Hij komt tenminste thuis.allen schreef:Lijkt meer op 'verdomme en dan straks weer in zo'n oud paars hok huiswaarts'.Kgroot.nl schreef:Je kijkt ook echt zo van: Nee he weer iemand die een foto van me maakt
Fotografie
-
Luuk
Re: Fotografie
-
Luuk
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Beter in een paarse shoarmaschuit, dan in een Flintstone auto met jarretelaandrijvingallen schreef:Lijkt meer op 'verdomme en dan straks weer in zo'n oud paars hok huiswaarts'.Kgroot.nl schreef:Je kijkt ook echt zo van: Nee he weer iemand die een foto van me maakt
- Linc (Bas)
Ik vind de Evo ook een mooie auto hoor, maar het is altijd leuk om een beetje te stokenmarkk schreef: ROFLOL. Kom thuis van het werk, open DF en zie dit. Ik rol over de grond
Toch grappig hoe kleine veranderingen een hele andere foto kunnen opleveren.
- witte EVO -> zo die heeft even lekker zitten sneeuwdriften
- vies/ blauw paarse Impreza -> hmmm, hoe lang zou die daar al in de sneeuw vast staan ?
Mark.
- markk
Don't worry, ik heb vroeguh een donkerblauwe Impreza GTT gehad en dat was ook een wereldding....Linc (Bas) schreef:Ik vind de Evo ook een mooie auto hoor, maar het is altijd leuk om een beetje te stokenmarkk schreef: ROFLOL. Kom thuis van het werk, open DF en zie dit. Ik rol over de grond
Toch grappig hoe kleine veranderingen een hele andere foto kunnen opleveren.
- witte EVO -> zo die heeft even lekker zitten sneeuwdriften
- vies/ blauw paarse Impreza -> hmmm, hoe lang zou die daar al in de sneeuw vast staan ?
Mark.
- Robin Hartog
Kerstlichtjes in mijn kamer 

- markk
Ik was deze nog vergeten
8.

8.
-
MartijnS
Beetje saai vergeleken met je andere foto's 
- Ti-Tourist (Erik)
Weet niet of dit de goede plek is, maar het volgende:
Wil graag de overstap maken naar DSLR omdat tot nu toe met een compacte digitale camera de auto-fotografie voor geen meter lukt (eigenlijk). Foto's van bewegende auto's pakken 99 van de 100 keer best wazig uit & dat haalt het enthousiasme er een beetje af.
Nu er in 2010 weer een hoop gave events aankomen (Monaco Historique, Le Mans Classic e.d.) wil ik kijken om in januari er eentje aan te schaffen, een paar maandjes mee oefenen & klooien om dan echt leuke platen te maken.
Budget is EUR 500,00 max. Tweedehands zou ik geen bezwaar vinden, maar door het gebrek aan ervaring kan ik slecht bepalen of datgene wat je dan aanschaft ook echt goed is. Heb me inmiddels enigszins verdiept in de "instap"-DLSR's van Canon & Nikon, maar kan niet goed inschatten of dat afdoende is voor het doel wat ik voor ogen heb.
Elk advies is van harte welkom.
Wil graag de overstap maken naar DSLR omdat tot nu toe met een compacte digitale camera de auto-fotografie voor geen meter lukt (eigenlijk). Foto's van bewegende auto's pakken 99 van de 100 keer best wazig uit & dat haalt het enthousiasme er een beetje af.
Nu er in 2010 weer een hoop gave events aankomen (Monaco Historique, Le Mans Classic e.d.) wil ik kijken om in januari er eentje aan te schaffen, een paar maandjes mee oefenen & klooien om dan echt leuke platen te maken.
Budget is EUR 500,00 max. Tweedehands zou ik geen bezwaar vinden, maar door het gebrek aan ervaring kan ik slecht bepalen of datgene wat je dan aanschaft ook echt goed is. Heb me inmiddels enigszins verdiept in de "instap"-DLSR's van Canon & Nikon, maar kan niet goed inschatten of dat afdoende is voor het doel wat ik voor ogen heb.
- Matthijs
With this shot, Academy of Art University student Sean Dufrene captured his 71-year-old father, Jack, in all his surreal, Coors-guzzling glory. “This photo isn’t far from reality,” says Dufrene. “My dad’s kind of a cowboy.” The shot is part of a series on his father that is at once beautifully composed, hilarious and tender. (Other images have him wearing a beer-can tool belt and dining with his cat.)

