
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5622 ... html?p=3,1" onclick="window.open(this.href);return false;
+1 zieke geest doe KooSSpee!! Hij droomt vast van een koppeling aan het KM heffingskastje, 3x 10km/h te hard en weg rijbewijs........allen schreef:Kan iemand die man vastbinden aan een schommelpaardje? Wordt gek van zijn ideeën![]()
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5622 ... html?p=3,1" onclick="window.open(this.href);return false;
Puntenrijbewijs voor iedereen
DEN HAAG - Alle Nederlandse weggebruikers moeten snel aan het puntenrijbewijs. Daarvoor pleit voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee. Hij is in overleg met politie, CBR en het College van procureurs-generaal om te komen tot een puntenrijbewijs voor alle automobilisten en motorrijders. Nu bestaat een dergelijk systeem alleen nog voor beginnende bestuurders.
Spee zegt in het jongste nummer van vakblad Blauw, uitgave van de Politieacademie, dat het woud van maatregelen rondom het rijbewijs hem een doorn in het oog is. "Je kunt je rijbewijs kwijtraken bij de rechter, het OM kan een beschikking afgeven en ook het CBR kan rijbewijzen innemen. Er zijn gedragscursussen en tal van strafmaatregelen. Het loopt allemaal door elkaar."
Afschaffen
De 63-jarige officier nam begin dit jaar afscheid van het Bureau Verkeershandhaving, maar wordt door het ministerie nog steeds 'boegbeeld' van de verkeersveiligheid genoemd. Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
Hij pleit voor een puntenrijbewijs waarbij iedereen die meer dan tien strafpunten heeft verzameld, automatisch de rijbevoegdheid verliest. "Maar je kunt punten terugverdienen door bijvoorbeeld een cursus te volgen of een alcoholslot in je auto te laten monteren. Ik ga dit plan op tafel leggen bij politie, CBR en het College van PG's", aldus Spee.
In veel omringende landen is er al vergelijkbare wetgeving. In Nederland bestaat het sinds maart 2002 alleen voor nieuwe deelnemers aan het verkeer. Wanneer beginnende bestuurders de eerste vijf jaar verkeersdelicten plegen, verliezen zij telkens een punt. Als de teller op drie staat, wordt het rijbewijs ingevorderd. Gevaarlijk gedrag, dood door schuld of toebrengen van lichamelijk letsel, bumperkleven en zware snelheidsoverschrijdingen kosten punten. In het nieuwe systeem voor alle weggebruikers en met meer punten, zal de lijst delicten ook langer worden.
Dit wil dus zeggen dat elke 1 streper politieagent met zijn onderbuik een melding kan doen bij het CBR en je rijbewijs afpakt. Er komt geen rechter aan te pas. Dit gaat dus dadelijk op een zelfde manier werken als de EMG.Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
Hij heeft nog steeds meer macht dan jij denkt.JP schreef:Leuk idee Koos, had je ook kunnen verzinnen toen je nog verkeersofficier was en niet nu het te laat is.
Schijnbaar verveelt die man zich achter de geraniums....
Dan denk ik toch echt dat ze een paar commando's mee moeten brengen willen ze op die manier mijn rijbewijs ooit afnemen (niet dat ik me kan voorstellen dat mij dat overkomt, maar veel agenten en CBR medewerkers zijn incapabel en ik zal me bij een besluit van een rechter wel neer (moeten) leggen, maar tegen incapabele agenten en CBR medewerkers zal ik mij altijd verzetten, omdat ik dat onterecht zou vinden. Ik kan per dag dat ik op de weg zit zo 10 tot 100 mensen aanwijzen die hun rijbewijs onwaardig zijn. Mensen die zonder licht aan in 't donker rijden, die geen richting aangeven bij 't wisselen van rijstrook, terwijl er een te groot snelheidsverschil is met het achteropkomend verkeer, mensen die plotseling remmen voor een overstekende mier etc. etc.. Allemaal mensen die op basis van een puntenrijbewijs NOOIT in de gevarenzone komen, maar in feite wel Eén grote gevarenzone ZIJN.Hans schreef:Puntenrijbewijs voor iedereen
DEN HAAG - Alle Nederlandse weggebruikers moeten snel aan het puntenrijbewijs. Daarvoor pleit voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee. Hij is in overleg met politie, CBR en het College van procureurs-generaal om te komen tot een puntenrijbewijs voor alle automobilisten en motorrijders. Nu bestaat een dergelijk systeem alleen nog voor beginnende bestuurders.
