Fotografie
- Robertdj
Re: Fotografie
Met mijn telefoon kan je zelf kiezen waarop je wilt scherpstellen, even uitgeprobeerd:

- Adje ///M3
Wat is het logisch nut daarvan?[/quote]duifjes.com schreef:Omdat omdat... OMDAT IK U LENS GA SLAAN !!
Niets, dat is zelfs heel pijnlijk![/quote]
TURBO TURBO[/quote]
http://www.dumpert.nl/mediabase/foto/fa ... s_0003.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Rupie
Die is wel heel erg lekker.markk schreef:Beetje met LR3-beta lopen spelen. Doel was ervaring opdoen met LR3 maar het resultaat mag m.i. best zijn
1.
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Lichte nabewerking zou hem nog strakker maken, maar gewoon erg mooie foto!!!
- markk
Bedoel je 1 van mijn foto's? Die zijn juist al zwaar bewerkt in Lightroom !Mark Nauta schreef:Lichte nabewerking zou hem nog strakker maken, maar gewoon erg mooie foto!!!
Wat zou je nog verder uitvoeren dan ?
Mark.
- Mark Nauta
Mark, ik heb wat gespeeld met de kleurbalans, iets met contrast en ik heb de histogram even iets rechter getrokken. Als laatste heb ik net een klein
stukje aan de bovenkant eraf gesneden. Is bovenin iets rustiger nu.
Het resultaat:

stukje aan de bovenkant eraf gesneden. Is bovenin iets rustiger nu.
Het resultaat:
- markk
@Mark Nauta.
Dank voor de tips.
Wit-balans is eigenlijk wel heel, heel, heel, heel erg duidelijk fout in mijn foto zie ik nu. Ben ik gisterenavond pas echt mee gaan spelen. Leermomentje voor me en eigenlijk heel simpel. Gooi in LR3 het WB pipetje in het witte deel van het embleem en voila WB is goed/embleem is wit (ipv blauwe gloed).
Heb ook zelf net van de kleur blauw HUE/Saturation omhoog gehaald en de Luminance teruggebracht. Komt het blauw van het embleem er mooier uit
(in jouw nabewerking vind ik 'em zelf persoonlijk iets te hard en er komt wat blauwe vervuiling op de witte lijnen die het embleem in 4-en deelt...)
Tenslotte het al bestaande exposure masker op het zwart van het embleem nog .5 teruggebracht om 'em nog wat donkerder te maken.
Wat bedoel je verder met het "histrogram rechter getrokken" ??? Ik heb nergens clipping, niet aan de donker zijde en niet aan de licht zijde.
Mark.
Dank voor de tips.
Wit-balans is eigenlijk wel heel, heel, heel, heel erg duidelijk fout in mijn foto zie ik nu. Ben ik gisterenavond pas echt mee gaan spelen. Leermomentje voor me en eigenlijk heel simpel. Gooi in LR3 het WB pipetje in het witte deel van het embleem en voila WB is goed/embleem is wit (ipv blauwe gloed).
Heb ook zelf net van de kleur blauw HUE/Saturation omhoog gehaald en de Luminance teruggebracht. Komt het blauw van het embleem er mooier uit
(in jouw nabewerking vind ik 'em zelf persoonlijk iets te hard en er komt wat blauwe vervuiling op de witte lijnen die het embleem in 4-en deelt...)
Tenslotte het al bestaande exposure masker op het zwart van het embleem nog .5 teruggebracht om 'em nog wat donkerder te maken.
Wat bedoel je verder met het "histrogram rechter getrokken" ??? Ik heb nergens clipping, niet aan de donker zijde en niet aan de licht zijde.
Mark.
-
MartijnS
Rechts wel een beetje.

- markk
Wat nou vervelend sneeuw.
Het was vandaag FANTASTISCH. Thuis begonnen met werken, later de EVO gepakt + fototas en binnendoor gedrift naar het werk.
1. Met m'n groothoek lens.

2. Met m'n nieuwe Nikon 50mm f1.8

Kritiek, suggesties ? Kom maar.
Ik vind zelf m'n eigen schaduw in foto 1 vervelend maar als ik die eraf knip knip ik ook de molen eraf en dat wou ik niet...
Mark.
Het was vandaag FANTASTISCH. Thuis begonnen met werken, later de EVO gepakt + fototas en binnendoor gedrift naar het werk.
1. Met m'n groothoek lens.
2. Met m'n nieuwe Nikon 50mm f1.8
Kritiek, suggesties ? Kom maar.
Ik vind zelf m'n eigen schaduw in foto 1 vervelend maar als ik die eraf knip knip ik ook de molen eraf en dat wou ik niet...
Mark.
-
Tom
Beide foto's prachtig Mark. Vooral #2
-
Xave30
#1 Perfecte hoek en fraaie blauw lucht zo.
#2 Lekker zacht zo. Perzik 8) . Tuurlijk zou iemand kunnen zeggen dat het wat scherper kon maar ja niet elk plaat moet 100% scherp zijn.

#2 Lekker zacht zo. Perzik 8) . Tuurlijk zou iemand kunnen zeggen dat het wat scherper kon maar ja niet elk plaat moet 100% scherp zijn.
- Dennis Cavallino
Over dat weggetje gleed ik van de week ook. Heerlijk
Ik ben je Evo nog maar 1 keer tegengekomen hier in 't dorp. Dat is alweer een half jaar geleden.
- Pim
Moet me abbo verlengen en heb een site gevonden waar ik ook andere zaken dan een telefoon kan uitzoeken. Gezien mijn telefoon nog goed is en het me ook leuk lijkt een fotocamera te hebben naast die op mijn mobiel. (en om van die o zo hinderlijke vertraging af te komen van op het knopje drukken en de foto maken en dus altijd net telaat zijn)
Maar gezien ik een leek ben op fotografie gebied heb ik even de hulp nodig van wat insiders.
Na wat zoeken op internet en wat inlezen neigt mijn keuze na de Canon EOS 500d met een EF-S 18-200 IS objectief.. Dit mede gezien de enorme keuze aan extra accessoires en de hele goede testen van deze camera + eisa award 2009/2010. Of kan ik beter gaan voor een losse body en een goedkoper objectief 2ehands op de kop tikken??
Weet dat het niet de top is maar heb dan ook een beperkt budget. Met bovengenoemde EOS 500D combi moet ik 500euro bijbetalen. Een Sony alpha 380 met 18-55 objectief kan ik voor 100euro bijbetalen krijgen maar weet niet of deze wel voldoet aan mijn verwachtingspatroon en ik de HD video modus van de Canon ook een best leuke bijkomstigheid vind. Ook een Nikkon D5000/3000 valt onder de mogelijkheden.
tips?
Maar gezien ik een leek ben op fotografie gebied heb ik even de hulp nodig van wat insiders.
Na wat zoeken op internet en wat inlezen neigt mijn keuze na de Canon EOS 500d met een EF-S 18-200 IS objectief.. Dit mede gezien de enorme keuze aan extra accessoires en de hele goede testen van deze camera + eisa award 2009/2010. Of kan ik beter gaan voor een losse body en een goedkoper objectief 2ehands op de kop tikken??
Weet dat het niet de top is maar heb dan ook een beperkt budget. Met bovengenoemde EOS 500D combi moet ik 500euro bijbetalen. Een Sony alpha 380 met 18-55 objectief kan ik voor 100euro bijbetalen krijgen maar weet niet of deze wel voldoet aan mijn verwachtingspatroon en ik de HD video modus van de Canon ook een best leuke bijkomstigheid vind. Ook een Nikkon D5000/3000 valt onder de mogelijkheden.
tips?
-
ErikS
Tips?
Ga een fotoboek kopen, jezelf inlezen, het ligt niet aan de camera maar aan de man achter de camera.
Een Sony alpha is waarschijnlijk al meer dan genoeg, een 500D is natuurlijk super, zeker met die lens.....
Maar tips?! 't is allemaal goed, je moet er alleen zelf mee over weg kunnen...
Ga een fotoboek kopen, jezelf inlezen, het ligt niet aan de camera maar aan de man achter de camera.
Een Sony alpha is waarschijnlijk al meer dan genoeg, een 500D is natuurlijk super, zeker met die lens.....
- Pim
Tja maar daar wil ik wel de tijd voor nemen om die kennis me eigen te maken. Heb liever dat ik nu een klein beetje meer uitgeef dan spijt achteraf te hebben. Vooral foto's van motorraces of autorally's zijn met een compact niet te maken en op deze manier kan ik op een mooie verkapte wijze toch 'goedkoop' aan een leuke set komen.Erik Stoffelsen schreef:Tips?
-
MartijnS
Mooie foto's Mark!
Je kan je eigen schaduw redelijk makkelijk weghalen met de clonetool hoor.
Je kan je eigen schaduw redelijk makkelijk weghalen met de clonetool hoor.
- Mark Nauta
Voor Mark 

-
Metchu
nice! 8)
Maar daarom ben jij ook MARKNAUTA.NL!
mooie foto Mark en mooie bewerking Mark
Maar daarom ben jij ook MARKNAUTA.NL!
mooie foto Mark en mooie bewerking Mark
- Mark Nauta
En als ik dan toch bezig ben
.
Van Mark, voor Mark
Hoop dat je het op prijs stelt dat ik je foto's wat aanpas Mark. Ik vind je foto's namelijk veel potentie hebben, maar door iets andere
nabewerking zou je nog een mooier resultaat kunnen hebben. Ik heb alleen niet de beschikking over de high res, dus ik lever iets
kwaliteit in.

Van Mark, voor Mark
Hoop dat je het op prijs stelt dat ik je foto's wat aanpas Mark. Ik vind je foto's namelijk veel potentie hebben, maar door iets andere
nabewerking zou je nog een mooier resultaat kunnen hebben. Ik heb alleen niet de beschikking over de high res, dus ik lever iets
kwaliteit in.
- markk
@Mark Nauta: Nee ik vind het helemaal niet vervelend dat je m'n foto's bewerkt.
Ik ben net begonnen met fotografie en alles komt op me af. Camera/lens techniek, fotografie technieken, nabewerking, etc., etc.
Genoeg om in te duiken, moeilijk om het hoofd boven water te houden.
Ben wel heel benieuwd wat je hebt veranderd danwel wat ik fout heb gedaan / kan verbeteren. De geposte foto's waren al behoorlijk bewerkt in Lightroom namelijk (met name #2).
Ik zie in foto #1 in jouw nabewerking:
- een aangepaste witbalans (meer naar blauw toe, mij een beetje te blauw, maar misschien moet ik meer durven wat dat betreft)
- een licht aangepaste hoek
- geen schaduw meer van mezelf, maar wel een molen
- lijkt wel of je een soort groothoek vervormingscorrectie hebt toegepast ????
Als ik m'n RAW foto voor bewerking vergelijk met jouw bewerking komt met name de helderheid en de witbalans overeen. Blijkbaar heb ik die juist de verkeerde kant op aangepast / veranderd...
Ik zie in foto #2 in jouw nabewerking:
- een feller, met name wittere EVO
- mogelijk ook een iets fellere bovenkant / tegenlicht
Beide delen van de foto ligt bij mij in LR een masker overeen.
De fellere bovenkant/tegenlicht heb ik zelf hierbij een -1 exposure gegeven.
De witte EVO zelf heb ik qua masker een exposure +0.2 en een brightness +40 gegeven. Blijkbaar heb ik het niet aangedurft om dit verder op te schroeven wat jij wel hebt gedaan ?!?
Na vooruit, nog een paar dan, die ik ook redelijk in LR hebt behandeld
3.
- beetje geklooid met witbalans en met name de kleur blauw wat bewerkt (+hue, +saturation, +luminance)
- masker over evo en exposure +0.5 en brightness +25, durfde meer niet aan...

4.
- gecropped en wat gespeeld met name de blauwe kleur van de lucht (+hue, +saturation, -luminance)

5.
- beetje geklooid met witbalans, contrast, etc.
- met name de kleur rood aangepast om de molen beter eruit te laten komen (-hue, +saturation, -luminance)

Mark.
Ik ben net begonnen met fotografie en alles komt op me af. Camera/lens techniek, fotografie technieken, nabewerking, etc., etc.
Genoeg om in te duiken, moeilijk om het hoofd boven water te houden.
Ben wel heel benieuwd wat je hebt veranderd danwel wat ik fout heb gedaan / kan verbeteren. De geposte foto's waren al behoorlijk bewerkt in Lightroom namelijk (met name #2).
Ik zie in foto #1 in jouw nabewerking:
- een aangepaste witbalans (meer naar blauw toe, mij een beetje te blauw, maar misschien moet ik meer durven wat dat betreft)
- een licht aangepaste hoek
- geen schaduw meer van mezelf, maar wel een molen
- lijkt wel of je een soort groothoek vervormingscorrectie hebt toegepast ????
Als ik m'n RAW foto voor bewerking vergelijk met jouw bewerking komt met name de helderheid en de witbalans overeen. Blijkbaar heb ik die juist de verkeerde kant op aangepast / veranderd...
Ik zie in foto #2 in jouw nabewerking:
- een feller, met name wittere EVO
- mogelijk ook een iets fellere bovenkant / tegenlicht
Beide delen van de foto ligt bij mij in LR een masker overeen.
De fellere bovenkant/tegenlicht heb ik zelf hierbij een -1 exposure gegeven.
De witte EVO zelf heb ik qua masker een exposure +0.2 en een brightness +40 gegeven. Blijkbaar heb ik het niet aangedurft om dit verder op te schroeven wat jij wel hebt gedaan ?!?
Na vooruit, nog een paar dan, die ik ook redelijk in LR hebt behandeld
3.
- beetje geklooid met witbalans en met name de kleur blauw wat bewerkt (+hue, +saturation, +luminance)
- masker over evo en exposure +0.5 en brightness +25, durfde meer niet aan...
4.
- gecropped en wat gespeeld met name de blauwe kleur van de lucht (+hue, +saturation, -luminance)
5.
- beetje geklooid met witbalans, contrast, etc.
- met name de kleur rood aangepast om de molen beter eruit te laten komen (-hue, +saturation, -luminance)
Mark.
- markk
en oh ja deze ook nog:
6.
- compositie vind ik zelf leuk maar ik krijg de belichting, zelfs van de raw, niet helemaal naar m'n wens.

7.
- is wel grappig maar compositie is het niet
- nabewerking is wel grappig (masker over EVO en +exposure/brightness) maar krijg ik toch ook niet zo dat ik zeg van yes dat is 'em

6.
- compositie vind ik zelf leuk maar ik krijg de belichting, zelfs van de raw, niet helemaal naar m'n wens.
7.
- is wel grappig maar compositie is het niet
- nabewerking is wel grappig (masker over EVO en +exposure/brightness) maar krijg ik toch ook niet zo dat ik zeg van yes dat is 'em
- Robin Hartog
Heerlijke foto's Mark! En zeker in de bewerkingen van Mark Nauta kan ik me vinden. Heerlijk!
PS: Wat voor auto's héb jij wel allemaal niet zeg.
PS: Wat voor auto's héb jij wel allemaal niet zeg.
- Mark Nauta
@ Mark.
Wederom een paar gave foto's.
Ik werk zelf met Photoshop, niet met Lightroom. In dat geval weet ik dus niet of de aanpassingen die ik doe, jij ook zo makkelijk kan doen. Wat ik
bij je foto's gedaan heb zijn wat simpele aanpassingen in de vorm van de histogram. Net een stukje links en een stukje rechts afhalen. Dan heb
je wat meer licht op je witte auto, en wat meer echt donkere delen. Verder ook gewerkt met de kleurbalans.
Bij de foto van het wiel, heb ik het wiel apart geselecteert om wat lichter te maken, los van de rest van de foto dus. Nu springt ie er iets meer uit.
Daarnaast heb ik de auto wat echt witter gemaakt door die kleur te selecteren en te wijzigen.
Bij de foto van de kont heb ik ook wat gespeeld met de kleur. Beetje met contrast hier en daar, en natuurlijk de schaduw weggewerkt.
Uit je laatste foto's heb ik er even één uitgepikt. Hier heb ik ook vergelijkbare handelingen gedaan. Dus wat met kleuren spelen, beetje oplichten
op sommige plekken en de auto wat witter gemaakt. En ik heb bij deze net als die andere, niet meer dan een minuut of 2 werk gehad.

Ik werk zelf met Photoshop, niet met Lightroom. In dat geval weet ik dus niet of de aanpassingen die ik doe, jij ook zo makkelijk kan doen. Wat ik
bij je foto's gedaan heb zijn wat simpele aanpassingen in de vorm van de histogram. Net een stukje links en een stukje rechts afhalen. Dan heb
je wat meer licht op je witte auto, en wat meer echt donkere delen. Verder ook gewerkt met de kleurbalans.
Bij de foto van het wiel, heb ik het wiel apart geselecteert om wat lichter te maken, los van de rest van de foto dus. Nu springt ie er iets meer uit.
Daarnaast heb ik de auto wat echt witter gemaakt door die kleur te selecteren en te wijzigen.
Bij de foto van de kont heb ik ook wat gespeeld met de kleur. Beetje met contrast hier en daar, en natuurlijk de schaduw weggewerkt.
Uit je laatste foto's heb ik er even één uitgepikt. Hier heb ik ook vergelijkbare handelingen gedaan. Dus wat met kleuren spelen, beetje oplichten
op sommige plekken en de auto wat witter gemaakt. En ik heb bij deze net als die andere, niet meer dan een minuut of 2 werk gehad.
- markk
Duidelijk. Het wiel ja, heb ik ff gemist. Ik concentreerde me op de EVOMark Nauta schreef:@ Mark.
Verder zie je vooral in jouw laatste bewerking hoe extreem, onrealistisch jij durft te gaan (het blauw is bijna paars geworden) wat een HEEL fraai effect geeft maar ik blijkbaar nog niet durf.
Kortom verwacht in de toekomst wat meer / zwaardere bewerkte foto's (inclusief mislukkelingen
Photoshop staat op mijn lijstje om te gaan verkennen. Maar eerst even LR goed ontmaskeren. Ben al een heel eind denk ik.
Ik heb Photoshop Elements 8 trial gedownload. Is dat wat of moet je direct voor CS4 gaan ?