wimwerf schreef:Rebel schreef:wimwerf als er sneeuw ligt en/of het is ver onder nul, kom je met je zomerbanden en 4wd ook niet overal
Nog steeds beter dan een fwd en rwd met winterbanden...
Rem dan maar eens op sneeuw met een zomerbanden 4wd en met een fwd/rwd met winterbanden, ook de tractie van die laatsten dan min of meer OK. Heb ervaring met een S3 in de sneeuw met zomerbanden, da's wel geinig, maar winterbanden zijn IN DE SNEEUW de basis voor alles.
Dus niet mee eens. 4wd is geen wondermiddel in NL. In de Alpen kan ik 't me voorstellen. 4wd rijders moet door een Lotus Elise rijder vaak het verschil tussen grip en tractie uitgelegd worden

Hier op DF valt me dat gelukkig allezins mee.
De BAND(of 4 stuks) is het enige CONTACT met de weg....qua remmen en laterale grip etc.
Cav riep al de relatieve voordelen van AWD, maar met dit weer totnutoe in NL helpt 't je amper(denkt met weemoed terug hoe hij in de stromende regen op Assen met de S3 door van speciale regenbanden voorziene Donkervoorts zo verschrikkelijk 't snot/water voor de ogen werd gereden...)
Voor een rallybak(met turbomotor) vind ik 't fantastisch AWD, gravel etc.
Zag dat de Ferrari 599 in 3,5 sec naar de 100 gaat met RWD, 1tiende sneller dan de Lambo AWD Murcielago. Zag dat de S 600 biturbo V12 Mercedes slagschip sedan RWD in 4,6 naar de 100 gaat, hetzelfde als de Lambo AWD Gallardo LOL.
In bepaalde praktijkvoorbeelden biedt 't ZEER ZEKER voordeel, AWD. Elke vette sedan, S Klasse 600, AMG, M5 biedt net zoveel rust in de wagen als een vergelijkbare dikke Audi....
Blijf gek op EVO's en group B wagens