Algemeen weertopic -> SNEEUW 2009/2010

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jeroen05

Re: SNEEUW

Bericht door Jeroen05 » 23 dec 2009, 20:09

Vaak gevraagd aan duitse vrienden en die beamen dit allemaal. Meest snappen überhaupt niet dat er mensen rondrijden zonder winterbanden.

2 jaar geleden was ik een weekend skieen in garmisch. bij de afslag kempten stond een fuik opgesteld ( er lag veel sneeuw zeker op de binnendoor wegen) en er werd gecontroleerd op het wel of niet hebben van winterbanden door de politie. Ik weet niet of er boetes werden uitgedeels want ik reed op winterbanden dus mocht doorrijden maar ik zag wel hollanders staan buiten hun auto in een politiebusje...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 dec 2009, 20:11

Tja ik kom nog steeds niet de straat uit met de M5. Het is nu een laag prut van 20 cm. Grip 0,0 met de M5. De 330d met de winterbandjes geen probleem. Ben nog steeds geen winterbanden fan, maar wat heb je aan zomerbanden als je niet eens kunt wegkomen.

Zo is het, en een auto is gemaakt om mee te rijden, niet om hem stil te laten staan...................kan je net zo goed met je neus tegen de ruiten bij de dealer gaan staan kwijlen.................is goedkoper, dat dan weer wel........................

Rijden zal ie, door de drek, door de sneeuw, door de koeienstront, maakt niet uit................dan maar met aangepaste banden............... :mrgreen:

NSXRS

Bericht door NSXRS » 23 dec 2009, 20:13

Vind het beetje onzinnig dat sommige mensen schijnen te denken dat je alleen bij sneeuw voordeel hebt bij winterbanden :hammer: .
Er zijn al ladingen vergelijkingstesten gepubliceerd dat bij lagere temperaturen en bij natte weg winterbanden een duidelijk kortere remweg opleveren, wel eens nagedacht hoe vaak het tijdens de koudere maanden nat is??

Zeker als je een auto langere tijd houdt is het imo nauwelijks extra uitgave, je rijdt gewoon +/- 8mnd met zomerbanden en 4 mnd met winterbanden, dus bij 2-3 jaar gebruik verslijt je net zoveel banden/ kost het net zoveel als met alleen zomerbanden, alleen setje extra velgen en die hoeven niet veel te kosten.
Ik heb voor de dagelijkse auto's sinds 3 jaar winterbanden en bevalt goed.

Knot

Bericht door Knot » 23 dec 2009, 20:16

Alleen beetje jammer als je met de daily ook trackdays doet, dan blijf je wisselen omdat er in die 4 maanden ook circuituitjes tussen zitten....

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 dec 2009, 20:16

Mjah en in gebieden waar heel vaak sneeuw ligt moet je zelfs sneeuwkettingen bij je hebben, anders krijg je daar ook fijn een bekeuring voor.
Maargoed, dat soort wegen hebben wij hier toch niet :D

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 dec 2009, 20:20

Mjah ik heb m'n wintersetjes altijd 2e hands gekocht met vrijwel nieuwe banden. Voor een bedrag waar je in de 'winkel' net 4 winterbandjes voor hebt.
Dus ook dat hoeft echt niet veel te kosten. Daarnaast slijten m'n winterbandjes een stuk minder hard dan m'n zomerbanden.

Goed, dicht licht natuurlijk ook aan watvoor banden je hebt... want aan begin van het jaar ritje Schotland in de winter werd ook dat verschil wel duidelijk.
Tommy met Vredestein Wintrac en ik met Conti Wintersport TS810s. Tommy 3mm kwijt rondom en ik 1mm.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 23 dec 2009, 21:04

Jeroen van den Berg schreef:M&S geen echte winterbanden?
Ze krijgen pas officieel het stempel winterband als er ook een sneeuwvlokje bij het M+S staat.

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 23 dec 2009, 21:12

maar ik ga ervan uit dat dat er nopm staat?

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 23 dec 2009, 21:15

NSXRS schreef:Vind het beetje onzinnig dat sommige mensen schijnen te denken dat je alleen bij sneeuw voordeel hebt bij winterbanden :hammer: .
Er zijn al ladingen vergelijkingstesten gepubliceerd dat bij lagere temperaturen en bij natte weg winterbanden een duidelijk kortere remweg opleveren, wel eens nagedacht hoe vaak het tijdens de koudere maanden nat is??

Zeker als je een auto langere tijd houdt is het imo nauwelijks extra uitgave, je rijdt gewoon +/- 8mnd met zomerbanden en 4 mnd met winterbanden, dus bij 2-3 jaar gebruik verslijt je net zoveel banden/ kost het net zoveel als met alleen zomerbanden, alleen setje extra velgen en die hoeven niet veel te kosten.
x2 alleen rij ik al vanaf 1983 op winterbanden :)

steve smith

Bericht door steve smith » 23 dec 2009, 21:17

Rico schreef:Tja ik kom nog steeds niet de straat uit met de M5. Het is nu een laag prut van 20 cm. Grip 0,0 met de M5. De 330d met de winterbandjes geen probleem. Ben nog steeds geen winterbanden fan, maar wat heb je aan zomerbanden als je niet eens kunt wegkomen.
Over een week of 3 komt er een set van 4 M5 voorwielen (echte, geen imi meuk) met 255/40 19 Dunlop Winter M3 te koop. Zal tweede of derde week januari zijn. Hou je het zo lang uit?

RVV

Bericht door RVV » 23 dec 2009, 21:19

Ik hou het even in de gaten :wink:

Peric

Bericht door Peric » 23 dec 2009, 21:31

NSXRS schreef:Vind het beetje onzinnig dat sommige mensen schijnen te denken dat je alleen bij sneeuw voordeel hebt bij winterbanden :hammer: .

