Iedereen aan een puntenrijbewijs?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
allen

Iedereen aan een puntenrijbewijs?

Bericht door allen » 22 dec 2009, 09:51

Kan iemand die man vastbinden aan een schommelpaardje? Wordt gek van zijn ideeën :mrgreen:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5622 ... html?p=3,1" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel P

Re: Iedereen aan een puntenrijbewijs?

Bericht door Michel P » 22 dec 2009, 09:56

allen schreef:Kan iemand die man vastbinden aan een schommelpaardje? Wordt gek van zijn ideeën :mrgreen:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5622 ... html?p=3,1" onclick="window.open(this.href);return false;
+1 zieke geest doe KooSSpee!! Hij droomt vast van een koppeling aan het KM heffingskastje, 3x 10km/h te hard en weg rijbewijs........

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 10:03

Als 'ie toch met het CBR om tafel zit, kan 'ie beter praten over de kwaliteit van rijopleidingen en rij-examens, want heel veel mensen doen vanuit het puntenrijbewijs-oogpunt niets verkeerd, maar ze kunnen gewoon absoluut niet rijden.

Voorbeeld: Iemand die 10 km/u rijdt op de snelweg tijdens 't invoegen en lukraak de auto de rijbaan opstuurt, terwijl daar iemand met 120 km/u rijdt, die raakt echt niet het rijbewijs kwijt!

Degene die erachterop knalt, of uitwijkt en een noodlottig in een sloot of tegen een lantaarnpaal beland, die noemen ze dan een 'snelheidsduivel' en heeft zich niet aan artikel 5 van de weg- en verkeerswet gehouden.

JP

Bericht door JP » 22 dec 2009, 10:07

Leuk idee Koos, had je ook kunnen verzinnen toen je nog verkeersofficier was en niet nu het te laat is.

Schijnbaar verveelt die man zich achter de geraniums....

Hans

Bericht door Hans » 22 dec 2009, 10:11

Puntenrijbewijs voor iedereen

DEN HAAG - Alle Nederlandse weggebruikers moeten snel aan het puntenrijbewijs. Daarvoor pleit voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee. Hij is in overleg met politie, CBR en het College van procureurs-generaal om te komen tot een puntenrijbewijs voor alle automobilisten en motorrijders. Nu bestaat een dergelijk systeem alleen nog voor beginnende bestuurders.

Spee zegt in het jongste nummer van vakblad Blauw, uitgave van de Politieacademie, dat het woud van maatregelen rondom het rijbewijs hem een doorn in het oog is. "Je kunt je rijbewijs kwijtraken bij de rechter, het OM kan een beschikking afgeven en ook het CBR kan rijbewijzen innemen. Er zijn gedragscursussen en tal van strafmaatregelen. Het loopt allemaal door elkaar."

Afschaffen

De 63-jarige officier nam begin dit jaar afscheid van het Bureau Verkeershandhaving, maar wordt door het ministerie nog steeds 'boegbeeld' van de verkeersveiligheid genoemd. Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".

Hij pleit voor een puntenrijbewijs waarbij iedereen die meer dan tien strafpunten heeft verzameld, automatisch de rijbevoegdheid verliest. "Maar je kunt punten terugverdienen door bijvoorbeeld een cursus te volgen of een alcoholslot in je auto te laten monteren. Ik ga dit plan op tafel leggen bij politie, CBR en het College van PG's", aldus Spee.

In veel omringende landen is er al vergelijkbare wetgeving. In Nederland bestaat het sinds maart 2002 alleen voor nieuwe deelnemers aan het verkeer. Wanneer beginnende bestuurders de eerste vijf jaar verkeersdelicten plegen, verliezen zij telkens een punt. Als de teller op drie staat, wordt het rijbewijs ingevorderd. Gevaarlijk gedrag, dood door schuld of toebrengen van lichamelijk letsel, bumperkleven en zware snelheidsoverschrijdingen kosten punten. In het nieuwe systeem voor alle weggebruikers en met meer punten, zal de lijst delicten ook langer worden.
Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
Dit wil dus zeggen dat elke 1 streper politieagent met zijn onderbuik een melding kan doen bij het CBR en je rijbewijs afpakt. Er komt geen rechter aan te pas. Dit gaat dus dadelijk op een zelfde manier werken als de EMG.
Laatst gewijzigd door Hans op 22 dec 2009, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans

Bericht door Hans » 22 dec 2009, 10:12

JP schreef:Leuk idee Koos, had je ook kunnen verzinnen toen je nog verkeersofficier was en niet nu het te laat is.

Hij heeft nog steeds meer macht dan jij denkt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 10:18

Hans schreef:
Puntenrijbewijs voor iedereen

DEN HAAG - Alle Nederlandse weggebruikers moeten snel aan het puntenrijbewijs. Daarvoor pleit voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee. Hij is in overleg met politie, CBR en het College van procureurs-generaal om te komen tot een puntenrijbewijs voor alle automobilisten en motorrijders. Nu bestaat een dergelijk systeem alleen nog voor beginnende bestuurders.

Spee zegt in het jongste nummer van vakblad Blauw, uitgave van de Politieacademie, dat het woud van maatregelen rondom het rijbewijs hem een doorn in het oog is. "Je kunt je rijbewijs kwijtraken bij de rechter, het OM kan een beschikking afgeven en ook het CBR kan rijbewijzen innemen. Er zijn gedragscursussen en tal van strafmaatregelen. Het loopt allemaal door elkaar."

Afschaffen

De 63-jarige officier nam begin dit jaar afscheid van het Bureau Verkeershandhaving, maar wordt door het ministerie nog steeds 'boegbeeld' van de verkeersveiligheid genoemd. Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".

Hij pleit voor een puntenrijbewijs waarbij iedereen die meer dan tien strafpunten heeft verzameld, automatisch de rijbevoegdheid verliest. "Maar je kunt punten terugverdienen door bijvoorbeeld een cursus te volgen of een alcoholslot in je auto te laten monteren. Ik ga dit plan op tafel leggen bij politie, CBR en het College van PG's", aldus Spee.

In veel omringende landen is er al vergelijkbare wetgeving. In Nederland bestaat het sinds maart 2002 alleen voor nieuwe deelnemers aan het verkeer. Wanneer beginnende bestuurders de eerste vijf jaar verkeersdelicten plegen, verliezen zij telkens een punt. Als de teller op drie staat, wordt het rijbewijs ingevorderd. Gevaarlijk gedrag, dood door schuld of toebrengen van lichamelijk letsel, bumperkleven en zware snelheidsoverschrijdingen kosten punten. In het nieuwe systeem voor alle weggebruikers en met meer punten, zal de lijst delicten ook langer worden.
Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
Dit wil dus zeggen dat elke 1 streper politieagent met zijn onderbuik een melding kan doen bij het CBR en je rijbewijs afpakt. Er komt geen rechter aan te pas. Dit gaat dus dadelijk op een zelfde manier werken als de EMG.
Dan denk ik toch echt dat ze een paar commando's mee moeten brengen willen ze op die manier mijn rijbewijs ooit afnemen (niet dat ik me kan voorstellen dat mij dat overkomt, maar veel agenten en CBR medewerkers zijn incapabel en ik zal me bij een besluit van een rechter wel neer (moeten) leggen, maar tegen incapabele agenten en CBR medewerkers zal ik mij altijd verzetten, omdat ik dat onterecht zou vinden. Ik kan per dag dat ik op de weg zit zo 10 tot 100 mensen aanwijzen die hun rijbewijs onwaardig zijn. Mensen die zonder licht aan in 't donker rijden, die geen richting aangeven bij 't wisselen van rijstrook, terwijl er een te groot snelheidsverschil is met het achteropkomend verkeer, mensen die plotseling remmen voor een overstekende mier etc. etc.. Allemaal mensen die op basis van een puntenrijbewijs NOOIT in de gevarenzone komen, maar in feite wel Eén grote gevarenzone ZIJN.

Roman

Bericht door Roman » 22 dec 2009, 10:27

Een punten rijbewijs? Welkom bij de toekomst. Het gaat een keer gebeuren, net als dat het in de UK gebeurd is, en in Spanje ook.

Je krijgt hier je punten over een lange periode van niets verkeerd doen wel terug, OF je kan grof geld neer tikken bij een rijschool voor nou ja, helemaal niets te doen en je krijgt ze ook weer terug.

Het gaat wel hard, als ze 1 camera op de kustweg hier neer zetten is iedereen in 1 dag z'n rijbewijs gewoon kwijt. :stom: Gelukkig zijn ze daar de dom voor en leggen ze liever overal drempels neer. Dat schijnt beter te werken tegen het feit dat IEDEREEN (ook bussen etc) ruim 1.5x tot 3x te hard rijd daar. (50 zone) :stom:

frankv

Bericht door frankv » 22 dec 2009, 10:37

Hans schreef:
Het van de rechter naar bestuurlijke trajecten halen van dingen is een handige manier om de rechtspositie van de burger te ondermijnen. Gelukkig komt er steeds meer protest tegen dergelijke acties.

En wat een goed idee trouwens om de bestuurlijke maatregel van inname dan bij dezelfde instantie neer te leggen als die waar je terecht moet om een cursus te doen om je ontnomen rijbewijs weer terug te krijgen!

Kafka is er niets bij, dit is het voorbeeld van "de kat op het spek binden", en de kat heeft nog een lege portemonnaie ook: http://www.nrc.nl/binnenland/article243 ... pensioenen" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 10:56

frankv schreef:
Hans schreef:
Het van de rechter naar bestuurlijke trajecten halen van dingen is een handige manier om de rechtspositie van de burger te ondermijnen. Gelukkig komt er steeds meer protest tegen dergelijke acties.

En wat een goed idee trouwens om de bestuurlijke maatregel van inname dan bij dezelfde instantie neer te leggen als die waar je terecht moet om een cursus te doen om je ontnomen rijbewijs weer terug te krijgen!

Kafka is er niets bij, dit is het voorbeeld van "de kat op het spek binden", en de kat heeft nog een lege portemonnaie ook: http://www.nrc.nl/binnenland/article243 ... pensioenen" onclick="window.open(this.href);return false;
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) kampt ook dit jaar met financiële tegenslag. Volgens het NOS Journaal zou het CBR, dat onder meer verantwoordelijk is voor de uitgifte van rijbewijzen, dit jaar een verlies lijden van acht miljoen euro. Oorzaak zijn pensioenverplichtingen en extra kosten die er voor ICT zijn gemaakt.

Een woordvoerder van het CBR bevestigt dat er een voorziening is getroffen voor tegenvallende pensioenlasten. Hij noemt het bedrag van acht miljoen „een voorlopig getal dat minder hoog zal uitvallen”. Het CBR heeft een regeling waarbij het pensioen is gebaseerd op het laatst verdiende loon, terwijl veel bedrijven zijn overgestapt op een middenloonregeling.

Volgens de woordvoerder merken klanten sinds de zomer „weinig meer” van de computerproblemen waarmee het CBR kampte. Daardoor moesten mensen te lang wachten op hun medische dossier of kregen een verkeerd rijbewijs. „We controleren iedere dag of het dataverkeer goed verloopt. In zo’n twintig gevallen per maand is er sprake van foute codes, maar die sporen we op tijd op.”

Tweede Kamerlid Emile Roemer (SP) zegt dat de ICT-problemen nog altijd groot zijn. „Dat is aan de orde van de dag en het personeel klaagt steen en been.”

Vorig jaar reserveerde het CBR 8,6 miljoen euro voor een sociaal plan. De beoogde reorganisatie is nog niet uitgevoerd, omdat de ondernemingsraad bezwaar maakt. Minister Eurlings (Verkeer, CDA) stuurde de Tweede Kamer in oktober al een brief over de financiële problemen. Begin januari is er een Kamerdebat over het CBR.

Dat zeg ik: incapabele club. :police: :please:

Tom

Bericht door Tom » 22 dec 2009, 11:13

Het huidige puntenrijbewijs is puur bangmakerij. Ik had ook zo'n rijbewijs (die vijf jaar is nu voorbij dus m'n rijbewijs is nu normaal). Ik kreeg m'n rijbewijs net nadat het ingevoerd werd. Overigens is het rijbewijs exact hetzelfde, het is puur administratief. Alleen pakken ze nu zelden een punt af en voor je aan die drie punten zit moet je wel heel gek doen. Bekijk de cijfers maar eens, dat was echt bizar laag. Ze delen wel eens zo'n strafpunt uit maar echt een enkeling komt aan de drie strafpunten. Kortom het huidige rijbewijs voor de jeugd is gewoon angst zaaien. Mij heeft het in 5 jaar tijd (en ik kocht op jonge leeftijd al die s2000 met 240pk) nooit een punt gekost. Na die 5,5 jaar werd ik een keer aan de kant gezet met 49 te hard wat mij geloof ik een punt zou kosten (als het binnen de 5 jaar was geweest dan). Nouja, dan kost het je een punt, is er nog niks aan de hand.

Maar ben het verder ermee eens dat het weer zo'n natte droom van Spee is. Als het je hele leven geldig is dan zie ik het ook niet zitten. Ook absurd als dit via de grootste boevenclub gaat die er is, het CBR... een legale criminele organisatie is het, met steun van de overheid.
:wtf:

JP

Bericht door JP » 22 dec 2009, 11:29

Hans schreef:
JP schreef:Leuk idee Koos, had je ook kunnen verzinnen toen je nog verkeersofficier was en niet nu het te laat is.

Waar dat dan ? als oud-raadgevend-persoon?

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 dec 2009, 11:32

Hou 's een keer op Spee. sheesh
Dennis Cavallino schreef: Voorbeeld: Iemand die 10 km/u rijdt op de snelweg tijdens 't invoegen en lukraak de auto de rijbaan opstuurt, terwijl daar iemand met 120 km/u rijdt, die raakt echt niet het rijbewijs kwijt!
So true!

GTRene

Bericht door GTRene » 22 dec 2009, 11:40

betekent dat dan ook als bv je nu 50km te hard rijd (maar je kan verder wel goed rijden) ben je je rijbewijs kwijt voor of 7 dagen, of als je het vaker had 3 maand)
zou je dan in het punten geval je rijbewijs mogen behouden (zoals het hoort immers je kan goed rijden) echter alleen bv 1 punt eraf? en eventueel dat je dat punt weer terug krijgt na zeg 2 jaar goed gedrag?
dan zou het een "betere" oplossing zijn, maar betere (voor ons) oplossingen zien we niet vaak in NL :hmmm:

Hans

Bericht door Hans » 22 dec 2009, 11:52

JP schreef:
Hans schreef:

Waar dat dan ? als oud-raadgevend-persoon?
Ja, hij heeft nog genoeg vriendjes.

JP

Bericht door JP » 22 dec 2009, 13:36

Hans schreef:
Ja, hij heeft nog genoeg vriendjes.
:mrgreen: onze Koos <----> vrienden..... :hmmm:

:mrgreen:

daNpy

Bericht door daNpy » 22 dec 2009, 13:40

Slipcursus e.d. OK.
Maar ik ga echt geen alcoholslot in mijn auto's monteren maf#$%^&*(&^%!
Ik rijd gewoon niet met alcohol, klaar!

daNpy

Bericht door daNpy » 22 dec 2009, 13:43

GTRene schreef:betekent dat dan ook als bv je nu 50km te hard rijd (maar je kan verder wel goed rijden) ben je je rijbewijs kwijt voor of 7 dagen, of als je het vaker had 3 maand)
zou je dan in het punten geval je rijbewijs mogen behouden (zoals het hoort immers je kan goed rijden) echter alleen bv 1 punt eraf? en eventueel dat je dat punt weer terug krijgt na zeg 2 jaar goed gedrag?
dan zou het een "betere" oplossing zijn, maar betere (voor ons) oplossingen zien we niet vaak in NL :hmmm:
Ik denk dat het aantal punten-aftrek (flink)oploopt met het overtreden met hogere snelheid.

Overigens hebben ze in Duitsland ook een puntenrijbewijs.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 dec 2009, 13:54

Grappig dat de gemiddelde DF-er weer moeite heeft om een idee te verwarren met de manier waarop het idee moet worden toegepast ...

Met het invoeren van een puntensysteem is HELEMAAL NIKS mis. Daar zou iedere verstandig denkende DF-er juist blij mee moeten zijn.

Het gaat alleen om de manier waarop. Bij DF denk je natuurlijk primair aan hard rijden. Maar dat hoeft bij een goed systeem geen probleem te zijn.

Denk bijvoorbeeld aan 10 startpunten en dat 3x per jaar boven de 30km/h of 50km/h 1 punt is. Alcoholgebruik 5 punten. En voor het zonder licht rijden 1 punt. Voor het te traag invoegen 1 waarschuwing en 1 punt. Voor het niet gebruiken van knipperlicht 1 waarschuwing en dan 1 punt.

etc
etc

Dan is er toch weinig mis mee ? Alleen mensen die het bont maken komen dan aan de 10 punten.

