Strengere controle van leaserijders
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
109 Teletekst vr 11 dec
` De Belastindienst gaat intensiever
controleren op het gebruik van auto's
van de zaak en leaseauto's.Volgens
staatssecretaris De Jager plegen
tienduizenden automobilisten fraude
door meer dan 500 kilometer per jaar
privé te rijden.De boete daarop is
minimaal 4920 euro.
Door boetes en naheffingen kan De Jager
200 miljoen euro binnenhalen.Van de
250.000 mensen die hebben opgegeven
dat ze niet meer dan 500 km privé
rijden,zouden er 40.000 frauderen.
De leaserijders krijgen binnenkort een
brief met een oproep de extra gereden
kilometers alsnog op te geven.
` De Belastindienst gaat intensiever
controleren op het gebruik van auto's
van de zaak en leaseauto's.Volgens
staatssecretaris De Jager plegen
tienduizenden automobilisten fraude
door meer dan 500 kilometer per jaar
privé te rijden.De boete daarop is
minimaal 4920 euro.
Door boetes en naheffingen kan De Jager
200 miljoen euro binnenhalen.Van de
250.000 mensen die hebben opgegeven
dat ze niet meer dan 500 km privé
rijden,zouden er 40.000 frauderen.
De leaserijders krijgen binnenkort een
brief met een oproep de extra gereden
kilometers alsnog op te geven.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Strengere controle van leaserijders
Zozo, een apart draadje
Lijkt me net zoiets als flitsen, houd je je niet aan de regels dan is het dokken. Goed opletten dus wat je doet 

- RVV
Ik heb ooit in het verleden geprobeerd om het bij te houden.. was toen met de S3.. en ik rommelde ook wel wat... maar na 3/4 jaar liep ik gewoon vast.. toen heb ik het ritten boekje maar in de vuilnis gegooid en mijn accountant verzocht om de bijtelling gewoon te berekenen voor dat jaar.. werd er gek van..
Nu is het makelijk ik rij alleen nog maar prive auto's. Niks meer te maken met bijtelling ed.. bijhouden boekjes...
Nu is het makelijk ik rij alleen nog maar prive auto's. Niks meer te maken met bijtelling ed.. bijhouden boekjes...
- Downforce Hans
Ik vraag me af in hoeverre het bangmakerij is........
Het is nu zo vaak in het nieuws dat het bijna ongeloofelijk wordt.
Het is nu zo vaak in het nieuws dat het bijna ongeloofelijk wordt.
-
Flitsen is in Nederland gewoon naaien en cashen.Arthur schreef:Zozo, een apart draadjeLijkt me net zoiets als flitsen, houd je je niet aan de regels dan is het dokken. Goed opletten dus wat je doet
Even los van de bijtelling, of dat nou goed of niet goed is, is dit bericht gewoon terecht. Bijtelling niet betalen en toch prive ermee rijden is belastingontduiking. Niet meer dan terecht dat ze erop controleren.
Hans: lijkt mij idd ook wel het geval. Ze sturen dit elke maand eruit lijkt wel.
- Arthur
Dat denk ik ook. Had het er gisteren nog met Rico over, hoe groot is de pakkans als je iets "illegaals" doet
Niet hoog eigenlijk. Dan is dit waarschijnlijk flitswerk bij een bouwmarkt of Ikea ofzo, daar doe je niets aan. Maar verder?

- RVV
Gewoon niet naar de bouwmarkt of Ikea gaan 

-
En dan flitsen bij de bouwmarkt... wat als dat ritje net onder die 500km prive valt?
Je hoeft van de afgelegde privekilometers toch niet bij te houden waar/hoe.. toch alleen zakelijke ritten waarin je 500km 'overhoud'? Kortom als je dan een kloppende zakelijke registratie hebt dan zit je safe lijkt me
Je hoeft van de afgelegde privekilometers toch niet bij te houden waar/hoe.. toch alleen zakelijke ritten waarin je 500km 'overhoud'? Kortom als je dan een kloppende zakelijke registratie hebt dan zit je safe lijkt me

- Snipe
Spionagekastjes, iemand?
- Arthur
Perry! De oplossing van het jaar
Of heet je stiekem Camiel 

- Jelmer850i
Ik hoorde op het nieuws dat de boete wel uit kon lopen tot maximaal 5000 euro.
Als het een maximum is van 5000 euro, dan rij je dat met een dure wagen snel weg !
Ik heb er ook genoeg van al dat bijhouden, ik heb wel zakelijk gereden maar wat een gedoe...
Momenteel hetzelfde als rico, gewoon prive een auto waarmee je zakelijk rijdt.
Als het een maximum is van 5000 euro, dan rij je dat met een dure wagen snel weg !
Ik heb er ook genoeg van al dat bijhouden, ik heb wel zakelijk gereden maar wat een gedoe...
Momenteel hetzelfde als rico, gewoon prive een auto waarmee je zakelijk rijdt.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik rijd zakelijk, met bijtelling dus, dat kost een aardige duit in de maand...................maar ken `t skele..................ik heb er verder ook geen gedoe meer mee..............
De rest die fraudeert, gewoon knetterhard pakken..........................
- Arthur
Niet de rest. Iedereen die fraudeert, toch? Waarmee dan ook 

- duifjes.com
Helemaal mee eens.....!romo schreef:Ik rijd zakelijk, met bijtelling dus, dat kost een aardige duit in de maand...................maar ken `t skele..................ik heb er verder ook geen gedoe meer mee..............

