Alcohol achter het stuur verbieden?!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Alcohol achter het stuur verbieden?

Ja
67
71%
Nee
27
29%

Totaal aantal stemmen: 94

duifjes.com

Re: Alcohol achter het stuur verbieden?!

Bericht door duifjes.com » 14 dec 2009, 21:53

Of avondje stappen etc en de ochtend erna rijden......tsja.....dat is me echt wel eens overkomen./...zoals zo velen

Knot

Bericht door Knot » 14 dec 2009, 21:57

Een verbod van alles behalve rijden is toch prima, geen medicatie, geen alcohol, geen drugs, niet roken, niet eten, niet lezen, niet praten, niet bellen... kunnen meteen de snelheden of een hoop punten fors omhoog....

.. waar het uiteindelijk op uit zal komen is dat je alles moet laten en je po 100 wegen 110 mag en snelwegen 130... tsja, daar ga ik t allemaal niet voor laten. Doe mij dan die 2 biertjes maar hoor, je moest eens weten waar anderen zich mee bezig houden onder het rijden.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 14 dec 2009, 22:10

duifjes.com schreef:Of avondje stappen etc en de ochtend erna rijden......tsja.....dat is me echt wel eens overkomen./...zoals zo velen
daar ben ik ook al eens van geschrokken...kan ook inderdaad niet, kijk ook wel uit nou als ik smorgens moet rijden(lees maandagmorgen niet vroeg naar school :mrgreen: )

Heb Ja gestemd, drink zelf nooit als ik moet rijden, verwacht van anderen dat zij dat ook doen.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 dec 2009, 22:25

Niels v D schreef:
duifjes.com schreef:Of avondje stappen etc en de ochtend erna rijden......tsja.....dat is me echt wel eens overkomen./...zoals zo velen
daar ben ik ook al eens van geschrokken...kan ook inderdaad niet, kijk ook wel uit nou als ik smorgens moet rijden(lees maandagmorgen niet vroeg naar school :mrgreen: )

Heb Ja gestemd, drink zelf nooit als ik moet rijden, verwacht van anderen dat zij dat ook doen.
Reken maar uit.......vanaf 2000uur in de avond 10 biertjes....in de ochtend 700uur in de auto!

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 15 dec 2009, 00:14

Iemand weleens van dichtbij meegemaakt welke impact het heeft als iemand die vond dat het allemaal best wel kon, gewoon even een collega en stapmaatje (was een zij nota bene) van je platrijd die op het verkeerde moment op de verkeerde plek reed op haar fiets, tesamen met 3 inzittenden in zijn auto en hij als enige overlevendeslechts 6maandjes hoeft te brommen ?

De consensus hier is dat het allemaal niet zo spannend is, die paar biertjes, als dat zo is kun je ze dus ook laten staan.

Mij hoor je trouwens niet over 1 of 2 biertjes, maar als je beweert dat het allemaal wel kan, dan kan het ook zeker zonder. Dat is ook de reden dat ik het niet doe. Noem het vluchtgedrag maar na wat ik heb meegemaakt kan ik het tegenover mezelf niet veroorloven een potentiele oorzaak van een ongeval tot me te nemen. Immers, zonder alcohol ben ik al een gevaar op de weg (geintje). Ik pak een taxi, regel een lift, of bel mijn vrouw op of ze me komt halen.

Het heerschap waar ik op doelde had er in 90minuten 16 weggetikt en liet zich opjutten door passagiers (zegt ie) en rijd met 160kmh waar hij 80 mocht dus 4 jonge levens aan gort. Van mij had ie standrechterlijk geexecuteerd mogen worden, temeer daar hij toen met zijn 21 jaar al recidivist was.

