn 318ti compact had ik nooit rem problemen mee dus dat was een goede cirquit auto??? nee bij lange na niet
als ik hard door een bocht ging had ik de spiegels bijna op de grond hangen en dat heeft een ciquit auto geloof ik niet zo
er is geen 1 straat auto die geschikt is voor het cirquit, een gt3 rs zal dan wel dicht in de buurt komen maar dat is ook bijna een cirquit auto op kenteken.
als we het even over de normale straat auto houde zoals audi,bmw,mecedes, ford, opel ect... dan zijn deze allemaal ondergeschikt
als ik hard door een bocht ging had ik de spiegels bijna op de grond hangen en dat heeft een ciquit auto geloof ik niet zo

er is geen 1 straat auto die geschikt is voor het cirquit, een gt3 rs zal dan wel dicht in de buurt komen maar dat is ook bijna een cirquit auto op kenteken.
als we het even over de normale straat auto houde zoals audi,bmw,mecedes, ford, opel ect... dan zijn deze allemaal ondergeschikt
Laatst gewijzigd door Wouter op 03 jun 2006, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Als je remmen het niet goed doen is 'ie niet circuitwaardig?
Ken zat auto's met beregoeie remmen, ook na 20 rondjes, maar als circuitauto zijn ze ronduit beroerd.
Rico heeft wel een goed punt dat zeker in 90% van de gevallen geldt. Mijn 535 is voorzien van een stugger onderstel, sper, etc. Rijd je op de openbare weg, dan is het allemaal vrij stug en weinig rol. Op een circuit valt 'ie door de mand. Niet de remmen, maar het hele onderstel is er simpelweg niet geschikt voor. Prima voor op de Ring waarschijnlijk, maar op Assen en Zandvoort heb je een overhellend, licht onderstuurd pakhuis.
De E30 daarentegen, maar ook de V360 die ik had, en de alfa 75, dat waren prima circuitauto's, óók met de standaard remmen. Dat veel straatauto's door de mand vallen is omdat ze met tien jaar oude remvloeistof rondrijden. Er moet gewoon super DOT 4 of 5.1 in, klaar.
Remmen kun je simpel aanpassen/upgraden, maar qua onderstel red je het met veel auto's nog niet met alleen een verlagingssetje.
Een pure raceauto rijdt echt totaal anders dan een aangepaste straatauto. Zeker als je de overstap maakt naar slicks, icm met een enorm stijve koets/kooi en daarop aangepast onderstel, dan merk je pas wat hoge bochtsnelheden zijn en wat men bedoelt met 'strak sturen'.
Op de Ring is in dit opzicht heel anders. Daar is een beetje roll en een wat minder stug onderstel juist heel prettig.
Ken zat auto's met beregoeie remmen, ook na 20 rondjes, maar als circuitauto zijn ze ronduit beroerd.
Rico heeft wel een goed punt dat zeker in 90% van de gevallen geldt. Mijn 535 is voorzien van een stugger onderstel, sper, etc. Rijd je op de openbare weg, dan is het allemaal vrij stug en weinig rol. Op een circuit valt 'ie door de mand. Niet de remmen, maar het hele onderstel is er simpelweg niet geschikt voor. Prima voor op de Ring waarschijnlijk, maar op Assen en Zandvoort heb je een overhellend, licht onderstuurd pakhuis.
De E30 daarentegen, maar ook de V360 die ik had, en de alfa 75, dat waren prima circuitauto's, óók met de standaard remmen. Dat veel straatauto's door de mand vallen is omdat ze met tien jaar oude remvloeistof rondrijden. Er moet gewoon super DOT 4 of 5.1 in, klaar.
Remmen kun je simpel aanpassen/upgraden, maar qua onderstel red je het met veel auto's nog niet met alleen een verlagingssetje.
Een pure raceauto rijdt echt totaal anders dan een aangepaste straatauto. Zeker als je de overstap maakt naar slicks, icm met een enorm stijve koets/kooi en daarop aangepast onderstel, dan merk je pas wat hoge bochtsnelheden zijn en wat men bedoelt met 'strak sturen'.
Op de Ring is in dit opzicht heel anders. Daar is een beetje roll en een wat minder stug onderstel juist heel prettig.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Wat mij ervaring is met een rijden van een straatauto op het circuit is dat het allemaal zo geforceerd lijkt te gaan. Gevoelsmatig ga je niet eens echt hard, omdat je nauwelijks omgevings refenrentiepunten hebt en de baan erg breed is in verhouding tot een normale weg, maar ondertussen ga je tot het naadje en kreunt en steunt bij iedere bocht de auto als een gek.
Mijn S3 indertijd was toch geen langzame auto, maar op het circuit vond ik hem alles behalve snel.
Maar nu een andere vraag, waarom is een circuit zo slecht voor een straat auto ? Komt het alleen maar omdat je zo hard mogelijk wilt rijden en alles uit de techniek moet persen, of spelen er ook andere factoren ? Heeft de baan/ligging van bochten/chicanes ed er ook nog mee te maken ?
