CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Emiel

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Emiel » 30 dec 2009, 09:52

FreudeamFahren schreef:
Emiel schreef:Beter zou misschien zijn dmv een verhoging van de benzine prijs, 1x een verhoging die nooit hoger word. Diegene die wil slurpen betaald meer en diegene die zuinig en bewust rijd word beloond.
Beloond wordt dan diegene die in de grensstreek woont ;-) Dat werkt dus niet.
Dat was ik even vergeten idd.

Voor grensstreken is het een oneerlijk probleem, maar de randstad bewoners die perse in of rondom de randstad willen wonen is het misschien helemaal niet erg. Het openbaar vervoer is daar vele malen beter als in de grensstreken. Als het drukker word, meer treinen in zetten c.q. langere treinen en vaker rijden indien mogelijk.

Heb zelf in Purmerend gewoond en ging dagelijks met OV van purmerreutel naar schiphol rijk ( bij de N201 ) , maar nu ik in de grens streek woon hoef ik niet te proberen met OV te gaan. Ja er valt wel eens een trein uit of je moet omreizen via sloterdijk. Dat is wat anders als dagelijks in de file staan, maar men kan niet zonder de kachel en hun eigen auto radio.

Misschien gaan bedrijven zich dan eens wat meer verspreiden ipv allemaal hutje mutje in de randstad en word het gehele zuid- /noord- holland en utrecht enigszins ontlast van de drukte.

Maargoed dan word de regering boos, dan word de file druk ontlast, dan word er minder benzine verkocht, minder olie verbruik, oftewel, dan verdienen ze minder, en dat kan echt niet! Ze moeten geld verdienen te koste van alles. Fuck de files, fuck de burgers, geld moet er komen over de rug van de burgers.
Laatst gewijzigd door Emiel op 30 dec 2009, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 30 dec 2009, 10:02

Emiel schreef: Nog eens over nagedacht.

Heel verhaal...
Mee eens! Vind het idee dat men gaat betalen naar gebruik helemaal zo slecht nog niet, maar de uitvoer moet weer typisch op zijn Nederlands op een moeilijke en omslachtige manier. Bovendien een waar ook nog eens onze privacy van in geding komt.
Emiel schreef:Het bedrijfsleven word dan wel WEER zwaarder belast, maar die kunnen zuinige lease auto's gaan verplichten, een lease auto is immers van A naar B vervoer. Leuk vervoer koop je maar zelf ? :hmmm:
Klopt. Ik vergeet dat leasen heel vaak omdat ik van thuis uit gewend ben de auto's te kopen, ook zakelijk.

Als je er geen bijtelling over betaald en puur zakelijk rijdt moet je niet zeuren als werknemer... ga je noten op je zang krijgen omdat je er ook privé mee wilt rijden dan is dat deels ook terecht want je betaalt immers 20-25% bijtelling.
FreudeamFahren schreef:
Emiel schreef:Beter zou misschien zijn dmv een verhoging van de benzine prijs, 1x een verhoging die nooit hoger word. Diegene die wil slurpen betaald meer en diegene die zuinig en bewust rijd word beloond.
Beloond wordt dan diegene die in de grensstreek woont ;-) Dat werkt dus niet.
Dat is maar zo marginaal, regering is zo bang dat ze iets te kort komen...
Alsof men nu in de Randstad geen voordelen kennen die de ooster- en zuiderlingen niet kennen.
Daarom deels in brandstof en delen van snelwegen een tolpoort. Wil je geen gebruikmaken van snellere/betere snelweg; prima ga je maar binnendoor --> keuze!

edit: bovenstaand verhaal intussen door Emiel geplaatst: inderdaad
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 30 dec 2009, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 30 dec 2009, 10:03

Franse uitstootbelasting voorlopig van tafel
PARIJS - Een nieuwe belasting op de uitstoot van broeikasgassen, die op 1 januari in Frankrijk zou worden ingevoerd, voldoet niet aan de wet. Het Constitutioneel Hof bepaalde dinsdag dat er te veel uitzonderingen zijn gemaakt, waardoor ongelijkheid zou ontstaan tussen verschillende betalers.