E

KW

Bericht door KW » 15 dec 2009, 00:49

duifjes.com schreef:Ik heb in het verleden wel op vrijdagavond en zaterdag na het werk een paar biertjes gedronken....2 a 3 flesjes en reed toen naar huis....en ja dat voelde je best al was ik destijds een volleerd drinker dus merkte het minder dan anderen....reed wel altijd veel langzamer dan normaal.....ik praat het niet goed maar ben wel eerlijk en open erover....het sluipt er langzaam in eerst 1 flesjes dan 2 en dan 3......
Ja precies, het sluipt erin, en dan merk je het niet zo. Da's precies het gevaar van een beetje toestaan. Je mag maar 100, men rijdt 130 omdat ze vinden dat dat ook nog wel veilig kan. Men mag maar 2 biertjes maar drinkt er 4 omdatie denkt dat het niet uitmaakt...

Toch is hogere snelheid met heldere kop stuk minder gevaarlijk dan lagere snelheid met aangeschoten kop. Dit heeft allemaal met alertheid en reactievermogen te maken.

Gevaarlijker vindt ik met heel veel moeiheid en slaap achter het stuur zitten..........of met medicijnen.......als ik nog moet rijden slik ik niet mn medicijnen want die uitwerkingen is gevaarlijk dan 3 biertjes!
Medicatie is idd ook iets waar je mee op moet passen ja, maar dat is niet iets dat je kan verbieden omdat je als enkeling die medicijnen niet voor je lol toegeschreven hebt.

Slaperigheid... is idd ook gevaarlijk, maar het is niet te controleren. Weet er zelf alles van, heb al vaak genoeg met duffe vermoeide kop achter het stuur gezeten. Afgelopen zaterdagavond nog. Maar ik ben mezelf er wel erg van bewust en weet wel manieren om me wakker te houden. Het is nog maar zeer zelden voorgekomen dat ik zoals Kim op een parkeerplaats stop om ff bij te komen. Ik ben me bewust van m'n tragere reactie, rij minder hard, hou nog meer afstand, enz. Moeheid hoeft geen probleem te zijn, als je je er maar van bewust bent en weet wat je er tegen kan doen / hoe je er mee om moet gaan.

Robin schreef:Of als je nodig moet plassen ,Jacco, krijg je dit:
ROFL :D :roflol:

Knot schreef:je moest eens weten waar anderen zich mee bezig houden onder het rijden.
Dat.... is idd soms ook behoorlijk ernstig :bag:

Erik schreef:De consensus hier is dat het allemaal niet zo spannend is, die paar biertjes, als dat zo is kun je ze dus ook laten staan.
Precies, alcohol heb je echt niet nodig om het gezellig te kunnen hebben.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 19 dec 2009, 22:03

Ik ben zoiezo tegen alcohol dus verbieden!!!!!!!!

En diegene die gedronken heeft, afpakken dat roze kaartje/papiertje

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 dec 2009, 23:30

Erik schreef:Iemand weleens van dichtbij meegemaakt welke impact het heeft als iemand die vond dat het allemaal best wel kon, gewoon even een collega en stapmaatje (was een zij nota bene) van je platrijd die op het verkeerde moment op de verkeerde plek reed op haar fiets, tesamen met 3 inzittenden in zijn auto en hij als enige overlevendeslechts 6maandjes hoeft te brommen ?

De consensus hier is dat het allemaal niet zo spannend is, die paar biertjes, als dat zo is kun je ze dus ook laten staan.

Mij hoor je trouwens niet over 1 of 2 biertjes, maar als je beweert dat het allemaal wel kan, dan kan het ook zeker zonder. Dat is ook de reden dat ik het niet doe. Noem het vluchtgedrag maar na wat ik heb meegemaakt kan ik het tegenover mezelf niet veroorloven een potentiele oorzaak van een ongeval tot me te nemen. Immers, zonder alcohol ben ik al een gevaar op de weg (geintje). Ik pak een taxi, regel een lift, of bel mijn vrouw op of ze me komt halen.

Het heerschap waar ik op doelde had er in 90minuten 16 weggetikt en liet zich opjutten door passagiers (zegt ie) en rijd met 160kmh waar hij 80 mocht dus 4 jonge levens aan gort. Van mij had ie standrechterlijk geexecuteerd mogen worden, temeer daar hij toen met zijn 21 jaar al recidivist was.