Spee zegt in het jongste nummer van vakblad Blauw, uitgave van de Politieacademie, dat het woud van maatregelen rondom het rijbewijs hem een doorn in het oog is. "Je kunt je rijbewijs kwijtraken bij de rechter, het OM kan een beschikking afgeven en ook het CBR kan rijbewijzen innemen. Er zijn gedragscursussen en tal van strafmaatregelen. Het loopt allemaal door elkaar."
Afschaffen
De 63-jarige officier nam begin dit jaar afscheid van het Bureau Verkeershandhaving, maar wordt door het ministerie nog steeds 'boegbeeld' van de verkeersveiligheid genoemd. Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
Hij pleit voor een puntenrijbewijs waarbij iedereen die meer dan tien strafpunten heeft verzameld, automatisch de rijbevoegdheid verliest. "Maar je kunt punten terugverdienen door bijvoorbeeld een cursus te volgen of een alcoholslot in je auto te laten monteren. Ik ga dit plan op tafel leggen bij politie, CBR en het College van PG's", aldus Spee.
In veel omringende landen is er al vergelijkbare wetgeving. In Nederland bestaat het sinds maart 2002 alleen voor nieuwe deelnemers aan het verkeer. Wanneer beginnende bestuurders de eerste vijf jaar verkeersdelicten plegen, verliezen zij telkens een punt. Als de teller op drie staat, wordt het rijbewijs ingevorderd. Gevaarlijk gedrag, dood door schuld of toebrengen van lichamelijk letsel, bumperkleven en zware snelheidsoverschrijdingen kosten punten. In het nieuwe systeem voor alle weggebruikers en met meer punten, zal de lijst delicten ook langer worden.Dit wil dus zeggen dat elke 1 streper politieagent met zijn onderbuik een melding kan doen bij het CBR en je rijbewijs afpakt. Er komt geen rechter aan te pas. Dit gaat dus dadelijk op een zelfde manier werken als de EMG.Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
Het van de rechter naar bestuurlijke trajecten halen van dingen is een handige manier om de rechtspositie van de burger te ondermijnen. Gelukkig komt er steeds meer protest tegen dergelijke acties.Hans schreef:Dit wil dus zeggen dat elke 1 streper politieagent met zijn onderbuik een melding kan doen bij het CBR en je rijbewijs afpakt. Er komt geen rechter aan te pas. Dit gaat dus dadelijk op een zelfde manier werken als de EMG.Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
frankv schreef:Het van de rechter naar bestuurlijke trajecten halen van dingen is een handige manier om de rechtspositie van de burger te ondermijnen. Gelukkig komt er steeds meer protest tegen dergelijke acties.Hans schreef:Dit wil dus zeggen dat elke 1 streper politieagent met zijn onderbuik een melding kan doen bij het CBR en je rijbewijs afpakt. Er komt geen rechter aan te pas. Dit gaat dus dadelijk op een zelfde manier werken als de EMG.Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
En wat een goed idee trouwens om de bestuurlijke maatregel van inname dan bij dezelfde instantie neer te leggen als die waar je terecht moet om een cursus te doen om je ontnomen rijbewijs weer terug te krijgen!
Kafka is er niets bij, dit is het voorbeeld van "de kat op het spek binden", en de kat heeft nog een lege portemonnaie ook: http://www.nrc.nl/binnenland/article243 ... pensioenen" onclick="window.open(this.href);return false;
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) kampt ook dit jaar met financiële tegenslag. Volgens het NOS Journaal zou het CBR, dat onder meer verantwoordelijk is voor de uitgifte van rijbewijzen, dit jaar een verlies lijden van acht miljoen euro. Oorzaak zijn pensioenverplichtingen en extra kosten die er voor ICT zijn gemaakt.
Een woordvoerder van het CBR bevestigt dat er een voorziening is getroffen voor tegenvallende pensioenlasten. Hij noemt het bedrag van acht miljoen „een voorlopig getal dat minder hoog zal uitvallen”. Het CBR heeft een regeling waarbij het pensioen is gebaseerd op het laatst verdiende loon, terwijl veel bedrijven zijn overgestapt op een middenloonregeling.