Niet dat dit gaat gebeuren, maar ik zeg maar dat met het idee zelf weinig mis is natuurlijk !

Emiel

Bericht door Emiel » 22 dec 2009, 14:25

Punten rijbewijs vind ik niet zo erg, echter moet wel aan de rechters blijven om te beslissen.

Daarnaast is het punten rijbewijs prima als de boete prijzen omlaag gaan zoals in Duitsland. In Nederland is het altijd EN/EN, EN een hoge boete EN een punt.

Maar word leuk dadelijk. KM Heffing met spionage kastje, je krijgt automatisch punten toegekend voor het te hard rijden dmv GPS en dergelijke. Zo kan men je netjes een brief sturen wanneer je op cursus verwacht word en hoeveel het je kost.
Spaar je extra punten ivm CO2 lage uitstoot benzine en koop je een hybride , dan krijg je korting op je rijbewijspunten. :lol:

Het word steeds makkelijker gemaakt, vanuit het dorp hier direct de grens over en je zo min mogelijk in NL laten zien.

Maargoed de Belgische en Duitse overheden sturen natuurlijk de boetes door incl. CC'tje (per mail natuurlijk in de toekomst) naar de NL overheid die het doorstuurt naar het CBR. Die tellen al direct de punten ondanks dat jij nog in protest gaat in BE/DE tegen je boete.
Je wint je bezwaar maar helaas , het CBR kan je niet overtuigen dat je het echt gewonnen hebt door de administratieve ellende bij het CBR zelf.

Zo rijd je dood leuk op 1e Kerstdag naar je schoonouders en krijg je via je I-phone een SMS dat je rijbewijs is ingetrokken en dat je verzocht word het stuur over te dragen aan je partner. Dit uiteraard na een automatische lees bevestiging die retour gaat naar de CBR computer.

Helaas staat de auto op jou naam en word die meerdere malen gesignaleerd na het versturen van de SMS. Zo moet je dus die boete ook nog gaan aanvechten en gaan bewijzen dat je partner reed.

steve smith

Bericht door steve smith » 22 dec 2009, 14:32

Tom schreef: Ze delen wel eens zo'n strafpunt uit maar echt een enkeling komt aan de drie strafpunten. Kortom het huidige rijbewijs voor de jeugd is gewoon angst zaaien. Mij heeft het in 5 jaar tijd (en ik kocht op jonge leeftijd al die s2000 met 240pk) nooit een punt gekost.
Da's leuk met een beetje recreatief getoer. Met 200k km per jaar, waarvan een groot gedeelte met een te laat iemand rechts achterin, wordt het toch een heel ander verhaal. En voor die part-timers bij het rijk wordt dat allemaal leuk opgelost, de enige mogelijkheid die wij onderhand nog hebben is zorgen dat ze je niet staande houden. Hoe dan ook.

Die heksenjacht gaat weer ouderwetse taferelen opleveren.
Laatst gewijzigd door steve smith op 22 dec 2009, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

steve smith

Bericht door steve smith » 22 dec 2009, 14:32

dubbel

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 22 dec 2009, 14:41

Emiel schreef:Het word steeds makkelijker gemaakt, vanuit het dorp hier direct de grens over en je zo min mogelijk in NL laten zien.
GPS discrimineert niet, kent geen landsgrenzen, geeft alleen coördinaten door.
Daarbij is GPS van de Amerikaanse defensie, ter beschikking gesteld aan derden. Als ze daar in het Pentagon beslissen om de nauwkeurig aan derden minder scherp te stellen vanwege eventuele terreurdreiging (GPS gestuurde raketten), wat niet onwaarschijnlijk is, dan kloppen de gegevens van de Stasi-kastjes ook niet meer.

Maar ja, NL overheid gaat er vanuit dat anderen (V.S.) dat niet doen. Zoals ze dat ook deden net voor WO II waardoor "onze" militairen rondliepen met prop-pistolen...

Emiel

Bericht door Emiel » 22 dec 2009, 16:13

Is ook zo, maar als de KM heffing door gaat rijd ik wel naar Groningen via Duitsland ipv door Nederland. Bijwijze van ;)

Mensen die dicht bij de grens wonen hebben behoorlijk wat voordelen op die manier.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 22 dec 2009, 18:10

Kun je dan ook punten bijkopen of sparen met tanken bijvoorbeeld???

Plaats reactie