E
Helemaal mee eens. Uiteraard zijn dat minimaal 14 biertjes teveel geweest, maar dat opjutten was bij hem waarschijnlijk ook fout gegaan als 'ie nuchter was geweest. Ik blijf verder bij mijn post:
Heb Nee ingevuld.

Meer dan 2 glazen (normaal) bier, of meer dan 1 glas wijn is onverantwoord. Die mensen op dat feestje zijn onverantwoord imho.

Totaal verbod vind ik onzin, de huidige regelgeving is prima. De voorlichting zou imho beter kunnen, maar dat heb ik al vaak genoeg toegelicht hier op 't forum (meer richten op alcohol + vermoeidheid, rijden in donker, passagiers/gewicht aan boord ipv alleen 't bier de schuld geven).
Concentratie, afleiding, rijden in het donker, 3 man aan boord = 300 kilo extra wat je wegligging beïnvloedt en je remweg schrikbarend langer maakt. Dat bier is dan een makkelijk excuus, maar ik vind nog steeds dat onze wet- en regelgeving toereikend genoeg is, als het gaat om bier, maar ontoereikend als 't gaat om het zelf laten nemen van verantwoordelijkheden, doordat mensen (jongeren) niet op de gevaren van het rijden met passagiers wordt gewezen na een avondje stappen. Ik ben ook nog altijd van mening dat als je heel de avond nuchter bent en net voor je in de auto stapt een biertje drinkt, je veel voorzichtiger doet, omdat je dan 'denkt' dat je anders gepakt zal worden. Een psycholoog die zeer ervaren is in de cognitieve vaardigheden rond autorijden heeft me eens uitgelegd hoe dat principe van 1 biertje in positieve zin zou kunnen werken. Het mag volgens hem ook een alcoholvrij biertje zijn, zolang je maar niet zelf weet dat 't alcoholvrij is. Het is gewoon een positieve bijwerking van het Placebo effect.

Maar ja, knappe overheid die dat aan ons SBS-6 volk duidelijk kan maken, aangezien de overheid hier zelf al geen zak van snapt.

Knot

Bericht door Knot » 21 dec 2009, 14:37

Tsja, zondag nog... 3 wijntjes op, vriendin icetea.... het is wel glad hoor, driften, wielspin, rij jij maar zegt ze..... ;)

Denk dat het ook gewoon veiliger was dat ik gereden heb.... duss, tsja, situatie en kunde afhankelijk. Tuurlijk, als ik geen 3 wijntjes op had was ik NOG alerter... en als ik een 10 daagse cursus bij Tommy had gedaan was het NOG beter gegaan...

M-bitious

Bericht door M-bitious » 21 dec 2009, 22:54

Helmaal zero tolerantie gaat niet. Het lichaam bevat vaak wat alcohol en als je uit eten bent geweest heb je misschien ook ongemerkt wat drank binnengekregen. Een saus bevat vaak wijn. Uiteraard is het een slechte zaak als je teveel hebt gedronken, maar ik snap ook die vrienden niet die bij een dronken persoon instappen. Ik weiger dat gewoon. Misschien komt er ooit een combi van een irisscan en gelijktijdig blazen in de auto voordat je kunt starten.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 22 dec 2009, 00:51

Begrijp me goed, ik ben ontzettend tegen alcohol in het verkeer. Een glas of twee hooguit moet kunnen, ALS je verder in goede staat bent (dit ligt aan conditie, omvang, gewicht, gevulde maag etc etc) maar liever ook niet. Tja, helaas kan niet iedereen met zijn verantwoordelijkheid omgaan...
M-bitious schreef:Misschien komt er ooit een combi van een irisscan en gelijktijdig blazen in de auto voordat je kunt starten.
Bovenstaand ben ik ook tegen vanuit praktisch oogpunt. Stel je voor dat je drinkt en niet enige intentie hebt op weg te gaan met de auto maar je auto om welke reden dan ook op eigen terrein moet verplaatsen...?