Hatsekidee!! Daar gaan we weer..
Spit dit maar 's door.. :)
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... nterbanden" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 dec 2009, 21:42

Met 'n wat natte graad of 4 a 5 wil ik het graag tegen je opnemen qua bijv slalom, uitwijken, klaverblad snel nemen. en remwegtest , met m'n PS2's eronder die 90% nieuw zijn. Erg graag.

een top zomer/aw band tov een gewone winterband, zoiets dus.

Verder no offence, maar die testen zijn allemaal marketing en doorgestoken kaart. Met deze sneeuwprak heb je d'r wat aan, 'n beetje, maar DAT heb ik NOOIT ontkend(Alpenlanden etc) maar bij die 4/5 boven nul? Sterker bij -1 vorige week kurkdroog gewoon met 100 ofzo 't klaverblad genomen. Een PS2 is 'n erg gripperige band bij dit weer....

@ Rico, hier 't zelfde, ik kwam wél weg. Ben jij nou zo'n prutser of ben ik nou zo handig? :lol: (Vrij naar Louis van Gaal)
Laatst gewijzigd door Robin op 23 dec 2009, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 23 dec 2009, 21:43

Ik dacht dat Stephan vorig jaar allerlei testen had gedaan voor jullie. Beginnen we nu weer opnieuw met dit gezeik? :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 23 dec 2009, 21:45

In de zeik hebben de PS2's ook geen moeite hoor.

RVV

Bericht door RVV » 23 dec 2009, 21:56

Robin snap je punt ben het er ook wel mee eens, alleen koning winter is nu eenmaal erg onvoorspelbaar. Dat is wel weer gebleken. Nu kon ik gewoon 2 dagen niet naar mijn toko toe, eerste dag niet vanwege de hoeveel sneeuw en de tweede dag omdat er eerst winterbanden op moesten. Niet dat het nou handen vol geld heeft gekost, want mijn klandizie kon ook niet komen, maar de winter KAN nog lang en guur duren. En elke keer dat gekut van niet weg kunnen komen daar baal ik flink van. Ik wil gewoon altijd weg kunnen in iedere omstandigheid.

RVV

Bericht door RVV » 23 dec 2009, 21:58

Robin ik weet niet of het met prutsen te maken heeft, ik heb gewoon geen zin in dat geknoei.

Robin

Bericht door Robin » 23 dec 2009, 22:00

snap ik.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 dec 2009, 22:00

Rico schreef:Robin snap je punt ben het er ook wel mee eens, alleen koning winter is nu eenmaal erg onvoorspelbaar. Dat is wel weer gebleken. Nu kon ik gewoon 2 dagen niet naar mijn toko toe, eerste dag niet vanwege de hoeveel sneeuw en de tweede dag omdat er eerst winterbanden op moesten. Niet dat het nou handen vol geld heeft gekost, want mijn klandizie kon ook niet komen, maar de winter KAN nog lang en guur duren. En elke keer dat gekut van niet weg kunnen komen daar baal ik flink van. Ik wil gewoon altijd weg kunnen in iedere omstandigheid.

+1

Niet meer, maar zeker niet minder...................

Joop

Bericht door Joop » 23 dec 2009, 22:20

Precies...

...ik hoef overigens niet zo zeer een 18/19" set eronder te hebben... Een winterset moet vooral wel functioneel blijven, naast dat het er ook nog appetijtelijk uitziet; dat is de afgelopen week wel gebleken. Terwijl anderen lopen te kloten in de sneeuw, ploeg ik in volle vaart vrolijk verder. :playcar: Wil gewoon ten allen tijde weg kunnen met de auto.

Als het maar weer half kan, gaan de PS2'tjes er weer onder, want net als Robin geloof ik niet in die opgegeven temperaturen, al houdt het huidige wintersetje zich bij warmer weer zich nog erg goed.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 dec 2009, 22:34

Hehe tja.. eigenlijk boeit het me niet zo hoe wintervelgen eruit zien.. als ze maar recht zijn en geen vibraties geven vind ik het al lang best :)

En het hele verhaal zomer/winterbanden is een persoonlijke keuze. Maar dat is iedere band. Sommige zomerbanden doen het in de winter wel vrij goed anderen totaal niet.
Weet wel dat PS2 totaal geen grip heeft in de kou icm nat. Eenmaal goed warm gereden werken ze wel weer goed. Probleem met sneeuw, je krijgt ze niet warm :)

Fabian

Bericht door Fabian » 23 dec 2009, 22:37

Misschien moeten we DAAN VAN DER KEUR een winterbanden test laten doen, hij merkt het verschil toch zo goed?

Ow sorry als ik iets schrijf wat niet mag hoor :angel:

KW

Bericht door KW » 23 dec 2009, 22:37

Pics! Het ziet er nog uit als sneeuw, maar het is half gesmolten geweest en daarna weer aangevroren... het is al zo hard dat er met de blote hand (al dan niet met handschoen) niet goed meer doorheen te komen is om het weg te halen.

Da's ook de reden dat ik de ergste meuk er vanmiddag voorzichtig afgehaald heb.

Afbeelding

Vind het wel grappig dat m'n auto nou ineens verlaagd lijkt omdat de sneeuw zo hoog ligt dat het ongeveer tot de onderkant van de auto komt :mrgreen:
Laatst gewijzigd door KW op 23 dec 2009, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 23 dec 2009, 22:39

heej Fab beetje rustig he:
Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 23 dec 2009, 23:33

Fabian schreef:Misschien moeten we DAAN VAN DER KEUR een winterbanden test laten doen, hij merkt het verschil toch zo goed?

Ow sorry als ik iets schrijf wat niet mag hoor :angel:

:D

Plaats reactie