Ringtijden

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Gesloten
daNpy

Re: Ringtijden

Bericht door daNpy » 24 dec 2009, 20:04

yorick schreef:Dat filmpjes de nurburgring in een kwaad daglicht stellen vind ik hypocriet, er gebeuren daar toch ongelukken.
Overal gebeuren ongelukken. Of het nou hypocriet is of niet, het is gewoon verboden te filmen (en te klokken) tijdens TF.
Als er dan tóch filmpjes op internet verschijnen, geeft dit alleen maar voer voor de "Nürburgring is gevaarlijk" discussie.
Ik film wel eens een rondje en meet de rondetijden wel eens met m'n mobieltje (racechrono) Het filmen en tijd meten beinvloed mijn rijgedrag niet, dus waarom zou ik het niet doen. Het is toch interessant om te weten wat je aan het doen bent? De een meet zich aan de ringtaxi of andere TF'ers een ander klokt een rondje.
Ik ben geen heilige en heb ook wel eens gefilmd vanuit een/mijn auto tijdens TF.
Ik ga alleen geen rondetijden bijhouden en deze plaatsen op internet.
Als je zoals jij filmt voor jezelf, hoeft het dus ook niet op internet?
Liever daar uitleven dan op de openbare weg.
Tijdens TouristenFahrten wordt de Nürburgring gezien als openbare weg. Er geld een snelheidslimiet van 130 km/u en er moet 'tol' betaald worden voor het gebruik. Je wil toch ook verzekerd zijn op deze 'openbare weg'? ;)
Of is het pas echt openbare weg als je de verzekering nodig hebt?

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 24 dec 2009, 20:20

Mjah er zijn genoeg mensen die filmen. En meestal doen ze er ook niet moeilijk over aan de poortjes.
Maar er zijn altijd mensen waarbij de knop omgaat en totaal geen rekening meer houden met overig verkeer. Soms resulteerd dit dan ook in ongelukken die dan weer op internet komen... blabla. En dat is dan ook echt de enige reden.
Als een verzekeringsmaatschappij zo'n filmpje ziet dat je 'fout' bezig was.. kan je dus wel fluiten naar je centjes.

Op zich is een rondetijd wel interessant mbt instellingen van de auto (onderstel, banden+spanning, chippies). Maar ook dan heb je altijd variabelen zoals drukte etc. Maar blijft desondanks nuttig.

Heb er zelf ook niets op tegen. ik denk de meeste mensen niet. Maar er zijn natuurlijk altijd filmpjes van mensen te zien die totaal geen respect voor andere voertuigen,personen en de baan hebben. En dat willen ze denk ik beetje verkomen. Natuurlijk helpt somige media aandacht van een aantal autoprogrammas en tijdschriften ook niet. Maarja.. ze maken het aan de andere kant zelf ook wel erg commercieel allemaal. Dus beetje hypocriet gelul van de GmBH natuurlijk.

Programmas zoals TopGear betalen denk ik redelijk wat knaken om er te mogen filmen. Dit geld zouden ze het liefst ook ontvangen van jan en alleman die daar komt filmen en fotos maken.

yorick

Bericht door yorick » 24 dec 2009, 20:36

Filmen is idd gewoon verboden daar, maar van buiten de auto mag het allemaal weer wel. Mensen die op de ring komen of er mee te maken hebben weten precies wat er allemaal gebeurd daar. Het internet is juist leuk om de filmpjes te delen en commentaar te ontvangen/geven. Het snelheids limiet geld niet voor de nordschleife, anders raad ik de GMBH aan een flitspaal te zetten bij Schwedenkreuz :lol:

Rij gewoon met je verstand en hou je aan de andere regels van het rijden.