http://www.popphoto.com/Galleries/Ameri ... an-Dufrene
Geweldig!! 71 jaar oud, en genieten van bbqen en bier drinken
http://www.popphoto.com/Galleries/Ameri ... an-Dufrene
Geweldig!! 71 jaar oud, en genieten van bbqen en bier drinken
- markk
Wat ik ervan begrijp:Ti-Tourist (Erik) schreef:Weet niet of dit de goede plek is, maar het volgende:
- je moet een redelijk snelle sluitertijd gebruiken om de bewegende auto scherp te kunnen laten bevriezen, maar ook weer niet zo snel dat je alles, inclusief achtergrond, bewegende wielen, etc. volledig bevriest
- je hebt een snel en intelligent auto-focus (AF) systeem nodig om de bewegende auto scherp te hebben en te kunnen volgen
- je moet meebewegen (panning) met de bewegende auto. Hierdoor blijft de auto scherp en smeer je de achtergrond uit
Ik moet zelf nog gaan oefenen dus nog weinig praktijk ervaring. Een goede tele/zoom lens met stabilisatie lijkt me belangrijker dan een duurdere body. Iedere dslr body heeft volgens mij wel de mogelijkheid om de sluitertijd handmatig in te stellen. Het AF systeem van de body lijkt me wel een criteria om op te letten.
Mark.
- markk
Vraagje over macro-fotografie.
Ik kan natuurlijk een mooie, super-de-luxe Nikon macro/zoom lens gaan aanschaffen maar daar heb ik even geen zin in. Nu zie ik drie systemen:
a) Tussenring die je plaatst tussen lens en body. Hiermee verkort je de minimale focus afstand en behoud je de autofocus, belichting, e.d. Echter kosten van Nikon / kenko 169 euro dus niet echt goedkoop. Ook verlies je snel waardevolle lichtsterkte.
b) Omkeerring (br-2a) waarmee je lensen omgekeerd kan monteren en een soort van macro-lens krijgt. Nadeel je verliest alle elektronische communicatie tussen lens en body en dus ook af e.d. Schijnt in combinatie met een 50mm prime lens zoals ik heb wel super macro foto's te kunnen opleveren. Kosten circa 25 euro.
c) Voorzet lens, als een soort filter dus. Vrij goedkoop, maar kost wederom lichtsterkte en geeft snel vertekening.
Ik neig naar b). Ik lees goede ervaringen en kosten zijn beperkt. Bij optie a) geef je toch redelijk wat geld uit en is het het toch niet helemaal. Dan koop ik liever gewoon voor wat meer geld een echte macro lens.
Iemand ervaring of advies ?
Mark.
Ik kan natuurlijk een mooie, super-de-luxe Nikon macro/zoom lens gaan aanschaffen maar daar heb ik even geen zin in. Nu zie ik drie systemen:
a) Tussenring die je plaatst tussen lens en body. Hiermee verkort je de minimale focus afstand en behoud je de autofocus, belichting, e.d. Echter kosten van Nikon / kenko 169 euro dus niet echt goedkoop. Ook verlies je snel waardevolle lichtsterkte.
b) Omkeerring (br-2a) waarmee je lensen omgekeerd kan monteren en een soort van macro-lens krijgt. Nadeel je verliest alle elektronische communicatie tussen lens en body en dus ook af e.d. Schijnt in combinatie met een 50mm prime lens zoals ik heb wel super macro foto's te kunnen opleveren. Kosten circa 25 euro.
c) Voorzet lens, als een soort filter dus. Vrij goedkoop, maar kost wederom lichtsterkte en geeft snel vertekening.
Ik neig naar b). Ik lees goede ervaringen en kosten zijn beperkt. Bij optie a) geef je toch redelijk wat geld uit en is het het toch niet helemaal. Dan koop ik liever gewoon voor wat meer geld een echte macro lens.
Iemand ervaring of advies ?
Mark.
- Dennis Cavallino
Erik, of je nu een 2e hands Canon of Nikon koopt, maakt geen zak uit volgens mij. Het belangrijkste blijven: lenzen, lenzen en lenzen. De snelheid van je toestel speelt ook wel mee, maar in mindere mate. Hoe nieuwer een toestel, hoe sneller je kunt klikken en vaak met meer frames achter elkaar. Dat is met autofotografie wel handig, zeker in het begin.
Met een DSLR kun je prima auto's fotograferen, omdat je alles in kunt stellen. Een paar jaar terug heb ik een Canon 300d met kitlens 18-55mm en 80-200mm zoomlens gekocht. Tijdens auto-fotografie langs de circuits merk ik duidelijk het gat tussen die 55 en 70 mm. Als ik nu een lens erbij zou willen, dan wordt dat iets van een 50-200mm of 50-300mm. De kitlens is prima voor de shots op 't paddock, maar mijn huidige zoomlens maakt een foto erg 'krap' en eigenlijk is 200mm net te weinig. De kwaliteit is super van zo'n simpele zoomlens, met heel veel scherpte-diepte werking, in vergelijking tot de kitlens.
De set die ik destijds kocht was voorzien van 2 accu's, lader, 1gb aan geheugen, een body met <4500 shots (hij zag er toen ook als nieuw uit) en alle boekjes etc. erbij. Kostte me geen drol. Intussen heb ik er nog 1gb bij gekocht en een groot en klein statief, een solarcell-acculader, maar de eerstvolgende investering wordt een goede lens met een breed bereik die al begint waar de kitlens ophoudt. Dus mijn advies blijft: koop een body met een kitlens en 55-200/300mm lens. Koop er een boek bij gericht op jouw merk (en/of type) camera. Daar leer je veel van, net als van diverse fotografiemagazines en websites. Vooral het instellen van diafragma, sluitertijd, witbalans, iso-waarde e.d. moet je goed leren te benutten, om niet teveel te fotoshoppen na afloop.
De 1e die ik tegenkom op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/307543879" onclick="window.open(this.href);return false; (evt. deze lens erbij: http://link.marktplaats.nl/307401145" onclick="window.open(this.href);return false;)
Prima set om mee te beginnen en een paar jaar plezier van te hebben. Er zit een foutje in die advertentie, want een geheugenkaart van 1 mb moet 1 gb zijn lijkt mij. Je houdt nog geld over voor een berg geheugenkaartjes, een nog grotere zoomlens, groothoeklens, polarisatiefilter, UV en BW filters, statief etc. etc. Voor 500 euro heb je dan echt de meest complete set die je je maar kunt voorstellen. De 300d is al bijna een klassieker, dus die schrijft niet meer af.
Wat de grap is van zo'n 'goedkope' 300d body is dat je t.z.t. een dure/betere/nieuwere body kunt kopen en je lenzen kunt blijven gebruiken. Zelf wil ik nog een keer een 2e body, omdat ik dan geen lenzen hoef te wisselen. Ook kun je je 300d body dan buiten gebruiken als je met bagger weer per sé foto's wilt maken.
Je kunt ook een losse body kopen (kost geen drol) en dan een lens als deze als 'kitlens' gebruiken: http://link.marktplaats.nl/307440359" onclick="window.open(this.href);return false; (ik heb zelf geen idee of dit een goede lens is, maar op papier klinkt het interessant voor wat jij en ik ermee zouden doen)
P.s.: Staar je niet blind op megapixels.
Met een DSLR kun je prima auto's fotograferen, omdat je alles in kunt stellen. Een paar jaar terug heb ik een Canon 300d met kitlens 18-55mm en 80-200mm zoomlens gekocht. Tijdens auto-fotografie langs de circuits merk ik duidelijk het gat tussen die 55 en 70 mm. Als ik nu een lens erbij zou willen, dan wordt dat iets van een 50-200mm of 50-300mm. De kitlens is prima voor de shots op 't paddock, maar mijn huidige zoomlens maakt een foto erg 'krap' en eigenlijk is 200mm net te weinig. De kwaliteit is super van zo'n simpele zoomlens, met heel veel scherpte-diepte werking, in vergelijking tot de kitlens.
De set die ik destijds kocht was voorzien van 2 accu's, lader, 1gb aan geheugen, een body met <4500 shots (hij zag er toen ook als nieuw uit) en alle boekjes etc. erbij. Kostte me geen drol. Intussen heb ik er nog 1gb bij gekocht en een groot en klein statief, een solarcell-acculader, maar de eerstvolgende investering wordt een goede lens met een breed bereik die al begint waar de kitlens ophoudt. Dus mijn advies blijft: koop een body met een kitlens en 55-200/300mm lens. Koop er een boek bij gericht op jouw merk (en/of type) camera. Daar leer je veel van, net als van diverse fotografiemagazines en websites. Vooral het instellen van diafragma, sluitertijd, witbalans, iso-waarde e.d. moet je goed leren te benutten, om niet teveel te fotoshoppen na afloop.
De 1e die ik tegenkom op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/307543879" onclick="window.open(this.href);return false; (evt. deze lens erbij: http://link.marktplaats.nl/307401145" onclick="window.open(this.href);return false;)
Prima set om mee te beginnen en een paar jaar plezier van te hebben. Er zit een foutje in die advertentie, want een geheugenkaart van 1 mb moet 1 gb zijn lijkt mij. Je houdt nog geld over voor een berg geheugenkaartjes, een nog grotere zoomlens, groothoeklens, polarisatiefilter, UV en BW filters, statief etc. etc. Voor 500 euro heb je dan echt de meest complete set die je je maar kunt voorstellen. De 300d is al bijna een klassieker, dus die schrijft niet meer af.
Wat de grap is van zo'n 'goedkope' 300d body is dat je t.z.t. een dure/betere/nieuwere body kunt kopen en je lenzen kunt blijven gebruiken. Zelf wil ik nog een keer een 2e body, omdat ik dan geen lenzen hoef te wisselen. Ook kun je je 300d body dan buiten gebruiken als je met bagger weer per sé foto's wilt maken.
Je kunt ook een losse body kopen (kost geen drol) en dan een lens als deze als 'kitlens' gebruiken: http://link.marktplaats.nl/307440359" onclick="window.open(this.href);return false; (ik heb zelf geen idee of dit een goede lens is, maar op papier klinkt het interessant voor wat jij en ik ermee zouden doen)
P.s.: Staar je niet blind op megapixels.
- Pim
Ik heb een uurtje terug mijn Canon EOS 500D besteld met 18-55 lens.
Kijken of ik daar betere foto's mee kan maken dan met mijn Nokia N95.
:banaan: :banaan: :shakeit: :banaan: :banaan:
Kijken of ik daar betere foto's mee kan maken dan met mijn Nokia N95.
:banaan: :banaan: :shakeit: :banaan: :banaan:
- Ravin ///M
Wat (onbewerkte) foto's van mijn winterwandeling vorige week:

- markk
Mooi, mooi, mooi.
Ook al mag het eigenlijk niet, ik vind foto's tegen de zon in altijd erg mooi.
Mark.
Mark.
-
allen
Klinkklare onzin dat foto's tegen de zon in niet zouden mogen. :idea:markk schreef:Mooi, mooi, mooi.
Mark.
- markk
Mogen is een groot woord.
Algemene regel is toch wel dat je fotografeert met de zon in de rug.
Andere algemene regel is dat het juist leuk is om regels te breken.
Ik vind foto's tegen de zon in echt prachtig. Vooral als ie net opkomt of ondergaat.
Foto's met de zon in de rug vind ik vaak saai en ik moet altijd m'n eigen schaduw wegcroppen. bah.
Mark.
Algemene regel is toch wel dat je fotografeert met de zon in de rug.
Andere algemene regel is dat het juist leuk is om regels te breken.
Ik vind foto's tegen de zon in echt prachtig. Vooral als ie net opkomt of ondergaat.
Foto's met de zon in de rug vind ik vaak saai en ik moet altijd m'n eigen schaduw wegcroppen. bah.
Mark.
- KW
Heb nog nooit van die 'regel' gehoord. Gewoon op de foto zetten wat je doel is. Als je doel de zon en de spiegeling is zul je dat nooit voor elkaar krijgen door hem in de rug te houden 

