Dutch schreef:Dit jaar heb ik de Fiesta uit de bijtelling gehaald en daar rij ik nu de BMW van. Ik snap eerlijk gezegd niet wat er zo moeilijk is aan het bijhouden van een km-admin. Ja, als je niet eerlijk bent, dan is 't een enorm geklus. Maar als je gewoon daadwerkelijke km-standen schrijft, kan 't niet simpeler. Ik toets aan 't eind van elk ritje de km-stand in m'n telefoon en om de zoveel dagen smijt ik alles in een Excel-bestandje dat voldoet aan de regels van de Belastingdienst. Kost me wekelijks vijf minuten. Ik gebruik die 500 km niet eens, privé gaat alles in de BMW. Maakt 't allemaal nog makkelijker.
Vorige maand voor het eerst controle gehad (dus dat doen ze wel meteen in het eerste jaar!) en er probleemloos doorheen gezeild. Kreeg als antwoord dat ik niet eens inhoudelijk ben gecontroleerd, bijvoorbeeld met nabellen van zakelijke afspraken, zo goed zag alles eruit.
Strengere controle van leaserijders
- RutgerK
Re: Strengere controle van leaserijders
Ik snap het in ons geval dus ook niet. De zakelijke ritten van nu zijn 99% van de tijd dezelfde en binnen Leiden. Daardoor wel een periode gehad dat we niet dagelijks de ritten opschreven maar eens in de maand op basis van de facturen (aanwezigheid bij klanten).
- Maus335i
Je HOEFT helemaal geen auto te leasen, je kan ook met het OV, of fietsen, of lopen. Of je vraagt je baas of hij zn kantoor even wil verhuizen richting je woonplaats...Thom schreef:Je HOEFT geen A8 W12 te leasen. En wil je dat perse, dan weet je van tevoren wel wat dat gaat kosten.

- frankie
In geval van zelfstandig ondernemerschap is dit ook zo, als de werkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling, tel je gewoon de werkelijke kosten bij de winst op.Maus335i schreef: Scheef wordt het echter als je 25% over de cataloguswaarde van bijvoorbeeld mn A8 W12 moet betalen. De bijtelling stond op geen enkele manier in verhouding met de daadwerkelijke kosten die werden gemaakt voor de auto. Een quote van de belastingdienst die me nog extra pissig maakte was:
.Als het voordeel van het privégebruik meer is dan 25% van de catalogusprijs, (excessief privégebruik), moet uw werkgever van de hogere waarde uitgaan. Dit is bijvoorbeeld het geval als u heel veel privékilometers met de auto rijdt en heel weinig zakelijke kilometers.
Wat ik dan weer niet snap is waarom de Belastingdienst niet een lagere bijtelling accepteert dan 25%, wanneer blijkt dat de kosten ook lager zijn uitgevallen. Wanneer de kosten hoger zijn dan 25%, kunnen ze dit gewoon narekenen. Dat kunnen ze ook wanneer het lager is dan 25%, waarom dat toch per se die 25% bijtellen? Als je dat niet doet heb je ook geen gezeik meer met 2e hands auto's...
- SteV6
Mits de boekwaarde van je wagen al is afgeschreven tot 10% van de aanschafwaarde volgens mij ...frankie schreef:In geval van zelfstandig ondernemerschap is dit ook zo, als de werkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling, tel je gewoon 25% van de werkelijke kosten bij de winst op.
Stephan
- frankie
Nee hoor, de bijtelling kan nooit de werkelijke autokosten overstijgen.

En voor volgend jaar geldt voor auto's ouder dan 15 jaar 35% bijtelling, dit komt een stuk voordeliger uit voor alle yountimer bezitters dan de eerder voorgestelde "oprekking" van de grens naar 25 jaar....Als u een auto van uw onderneming ook privé gebruikt, moet u voor dat privégebruik een bedrag verrekenen met de autokosten van de onderneming. Dit bedrag is maximaal het bedrag van de autokosten. Het bedrag dat u verrekent met uw autokosten, hangt af van de waarde van de auto. Vanaf 1 januari 2009 zijn er 3 tarieven voor de verrekening:

- frankie
Excuses, ik had een typo gemaakt en hersteld, maar je was te snel met quoten (en te langzaam met plaatsen....SteV6 schreef:Mits de boekwaarde van je wagen al is afgeschreven tot 10% van de aanschafwaarde volgens mij ...frankie schreef:In geval van zelfstandig ondernemerschap is dit ook zo, als de werkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling, tel je gewoon 25% van de werkelijke kosten bij de winst op.
Stephan

Het moet natuurlijk niet zijn 25% van de werkelijke kosten, maar de totale werkelijke kosten tel je bij de winst op (i.p.v. de bijtelling, naar gelang wat voordeliger voor je is)
- SteV6
Zo goed had ik niet eens gelezen dat ik die fout gelezen had. Ging ervan uit dat je 25% van de cataloguswaarde bedoeldefrankie schreef:Excuses, ik had een typo gemaakt en hersteld, maar je was te snel met quoten (en te langzaam met plaatsen....)
Het moet natuurlijk niet zijn 25% van de werkelijke kosten, maar de totale werkelijke kosten tel je bij de winst op (i.p.v. de bijtelling, naar gelang wat voordeliger voor je is)