NielsH

Bericht door NielsH » 24 dec 2009, 21:10

Ongeveer 2x de helft :bag:

Ik heb wel eens een rondje of wat getimed, en ook wel gefilmd. Maar dat werkt niet echt bevorderlijk bij mij. Ik ga geforceerd rijden. M.a.w. harken als een dolle en neem bochten in z''n 2 :playcar: Dus daar ben ik maar weer mee gestopt. Ik weet wat ik ongeveer kan, maar ik rij liever een X aantal rondjes "mooi/fijn/lekker/whatever" dan 1 rondje "snel".

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 24 dec 2009, 21:19

Ik heb de langzame(re) rondjes met Starlet en de Corolla gefilmd.. allemaal trage rondjes, 9:20btg + voor de corolla en 3 dagen btg voor de Starlet (maar net zoveel fun lol)

Heb al vaker een rondje met de MR2 willen filmen maar als ik dan uiteindelijk aan het rijden ben dan komt het er niet van. Rondetijden van de MR2 weet ik niet.. zal me niets verbazen als het net zo langzaam als de Corolla is (moeilijker en 200kg zwaarder met gelijk vermogen).

Jeroen van Haaren

Bericht door Jeroen van Haaren » 24 dec 2009, 21:27

Yorick +1 :thumbup:

Niels Boer

Bericht door Niels Boer » 24 dec 2009, 23:15

Denk toch eerder dat het aan jjezelf ligt als je ineens raar gaat rijden zodra er een camera aan staat of als de tijd mee loopt. Als ik aan het rijden ben vergeet ik die helemaal, vergeet zelfs dan de stopwatch op stop te zetten als ik onder de gate door kom :mrgreen: Maar ik vind het gewoon leuk om de fimpjes terug te kijken, en dan zie je vaak fouten dan jezelf. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat als er teveel negatieve dingen naar buiten komen over de ring dat het TF ingeperkt word. Maar zoals er al gezegd was, er staan tientallen mensen dagelijks langs de baan foto's te maken die vervolgens ook op internet verschijnen.

daNpy

Bericht door daNpy » 24 dec 2009, 23:17

Jup dat is waar. En dat is voor de rijders ook alleen maar leuk ;)

Drake

Bericht door Drake » 25 dec 2009, 01:25

Het is en blijft toch een lastige discussie, ik heb er zelf weinig moeite mee maar hou liever het filmpje voor jezelf. BTG tijden kunnen interresant zijn maar met de enorme variabelen die je hebt is het moeilijk een indicatie als zijnde vergelijking te kunnen trekken behalve dan die voor jezelf. Waar ik zelf achter gekomen ben is dat alle tijden in mijn ogen van ver boven de 9:00 redelijk traag zijn, maar dan nog is het altijd sterk afhankelijk van wat de auto is e.d (met een flinke porsche boven de 9:00 rijden zal traag zijn terwijl het b.v voor een golfje 2 1.6 juist bizar snel zal zijn). Het is maar net waar je de vergelijking mee wil trekken en in die zin is het altijd nutteloos als je met anderen gaat vergelijken.

Het belangrijks blijft de ervaring/plezier in mijn mening en daar kan geen enkele tijd tegenop, je kan wel continue proberen sneller te rijden maar je wint er weinig mee (je kan alleen verliezen). Ik probeer altijd zelf gewoon een leuke en snelle ronde te rijden waarbij ik wel aardig op het "randje" rij en dat niet zal ontkennen (ik zal echter nooit proberen specifiek om wat voor reden dan ook een snelle ronde te gaan rijden ten koste van de veiligheid van anderen en mijzelf, het is en blijft TF). Maar als er dan weer een idiote engelsman voorbij komt scheuren rij ik eigenlijk daarintegen met redelijk wat marge in die vergelijking.
Michel Huisman schreef: Rondetijden van de MR2 weet ik niet.. zal me niets verbazen als het net zo langzaam als de Corolla is (moeilijker en 200kg zwaarder met gelijk vermogen).
Zal mij inderdaad niets verbazen inderdaad, makkelijkste op de ring blijft toch een fwd of een rwd met fr layout en met een makkelijke auto haal je eerder snellere tijden dan met een snelle lastige auto.