Wat maakt het grote verschil tussen een circuit en de openbare weg ?
De ring bv ervaar ik veel meer als openbare weg dan als circuit. En ik denk gevoelsmatig dat op een race circuit een auto nog veel meer op zijn donder krijgt dan op de ring. Klopt dit ?
Mijn S3 indertijd was toch geen langzame auto, maar op het circuit vond ik hem alles behalve snel.
Maar nu een andere vraag, waarom is een circuit zo slecht voor een straat auto ? Komt het alleen maar omdat je zo hard mogelijk wilt rijden en alles uit de techniek moet persen, of spelen er ook andere factoren ? Heeft de baan/ligging van bochten/chicanes ed er ook nog mee te maken ?
Wat maakt het grote verschil tussen een circuit en de openbare weg ?
De ring bv ervaar ik veel meer als openbare weg dan als circuit. En ik denk gevoelsmatig dat op een race circuit een auto nog veel meer op zijn donder krijgt dan op de ring. Klopt dit ?
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Dennis, Wouter, beter naar de vraagstelling van het topic kijken aub.
Iedere auto heeft op het circuit z'n beperkingen. Of ie nu een boot van 1800 kg, een onderstuurd hok, een overstuurde backslapper, een knoerthardgeveerde stuiterbak zonder grip, of whatever is. Hoe je met die beperkingen omgaat bepaalt hoe jij als circuitRIJDER tegen andere rijders afsteekt. Die beperkingen zijn een gegeven. Maar als na 2 rondjes je remmen het ineens niet meer doen, variabele beperkingen zeg maar, dan houdt het normale aftasten van de grenzen van auto en rijder op. Dan kun je 'm beter op het binnenterrein parkeren en een flesje cola bij Mickey's Bar gaan bestellen. Die auto is dan nl niet geschikt voor het circuit.
Iedere auto heeft op het circuit z'n beperkingen. Of ie nu een boot van 1800 kg, een onderstuurd hok, een overstuurde backslapper, een knoerthardgeveerde stuiterbak zonder grip, of whatever is. Hoe je met die beperkingen omgaat bepaalt hoe jij als circuitRIJDER tegen andere rijders afsteekt. Die beperkingen zijn een gegeven. Maar als na 2 rondjes je remmen het ineens niet meer doen, variabele beperkingen zeg maar, dan houdt het normale aftasten van de grenzen van auto en rijder op. Dan kun je 'm beter op het binnenterrein parkeren en een flesje cola bij Mickey's Bar gaan bestellen. Die auto is dan nl niet geschikt voor het circuit.
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
En Wouter, de mate van overhellen van een auto heeft in theorie heel weinig met de ultieme grip van die auto te maken. Sterker nog, een wat slapper geveerde en van minder harde stabilisatoren voorziene auto zal meer grip hebben. Het wordt gezien de sterkere "lastwechsels" alleen moeilijk om die grip constant te houden.
-
- Berichten: 22279
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Het ligt er maar net aan hoe serieus je het allemaal neemt. Een staatauto zal het nooit halen bij een serieus circuithok (of er moet GT3 opstaan oid).
Je moet je ook afvragen waarom je op circuit gaat rijden. Het belangrijkste lijkt mij dat je voor de lol gaat en een leuke dag hebt, lekker ontspannen genieten en leren van je auto. Het mooiste is als je ook nog heel terug kunt rijden om op de terugweg nog een hapje te eten.
Zolang je het hele circuitrijden niet te serieus neemt (in de zin dat je per se wilt winnen) kun je genoeg lol hebben met je straatauto.
Je moet je ook afvragen waarom je op circuit gaat rijden. Het belangrijkste lijkt mij dat je voor de lol gaat en een leuke dag hebt, lekker ontspannen genieten en leren van je auto. Het mooiste is als je ook nog heel terug kunt rijden om op de terugweg nog een hapje te eten.
Zolang je het hele circuitrijden niet te serieus neemt (in de zin dat je per se wilt winnen) kun je genoeg lol hebben met je straatauto.
- Wouter
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09
mee eens , maar ik val niet in die catagorie met mijn oude compact setupHielke schreef:En Wouter, de mate van overhellen van een auto heeft in theorie heel weinig met de ultieme grip van die auto te maken. Sterker nog, een wat slapper geveerde en van minder harde stabilisatoren voorziene auto zal meer grip hebben. Het wordt gezien de sterkere "lastwechsels" alleen moeilijk om die grip constant te houden.

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Is een goeie maar: Op het moment dat jij een straatauto op een circuit zet dan doe je 99 van de 100 keer niet mee aan een wedstrijd. Dat doe je voor je eigen lol. Mits je er een leuk setje remblokken op hebt zitten en goede remolie kan het allemaal lang aan.
En wat zou het dan dat je onderstel er niet voor geschikt is of dat banden drama zijn enz enz?