Maar linksom of rechtsom, het is elk jaar weer even "schrikken" als je de autokosten in het jaarrapport ziet staan ... en dat zal met die kilometerheffingsplannen alleen maar erger worden

Stephan
- frankie
Da's een feit.....maar voor degeen met een A8 W12 is er dus nog hoop om een lager bedrag te kunnen bijtellen i.p.v. 25% van de cataloguswaarde 

- Thom
PreciesMaus335i schreef:Je HOEFT helemaal geen auto te leasen, je kan ook met het OV, of fietsen, of lopen. Of je vraagt je baas of hij zn kantoor even wil verhuizen richting je woonplaats...Thom schreef:Je HOEFT geen A8 W12 te leasen. En wil je dat perse, dan weet je van tevoren wel wat dat gaat kosten.

Maar serieus, het ging mij niet om jouw specifieke geval (wat Hans waarschijnlijk ook denkt) want ik begrijp dat de bijtelling op een tweedehands wagen in verhouding te hoog is. Ging mij om het leasen van een nieuwe wagen, zoals een aantal posts boven de jouwe wordt aangehaald.
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Ik nie begrijp.. ik heb een eigen onderneming en net een Golf R gekocht van €52000,- wil dus die stomme boekjes gaan bijhouden maar als er andere manieren zijn hoor ik het graag! Want ik rij wel prive maar laat dat misschien 4000 kilometer zijn, dat zijn dan dure prive kilometers terwijl ik nog 2 prive auto's heb.. uit gemak betaal ik (met tegenzin wel) die bijtelling.frankie schreef:Da's een feit.....maar voor degeen met een A8 W12 is er dus nog hoop om een lager bedrag te kunnen bijtellen i.p.v. 25% van de cataloguswaarde
- frankie
Hans, onder de bijtelling kom je niet uit als je 4000km prive rijdt of geen zin hebt om km registratie bij te houden. Alleen het bedrag van de bijtelling daar is wat "te doen". Normaal gesproken is dat 25% van € 52.000 = € 13.000. Maar mochten je werkelijk gemaakte autokosten lager zijn dan €13.000, dan tel je dus het lagere bedrag bij. Maar in de praktijk ga je vooral met een nieuwe auto, al gauw over die 25% van de cataloguswaarde heen, simpelweg omdat de post afschrijvingen al hoog is.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Waarom koop je dan niet een Stinger DSI (of andere technische oplossing)? http://www.stinger.com/index.php?lang=n ... egistratie" onclick="window.open(this.href);return false;RutgerK schreef:Bij ons gaat de Audi volgend jaar ook gewoon mee in de bijtelling. Word er schijtziek van. Er zijn tegenwoordig zoveel wegafsluiting in de Randstad dat ik voor iedere rit moet gaan bijhouden hoe er is gereden. De N11 is twee weken 's nachts op verschillende stukken afgesloten geweest. De ene keer moet je via Alphen dan via Hazerswoude dan weer door de binnenstad van Leiden dan is weer de toegangsweg naar Leiden afgesloten. De A12 en onderliggende provinciale wegen exact hetzelfde.
Helaas komen wij voor dit jaar nog bijna 1000 kilometer tekort in de verantwoording. Het heeft mij al vele hoofdbrekers gekost waar die kilometers inzitten. In weet 100% dat het geen privé kilometers zijn maar kan in een periode van 4 weken 1000 kilometer niet verklaren. Beetje jammer is dat de tankpas toentertijd was geskimd en was geblokkeerd. Ik heb dus ook geen kilometerstanden op de tankpas om te controleren.
Dit jaar net aan 10.000 kilometer gereden met de Audi waarvan net aan 300 kilometer privé. Als we die 1000 kilometer niet in beeld krijgen moet er bijtelling betaald worden die niet in verhouding staat tot het aantal gereden privé kilometers.
Ben je voor 1600 euro oid. (eenmalig) klaar, heb je gelijk ook nog wat andere voordelen.

Betaal zelf ook netjes bijtelling maar zou nooit vanwege die missende 1000 km en ergernis dan maar volledig bijtelling willen betalen, terwijl je feitelijk onder de 500 km grens blijft. Dan geef ik liever wat geld uit aan een electronische oplossing dan het aan de blauwe vrienden cadeau te doen.
- ADV
Met Maurice hier een keer een gesprek over gehad. Is het niet zo dat als je een VOF hebt en je leasekosten in mindering kan brengen, omdat je leasekosten ook al van je loon betaalt worden (je bent namelijk prive aansprakelijk) ? Maurice weet hier ongetwijfeld meer over..
- frankie

Ik weet niet wat Maurice bedoelt, maar zoals jij het verteld snap ik er ook niks meer van