@Niels Boer, ik snap dit topic wel maar toch stiekem blijft ik dit verkapt "nu kan ik mijn ring tijd posten" vinden :wink: .

Sebastian Keijmel

Bericht door Sebastian Keijmel » 25 dec 2009, 02:16

9Min08Sec met mijn Toyota Celica :wink: Video: http://www.youtube.com/watch?v=0LKbGEB5vmE" onclick="window.open(this.href);return false;
10Min37Sec Met Toyota iQ 8) Video: http://www.youtube.com/watch?v=yoieOmCjgAA" onclick="window.open(this.href);return false;

KW

Bericht door KW » 25 dec 2009, 02:29

daNpy schreef:Overal gebeuren ongelukken. Of het nou hypocriet is of niet, het is gewoon verboden te filmen (en te klokken) tijdens TF.
"het is gewoon verboden"... DAT is nou hypocriet en bureaucratisch. Het heeft immers geen zinnige reden om het te verbieden.

Als er dan tóch filmpjes op internet verschijnen, geeft dit alleen maar voer voor de "Nürburgring is gevaarlijk" discussie.
Nee, filmpjes hebben daar geen enkele meerwaarde in ten opzichte van daar live staan.
Sterker nog, daar live staan en alles persoonlijk meemaken komt heftiger over dan welk filmpje dan ook ;-)

Ik ben geen heilige en heb ook wel eens gefilmd vanuit een/mijn auto tijdens TF.
Ik ga alleen geen rondetijden bijhouden en deze plaatsen op internet.
Als je zoals jij filmt voor jezelf, hoeft het dus ook niet op internet?
Da's ieder voor zich. Als jij het niet doet, prima. Als hij het wel doet, ook prima. Ieders vrijheid :)

Tijdens TouristenFahrten wordt de Nürburgring gezien als openbare weg. Er geld een snelheidslimiet van 130 km/u en er moet 'tol' betaald worden voor het gebruik. Je wil toch ook verzekerd zijn op deze 'openbare weg'? ;)
Er geldt GEEN snelheidslimiet, die 130 is adviessnelheid zoals op de Autobahn.
Oh enne, als het toch openbare weg is... op de openbare weg mag gewoon gefilmd en gefotografeerd worden vanuit elke auto zoveel en zo lang als je wil.

Patrick van Wijngen schreef:Mjah er zijn genoeg mensen die filmen. En meestal doen ze er ook niet moeilijk over aan de poortjes.
Maar er zijn altijd mensen waarbij de knop omgaat en totaal geen rekening meer houden met overig verkeer. Soms resulteerd dit dan ook in ongelukken die dan weer op internet komen... blabla. En dat is dan ook echt de enige reden.
Als een verzekeringsmaatschappij zo'n filmpje ziet dat je 'fout' bezig was.. kan je dus wel fluiten naar je centjes.
Dat is dan het eigen risico dat je zelf neemt. En die mensen die zo lomp rijden dat ze ongevallen veroorzaken doen dat net zo goed zonder camera in de auto. Alweer geen punt om het te verbieden. Eerder om onboard camera te verplichten.

Maar er zijn natuurlijk altijd filmpjes van mensen te zien die totaal geen respect voor andere voertuigen,personen en de baan hebben. En dat willen ze denk ik beetje verkomen. Natuurlijk helpt somige media aandacht van een aantal autoprogrammas en tijdschriften ook niet. Maarja.. ze maken het aan de andere kant zelf ook wel erg commercieel allemaal. Dus beetje hypocriet gelul van de GmBH natuurlijk.
Nogal

yorick schreef:Filmen is idd gewoon verboden daar, maar van buiten de auto mag het allemaal weer wel.
Dat is idd wat het zo onmeunig hypocriet maakt. Het enigste verschil is gefilmd van binnen of van buiten de auto. Van buiten de auto gefilmd ziet er over het algemeen nog heftiger uit ook.

