Het nut van 4WD?
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Het nut van 4WD?
Kan iemand me uitleggen wat vandaag de dag hier het nut nog van is?
Hot hatches met FWD, 225 pk en eventueel getuned tot 350 pk zijn eerder regeling dan uitzondering.
RWD is een concept dat meer rust in een auto brengt dan FWD en een stuk sportiviteit geeft. Kost meer maar te verklaren.
Waarom nog 4WD? Verbruik ligt hoger, aanschafwaarde zelfde verhaal. Ik zie weinig voordelen verder.
N.
Hot hatches met FWD, 225 pk en eventueel getuned tot 350 pk zijn eerder regeling dan uitzondering.
RWD is een concept dat meer rust in een auto brengt dan FWD en een stuk sportiviteit geeft. Kost meer maar te verklaren.
Waarom nog 4WD? Verbruik ligt hoger, aanschafwaarde zelfde verhaal. Ik zie weinig voordelen verder.
N.
- Roel
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
-
OnlineBram
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Weinig voordelen?
Kom je achter als ik buitenom jou inhaal in een lastige bocht, eventueel naar uwer wens voorzien van het nodige regenwater
Nee zonder dollen. Je weet zelf ook wel wat voor bochtsnelheden er met 4WD mogelijk zijn, je voelt de auto zichzelf vastbijten, geeft een redelijk kick. Ik weet dat BMW's een super goed onderstel hebben, zeker een exemplaar met een M onderstelletje of iets dergelijks, maar op een gegeven moment gaat de tractie jou bochtsnelheden bepalen, niet je onderstel. Oja, ook de waanzin van de bestuurder natuurlijk
Daarnaast maak ik me niet meteen heel erg druk als het superslecht weer wordt terwijl ik onderweg naar iets toe ben. Ik heb wel eens 4 spinnende wielen gehad, maar dat was alleen bij wat vlot weg rijden bij een stoplicht. Voor de rest heb je bijna altijd tractie. Denk niet dat je met slecht weer 400 pk op de achterwielen wil hebben.
Kortom, er zijn echt wel voordelen aan 4WD. Dat je er niet dwars mee kan gaan is een nadeel, wat Subaru met de huidige STI met zijn instelbare diff prima opgelost heeft, dat apparaat kan behoorlijk dwars de hoek om. EVO zelfde verhaal.
Kom je achter als ik buitenom jou inhaal in een lastige bocht, eventueel naar uwer wens voorzien van het nodige regenwater

Nee zonder dollen. Je weet zelf ook wel wat voor bochtsnelheden er met 4WD mogelijk zijn, je voelt de auto zichzelf vastbijten, geeft een redelijk kick. Ik weet dat BMW's een super goed onderstel hebben, zeker een exemplaar met een M onderstelletje of iets dergelijks, maar op een gegeven moment gaat de tractie jou bochtsnelheden bepalen, niet je onderstel. Oja, ook de waanzin van de bestuurder natuurlijk

Daarnaast maak ik me niet meteen heel erg druk als het superslecht weer wordt terwijl ik onderweg naar iets toe ben. Ik heb wel eens 4 spinnende wielen gehad, maar dat was alleen bij wat vlot weg rijden bij een stoplicht. Voor de rest heb je bijna altijd tractie. Denk niet dat je met slecht weer 400 pk op de achterwielen wil hebben.
Kortom, er zijn echt wel voordelen aan 4WD. Dat je er niet dwars mee kan gaan is een nadeel, wat Subaru met de huidige STI met zijn instelbare diff prima opgelost heeft, dat apparaat kan behoorlijk dwars de hoek om. EVO zelfde verhaal.
- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
Dat het op nat een voordeel is, is nu wel duidelijk
Voor de rest hangt het toch erg van het type auto af.
Er zijn leuke 4wd'ers en minder leuke, zelfde voor de andere concepten.
Maar wat is nu echt de meerwaarde (ja, meer tractie*op nat*8) ) nu zelfs fwd'ers 250pk en meer hebben? En er zijn genoeg bochten waar een 4wd auto het ook moeilijk heeft.