Volgens het Hof is 93 procent van de industriële uitstoot uitgesloten van de nieuwe heffing, het gebruik van brandstof daar gelaten. Daardoor hoeven meer dan duizend zeer vervuilende industrieterreinen de belasting niet op te hoesten. Dat bespaart de bedrijven 17 euro per ton uitgestoten broeikasgas.

De regels zouden echter wel de prijzen voor brandstof en het verwarmen van huizen opdrijven. De wet moest er voornamelijk voor zorgen dat consumenten zuiniger met energie om zouden gaan en minder fossiele brandstoffen zouden gebruiken.

De uitspraak van het Constitutioneel Hof is een flinke tegenvaller voor president Nicolas Sarkozy, die groot voorstander is van de nieuwe belastingregel. Premier Francois Fillon gaat in januari kijken hoe de regels aangepast moeten worden. Ook moet de overheid dan een oplossing vinden voor het gat van 4,1 miljard euro dat de belasting slaat in het overheidsbudget.
Er valt juridisch nog wel veel te halen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 dec 2009, 10:08

Goed nieuws....................

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 30 dec 2009, 10:35

Dat verhaal van de grensstreek is ook zo achterhaald. 3% van de Nederlandse automobilisten gaat in Duitsland tanken so what. De Randstad
rijdt echt niet ff om naar de grens voor een paar liter benzine hoor. Bovendien zou je voor minder geld dan er nu aan de kastjes en poorten en
it-structuur wordt uitgegeven, de tankstationhouders in grensgebieden kunnen compenseren.

Feit is, dat we te maken hebben met een verspillende overheid. Lang hebben we erom gelachten; de ambtenaar. Baan voor het leven, de spook-
ambtenaar (ja ik weet van mensen die ze echt kennen), absurd aantal vrije dagen (overuren worden gecompenseerd en soms dubbel dmv. later
mogen beginnen én uitbetaling van overwerk), absurde compensaties en vergoedingsregelingen, ongekend in het bedrijfsleven.

Daarnaast, de absurde projecten waar al vanaf de aanbesteding niet kritisch genoeg wordt gekeken en vervolgens als het project nog faalt ook
er een commissie moet worden ingesteld die er een jaar over doet om te onderzoeken en te concluderen dat het de volgende keer beter moet.
Ondertussen zitten we met een spitsstrook de 6x meer kost dan aan beide kanten extra asfalt, grote bouwprojecten die toestemming krijgen van
provincie en gemeenten, op plaatsen waar dagelijks al uren file staat (wie de fuck wil er nou zo'n groot complex aan het begin van de A9 erbij,
en wie geeft er toestemming voor al die gebouwen langs de A10?!), een Betuwelijn die nergens naar toe leidt, en... tsja, Brussel an sich, we zijn
de klokkenluider toch niet al vergeten?

Eerder werd er hier gesteld "Eigen volk eerst." Ik heb ook de onderbouwing gelezen, ik begrijp ook het statement. Ik wil er wel een kanttekening bij
plaatsen. Ik ben zelf van Surinaamse-Hindoestaanse afkomst, mijn moeder heeft lang gewerkt als directiesecretaresse bij de Surinaamse overheid
en is ten tijde van de zogenaamde Onafhankelijkheid secretaresse geweest van de eerste Surinaamse president. Wat er in Suriname gebeurde, en
dat tot 94 is dat Nederlandse bedrijven, tegen veel hogere inschrijvingen, voorkeur genoten bij besteding van zogrnaamd ontwikkelingsgeld. Datzelfde
gebeurt nu in feite bij iedere financiele steun. De steun verloopt via de Wereldbank. Een grote organisatie met goed verdienende mensen als medewerkers.
Ook daar klaag ik niet over, twee van mijn neven hebben er een prima baan aan in Washington en de hele wereld betaalt, dus so what. Toch? Ontwikkelings-
gelden vloeien voor een groter deel dan je denkt terug naar ons eigen land. En het stopzetten van ontwikkelingshulp heeft meer invloed op Nederlandse
bedrijven en expats dan op de landen die 'geholpen' worden - die hulp kan veel goedkoper.