Drake schreef:Het is maar net waar je de vergelijking mee wil trekken en in die zin is het altijd nutteloos als je met anderen gaat vergelijken.
Daarom ook de vraag in dit topic om niet alleen de tijd te vernoemen maar ook met welke auto en evt mods je dat gedaan hebt ;-)

@Niels Boer, ik snap dit topic wel maar toch stiekem blijft ik dit verkapt "nu kan ik mijn ring tijd posten" vinden :wink: .
En terecht ;-)

My 2 ct :) en nou niet zeuren over wat wel of niet mag, maar gewoon posten die BTG-tijden 8)

steve smith

Bericht door steve smith » 25 dec 2009, 02:48

Laten we het houden op BTG<08:30. En als het tijd is om de 1 achterop de 156 te vervangen door een 7 dan zal dat zichtbaar zijn. If ever, probably not.

Hier een 08:45 filmpje, de ronde erna heb ik op video enkel achterwaarts, de voorwaartse cam was out of memory. DIe ronde voldeed wel aan de omschrijving hierboven op een niet-droge baan.

[vimeo]http://www.vimeo.com/7240186[/vimeo]

Voor de duidelijkheid: dit is een TRACKDAY en geen TF. Baangedrag als dit (mine too) tijdens TF zou dus ook stokslagen verdienen.

Oh en ik vind het niet hypocriet om het noemen van TF tijden te verbieden op een Ring gerelateerd forum. Ik vind je eerder een hypocriete sukkel als je ze wel de condities van de GmbH accepteert door er te rijden en dan vervolgens er kak aan te hebben. Nergens ter wereld heb je meer vrijheid en ruimte dan op die 21 km asfalt, en wordt er in plaats het de nek om te draaien vanuit gegaan dat het kan voortbestaan dmv een paar regels. Wel 10 hele regels ondanks dat er 20x meer verkeersaanbod op de baan is. Is het dan echt zo moeilijk om je daar vervolgens aan te houden?

Niels Boer

Bericht door Niels Boer » 25 dec 2009, 12:16

Drake schreef:@Niels Boer, ik snap dit topic wel maar toch stiekem blijft ik dit verkapt "nu kan ik mijn ring tijd posten" vinden :wink: .
Hoef je niet stiekem te vinden! Is het natuurlijk ook gewoon :mrgreen: Als ik mijn Zandvoort tijden wist zou ik die ook posten, want ook de clubspecials zijn eigenlijk TF valt niets te winnen alleen te verliezen, maar daarom is het wel leuk te zien naarmate je meer ervaring opdoet je rondetijden beter worden zonder gelijk als ene idioot harder te gaan rijden. Uiteraard is de ring zo groot en gebeuren er zoveel dingen, denk dat van de 8 rondes je er 2 bij hebt zitten waar je door kunt rijden zonder dingen tegen te komen dat het veel is. En als die anti ring beweging/ de groenen de ring echt willen sluiten moeten ze maar eens tijdens een drukke zomerdag de baansluitingen tellen en de auto's die op de trailer de baan af komen, maar van al die ongelukken heb ik er maar weinig op film gezien !

@iko

Bericht door @iko » 25 dec 2009, 13:49

Er geldt GEEN snelheidslimiet, die 130 is adviessnelheid zoals op de Autobahn.
Oh enne, als het toch openbare weg is... op de openbare weg mag gewoon gefilmd en gefotografeerd worden vanuit elke auto zoveel en zo lang als je wil.
Hoe zit dat eigenlijk officieel?
Afbeelding
Volgens mij staat er een autoweg bord als je de baan op gaat.
Geen autosnelweg bord.
Dus eigenlijk gewoon max. 100???