-
OnlineADV
Mijn 118d kost me netto iets van 270 euro per maand aan bijtelling, daarvoor wordt wel de auto, verzekering, belasting en diesel vergoed, dus waarom zo moeilijk doen? Een ford sierra kostte me zonder benzine ook al 100 euro per maand, en dan heb ik alleen maar WA verzekering zonder inzittenden..
Ok, als je een A8 W12 rijdt en je moet bijtelling betalen dan kan ik me voorstellen dat het iets te ver gaat
Ok, als je een A8 W12 rijdt en je moet bijtelling betalen dan kan ik me voorstellen dat het iets te ver gaat

- Michel P
+ de IB die je nog achteraf dient te betalen!Jelmer850i schreef:Ik hoorde op het nieuws dat de boete wel uit kon lopen tot maximaal 5000 euro.
Idd, keihard pakken, is pure fraude!
Michel
-
Je moet ALLE km's bijhouden. Waaheen, hoeveel en zelfs hoe je hebt gereden. Ik hoorde zelfs dat er mensen km's Eindhoven Utrecht opgeven en dan via Breda rijden.
Daarom dus ook hoe je hebt gereden. De omweg via Breda zou niet meer geaccepteerd worden. Althans dat is me 2 weken geleden uitgelegd bij de startersdag van de belastingdienst.
De 5000 euro die hier besproken is een boete...alle andere kosten moet je dan alsnog betalen.
Er ben er wel mee eens dat de "zwartrijders" flink aangepakt worden. Hierboven word als netjes omschreven hoeveel bijtelling feitelijk is. Dat weegt totaal niet op tegen een eigen auto aan moeten schaffen.
De leaserijders mogen dus al niet zeuren.
Ik blijf ook lekker prive rijden. Dat km's boekje vind ik toch echt zonde van mijn tijd. De uren die ik daar aan besteed kan ik beter ergens anders in steken.

De 5000 euro die hier besproken is een boete...alle andere kosten moet je dan alsnog betalen.
Er ben er wel mee eens dat de "zwartrijders" flink aangepakt worden. Hierboven word als netjes omschreven hoeveel bijtelling feitelijk is. Dat weegt totaal niet op tegen een eigen auto aan moeten schaffen.
De leaserijders mogen dus al niet zeuren.

Ik blijf ook lekker prive rijden. Dat km's boekje vind ik toch echt zonde van mijn tijd. De uren die ik daar aan besteed kan ik beter ergens anders in steken.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
romo schreef:Ik rijd zakelijk, met bijtelling dus, dat kost een aardige duit in de maand...................maar ken `t skele..................ik heb er verder ook geen gedoe meer mee..............
+1
- Maus335i
Ik wilde net zeggen... 2e hands slaat die gehele bijtelling nergens op en in het duurdere segment betaal je gewoon teveel bijtelling voor je leaseauto.ArjandeV schreef:Mijn 118d kost me netto iets van 270 euro per maand aan bijtelling, daarvoor wordt wel de auto, verzekering, belasting en diesel vergoed, dus waarom zo moeilijk doen? Een ford sierra kostte me zonder benzine ook al 100 euro per maand, en dan heb ik alleen maar WA verzekering zonder inzittenden..
Bijtelling ansich is niks mis mee. Alle kosten (incl. aanschaf en afschrijving) breng je ten laste van de zaak. Dit betekent een lagere winst, dus minder belasting betalen. Aangezien je de auto ook privé rijdt, moet je het privé voordeel belasten.. het bekende "loon in natura". Net zoals je ook je pc en je telefoongebruik moet belasten trouwens en andere zakelijke aanschaffen die je prive gebruikt. Tot zover dus geen probleem.
Scheef wordt het echter als je 25% over de cataloguswaarde van bijvoorbeeld mn A8 W12 moet betalen. De bijtelling stond op geen enkele manier in verhouding met de daadwerkelijke kosten die werden gemaakt voor de auto. Een quote van de belastingdienst die me nog extra pissig maakte was:
.Als het voordeel van het privégebruik meer is dan 25% van de catalogusprijs, (excessief privégebruik), moet uw werkgever van de hogere waarde uitgaan. Dit is bijvoorbeeld het geval als u heel veel privékilometers met de auto rijdt en heel weinig zakelijke kilometers.
Wat ik dan weer niet snap is waarom de Belastingdienst niet een lagere bijtelling accepteert dan 25%, wanneer blijkt dat de kosten ook lager zijn uitgevallen. Wanneer de kosten hoger zijn dan 25%, kunnen ze dit gewoon narekenen. Dat kunnen ze ook wanneer het lager is dan 25%, waarom dat toch per se die 25% bijtellen? Als je dat niet doet heb je ook geen gezeik meer met 2e hands auto's...
Oh wacht eens. Zou dit autolobby zijn?

