Het nut van 4WD?

Dit is ons algemene autoforum.
duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 dec 2006, 08:39

4WD heeft heel veel voordelen:

Op wintersport in de sneeuw *(ja kom ik weer aan met praktische zaken)vorige jaar met de 1 week nieuwe RAV4 naar ons huisje in Zwitserland waar de laatste 5 min een behoorlijke klim is kwam ik met standaard banden verder! dan iedereen met winterbanden en/of sneeuwkettingen, gewoon super!

Iederen kan hard de bocht om! gewoon inzetten en dan dom gas geven *(bijnormaal vermogen :-) niet bij 400+) en als het dan te ver gaat komen de de stumperhulpjes in actie.

Regen. gewoon veel veiliger meer grip etc.

Oja....damnnn dit zijn allemaal praktische aspecten voor de gemiddelde berijder :-)

Doe mij maar RWD !!! voor de fun auto. anders is 4WD mij wel oke.

david

Bericht door david » 02 dec 2006, 10:42

ik ga nu even niet uit van de fun factor. ik snap dat rwd plezier geeft.
maar t is ook een feit dat heel veel mensen veilig van A naar B moeten in wisselende weersromstandigheden---wereldwijd
Ik zou dan haast zeggen, wat loopt iedereen toch te klooien en te beknibbelen op veiligheid.---ja en t begint al bij de fabrikant.--- AWD is gewoon veiliger. punt (en lees even goed, ik ga hier niet uit van "jullie")
Ieder merk komt met crash sterren etc...., maar laten ze beginnen bij grip..... (maat tja,,, denk dat het een $$$ ding is)

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2006, 10:49

Maar je gaat ook sneller rijden als het veiliger is. er hangen nog altijd genoeg AWD autos in de hekken.

david

Bericht door david » 02 dec 2006, 10:56

ik betwijfel het. ik ga uit van de gros van de mensheid......die zich wel aan alle regels/beperkingen houden :wink:
zelfde auto, zelfdse rijsijsl, maar dan met 4 wd. weet zeker dat er dan meer rust is in de auto

markk

Bericht door markk » 02 dec 2006, 11:16

> er hangen nog altijd genoeg AWD autos in de hekken.

Zijn vaak ex-BMW rijders die met een awd willen driften maar als ie dan gaat tot de ontdekking komen dat er 130 op de teller staat ipv de bekende 30 op hun (ex) BMW

;-)

Mark.

wimwerf

Bericht door wimwerf » 02 dec 2006, 11:54

partyondude schreef:Nou ja, dan 350+, in ieder geval gingen we lekker gelijk op en had je er weinig moeite mee 8)

Maar inderdaad, met 140 dwars gaan is niet leuk meer :lol:
ook geen 350pk aan de wielen..wel krukas...

voor je 350pk aan de wielen heb ben je al over de 400pk heen aan t krukas..

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2006, 12:04

David ik denk toch dat het anders zit, mensen kiezen toch erg bewust voor AWD, AWD word bv door Audi verkocht als het ultieme aandrijfsysteem, veel mensen denken dan dat die auto dan een soort van superman auto is. Geld overigens ook voor alle SUV rijders. Rijden veelal te hard in omstandigeheden die dat niet altijd toelaten, bv als er sneeuw ligt op de wegen of als het heel hard regent. Waar ik met een BMW gewoon bewust van het gas ga, blijven de AWD maloten lekker doorknallen, want er gebeurt immers toch niks, totdat er een keer geremd moet worden, of aquaplanning optreed.

Wat ze vergetendie SUV rijders is dat ze waanzinnige massa meeslepen en rijden in een auto met een ondergemiddeld onderstel. Maar wel AWD lekker veilig.

Mijn AWD ervaring beperkt zich tot 3 jaar S3 rijden, een erg prettige auto vond ik altijd en ondanks dat veel mensen het geen echte AWD vinden heb ik hem wel altijd als een AWD beschouwd en ook zo gereden en van de voordelen geprofiteerd, maar ook ik dacht vaak ten onrechte dat de auto meer kon dan echt veilig was.

