Zoomlenzen voor dslr's...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maik

Re: Zoomlenzen voor dslr's...

Bericht door Maik » 16 nov 2009, 21:34

Pffff, wat blijft dat spul goed in waarde zeg... :wink:
Het is dus een wat ouder type... dat is jammer....
Toch maar gelijk doorsparen voor de 70-200VR :lol:

markk

Bericht door markk » 20 dec 2009, 19:26

Vandaag de set weer uitgebreid na lang twijfelen tussen vier 50mm lensen.

Nikon AF-D 50 mm 1.8
Nikon AF-D 50 mm 1.4
Nikon AF-APS 50 mm 1.4G
Sigma 50 mm 2.8 macro
Sigma 50 mm 1.4

Het is uiteindelijk de Nikon AF-D 50 mm 1.8 geworden. Sigma macro viel al snel af vanwege lagere lichtsterkte en het verschil in prijs tussen de Nikon 1.8 (119 euro) en de anderen (Nikon 1.4 AF-D (279), Nikon 1.4 AFS G (299) en Sigma 1.4 (499) vond ik te groot. Van het "overgebleven" budget dus direct ook maar bijpassend B+W UV filter, B+W circulair pol. filter en zonnekapje gekocht :-)

Leuke hobby hoor dat fotograferen maar kost best veel geld. Verzameling is nu:
- Nikon D90 body (beetje spijt dat ik geen D300s heb gekocht)
- Nikon MB-D80 battery grip + extra batterij - echt fantastisch ding, zo geen camera willen hebben zonder
- Nikon 18-105 VR (F3.5-4.6) kitlens
- Nikon 70-300 VR (F4.5-5.6) tele/zoomlens
- Sigma 10-20 groothoek (F4-5.6)
- Nikon AF-D 50mm F1.8
- 2x B&W 67mm UV-filter, 1x B&W 67mm circ. pol. filter, 1x B&W 77mm UV-filter, 1x B&W 77mm circ.pol.filter, 1x 52mm B&W UV-filter, 1x 52mm circ. pol. filter - tering wat zijn die dingen duur
- Nikon SB900 speedlight flitser
- Hama Omega Premium I statief (beetje spijt dat ik geen Redged of Hama Carbon heb gekocht)
- Hama (?) infrarood afstandsbediening - prima ding, erg fijn voor foto's die je neemt op het statief
- Boek van "Dre de Man" over D90, "Micheal Freeman" over fotografie algemeen en "Piet van den Eynde" over Lightroom 2
- Rugtas (case logic) waar alles (behalve statief) in past

Zal tzt wel officiele licenties van LR3 kopen denk ik. Gebruik nu de beta die tot april 2010 ofzo bruikbaar is.

Verder kost het gewoon erg veel tijd.
- boeken lezen, theorie eigen maken
- forums (fora ?) afstruinen over fotografie, bodies/lenzen/flitsers/etc., ontwikkeling/nabewerking
- in het veld foto's maken (je bent zo maar een halve dag bezig)
- foto's nabewerken (je bent zo de andere halve dag bezig)

Wel erg leuk dat hier op DF naast auto gekken ook een aantal fotografie gekken zitten. Ofschoon, eerlijk gezegd ben ik juist door "die foto-gekken" op DF getriggerd om ook iets met fotografie te gaan doen.

Mark.

Maik

Bericht door Maik » 22 dec 2009, 21:21

Je pakt het niet half aan Mark :wink:
Leuk dat je die 10-20mm lens erbij hebt, groothoek blijft leuk! Ikzelf heb de Tokina 11-16mm, die heb ik genomen voor de goede scherpte (uit reviews gehaald) en de lichtsterkte (f2.8). Waarom heb jij voor de Sigma gekozen?
En volgens mij hoef je niet rauwig te zijn omdat je voor de D90 bent gegaan Mark, prachtig ding, ik heb er zelf ook 1 :lol:
En ik heb ooit de tip gekregen van Martijn om voor filters te shoppen op ebay. Als je goed zoekt vind je daar best mooie deals (vaak ebay-shops in de UK). Ik heb tot nu toe alleen circ. pola filters gekocht van Hoya, de pro1 digital serie (ook nav de tips van Martijn :wink: ). Scheelt echt veel geld in vergelijking met een foto konijnenberg of camera express bv!
Ik heb trouwens de volgende filosofie gehanteerd vwb de UV filters: geen 8) . Met de lenzen die ik tot nu toe heb, van een paar honderd euro per stuk, neem ik het risico gewoon vwb krassen op de lens. Ik doe dan zelf ook niet echt gek met het materiaal. Ik denk maar zo, als ik maar lang genoeg vol hou om geen UV filters te kopen, heb ik het geld alweer terug verdient van 1 nieuwe lens :wink: Dus geen extra glas op mijn lenzen alleen voor bescherming, weg die troep! :lol:
Hou ons op de hoogte van je nieuwste plaatjes in het andere topic, ik volg het met interesse want ik steek er zelf ook een hoop van op :)

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 dec 2009, 21:42

Ik zal binnenkort ook weer eens aan het werk gaan.
Mijn set staat al weer enige tijd stof te happen op zolder :oops:

Plaats reactie