-
OnlineADV
Ja en ga dan maar eens een nieuwe A8 w12 leasen 
Ik vind ook dat ze het over de dagwaarde moeten doen, misschien had ik dan nu wel een tweedehands 130i kunnen leasen..

Ik vind ook dat ze het over de dagwaarde moeten doen, misschien had ik dan nu wel een tweedehands 130i kunnen leasen..
- Thom
Je HOEFT geen A8 W12 te leasen. En wil je dat perse, dan weet je van tevoren wel wat dat gaat kosten.
- RutgerK
Bij ons gaat de Audi volgend jaar ook gewoon mee in de bijtelling. Word er schijtziek van. Er zijn tegenwoordig zoveel wegafsluiting in de Randstad dat ik voor iedere rit moet gaan bijhouden hoe er is gereden. De N11 is twee weken 's nachts op verschillende stukken afgesloten geweest. De ene keer moet je via Alphen dan via Hazerswoude dan weer door de binnenstad van Leiden dan is weer de toegangsweg naar Leiden afgesloten. De A12 en onderliggende provinciale wegen exact hetzelfde.
Helaas komen wij voor dit jaar nog bijna 1000 kilometer tekort in de verantwoording. Het heeft mij al vele hoofdbrekers gekost waar die kilometers inzitten. In weet 100% dat het geen privé kilometers zijn maar kan in een periode van 4 weken 1000 kilometer niet verklaren. Beetje jammer is dat de tankpas toentertijd was geskimd en was geblokkeerd. Ik heb dus ook geen kilometerstanden op de tankpas om te controleren.
Dit jaar net aan 10.000 kilometer gereden met de Audi waarvan net aan 300 kilometer privé. Als we die 1000 kilometer niet in beeld krijgen moet er bijtelling betaald worden die niet in verhouding staat tot het aantal gereden privé kilometers.
Helaas komen wij voor dit jaar nog bijna 1000 kilometer tekort in de verantwoording. Het heeft mij al vele hoofdbrekers gekost waar die kilometers inzitten. In weet 100% dat het geen privé kilometers zijn maar kan in een periode van 4 weken 1000 kilometer niet verklaren. Beetje jammer is dat de tankpas toentertijd was geskimd en was geblokkeerd. Ik heb dus ook geen kilometerstanden op de tankpas om te controleren.
Dit jaar net aan 10.000 kilometer gereden met de Audi waarvan net aan 300 kilometer privé. Als we die 1000 kilometer niet in beeld krijgen moet er bijtelling betaald worden die niet in verhouding staat tot het aantal gereden privé kilometers.

- romo
@Maus335i
Sinds waneer is de overheid consequent??................................
Consequent in haar eigen voordeel uiteraard....................
Sinds waneer is de overheid consequent??................................

Consequent in haar eigen voordeel uiteraard....................
- Dutch
Dit jaar heb ik de Fiesta uit de bijtelling gehaald en daar rij ik nu de BMW van. Ik snap eerlijk gezegd niet wat er zo moeilijk is aan het bijhouden van een km-admin. Ja, als je niet eerlijk bent, dan is 't een enorm geklus. Maar als je gewoon daadwerkelijke km-standen schrijft, kan 't niet simpeler. Ik toets aan 't eind van elk ritje de km-stand in m'n telefoon en om de zoveel dagen smijt ik alles in een Excel-bestandje dat voldoet aan de regels van de Belastingdienst. Kost me wekelijks vijf minuten. Ik gebruik die 500 km niet eens, privé gaat alles in de BMW. Maakt 't allemaal nog makkelijker.
Vorige maand voor het eerst controle gehad (dus dat doen ze wel meteen in het eerste jaar!) en er probleemloos doorheen gezeild. Kreeg als antwoord dat ik niet eens inhoudelijk ben gecontroleerd, bijvoorbeeld met nabellen van zakelijke afspraken, zo goed zag alles eruit.
Vorige maand voor het eerst controle gehad (dus dat doen ze wel meteen in het eerste jaar!) en er probleemloos doorheen gezeild. Kreeg als antwoord dat ik niet eens inhoudelijk ben gecontroleerd, bijvoorbeeld met nabellen van zakelijke afspraken, zo goed zag alles eruit.
- Downforce Hans
Thom schreef:Je HOEFT geen A8 W12 te leasen. En wil je dat perse, dan weet je van tevoren wel wat dat gaat kosten.

Waarom komen er altijd van dit soort opmerkingen terwijl het om het principe gaat.........