Voor de rest hangt het toch erg van het type auto af.
Er zijn leuke 4wd'ers en minder leuke, zelfde voor de andere concepten.
Maar wat is nu echt de meerwaarde (ja, meer tractie*op nat*8) ) nu zelfs fwd'ers 250pk en meer hebben? En er zijn genoeg bochten waar een 4wd auto het ook moeilijk heeft.
-
Onlinefrank de jonge
- Berichten: 9949
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Met droog is een 4WD in het nadeel in de bochten.
Je hebt de eerste meters met sprinten iets voordieel dat je je vermogen iets beter kan wegzetten.
Maar naarmate de snelheid hoger wordt heb je ook meer weerstand.
Daar zal dan de FWD en de RWD mega in het voordeel zijn.
Kortom, elk systeem heeft zo wel zn + als - punten
Je hebt de eerste meters met sprinten iets voordieel dat je je vermogen iets beter kan wegzetten.
Maar naarmate de snelheid hoger wordt heb je ook meer weerstand.
Daar zal dan de FWD en de RWD mega in het voordeel zijn.
Kortom, elk systeem heeft zo wel zn + als - punten
-
OnlineBram
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Heel eerlijk heb ik na een keer de auto ongewild dwars gehad de auto nooit meer vertrouwd..... Was een bizar moment de auto was niet meer op te vangen en schoot elke kant op.
De banden die ik onder de auto had, pirelli p zero assymetrico, zelfde als de P1, waren wellicht ook niet goed. Had regelmatig last van aquaplannen waar andere Subs gewoon door konden rijden.
Ik ga harder met FWD dan 4WD.
Mijn vraag heeft dus ook betrekking op het heden: Een Focus RS is in bochten net zo snel zo niet sneller als een WRX (STI). Een Clio Sport of Mazda MPS zal ook ongeveer zo snel zijn. Om het over een Seat, met of zonder chip nog maar niet te hebben . Al deze auto's wegen minder, minder aandrijfverlies, minder ontikkelings en fabricagekosten enz. Ik denk dat de snelheid van onderstel ontwikkeling 4WD overbodig maakt.
N.
De banden die ik onder de auto had, pirelli p zero assymetrico, zelfde als de P1, waren wellicht ook niet goed. Had regelmatig last van aquaplannen waar andere Subs gewoon door konden rijden.
Ik ga harder met FWD dan 4WD.
Mijn vraag heeft dus ook betrekking op het heden: Een Focus RS is in bochten net zo snel zo niet sneller als een WRX (STI). Een Clio Sport of Mazda MPS zal ook ongeveer zo snel zijn. Om het over een Seat, met of zonder chip nog maar niet te hebben . Al deze auto's wegen minder, minder aandrijfverlies, minder ontikkelings en fabricagekosten enz. Ik denk dat de snelheid van onderstel ontwikkeling 4WD overbodig maakt.
N.
- markk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Nou ik vind het geweldig dat 4WD. In de GTT maar zeker ook in de EVO.
RWD is leuk maar moet je met 200+pk in de regen erg voorzichtig mee zijn. FWD is gewoon saai en is als het glad ik gewoon K*T.
4WD geeft mij veel meer vertrouwen / lef.
Beetje driften met RWD/sper is natuurlijk erg veel f*n maar gewoon voor de veiligheid, het brute en het vertrouwen in alle omstandigheden -> 4WD all the way.
PS: Waarom denk je dat al die FWD's en ook RWD's tegenwoordig met elektronische shit in bedwang moeten worden gehouden. Omdat het zulke goede systemen zijn ?
Mark.
RWD is leuk maar moet je met 200+pk in de regen erg voorzichtig mee zijn. FWD is gewoon saai en is als het glad ik gewoon K*T.
4WD geeft mij veel meer vertrouwen / lef.
Beetje driften met RWD/sper is natuurlijk erg veel f*n maar gewoon voor de veiligheid, het brute en het vertrouwen in alle omstandigheden -> 4WD all the way.
PS: Waarom denk je dat al die FWD's en ook RWD's tegenwoordig met elektronische shit in bedwang moeten worden gehouden. Omdat het zulke goede systemen zijn ?

Mark.
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
-
OnlineBram
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Hehehe
RWD heb ik altijd al gaaf gevonden, ik was dus ook verbaasd dat je met 4WD echt wel wat fun kunt hebben. Alleen heb je op een andere manier kicks.
Zolang er Impreza's, EVO's, Audi's en meer bruut Japans spul en een enkele Italiaanse exoot zal zijn, zal 4WD blijven.
Ongeacht de nadelen.
Ik hoop ook op een ritje naar Apeldoorn, maar dat zou dan zomaar al in de Polo kunnen zijn. Worden we helemaal weg gekeken

RWD heb ik altijd al gaaf gevonden, ik was dus ook verbaasd dat je met 4WD echt wel wat fun kunt hebben. Alleen heb je op een andere manier kicks.
Zolang er Impreza's, EVO's, Audi's en meer bruut Japans spul en een enkele Italiaanse exoot zal zijn, zal 4WD blijven.
Ongeacht de nadelen.
Ik hoop ook op een ritje naar Apeldoorn, maar dat zou dan zomaar al in de Polo kunnen zijn. Worden we helemaal weg gekeken

-
OnlineBram
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
-
OnlineBram
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
-
OnlineBram
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
- Fasteddie
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44
400 pk aan de achterwielen heb ik helaas nog niet....
Maaruh...de voordelen van 4wd zijn er wel degelijk....met de rwd is NIET te rijden met enigszins glad weer, dat komt oa. door de turbo die inkomt...
Bij geen enkele snelheid durf ik het gas in te trappen als het regent....ik heb met 140 al bijna 90 graden schuin gestaan...NOT funny !
Audi doet het toch heel netjes met de 4wd...rappe bakken...en prima wegligging...laatst een RS6 gezien met 500+ pk....is toch helemaal af zo'n wagen ???
Maaruh...de voordelen van 4wd zijn er wel degelijk....met de rwd is NIET te rijden met enigszins glad weer, dat komt oa. door de turbo die inkomt...
Bij geen enkele snelheid durf ik het gas in te trappen als het regent....ik heb met 140 al bijna 90 graden schuin gestaan...NOT funny !
Audi doet het toch heel netjes met de 4wd...rappe bakken...en prima wegligging...laatst een RS6 gezien met 500+ pk....is toch helemaal af zo'n wagen ???