Op een gegeven moment blijft het zo en krijg je dit:
-> rijden.... remmen kut
nieuwe remblokken, andere olie enz
-> rijden.... onderstel kut
ander onderstel
-> rijden.... banden kut
Semi of gewone slicks
-> rijden.... onderstel & remmen weer kut vanwege je bandenkeuze
Alles weer overnieuw vanaf de tekentafel
-> rijden.... kan niet in je stoel blijven zitten is ook drama
Andere stoelen & gordels en meteen kooi als je toch bezig bent
Eind van het verhaal: straatauto omgetoverd in racer.
Zelfs bij een racer is er altijd wel iets klote waardoor ze niet harder kunnen maarja die zijn ook aan regels gebonden.
Dus als je er zelf maar lol mee hebt en je de boel heel laat waarom zou het niet kunnen?
Dat je op en gegeven moment toch harder wil zoals oa Andre dat hou je toch. Maar daar kan de auto niet zo veel aan doen.
En wat zou het dan dat je onderstel er niet voor geschikt is of dat banden drama zijn enz enz?
Op een gegeven moment blijft het zo en krijg je dit:
-> rijden.... remmen kut
nieuwe remblokken, andere olie enz
-> rijden.... onderstel kut
ander onderstel
-> rijden.... banden kut
Semi of gewone slicks
-> rijden.... onderstel & remmen weer kut vanwege je bandenkeuze
Alles weer overnieuw vanaf de tekentafel
-> rijden.... kan niet in je stoel blijven zitten is ook drama
Andere stoelen & gordels en meteen kooi als je toch bezig bent
Eind van het verhaal: straatauto omgetoverd in racer.
Zelfs bij een racer is er altijd wel iets klote waardoor ze niet harder kunnen maarja die zijn ook aan regels gebonden.
Dus als je er zelf maar lol mee hebt en je de boel heel laat waarom zou het niet kunnen?
Dat je op en gegeven moment toch harder wil zoals oa Andre dat hou je toch. Maar daar kan de auto niet zo veel aan doen.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
@Hielke: volgens mij heb je gewoon nog nooit in auto's gereden met standaard goeie remmen. Ik heb dat probleem met remmen echt nog nooit gehad bij diverse standaard auto's die ik op circuits heb gereden. Snap wel wat je bedoelt, maar IK heb het dus over die auto's die IK gereden heb en IK heb de vraag van de topicstarter volgens mij GOED gelezen. Dus vraag me niet of ik de vraag goed gelezen heb, want dat heb ik.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
@Rico: jouw opmerking van de belevingssnelheid op een circuit kan ik beamen! Een circuit heeft weinig tot geen obstakels direct naast de baan. 200 km/u op het rechte end is gewoon NIET spannend. 200km in een rally EVO over een bospaadje is dat wel. Maar goed, dit is redelijk off topic. Start maar een nieuw draadje over belevingssnelheid ouwe topicstarter! 

-
Onlinemarkk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Stelling; Straatauto's zijn ongeschikt voor het circuit
Eens.
Denk wel dat er wat uitzonderingen zijn die de stelling bevestigen. Denk aan extremiteiten zoals een GT3 (RS), EVO RS'en, en van die lightweight specials (X-bow e.d.)...
(En nee, ik denk dus niet aan M's, CSL's, AMG's, Audi (R)S'en
Van sommige straatauto's is wel relatief eenvoudig een goede circuitauto te bouwen en dan denk ik wel weer aan bijv. een M3 CSL...
Mark.
Denk wel dat er wat uitzonderingen zijn die de stelling bevestigen. Denk aan extremiteiten zoals een GT3 (RS), EVO RS'en, en van die lightweight specials (X-bow e.d.)...
(En nee, ik denk dus niet aan M's, CSL's, AMG's, Audi (R)S'en

Van sommige straatauto's is wel relatief eenvoudig een goede circuitauto te bouwen en dan denk ik wel weer aan bijv. een M3 CSL...
Mark.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:36
- Locatie: regio Amsterdam
Re: Stelling; Straatauto's zijn ongeschikt voor het circuit
Natuurlijk is een straatauto ongeschikt voor het circuit, daarom heet het ook een 'straatauto'.
Dat neemt niet weg dat je hem er best op kan gebruiken. Maar een straatauto is niet gebouwd op extreme krachten, circuitafstelling, extreme gewichtsbesparing en wellicht racerij-veiligheid. Dus daar lever je wat op in.
Dat neemt niet weg dat je hem er best op kan gebruiken. Maar een straatauto is niet gebouwd op extreme krachten, circuitafstelling, extreme gewichtsbesparing en wellicht racerij-veiligheid. Dus daar lever je wat op in.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: Stelling; Straatauto's zijn ongeschikt voor het circuit
Exige, standaard met semi's houd zich erg goed op het circuit. Ik heb alleen staal omvlochten remleidingen, andere remvloeistof en remblokken.
Michel
Michel
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Stelling; Straatauto's zijn ongeschikt voor het circuit
Mijn auto is helemaal standaard en doet het perfect op het circuit 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Herr Erik en 8 gasten