M-bitious

Bericht door M-bitious » 22 dec 2009, 01:54

Dat moet je dan aan iemand anders vragen. Een wielklem is ook lastig als je iemand met spoed naar het ziekenhuis wilt brengen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 22 dec 2009, 02:38

Madness schreef:Het kromste vind ik nog dat beginnende bestuurders minder promile mogen hebben als een gevorderde bestuurder, heeft naar mijn idee namelijk niets te maken met je rij ervaring. Het is de invloed die de alcohol op je heeft en wat het met je doet.
Persoonlijk vind ik dat zo krom nog niet. Overmoedigheid is namelijk ook een kwestie van ervaring, de ervaring dat je dus een hoop geintjes niet kunt uithalen die je op je 20e wel DENKT uit te kunnen halen. Drank in het verkeer is in principe alleen maar gevaarlijk als je overmoedig bent of als je zo laveloos bent dat je dubbel ziet, de rest hangt van een aantal zaken af imho. Maar ik begrijp ook dat je geen dynamische meting kunt doen: o je bent fit en die 8 biertjes hebben nagenoeg geen invloed, rij maar door :lol:

Ik heb Nee gestemd. Ten eerste is NL belerend genoeg en ten tweede kun je niet alles maar gaan verbieden omdat het gevaar oplevert. Wat nog het meeste gevaar oplevert is verantwoording bij de persoon weghalen zodat ie niet meer gaat nadenken....
Zelf drink ik absoluut erg weinig, er ligt zelfs bier in de koelkast wat al ruim over de datum is maar ik stap gerust in de auto als ik twee biertjes op heb bij vrienden van me die zo'n zelf tap hebben. Voel ik em na die twee al dan (neem ik er nog 2 :mrgreen: ) rijdt mijn vriendin :thumbup: Ben ik op stap met de auto en wordt het toch wel erg gezellig dan pak ik gewoon een Taxi terug. Die keer dat ik op stap ga mag me ook wel 30,- meer kosten. Een bewust iemand kent zijn grenzen en handelt verantwoordelijk imho. Of dat nu niks of twee biertjes zijn.... :beer:

Mensen die zuipen en achter het stuur kruipen daar ben ik snel klaar mee trouwens, daar heb ik geen goed woord voor over :evil:

Zo, straks lekker na de eerste nachtdienst weer 45 kilometer terug door de sneeuw. Dat is vast veel veiliger dan 3 biertjes :mrgreen:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 22 dec 2009, 08:43

M-bitious schreef:Dat moet je dan aan iemand anders vragen. Een wielklem is ook lastig als je iemand met spoed naar het ziekenhuis wilt brengen.
Je leest NIET! In je antwoord staat auto op openbare weg/terrein en ben je alsnog van plan een rit te maken. Ben ik ook tegen...
Duidelijk, een Amsterdammer zonder eigen terrein. Op eigen grond alleen een auto verplaatsen waarbij je NIET de intentie hebt om een rit te gaan maken op de openbare weg.
Extreem voorbeeld: brand in loods rond de klok van 10 met daarin dieren, tractoren en een personenauto.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 22 dec 2009, 08:50

Ik lees prina, dank je.. Ben niet achterlijk of zo. Ik ben het gewoon niet met je eens dat je op eigen terrein wel laveloos achter het stuur mag. In mijn voorbeeld heb ik het niet over drank, maar het feit dat je geblokkeerd bent terwijl je weg wilt, net zoals jij met de beveiliging op je auto. Je moet lezen he :D Bovendien heb ik jaren op het platteland gewoond.

tommel

Bericht door tommel » 22 dec 2009, 09:25

Ik ben wel tegen een zero tolerance. Dat is wel veel beter, maar het is niet realistisch. Als ik ga eten bij vrienden en ik drink een rode wijn erbij, ben ik in overtreding. Nehh....

En wat doe je aan mensen die 's ochtends wakker worden met een kater en nog wat alcohol in hun bloed? En die DAN gaan rijden...

Macboy

Bericht door Macboy » 22 dec 2009, 14:07

allen schreef:Mocht je het je afvragen heb ik nee gestemd en drink ik zelf niet als ik weet dat ik moet rijden.
Vrij vertaald: ik drink zelf niet achter het stuur (want dat vind ik onverstandig) maar vind het geen probleem als anderen dat wel doen.