JP

Bericht door JP » 25 dec 2009, 13:52

De eerste meters staat een bord 30, verder bij Breidscheid staat nog een bord 50

KW

Bericht door KW » 25 dec 2009, 20:24

steve smith schreef: [video]http://www.vimeo.com/7240186[/video]

Voor de duidelijkheid: dit is een TRACKDAY en geen TF. Baangedrag als dit (mine too) tijdens TF zou dus ook stokslagen verdienen.
Stokslagen? Je rijdt af en toe wat dicht achterop die P maar kzie je verder niks doen dat noemenswaardig 'slecht' is tijdens TF.
Oh en ik vind het niet hypocriet om het noemen van TF tijden te verbieden op een Ring gerelateerd forum.
Het is hypocriet en bureaucratisch om iets te verbieden dat direct of zelfs indirect geen gevaar vormt voor de veiligheid tijdens het rijden op de Ring.
Bah, ik haat politiek-correctheid.

JP

Bericht door JP » 25 dec 2009, 20:36

KW schreef:Het is hypocriet en bureaucratisch om iets te verbieden dat direct of zelfs indirect geen gevaar vormt voor de veiligheid tijdens het rijden op de Ring.
Waaruit maak je dat timen en filmen ongevaarlijk is?

Het is gewoon mensen tegen zichzelf in bescherming nemen, en de andere (echte touristen) een veiligere rondrit te bieden. Er zijn genoeg (die toevallig niet op dit forum zitten, en veelal aan de andere kant van het kanaal wonen) die zich door een stopwatch nog meer laten opnaaien en de volgende ronde nog sneller, en nog sneller, en nog sneller. Dat zijn ook de types die kost-wat-kost voor je willen blijven en dan meer in de spiegel kijken dan voor hun en dan ook wel eens een rempuntje missen...

Casper

Bericht door Casper » 25 dec 2009, 22:06

KW schreef:
Oh en ik vind het niet hypocriet om het noemen van TF tijden te verbieden op een Ring gerelateerd forum.
Het is hypocriet en bureaucratisch om iets te verbieden dat direct of zelfs indirect geen gevaar vormt voor de veiligheid tijdens het rijden op de Ring.
+1000

Niels Boer

Bericht door Niels Boer » 26 dec 2009, 01:42

JP schreef:. Er zijn genoeg (die toevallig niet op dit forum zitten, en veelal aan de andere kant van het kanaal wonen) die zich door een stopwatch nog meer laten opnaaien en de volgende ronde nog sneller, en nog sneller, en nog sneller. Dat zijn ook de types die kost-wat-kost voor je willen blijven en dan meer in de spiegel kijken dan voor hun en dan ook wel eens een rempuntje missen...
Dat zegt dan meer over de mensen dan over het registreren van beelden en tijd. Je moet zelf je hoofd er bij houden, en als je je laat beinvloeden voor iets van buitenaf moet je ten eerste al gaan twijfelen aan je rij capaciteiten. Ik rij zelf altijd met enige marge, als ik een foutje maak of belangrijker als een ander een fout maakt dat ik dat veilig kan opvangen.

RVV

Bericht door RVV » 26 dec 2009, 10:42

Ooit een keer met de S3 8.40 getimed. Daarna nooit meer gemeten, ik word namelijk gek van de "in de weg" rijders als ik meet. Daar heb ik geen last van als je niet timed.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 dec 2009, 11:19

mooi filmpje Steve, alleen zat die GT3 soms in de weg, maar is ook weer een magneet :mrgreen: wel grappig op de rechte stukken zie je hem weer wat gaan...en jou ruitenwisser waaide ook vrolijk mee soms...(flat-blade misschien beter?) anyway wel gaaf filmpje.

daNpy

Bericht door daNpy » 26 dec 2009, 11:22

Als je gaat timen ga je jezelf willen verbeteren, vroeg of laat.

