CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door SteV6 » 29 dec 2009, 00:04

Uit een ander topic gevist:
Ahmed schreef:Weet niet of je echt goedkoper uit komt als je volgend jaar gaat importeren:

http://www.bbpartners.nl/overige-opties ... rdeel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met daarin deze quote:
Nu blijkt dat óók auto's ouder dan 02-2008 CO2 heffing ("slurptax") dienen te gaan betalen, is de zeepbel uiteen gespat!
Lees ik nu gewoon goed dat bij import van een auto van voor de invoering van de (bespottelijke?) CO2-tax je toch naast de BPM ook de CO2-tax moet gaan ophoesten bij de douane?

Zijn er meerdere bronnen die dit ridicule belastingtrucje van de Haagse boevenbende bevestigen?


Stephan

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Ravin ///M » 29 dec 2009, 00:14

Jip, ik weet uit ervaring dat je juist voor 2010 een slurper moet
importeren. Mijn garage heeft onlangs een V8 M3 op kenteken
gezet. De CO2 boete is echt belachelijk, die gaat per gram boven
een bep. grens. En daar schrijf je niks op af, dus importeren op
de oude wijze is voor CO2 onhandige auto's goedkoper.

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Ahmed » 29 dec 2009, 02:54

Het zat er natuurlijk een beetje aan te komen. Het importeren van auto's van voor 02-2008 moet natuurlijk niet goedkoper worden. Vraag mij wel af hoe ze het gaan doen met youngtimers?? Hebben natuurlijk een vrij hoge Co2 uitstoot, wordt het straks totaal niet interessant meer om die te importeren? Vrijstelling misschien ? :hmmm:

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Ravin ///M » 29 dec 2009, 10:33

Lees en huiver:

co2 taks wordt schijventarief, maar over afschrjven wordt niet gesproken -
logisch in het verhaal, want het is geen waardebepaalde heffing maar
een uitstootbepaalde heffing... importeer maar eens een M3 V8 (ik reken
zo even voor)
CO2-TAKS VERVANGT BPM IN 4 JAAR
17-09-09 - Het kabinet is van plan om de BPM in de komende vier jaar helemaal om te zetten in een CO2-belasting. Vanaf 2013 is de BPM in Nederland verleden tijd en betaal je bij aankoop via een schijventarief over de CO2-uitstoot.Als de plannen door de Tweede Kamer komen wordt al op korte termijn een begin gemaakt met de vervanging van de BPM door CO2-belasting. Elektrische auto's zijn om te beginnen tot 2018 vrijgesteld van BPM. Voor 2010 en 2011 geldt nog een BPM-korting voor zuinige auto's, maar de bonus/malus regeling op basis van de energielabels vervalt helemaal.

Euro-6 diesels
In 2011 is er een korting van 1.500 euro op de BPM voor diesels die aan de Euro 6-norm voldoen. Een jaar later is dat nog 1.000 en in 2013 is het nog maar 500 euro. De BPM gaat volgend jaar naar 27,4%, in 2011 naar 19%, in 2012 naar 11,1% en is verdwenen in 2013.

Schijventarief
Geleidelijk wordt een schijventarief ingevoerd voor de CO2-uitstoot. Voor benzinemotoren is onder de 110 g/km geen CO2-taks verschuldigd. Tussen 110 en 180 g/km wordt het de komende jaren in stappen verhoogd tot 95 euro per gram, tussen 180 en 270 g/km tot 286 euro per gram en boven 270 g/km tot 667 euro per gram.

Dieselgrenswaarden
Voor diesels zijn de belastingbedragen per gram identiek, alleen liggen de grenswaarden anders. Geen CO2-taks onder de 95 g/km, van 95 -155 g/km 95 euro per gram, van 155 tot 232 g/km 286 euro per gram en boven de 232 g/km 667 euro per gram.

Spectaculair
Voor zuinige auto's pakt de nieuwe CO2-taks goed uit, precies zoals het bedoeld is. Een Opel Insignia 1.6 benzine zou in 2013 ongeveer 1.260 euro duurder uitvallen, een Insignia 2.0 CDTi Ecoflex ongeveer zo'n zelfde bedrag goedkoper. Maar soms worden auto's spectaculair veel duurder zoals de Audi R8 V10 die van 210.440 euro naar dik 230 euromille zou gaan. Voor een Porsche 911 zou het daarentegen weer heel goed uitpakken, want die daalt een paar duizend euro in prijs vanwege z'n zuinige motor.

Stelschroef
Overigens heeft de Nederlandse overheid met deze nieuwe CO2-taks met schijventarief wel een fijngevoelig instrument in handen om het aankoopgedrag van de consument te sturen. Het wordt heel makkelijk om aan de stelschroeven te draaien zoals de hoogte van de belasting per gram of de grenswaarden.
http://www.minfin.nl/belastingplan2010" onclick="window.open(this.href);return false;

Met andere woorden, een nieuwe M3 V8 mag in 2010 aftikken:

Afbeelding

295 gram - 110 = 185 waarvan (155x95) en (30x286)= 15.000 plus 8500 = 23.000 plus de 27% BPM

De grap is nu dus dat de overheid de importheffing niet meer hoeft af te schrijven.

PS of is het toch 295 gram-110=186 x 286 euro?
Laatst gewijzigd door Ravin ///M op 29 dec 2009, 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Patrick van Wijngen » 29 dec 2009, 10:51

Volgens mij is het een meerprijs tov de CO2-vrije voet, in dit geval 110g/km. Dus zou je 185g/km teveel hebben, wat dus belast wordt met 667eur/g : 123.395

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door GTRene » 29 dec 2009, 10:53

die C02 tax gat dus ook voor oudere auto's gelden? waar liggen de grenzen dan? bij hoeveel jaar is het in 2010 nog vrij invoeren e.d.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Shakes » 29 dec 2009, 10:55

Ze hebben jullie weer lekker bij de nootjes

Koop toch een Prius. :angel:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door FreudeamFahren » 29 dec 2009, 10:57

Je 'door de overheid' in een Prius laten stoppen. Wie heeft wie nu beet? ROFLOL :lol:

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Patrick van Wijngen » 29 dec 2009, 10:57

Dan koop ik liever een 20 jaar oude starlet, dat zit beter dan een Prius.
Al die nieuwere toyota's kan ik gewoon niet goed in zitten.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Ravin ///M » 29 dec 2009, 10:59

Over die CO2 vrije voet;
Dat dacht ik ook Patrick, maar dat lees ik niet. Zou wel zo eerlijk zijn, anders betaalt een 300 gram auto ook voor de
eerste 110 gram terwijl een 109 gram auo helemaal niets betaalt. Maar ik haal dat niet uit de tekst...

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Shakes » 29 dec 2009, 10:59

Ik heb ook nog een 15 jaar oude Civic, ding is GENIAAL! Wegligging kan een CSL niet tegenop. Nu met open uitlaat is het helemaal feest

Prius is goed te doen hoor :thumbup:

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Ravin ///M » 29 dec 2009, 11:01

Verwarring over heffing oudere importoccasions

Er bestaan grote verschillen van inzicht over de belasting die vanaf 1 januari zal worden geheven op geïmporteerde gebruikte auto's die ouder zijn dan twee jaar.

Volgens brancheorganisatie Autotelex worden vele importoccasions per 1 januari flink goedkoper, omdat de bpm op die datum verder wordt afgebouwd van 40 naar 27,4 procent, terwijl op auto's van voor februari 2008 geen slurptaks of CO2-heffing zou kunnen worden geheven.