Laatst gewijzigd door KW op 28 dec 2009, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pim
Er zit geen SD kaart bij de EOS kit volgens mij. Nu zit ik te neuzen op internet maar nu kom ik verschillende snelheden tegen.
Wat moet ik nu hebben??
Is een gewone "Sandisk standart SDHC 8GB, klasse 2" voldoende of kan ik beter een "Sandisk Extreme III SDHC 8GB klasse 6" halen ??
Wat moet ik nu hebben??
Is een gewone "Sandisk standart SDHC 8GB, klasse 2" voldoende of kan ik beter een "Sandisk Extreme III SDHC 8GB klasse 6" halen ??
-
MartijnS
Heb je niet gewoon een Compact Flash kaartje nodig?
- KW
Hogere klasse is altijd handig. Zeker als je veel foto's maakt en veel GB's naar je PC moet kopieren is het fijn als je niet een half uur zit te wachten. Maar wat je camera aan minimale snelheid vereist zul je in de specs van je camera moeten zoeken.Pim schreef:Is een gewone "Sandisk standart SDHC 8GB, klasse 2" voldoende of kan ik beter een "Sandisk Extreme III SDHC 8GB klasse 6" halen ??
- Pim
Op kamera-express.nl lees ik net dat ze een ultra of extreme aanraden als accessoire. Komt neer op een snelheid van 15 mb/s tot 20mb/s. Op tweekers.net zie ik dat de extreme voor 32 euro te verkrijgen is in zutphen.. das mooi dichtbij, ga ik die morgen even halen.KW schreef:Hogere klasse is altijd handig. Zeker als je veel foto's maakt en veel GB's naar je PC moet kopieren is het fijn als je niet een half uur zit te wachten. Maar wat je camera aan minimale snelheid vereist zul je in de specs van je camera moeten zoeken.Pim schreef:Is een gewone "Sandisk standart SDHC 8GB, klasse 2" voldoende of kan ik beter een "Sandisk Extreme III SDHC 8GB klasse 6" halen ??
- Ravin ///M
Ik ken die regel van tegen de zon in fotograferen wel, maar die zou denk ik moeten eindigen met ",tenzij je het bedoelt te doen.".
Zoals je zegt, zonsopkomst en zonsondergang krijg je anders moeilijk op de foto
.

Panorama

Opkomende zon in de straat

Actiefoto

Zoals je zegt, zonsopkomst en zonsondergang krijg je anders moeilijk op de foto
Panorama
Opkomende zon in de straat
Actiefoto