Waarom bljft de overheid eigenlijk de Nederlandse boer subsidieren? Zelfs als we de Afrikaanse boer een eerlijke prijs betalen, dan is het product daar
goedkoper dan het product van hier. Een patriottisch gevoel? Nederland zou een stuk minder klein aanvloeen als de burgers rond grote steden de ruimte
kregen die boeren nu in beslag nemen. Of het ghoge Noorden, of iets daaronder. Zet grote businessparken op, IT-valleien en gezondheidswouden, met
als voordeel dat je de filedruk in de Randstand in een klap oplost.

Maar hoe dan ook, we hebben een overheid di ook nog eens te ver van de realiteit staat. Welk weldennkend mens kan hebben bedacht dat elke auto via
GPS gevolgd moet gaan worden? Of dat iedere auto én CO2tax, én kilometerheffing, én koptax (vervanging provinciale opcenten) én ... moet gaan betalen?
Dat bedenkt toch alleen een departement van geitewollensokkenfietsers?

PS. kan/wordt onze overheid wel eens aangeklaagd op invoeren van unfaire belastingmaatregelen?

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 30 dec 2009, 10:49

Ravin ///M schreef:Dat verhaal van de grensstreek is ook zo achterhaald. 3% van de Nederlandse automobilisten gaat in Duitsland tanken so what.
...omdat het prijsverschil het nu niet interessant maakt. Vroegah kon je op zaterdagochtend in Nordhorn en Lanaken gewoon in de rij tussen de 'Ollanders hoor.

Emiel

Bericht door Emiel » 30 dec 2009, 10:57

Ravin, ontwikkelings gelden werken inderdaad verder door als enkel " voedsel" , sta daar eigenlijk niet bij stil maar zo worden bepaalde dingen wel " gekocht"

Wel " grappig " om te zien dat ondanks onze afkomst verschillen we toch beetje zelfde idee erop na houden.
Vraag me dan af van welke planeet de ministers moeten komen om toch zo verschillend te denken.

Grens tanken :
En hier is het op Zaterdag niet te doen om te tanken net over de grens bij het eerste tankstation, erg erg druk.
5km verderop is het goedkoper maar dat vind men dan weer te ver :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 dec 2009, 11:02

FreudeamFahren schreef:
Ravin ///M schreef:Dat verhaal van de grensstreek is ook zo achterhaald. 3% van de Nederlandse automobilisten gaat in Duitsland tanken so what.
...omdat het prijsverschil het nu niet interessant maakt. Vroegah kon je op zaterdagochtend in Nordhorn en Lanaken gewoon in de rij tussen de 'Ollanders hoor.

Ik deed het zelf ook , in Nordhorn en/of Gronau..........verschil soms meer dan 20 cent per liter...................

Nu is het verschil te gering idd..................

Andre

Bericht door Andre » 30 dec 2009, 11:30

Een auto blijft voor velen nog altijd stukje status emotie en hobby. Als dat door buiten proportionele belastingen zo onbetaalbaar wordt. Wat gebeurt er dan met de autohandel? Een porsche dealer draait op emotie. Een roll royce dealer draait op status. En dan alle auto s die bij handelaren gekocht worden die als hobby auto gekocht worden.

Kan je dus zeggen maar die mensen die een rolls kunnen betalen kunnen die 50.000 extra ook aftikken. Klopt maar als ze naar omringende landen kijken en dezelfde auto voor 150k minder staat. Dan ga je je wel een beetje bekocht voelen. Deze mensen zullen dan ook niet lang na denken om het geld naar het buitenland te brengen en daar hun bedrijf te verplaatsen en auto te kopen. Als je een producerend bedrijf hebt en niet aan nederland vast zit zou je hier toch rap je biezen pakken met dit soort buiten proportionele belastingen.

De hobbiesten zoals wij staan straks gewoon met de handen in het haar naast een 0.9 turbo 3 cil. Nul emotie nul hobby.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 dec 2009, 11:56