Timen is verboden om TouristenFahrten mogelijk te maken!!!
Als je dat niet wil begrijpen ben je dus zélf een hypocriet figuur die mee helpt om TF de das om te doen. Wél willen rijden, maar niet willen luisteren :roll:

Als je zo graag wil timen en snelle ronden neerzetten, schrijf je in voor een van de legio mogelijkheden aan trackdays op de Nordschleife. Met een beetje geluk pak je de F1 strecke er ook nog bij (of niet als je dat niet leuk vind).
Het is een stuk veiliger voor jezelf en voor anderen(!).

Touristenfahrten is géén race.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 dec 2009, 11:41

men eerste rondje daar vergeet ik nooit meer :mrgreen:

we waren daar met een stel van DF, was toen erg gezellig....en Kees zei, kom op Rene wij gaan ook...ik euh (had toen net men Hartge) aah kom op en dat een paar x dus oke :mrgreen:

hij liet mij voor gaan, maar ik kende de baan helemaal niet, ik was toen ooit 1x bij iemand in gezeten :lol: en was best benauwd van die verhalen allemaal over de Ring...dus al snel zat Kees mij op te drukken maar dan kan ik helemaal niet rijden :bag: dus ik naar rechts en zachter ondertussen gebarend naar Kees rijd er maar voorbij (was ook voor Kees z'n eerste eigen rondje ooit) hij als een wilde jonge hond er van door :lol:
Toen ik voelde hoe men wagen zich hield en gedroeg na wat meer bochten (had ook nog nooit op een circuit rondjes gereden) dacht ik oke, voelt goed aan en gas erop 8) een aantal kilometers? verderop Kees met z'n Z3 M coupe weer binnen gehengeld en toen achter elkaar het rondje afgemaakt ...
Dat ging best hard :mrgreen: Kees gaf naderhand wel te kennen dat het eigenlijk te hard ging voor wat hij aan ervaring had, magoed eind goed al goed, dikke fun en men eerste rondje zat er op :thumbup: :df:

Hier die DF dag op 19-08-2007 met mooie muziek, en Kees (blauwe Z3 M coupe en ik met de zilver Z3 Hartge) rond 4:53 komen wij door het beeld racen :lol: :df:

moet ik toch vaker doen, heb nog maar 4 rondjes achter men naam :bag: men 2de rondje ooit heb ik toen getimed (rest niet anders denk ik daar te veel aan) weet het niet zeker meer maar volgens mij 9:20 of 22 ? :lol: achja de fun is het belangrijkste, waren toen ook 2 punten waar wat gebeurt was .

daNpy

Bericht door daNpy » 26 dec 2009, 11:43

GTRene schreef:mooi filmpje Steve, alleen zat die GT3 soms in de weg, maar is ook weer een magneet :mrgreen: wel grappig op de rechte stukken zie je hem weer wat gaan...en jou ruitenwisser waaide ook vrolijk mee soms...(flat-blade misschien beter?) anyway wel gaaf filmpje.
Zeker gaaf filmpje. Inderdaad duidelijk te zien dat Steve wat meer baankennis heeft dat de meneer met de Porsche. Wel een gaaf kenteken tho' :P

KW

Bericht door KW » 26 dec 2009, 12:09

daNpy schreef:Als je zo graag wil timen en snelle ronden neerzetten, schrijf je in voor een van de legio mogelijkheden aan trackdays op de Nordschleife. Met een beetje geluk pak je de F1 strecke er ook nog bij (of niet als je dat niet leuk vind).
Het is een stuk veiliger voor jezelf en voor anderen(!).

Touristenfahrten is géén race.
Een trackday is ook geen race. En qua gevaar voor jezelf en voor anderen zit er (vrijwel) geen verschil tussen timen tijdens trackday of tijdens TF :roll: Tijdens TF mag je zo hard als je wil, helemaal tot op de grens van je eigen kunnen en van je auto. Laptimes op forums posten veranderd daar niks aan. Zo simpel is het.

Dus ipv dit topic nog verder te vern**ken met gezever hierover, gewoon lekker je (TF-)laptimes posten :clap:
Laatst gewijzigd door KW op 26 dec 2009, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten