Bochtentechniek

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
Vdub
Berichten: 325
Lid geworden op: 14 okt 2009, 23:15
Locatie: Vorden

Re: Bochtentechniek

Bericht door Vdub » 17 dec 2009, 18:12

Laurens schreef:1,5 :lol:

Dat is echt heel erg afhankelijk van wat voor bocht etc...
Zandvoort als voorbeeld:

Tarzan; Dat is echt gewoon de standaard U bocht dus hoog beginnen "langzaam" erin en op de Apex zou het gas er al bijna vol op moeten kunnen.
Gerlach: Hard erin tegen onderstuur aan en dan dus wat later op het gas zover dat nog gaat. Snelheid hoef je niet mee te nemen naar de volgende bocht dus kan je beter zoveel mogelijk snelheid erin houden.
Hungenholz: Langzaam erin hard eruit
Scheivlak: Langzaam erin hard eruit
Master: Hard erin en dan later op het gas en dat is dan meestal niet echt heel veel meer omdat je dan toch al voor de volgende bocht bezig bent.
Wilgenhage: Echt langzaam erin (heel veel gaan daar te hard erin omdat de Master voor je gevoel bijna altijd harder kan dus dat wordt dan in de volgende bocht afgereageerd)
Vroeg op het gas evt. wijd uit laten lopen zodat er meer snelheid in zit.
Kinzo: Langzaam erin en zo hard mogelijk eruit.
S-bocht: Hard erin dan op tijd klaar zijn voor de linker bocht daar wel principe van langzaam erin hard eruit.
Kumho: Langzaam erin hard eruit.
Arie luyendijk: Hard erin hard eruit...

Ohw nu heb ik het geheim verklapt :sealed: :sealed:

Dit geldt ook voor de meeste pornofilms geloof ik..

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Bochtentechniek

Bericht door Youp » 17 dec 2009, 20:45

Toch vreemd dat je de cum ho' bocht langzaam in moet dan.... :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Bochtentechniek

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2009, 13:52

Dat heeft met 't effect van je orgasme te maken.



Bochtentechniek verschilt gewoon per auto, circuit, bocht(radius), camber, asfalt/beton/zoab/gravel/grind/zand/modder, temperatuur, bandenspanning, slicks of straatbanden, oude of nieuwe banden, veer/demper instelling, passagiers en boodschappen aan boord, wel of geen ABS, sperdiff, RWD/FWD/AWD, regen, droog, sneeuw en of je publiek langs de baan hebt of niet. :)

Je moet je continu aanpassen aan de omstandigheden en dus per bocht bepalen wat de meest ideale bochtentechniek is. Dát spelletje vind ik nou juist zo leuk aan autorijden en circuitrijden.

Een Porsche 930 kun je in bepaalde bochten ook goed de bocht in smijten, maar de eerste keer dat je dat doet, zul je te langzaam gaan om hem uberhaupt dwars te krijgen. De tweede keer ga je te hard en spin je. Maar uiteindelijk kun je sommige bochten dus ook gewoon als een rallyrijders aanvallen door tijdens 't insturen al dwars te gaan. Of je tijdens 't uitaccelereren ook nog dwars gaat ligt aan de baan, banden en de juiste versnelling die je had gekozen.
Een circuitauto, met hard onderstel, dikke stabi's, dikke slicks, 50/50 balans en weinig vermogen om de tractie te doorbreken moet je gewoon heel clean rijden om de snelheid te behouden. Als je een lange race rijdt met zo'n auto, maar die wel veel vermogen heeft, dan kun je wel gaan lopen gummen als een idioot, maar je banden worden te heet en gaan smeren, waardoor clean rijden ook niet meer gaat lukken.

Kortom, het gaat erom dat je snapt wanneer je clean moet rijden en wanneer je 'los' kan.