Ravin ///M schreef:Eerder werd er hier gesteld "Eigen volk eerst." Ik heb ook de onderbouwing gelezen, ik begrijp ook het statement. Ik wil er wel een kanttekening bij
plaatsen. Ik ben zelf van Surinaamse-Hindoestaanse afkomst, mijn moeder heeft lang gewerkt als directiesecretaresse bij de Surinaamse overheid
en is ten tijde van de zogenaamde Onafhankelijkheid secretaresse geweest van de eerste Surinaamse president. Wat er in Suriname gebeurde, en
dat tot 94 is dat Nederlandse bedrijven, tegen veel hogere inschrijvingen, voorkeur genoten bij besteding van zogrnaamd ontwikkelingsgeld. Datzelfde
gebeurt nu in feite bij iedere financiele steun. De steun verloopt via de Wereldbank. Een grote organisatie met goed verdienende mensen als medewerkers.
Ook daar klaag ik niet over, twee van mijn neven hebben er een prima baan aan in Washington en de hele wereld betaalt, dus so what. Toch? Ontwikkelings-
gelden vloeien voor een groter deel dan je denkt terug naar ons eigen land. En het stopzetten van ontwikkelingshulp heeft meer invloed op Nederlandse
bedrijven en expats dan op de landen die 'geholpen' worden - die hulp kan veel goedkoper.
Idd.

Volgens mij is Nederland zelfs 1 van de weinige landen die meer geld uit hun ontwikkelingshulp haalt dan dat het kost, volgens mij is het ook nog eens zo dat Nederland er het meeste aan verdient van de westerse landen.

Femme

Bericht door Femme » 30 dec 2009, 14:34

FreudeamFahren schreef:
Maar het zullen geen randstedelingen zijn geweest die een omweg van 250km naar Duitsland maken om 20ct per liter uit te sparen.

Men zou ook kunnen besluiten om de brandstofaccijns variabel te maken op basis van bevolkingsdichtheid. Hoge accijnzen in de randstad en geleidelijk afnemende accijnzen richting de grens, waar minder volk woont, auto's weinig overlast veroorzaken en minder investeringen in infrastructuur noodzakelijk zijn. Brandstoftoerisme zal beperkt zijn vanwege de geleidelijke variatie in de prijzen en als mensen verhuizen vanwege lagere brandstofkosten is dat alleen maar positief.

De CO2-tax en de kilometerheffing worden aan de burger verkocht onder het mom van de gebruiker betaald en dat klopt ook wel een beetje bij de zuinige middenklassers. Bij onzuinige luxe of sportieve auto's is de gedachte gewoon graaien wat er te graaien valt onder de welgestelde slachtoffers. Het is op geen enkele wijze te rechtvaardigen dat een sportauto die 2,5 keer zoveel CO2 produceert als een boodschappenkarretje bijv. acht keer zoveel per kilometer betaalt en een CO2-tax die het tienvoudige is van de catalogusprijs van het boodschappenkarretje. Tegelijkertijd is zo'n extreme belasting niet van toepassing op andere grote CO2 producenten zoals bussen, vrachtwagens, shovels en landbouwtrekkers, en kan een Prius die 30.000km per jaar draait nog steeds minder CO2-tax aftikken dan een 430 die 5.000km per jaar maakt. De CO2-tax en de kilometerheffing zorgen voor een enorme ongelijkheid.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 jan 2010, 14:53

Andre schreef:Een auto blijft voor velen nog altijd stukje status emotie en hobby. Als dat door buiten proportionele belastingen zo onbetaalbaar wordt. Wat gebeurt er dan met de autohandel? Een porsche dealer draait op emotie. Een roll royce dealer draait op status. En dan alle auto s die bij handelaren gekocht worden die als hobby auto gekocht worden.

Kan je dus zeggen maar die mensen die een rolls kunnen betalen kunnen die 50.000 extra ook aftikken. Klopt maar als ze naar omringende landen kijken en dezelfde auto voor 150k minder staat. Dan ga je je wel een beetje bekocht voelen. Deze mensen zullen dan ook niet lang na denken om het geld naar het buitenland te brengen en daar hun bedrijf te verplaatsen en auto te kopen. Als je een producerend bedrijf hebt en niet aan nederland vast zit zou je hier toch rap je biezen pakken met dit soort buiten proportionele belastingen.

De hobbiesten zoals wij staan straks gewoon met de handen in het haar naast een 0.9 turbo 3 cil. Nul emotie nul hobby.
Waarheid als een koe. Rijke mensen stemmen met hun voeten, als het hier te duur is nemen ze hun hele hebben en houwen (inclusief bedrijf) mee naar het buitenland.