Ik ben niet tegen AWD, ik vond het altijd fijn rijden, kan best zijn dat ik in de toekomst weer een AWD ga rijden, maar of het nodig is in NL, nee absoluut niet.

wimwerf

Bericht door wimwerf » 02 dec 2006, 12:24

nou..laat mij maar met mn 4wd rondrijden met dit vermogen/koppel...zeker met t klimaat wat we hier hebben...

veruit kom je met de 4wd het best/makkelijkst weg...wat voor weersomstandigheid ook...

dat een 4wd niet zo'n fun is als een rwd...tja...moeten we maar een skyline kopen denk ik...heb je t allebei

david

Bericht door david » 02 dec 2006, 12:25

rico, snap je punt.
tis tegenwoordig meer een dure optie.
maar stel je voor dat het standaard was..... dat Spijker's uitvinding in het begin(1e auto met 4 wd) werd verfijnt en dat iedereen rond reed met 4wd.
En dat rwd duurbetaalde optie werd.... :wink:
Jij reed in een gepeperde awd. En dat zie je veel met awd. maar stel je voor dat ze alle auto's met 60-100 pk zouden uitvoeren met awd. (volgens mij het vermogen waar het gros in NL mee rond rijd)

Mijn ouders rijden wel eens in mijn auto (en dan natuurlijk met een ei onder het gaspedaal) en die zijn al verbaasd over het "rustgevende" rij karakter
--zelf rijden ze in de allernieuwste volvo station, helaas zonder awd...-----
Weet zeker dat ze hun volvo beter, fijner zouden vinden met awd. Bij koop werden alle opties aangekaart---met bij behorende kosten, maar ik heb awd optie niet gezien...(en zoiets snap ik dan niet van eeen zweeds"veilig"merk)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 dec 2006, 12:31

Toch heeft Volvo voor de V50 en V70 wel een AWD model er tussen zitten hoor.
Moeten je ouders wat andere dure opties weghalen en omzetten in een dikke motor met AWD :wink:

Marc R

Bericht door Marc R » 02 dec 2006, 12:42

frank de jonge schreef:Met droog is een 4WD in het nadeel in de bochten.
Je hebt de eerste meters met sprinten iets voordieel dat je je vermogen iets beter kan wegzetten.

Maar naarmate de snelheid hoger wordt heb je ook meer weerstand.
Daar zal dan de FWD en de RWD mega in het voordeel zijn.

Kortom, elk systeem heeft zo wel zn + als - punten
Zowel op droog als op nat is bij de staande start een 4WD ALTIJD in het voordeel.

Na de eerste meters is het voordeel weg......mits het droog is...

david

Bericht door david » 02 dec 2006, 12:53

Arthur, ik zit niet zo in de volvo, maar ze hebben een v70 station,stevige motor met een automaat.
Geen verkoper daar die erop wijst wat er mogelijk is.
(niet alle autokopers zijn zoals wij zijn----iets met passie of zoiets...)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 dec 2006, 12:54

AWD heeft voordelen in korte bochten, bij uit accelereren, staande start, op nat en glad wegdek en natuurlijk onverhard, maar ook bij steile klim, Voor de tractie bij veel (turbo) vermogen op lichte auto's, bij het trekken van zware aanhangers en bij het wegrijden in een drassig grasveld, of in de grindbak (denk aan de M5 van André S. die door de relatief ondergemotoriseerde subaru van Tom Haex uit de grindbak werd gesleept zonder moeite).

Maar met alleen AWD kom je er soms ook niet. Sperdiffs (voor, midden, achter) heb je vaak nodig voor echt goede tractie. Verdere nadelen van AWD zijn allemaal al zo'n beetje genoemd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 dec 2006, 14:54

David, de 2.5T en de D5 zijn met AWD leverbaar zowel als automaat als handgeschakeld.

david

Bericht door david » 02 dec 2006, 15:59

als die verkoper er op gewezen had, dan werd het zeker awd.......maar tja, weer gemiste kans van verkoper.

wimwerf

Bericht door wimwerf » 02 dec 2006, 16:46

Arthur schreef:David, de 2.5T en de D5 zijn met AWD leverbaar zowel als automaat als handgeschakeld.
en de R... :wink:

Rebel

Bericht door Rebel » 02 dec 2006, 17:02

wimwerf als er sneeuw ligt en/of het is ver onder nul, kom je met je zomerbanden en 4wd ook niet overal

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 02 dec 2006, 17:21

Sja, dat spreekt voor zich natuurlijk.