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Bochtentechniek

Bericht door Oscar29 » 21 dec 2009, 16:51

als ik boodschappen of passagiers aan boord heb is bochtentechniek wel het minste waar ik me druk over maak :roll:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Bochtentechniek

Bericht door Youp » 21 dec 2009, 17:41

Ik heb meestal een bijrijder op 't circuit... ;)

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Bochtentechniek

Bericht door Oscar29 » 21 dec 2009, 17:57

en een tas met aardappelen achterin? :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bochtentechniek

Bericht door Bert ///M3 » 21 dec 2009, 18:27

Mensen die de openbare weg als circuit gebruiken moeten ook soms naar de supermarkt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Bochtentechniek

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2009, 23:19

@Oscar, dat geloof ik dus niet. Of jij onderschat bochtentechniek in het dagelijks verkeer. Met passagiers is het juist de kunst om zo te rijden, dat ze niets van bochten merken. Dat hoeft wat mij betreft niet langzaam te gaan en die bochtentechniek lijkt dus op de porsche 930 turbo methode. Dus ik ben altijd met bochtentechniek bezig, dan nog meer dan tijdens mijn 1000e rondje zandvoort. Maar goed, die circuit- en openbare weg ervaringen zijn met elkaar uitwisselbaar en dragen eraan bij dat je een bewuste chauffeur en coureur kunt worden. Misschien miste je deze context in mijn vorige post.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Bochtentechniek

Bericht door allen » 21 dec 2009, 23:25

Nou, met alle respect, dat kunnen de passagiers bij mij in de auto wel vergeten. Ik ga echt niet als een bezetene racen, maar die bochten hebben ze maar mee te leven.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Bochtentechniek

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 00:22

Daarom vindt iedereen jou ook zo'n schatje. Want terwijl jij denkt dat je supergoed kunt rijden, valt je broertje gewoon in slaap uit pure verveling. :hosanna:

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Bochtentechniek

Bericht door Oscar29 » 22 dec 2009, 00:44

Dennis Cavallino schreef:@Oscar, dat geloof ik dus niet. Of jij onderschat bochtentechniek in het dagelijks verkeer. Met passagiers is het juist de kunst om zo te rijden, dat ze niets van bochten merken. Dat hoeft wat mij betreft niet langzaam te gaan en die bochtentechniek lijkt dus op de porsche 930 turbo methode. Dus ik ben altijd met bochtentechniek bezig, dan nog meer dan tijdens mijn 1000e rondje zandvoort. Maar goed, die circuit- en openbare weg ervaringen zijn met elkaar uitwisselbaar en dragen eraan bij dat je een bewuste chauffeur en coureur kunt worden. Misschien miste je deze context in mijn vorige post.
Wat ik onder bochtentechniek versta is o.a. beschreven in de post van Laurens. Ik maak me niet bijzonder druk of ik de apex raak als ik m'n eigen straat in rijdt (30 zone) of op tijd ben begonnen met aanremmen voor mijn parkeervak :roll: Mensen die de hele dag met een dergelijke gedachtegang rondrijden en op straat 'lijnen rijden' geef ik liever wat extra ruimte. Ik ken weinig wegen met uitloopstroken of grindbakken namelijk :bag:

Ik begreep jouw post volledig, maar voor het boodschappenverkeer is 3kwart van de opgesomde dingen naar mijn mening schromelijk overdreven.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bochtentechniek

Bericht door Bert ///M3 » 22 dec 2009, 01:12

Heeft niet zo veel met grindbakken te maken of andere fratsen.

Ik snap wel wat Dennis bedoeld. Je kan op de weg ook heel goed oefenen met stuurbewegingen, vloeiend rijden enz. Ik let daar ook altijd op als ik in de auto zit. Je hoeft niet als een wilde over de weg te gaan maar door op dat soort dingen te letten ben je vaak vlotter en meestal ook nog eens met minder slijtage voor het materiaal. Als op je 50% rijd dan ben je met een cleanere rijstijl alsnog sneller als op 50% rijden met een hoekige rijstijl zeg maar. Je hoeft minder af te remmen, minder gas te geven etc.

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Bochtentechniek

Bericht door Oscar29 » 22 dec 2009, 01:22

Begrijp ik ook absoluut. Als die vloeiendheid op straat er al inzit heb je daar op het circuit ook voordeel van. Ik heb het idee dat als men op straat aan bochtentechniek denkt dat je gaat trailbraken bij iedere bocht. Bewaar dat lekker voor het circuit denk ik dan. Slow in, fast out ed. hetzelfde :)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Bochtentechniek

Bericht door Downforce Hans » 22 dec 2009, 10:59

Nou Oscar, volgens mij begrijp je het punt van dennis nog steeds niet....... :hmmm:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Bochtentechniek

Bericht door RVV » 22 dec 2009, 11:09

Bochten ? Gewoon simpel draaien aan het stuur :mrgreen:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Bochtentechniek

Bericht door Downforce Hans » 22 dec 2009, 11:13

Heb jij nog een stuur, wat een ouderwets ding zeg.....