Een andere uitspraak misschien enigzins toepasbaar op Ravin zn pleidooi (welke overigens goed in elkaar zit!): de vraag is niet waarom arme landen arm zijn, maar waarom rijke landen rijk zijn.

frankv

Bericht door frankv » 02 jan 2010, 20:08

Emiel schreef: Voor grensstreken is het een oneerlijk probleem, maar de randstad bewoners die perse in of rondom de randstad willen wonen is het misschien helemaal niet erg. Het openbaar vervoer is daar vele malen beter als in de grensstreken. Als het drukker word, meer treinen in zetten c.q. langere treinen en vaker rijden indien mogelijk.
Het valt wel mee hier met die OV kwaliteit. Het schijnt dat er in 2010 vanuit mijn woonplaats geen bussen meer naar Hilversum gaan, 3km verderop. Het maakt mij niet veel uit, maar bezoek wil nog wel eens met de bus van station Hilversum naar ons komen, die moet ik dus gaan halen met de auto.

EG

Bericht door EG » 06 jan 2010, 02:28

SteV6 schreef:We dwalen af naar de oorsprong van mijn vraag en die discussie was niet helemaal mijn bedoeling.

Mijn biologieleraar wenste de hele klas al het volgende toe: "Ik voor ieder van jullie dat jullie straks heel veel belasting mogen betalen, dan weet ik namelijk ook zeker dat jullie allemaal een redelijk tot goed inkomen genieten."

Belasting betalen hoort bij deelnemen aan de maatschappij, alleen de onvrede over de manier waarop de overheid al die belastingmiljarden uitgeeft begint bij zowel mij als meerdere hier op het forum ongekende vormen aan te nemen. Zeker de manier waarop Balkenende en Bos met de crisis omgaan is stuitend.

Wat bij mij hoofdzakelijk in het verkeerde keelgat schiet is dat Den Haag onder valse voorwendselen de belastingdruk verhoogt om haar spilziekte te onderhouden. En dat is naast de enorme verbazing dat de grote massa het allemaal voor zoete koek slikt om dat het voor het milieu is .... Tsss, waarom hebben wij dan niet inmiddels al 85% van de daken volliggen met zonnepanelen van alle opgebrachte miljarden van de geïnde milieuheffingen, CO2-taxen, energiebelasting enz. enz.
Of de kilometerheffing, zie de specifieke topics. Als de opbrengsten daarvan echt voor wegen en infrastructuur verbetering worden aangewent zoals Camiel beloofd, dan rijden we over 10 jaar over goudomrande wegen! Wie heeft er trouwens 20 jaar geprobeert de bevolking te pesten door te weinig in de infrastructuur te investeren? Juist diezelfde overheid.

Maar goed, als de optie inderdaad bestaat dat je kan kiezen voor het oude BPM-afschrijfsysteem, dan komt mijn wens voorlopig niet in gevaar. Onder voorbehoud dat er niet nog gekkere maatregelen verzonnen worden ...

Stephan
Idd.

Als je de USA erbij haalt heb je het echt niet begrepen. Leuk dat een auto goedkoper is in de USA, maar je hebt ook 100 keer zoveel de kans om met een shotgun voor je harses geknald te worden. Wij hebben hier een autobelastingprobleem, zij hebben daar sociale problemen zoals gangs, moorden, verkrachtingen drugs etc. Geef mij maar autobelastingen dan.

Als je denkt wat het heeft dat met belastingen te maken, heel veel zelfs. Doordat de armen hier financieel worden geholpen word de drempel voor misdaad verhoogd. Dit is gewoon een feit. Dit betekent niet dat auto's buitensporig belast moeten worden, en dat alles bijmekaar geflitst moet worden. Je moet ook kritisch naar je uitgaven kijken.

Het probleem is de verspillingsdrang van de regering, er word alleen maar geld verspilt aan onzin. Ze moeten de geld uitgeven aan de zorg, politie (en niet aan flitsen) en aan andere mensen die het echt nodig hebben. Bijv. ik vind ontwikkelingssamenwerking onzin, niet omdat ik vind dat arme landen geen geld horen te krijgen, maar omdat alleen de rijekn daar rijker van worden (in die landen). Het geld word gewoon verkeerd gebruikt.

En al die milieu subsidies, er was eens een artikel in een krant wat liet zien aan wat voor bullshit allemaal subsidie werd gegeven, tering dat is niet normaal zeg. Opbokken met die shit.

Plaats reactie