Vorg jaar in de winter was het met 300+ pk's aan de wielen ook glijden in de STI.

wimwerf

Bericht door wimwerf » 02 dec 2006, 18:26

Rebel schreef:wimwerf als er sneeuw ligt en/of het is ver onder nul, kom je met je zomerbanden en 4wd ook niet overal
Nog steeds beter dan een fwd en rwd met winterbanden...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 dec 2006, 00:27

wimwerf schreef:
Rebel schreef:wimwerf als er sneeuw ligt en/of het is ver onder nul, kom je met je zomerbanden en 4wd ook niet overal
Rem dan maar eens op sneeuw met een zomerbanden 4wd en met een fwd/rwd met winterbanden, ook de tractie van die laatsten dan min of meer OK. Heb ervaring met een S3 in de sneeuw met zomerbanden, da's wel geinig, maar winterbanden zijn IN DE SNEEUW de basis voor alles.

Dus niet mee eens. 4wd is geen wondermiddel in NL. In de Alpen kan ik 't me voorstellen. 4wd rijders moet door een Lotus Elise rijder vaak het verschil tussen grip en tractie uitgelegd worden :D Hier op DF valt me dat gelukkig allezins mee.

De BAND(of 4 stuks) is het enige CONTACT met de weg....qua remmen en laterale grip etc.
Cav riep al de relatieve voordelen van AWD, maar met dit weer totnutoe in NL helpt 't je amper(denkt met weemoed terug hoe hij in de stromende regen op Assen met de S3 door van speciale regenbanden voorziene Donkervoorts zo verschrikkelijk 't snot/water voor de ogen werd gereden...)

Voor een rallybak(met turbomotor) vind ik 't fantastisch AWD, gravel etc.
Zag dat de Ferrari 599 in 3,5 sec naar de 100 gaat met RWD, 1tiende sneller dan de Lambo AWD Murcielago. Zag dat de S 600 biturbo V12 Mercedes slagschip sedan RWD in 4,6 naar de 100 gaat, hetzelfde als de Lambo AWD Gallardo LOL.

In bepaalde praktijkvoorbeelden biedt 't ZEER ZEKER voordeel, AWD. Elke vette sedan, S Klasse 600, AMG, M5 biedt net zoveel rust in de wagen als een vergelijkbare dikke Audi....

Blijf gek op EVO's en group B wagens :D

wimwerf

Bericht door wimwerf » 03 dec 2006, 08:51

@robin...je heb gelijk hoor..in de sneeuw is meer aan de hand dan alleen maar optrekken...met oprekken ben ik wel sneller dan...maar er moet ook inderdaad geremd worden..

maar het sneeuwt ook zo veel in NL...not..

vwb de ferrari 599...tja...met launch control, f1 diffs e.d.

ff opgezocht..
topsnelheid 330 km/h
acceleratie 0-100 km/h 3,7 s

wat deed zo'n subaru cossie...ff 3.8sec naar de 100...met maar 415pk...wat had die 599 ook alweer..oja..620pk.. :wink:

wat denk je dat zo'n auto doet als ferrari er 4wd van maakt...

maar goed..dat is speculeren.. :wink:

RVV

Bericht door RVV » 03 dec 2006, 09:05

Ferrari stopt straks ook AWD in de 599. maar niet omdat ie het nodig heeft maar omdat de markt er om vraagt een lambo heeft het ook. maar kunnen we ons nog de fotos herinneren van die uitgebrande lambo. ook veilig AWD waar je zo goed op kunt vertrouwen. Wim zulke cijfers vergelijken is onzinnig. ALLE autos in die PK/GEWICHT klasse doen die tijd. net als bij motorfietsen. 0-100 stelt nix voor

Rebel

Bericht door Rebel » 03 dec 2006, 09:16

wimwerf schreef:

Grapjas

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 dec 2006, 09:23

Die challenge ga ik wel aan inderdaad. Wimwerf met awd op zomderbanden en ik met 325 op winterbanden.

Doeiiiii Wim!! :)

Bij uitaccelereren kom je misschien nog een heel end, maar zodra we gaan remmen en sturen steek ik hem binnendoor.

Rebel

Bericht door Rebel » 03 dec 2006, 09:34

Dennis Cavallino schreef:
zodra we gaan remmen en sturen steek ik hem binnendoor.

Viesje!

Plaats reactie