Mijn auto heeft geen stuur meer, is lekker makkelijk met twitteren. :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Bochtentechniek

Bericht door RVV » 22 dec 2009, 11:29

LOL

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Bochtentechniek

Bericht door allen » 22 dec 2009, 11:36

Doe ff normaal man. Een Corvette is een merk uit de ijstijd. Geen stuur... :bag:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Bochtentechniek

Bericht door Downforce Hans » 22 dec 2009, 11:40

nee, geen stuur maar twee touwtjes naar de voorwielen........ :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Bochtentechniek

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 14:44

Downforce Hans schreef:Nou Oscar, volgens mij begrijp je het punt van dennis nog steeds niet....... :hmmm:
Denk het ook niet, maar Bert en jij wel. Dus eindelijk meer mensen dan ik zelf die me begrijpen! :clap:

Het gaat mij erom dat mensen een ritje naar de supermarkt, of met passagiers aan boord net zo serieus nemen als een ritje over een circuit. Niet qua rondetijden, maar gericht op: Niet crashen, geen materiaal slopen, vloeiendheid, souplesse, ver vooruit kijken en aanpassen aan de omstandigheden. Kortom: 100% concentratie.

Verder vat Bert goed samen wat ik bedoel. Door gewoon geconcentreerd te rijden, ben je je heel bewust van je positie op de weg, de lijnen die je moet rijden om zo veilig mogelijk bochten te ronden en met een zuinige rijstijl toch vlot genoeg te zijn om niemand tot last te zijn. Ik bedoel dus alleen maar te zeggen dat bochtentechnieken zowel op de openbare weg en op het circuit door veel mensen worden onderschat. Als het fout gaat wordt altijd de auto, de bandenkeuze of het asfalt de schuld gegeven. Doe ik zelf ook, maar daar kun je dan leuke grappen over maken. :angel:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Bochtentechniek

Bericht door Youp » 22 dec 2009, 17:44

Dennis Cavallino schreef:
Downforce Hans schreef:Nou Oscar, volgens mij begrijp je het punt van dennis nog steeds niet....... :hmmm:
Denk het ook niet, maar Bert en jij wel. Dus eindelijk meer mensen dan ik zelf die me begrijpen! :clap:
Ik ook. ;)

Ik doe niet anders, zeker als ik klanten moet wegbrengen of ophalen dan ben ik de hele tijd zo vloeiend mogelijk aan het rijden en "lijnen rijden" is een van de methodes om toch een beetje door te kunnen rijden zonder dat mensen het gevoel hebben dat ze hard gaan.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Bochtentechniek

Bericht door @iko » 22 dec 2009, 18:14

Dennis Cavallino schreef: Als het fout gaat wordt altijd de auto, de bandenkeuze of het asfalt de schuld gegeven. Doe ik zelf ook, maar daar kun je dan leuke grappen over maken. :angel:
Je vergeet de remmen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: Bochtentechniek

Bericht door Topfuel » 22 dec 2009, 20:17

Dennis Cavallino schreef:
Downforce Hans schreef:Nou Oscar, volgens mij begrijp je het punt van dennis nog steeds niet....... :hmmm:
Denk het ook niet, maar Bert en jij wel. Dus eindelijk meer mensen dan ik zelf die me begrijpen! :clap:

Ik begrijp je ook, net zoals Youp ook aangeeft, zo comfortabel mogelijk zo snel mogelijk te rijden. Dit houdt dus in rustig remmen, mooie lijnen rijden, netjes overschakelen & rustig gas opbouwen(zeker met turbo). Dit zodat je passagiers in alle rust maar toch vlot gereden worden. Vooral bij (langzamere)bochten en rotondes is ´´rustig erin, snel eruit´´ goed toepasbaar. Voor mij is het ook altijd een sport als ik met andere rijd zo netjes en comfortabel mogelijk te rijden, maar wel met een votte rijstijl...

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Bochtentechniek

Bericht door RobS » 22 dec 2009, 21:18

Ik ben het met Dennis eens, ik doe het ook op de fiets en merkte zelfs dat ik het (onbewust) deed tijdens het hardlopen :bag:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Bochtentechniek

Bericht door Youp » 22 dec 2009, 21:51

RobS schreef:Ik ben het met Dennis eens, ik doe het ook op de fiets en merkte zelfs dat ik het (onbewust) deed tijdens het hardlopen :bag:
F... F... Fie... ts.. Fiets?! :shock:





:mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc Sierra en 5 gasten