Volgens de woordvoerder merken klanten sinds de zomer „weinig meer” van de computerproblemen waarmee het CBR kampte. Daardoor moesten mensen te lang wachten op hun medische dossier of kregen een verkeerd rijbewijs. „We controleren iedere dag of het dataverkeer goed verloopt. In zo’n twintig gevallen per maand is er sprake van foute codes, maar die sporen we op tijd op.”
Tweede Kamerlid Emile Roemer (SP) zegt dat de ICT-problemen nog altijd groot zijn. „Dat is aan de orde van de dag en het personeel klaagt steen en been.”
Vorig jaar reserveerde het CBR 8,6 miljoen euro voor een sociaal plan. De beoogde reorganisatie is nog niet uitgevoerd, omdat de ondernemingsraad bezwaar maakt. Minister Eurlings (Verkeer, CDA) stuurde de Tweede Kamer in oktober al een brief over de financiële problemen. Begin januari is er een Kamerdebat over het CBR.
Waar dat dan ? als oud-raadgevend-persoon?Hans schreef:Hij heeft nog steeds meer macht dan jij denkt.JP schreef:Leuk idee Koos, had je ook kunnen verzinnen toen je nog verkeersofficier was en niet nu het te laat is.
Schijnbaar verveelt die man zich achter de geraniums....
So true!Dennis Cavallino schreef: Voorbeeld: Iemand die 10 km/u rijdt op de snelweg tijdens 't invoegen en lukraak de auto de rijbaan opstuurt, terwijl daar iemand met 120 km/u rijdt, die raakt echt niet het rijbewijs kwijt!
Ja, hij heeft nog genoeg vriendjes.JP schreef:Waar dat dan ? als oud-raadgevend-persoon?Hans schreef:Hij heeft nog steeds meer macht dan jij denkt.JP schreef:Leuk idee Koos, had je ook kunnen verzinnen toen je nog verkeersofficier was en niet nu het te laat is.
Schijnbaar verveelt die man zich achter de geraniums....
Hans schreef:
Ja, hij heeft nog genoeg vriendjes.
Slipcursus e.d. OK.Hij pleit voor een puntenrijbewijs waarbij iedereen die meer dan tien strafpunten heeft verzameld, automatisch de rijbevoegdheid verliest. "Maar je kunt punten terugverdienen door bijvoorbeeld een cursus te volgen of een alcoholslot in je auto te laten monteren. Ik ga dit plan op tafel leggen bij politie, CBR en het College van PG's", aldus Spee.
Ik denk dat het aantal punten-aftrek (flink)oploopt met het overtreden met hogere snelheid.GTRene schreef:betekent dat dan ook als bv je nu 50km te hard rijd (maar je kan verder wel goed rijden) ben je je rijbewijs kwijt voor of 7 dagen, of als je het vaker had 3 maand)
zou je dan in het punten geval je rijbewijs mogen behouden (zoals het hoort immers je kan goed rijden) echter alleen bv 1 punt eraf? en eventueel dat je dat punt weer terug krijgt na zeg 2 jaar goed gedrag?
dan zou het een "betere" oplossing zijn, maar betere (voor ons) oplossingen zien we niet vaak in NL
Da's leuk met een beetje recreatief getoer. Met 200k km per jaar, waarvan een groot gedeelte met een te laat iemand rechts achterin, wordt het toch een heel ander verhaal. En voor die part-timers bij het rijk wordt dat allemaal leuk opgelost, de enige mogelijkheid die wij onderhand nog hebben is zorgen dat ze je niet staande houden. Hoe dan ook.Tom schreef: Ze delen wel eens zo'n strafpunt uit maar echt een enkeling komt aan de drie strafpunten. Kortom het huidige rijbewijs voor de jeugd is gewoon angst zaaien. Mij heeft het in 5 jaar tijd (en ik kocht op jonge leeftijd al die s2000 met 240pk) nooit een punt gekost.
GPS discrimineert niet, kent geen landsgrenzen, geeft alleen coördinaten door.Emiel schreef:Het word steeds makkelijker gemaakt, vanuit het dorp hier direct de grens over en je zo min mogelijk in NL laten zien.
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 5 gasten