Altijd leuk dat intelligente volk op zo'n forum, je drinkt vast veel als je niet in de auto zit he Allen :)

Ach geen alcohol achter het stuur zou mooi zijn, maar zoals iemand opmerkte niet realistisch omdat er praktische bezwaren tegen bestaan. Gewoon zo laag mogelijk haalbaarl alcoholpromillage is het beste.

Kim

Bericht door Kim » 22 dec 2009, 14:10

tommel schreef:Ik ben wel tegen een zero tolerance. Dat is wel veel beter, maar het is niet realistisch. Als ik ga eten bij vrienden en ik drink een rode wijn erbij, ben ik in overtreding. Nehh....

En wat doe je aan mensen die 's ochtends wakker worden met een kater en nog wat alcohol in hun bloed? En die DAN gaan rijden...
dat heb ik wel eens gehad, dat ik smorgens in de auto stapte en dacht. 'hmmm geloof niet dat ik nu een blaastest zou halen' sindsdien drink ik met uitgaan minder als ik weet dat ik zondag morgen plannen heb, vond het geen aangenaam gevoel :nah:

allen

Bericht door allen » 22 dec 2009, 14:14

Macboy schreef:
allen schreef:Mocht je het je afvragen heb ik nee gestemd en drink ik zelf niet als ik weet dat ik moet rijden.
Vrij vertaald: ik drink zelf niet achter het stuur (want dat vind ik onverstandig) maar vind het geen probleem als anderen dat wel doen.

Altijd leuk dat intelligente volk op zo'n forum, je drinkt vast veel als je niet in de auto zit he Allen :)

Ach geen alcohol achter het stuur zou mooi zijn, maar zoals iemand opmerkte niet realistisch omdat er praktische bezwaren tegen bestaan. Gewoon zo laag mogelijk haalbaarl alcoholpromillage is het beste.
Ik kan dat makkelijk zeggen hoor. In mijn auto wil je twee handen aan het stuur hebben! Drinken onder het rijden doe ik dus sowieso niet. 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 14:41

M-bitious schreef:Helmaal zero tolerantie gaat niet. Het lichaam bevat vaak wat alcohol en als je uit eten bent geweest heb je misschien ook ongemerkt wat drank binnengekregen. Een saus bevat vaak wijn.* Uiteraard is het een slechte zaak als je teveel hebt gedronken, maar ik snap ook die vrienden niet die bij een dronken persoon instappen. Ik weiger dat gewoon. Misschien komt er ooit een combi van een irisscan en gelijktijdig blazen in de auto voordat je kunt starten.
*De alcohol verdampt tijdens opwarmen. Je krijgt meer alcohol in je bloed van een mondspoeldrankje en deodorant dan een saus die met wijn is bereid.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 22 dec 2009, 16:57

Wel bij flamberen ja, maar het gaat me er meer om dat er drank in je eten kan zitten, zoals tiramisu. Dat zal allemaal bij een blaasstest wel goed gaan, maar niet bij zero tolerance.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 17:16

Daar heb je helemaal gelijk in. Goeie Tiramisu heeft wel alcohol ja, maar de grap van een goede Tiramisu is dat het een opkikker geeft na zwaar tafelen. Dus eigenlijk zouden ze restaurants moeten stimuleren om echt goeie Tiramisu te maken. :drinking:

Ik blijf heel de discussie zinloos vinden, omdat we een goede wet- en regelgeving hebben. Blaastests en bloedonderzoeken zijn ingeburgerd, het enige waar het aan ontbreekt zijn een zero-tolerance beleid jegens overtreders en een betere voorlichting als 't gaat om aanverwante zaken die vaak met alcoholgebruik worden verward en daardoor niet de schuld krijgen, laat staan dat men zich bewust is van de gevaren (vermoeidheid, gewicht+remweg, tijdelijke doofheid door muziek, herrie in de auto en dus een compleet gebrek aan concentratie voor de 'nuchtere' BOB).

Plaats reactie