Maar de Bovag ontkracht die stelling: "Voorheen gold inderdaad dat je een auto niet kon belasten met iets dat op het tijdstip van de productie nog niet bestond", zegt de Bovag bij monde van Rogier Kuin. "Maar voor wat betreft de CO2-heffing is dat veranderd. Alle geïmporteerde occasions, van welk bouwjaar dan ook, zullen per 1 januari worden belast met het basistarief van 27,4 procent en daar bovenop komt het nieuwe schijventarief voor wat betreft de CO2-uitstoot."

In sommige gevallen zou dat voor de echte benzineslurpers zelfs tot een hogere belasting kunnen leiden, maar zo erg zal het in de praktijk niet worden. "Wie een gebruikte auto importeert, mag, wanneer het systeem ongunstig uitpakt, ook een beroep doen op de historische bpm-berekening.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Hans R » 29 dec 2009, 11:18

Ravin ///M schreef:
295 gram is meer dan 270 gram, dus vermenigvuldigd met 667 wordt dat 196765 euro aan CO2 taks!!
Dit klopt niet helemaal.. het zijn schalen dus die laatste schaal is 25 gram x €667,- = €16675,-


110-180gram = 70gram x €95,- = €6650,-
180-270gram = 90gram x €286, - = €25740,-
270-295gram = 25 gram x €667,- = €16675,-
----------------------------------------------------------------
totaal €49065,- co2 tax :shocking:


Nog steeds belachelijk! :protest:

Andre
Berichten: 11408
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Andre » 29 dec 2009, 11:30

Hans jou rijtje klopt wel maar dat is vanaf 2013 en dan heb je dus geen BPM meer.

Je hebt in 2010 een basis percentage BPM dat is 27.4% van de catalogus prijs

Daar mag je dan nog een keer 1288 euro benzine korting aftrekken.

In 2010 zijn dit de schijven.

Van 110 naar 180 ----> 35 euro per gram
Van 180 naar 270 -----> 120 euro per gram
Boven de 270 -----> 278 euro per gram.

Dus als je een auto hebt van 295 gram uitstoot.

70 x 35 euro ---> 2450 euro
90 x 120 euro ---> 10800 euro
25 x 278 euro ---> 6950 euro

totaal 20.200 aan CO2 tax dit komt dan bovenop het 27.4 BPM bedrag wat over het bedrag berekend word ex btw.


http://www.nieuweautoprijzen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is een site waar je de nieuwe prijzen kan zien.

Het importeren van dikke kneiters is vanaf 2010 niet intressant meer, doordat die co2 tax niet afschrijft door leeftijd.


Je zult door de CO2 tax nog minder exoten tegen komen in nederland. Die worden zo zwaar belast. Eigenlijk waardeloos. Een ferrari komt misschien 5000km per jaar buiten. In vergelijk zal deze minder co2 uitstoten dan prius die 70.000 km doet. Deze regelgeving ontneemt compleet je autoliefhebberij af. Maar ja ik denk dat velen in hun vuistje lachen ik een prius jij een prius. Ik vindt het een domme gedachte. Want wat denk je nou die mensen die ferrari s kunnen kopen die gaan toch lekker in het buitenland hun geld besteden. Dus meer zulke regels er vloeit steeds meer geld naar buitenland toe. De hardwerkende burger/automobilist wordt nog meer uitgeknepen wat al aan de pijngrens zit.
Laatst gewijzigd door Andre op 29 dec 2009, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door GTRene » 29 dec 2009, 11:33

ik vraag me af wie er straks nog wat van snapt :hmmm:

je gaat nu niet zomaar een oudere sportwagn met dikke V8 in het buitenland halen....

je weet nu helemaal niet waar je aan toe bent...rest bpm 10% na 8 jaar en tot 25 jaar oud is weg? nu dus hoger en wie weet hoe zo'n hoge C02 taks? :hammer: en wanneer valt een auto buiten de Co2 taks en of rest bpm? klopt allemaal voor geen meter :wtf:

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Ravin ///M » 29 dec 2009, 11:35

Poe ok, dat scheelt dus. Ik schrok al op deze vroege morgen :). Maar
de importauto's zijn dus niet gerijwaard voor 2008, tenzij je de historische
BPM-regeling laat toepassen als de zaak ongunstiger uitpakt. Maar dan
vraag je dus op het moment dat je de auto al hebt gekocht om deze
maatregel, en als die je geweigerd wordt heb je een probleem.

Maar ik moet zeggen dat ik weinig snap van die berekeningen,
op de div. fora lees je veel verschil. Jouw berekening van
nieuwe autprijzen klinkt het meest gunstig, btw.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Ravin ///M » 29 dec 2009, 11:35

Buiten alles val je als je auto van 31 dec. 86 of daarvoor is.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door GTRene » 29 dec 2009, 11:39

schrik niet...als je een DF'r bent en bv een Viper achtige leuk vind....moet je de prijs zien in 2010 en 2013

http://www.nieuweautoprijzen.nl/Default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; :shocking:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door GTRene » 29 dec 2009, 11:50

zo ff geprint

Afbeelding

das toch niet normaal zo'n verhoging.

van 152.000 in 2010 naar 290.000,-euro in 2013 :hammer:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Marc R » 29 dec 2009, 12:02

Een sideline,

Bij invoering en calculatie van de overgebleven 27.5% BPM moet de Douane/Belastingdienst de handelswaarde weten.

Diezelfde handelswaarde zal lekker onder druk komen te staan als deze regels echt de nieuwe regels zullen worden.

maar goed: Fazit: we worden wederom DIEPER en DIEPER voorover gebogen.

Strax nog een kastje dr bij.....halleuja.

Verders nog mischien een gedachte: Waar gaat al dat geld heen? Zal zeer zeker niet naar t milieu gaan allemaal... :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door GTRene » 29 dec 2009, 12:18

mensen die uit een goed milieu komen stoppen het misschien in bouwputten of bodemlozeputten :hmmm:

sommige auto's worden wel goedkoper...maja stel je slurper wordt al duurder door de nwe berekeningen...en dan zou de duurdere kilometerheffing er nog op komen plus je al hogere verbruik de tax op brandstof :lol: en je hogere afschrijving....oftewel je wordt wel erg vaak genaaid :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40201
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Knot » 29 dec 2009, 12:48

Apart dat een 550i bijna niet omhoog gaat.... dan maar comfortabel?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Bert ///M3 » 29 dec 2009, 12:51

911 Turbo gaat ook niet omhoog volgens die site van Andre.

Relatief dure auto's kunnen nog wel goedkoper worden omdat de BPM over de waarde berekend werd, is het CO2 label dan niet al te hoog kan je net mazzel hebben.

Een Ferrari F430 word weer wel duurder bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 553
Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
Locatie: Rotterdam ~ Mustang!

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door Mack » 29 dec 2009, 14:07

GTRene schreef:je gaat nu niet zomaar een oudere sportwagn met dikke V8 in het buitenland halen....
Laat dat nou precies mijn plan zijn... :hammer:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: CO2 tax voor importauto's van voor 02-2008?!

Bericht door SteV6 » 29 dec 2009, 15:03

Ik stel mijn vraag ook om juist die reden ... Mijn wens is (was nu dus) om een Corvette C6 van net voor 02-2008 te importeren als ik de kosten bij elkaar gespaard heb. Maar naar nu lijkt te blijken moet ik straks bij invoer restBPM betalen van de dan geldende 27% en de volle 100% CO2-heffing voor de geregistreede uitstoot. Terwijl een 01-2008 nieuw in Nederland geregistreerde Vette C6 die CO2-heffing niet in de prijs heeft zitten. Zo wordt de keuze wel heel beperkt :?

Blijft zulke regelgeving overeind als advocaten zich ermee gaan bemoeien?


Stephan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten