Het nut van 4WD?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Het nut van 4WD?

Bericht door Shakes » 01 dec 2006, 19:14

Kan iemand me uitleggen wat vandaag de dag hier het nut nog van is?

Hot hatches met FWD, 225 pk en eventueel getuned tot 350 pk zijn eerder regeling dan uitzondering.

RWD is een concept dat meer rust in een auto brengt dan FWD en een stuk sportiviteit geeft. Kost meer maar te verklaren.

Waarom nog 4WD? Verbruik ligt hoger, aanschafwaarde zelfde verhaal. Ik zie weinig voordelen verder.

N.

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43

Bericht door Roel » 01 dec 2006, 19:18

Rede 1:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... di+quattro

en er zijn er vast veel meer :D

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 01 dec 2006, 19:21

Weinig voordelen?

Kom je achter als ik buitenom jou inhaal in een lastige bocht, eventueel naar uwer wens voorzien van het nodige regenwater :lol:

Nee zonder dollen. Je weet zelf ook wel wat voor bochtsnelheden er met 4WD mogelijk zijn, je voelt de auto zichzelf vastbijten, geeft een redelijk kick. Ik weet dat BMW's een super goed onderstel hebben, zeker een exemplaar met een M onderstelletje of iets dergelijks, maar op een gegeven moment gaat de tractie jou bochtsnelheden bepalen, niet je onderstel. Oja, ook de waanzin van de bestuurder natuurlijk :lol:

Daarnaast maak ik me niet meteen heel erg druk als het superslecht weer wordt terwijl ik onderweg naar iets toe ben. Ik heb wel eens 4 spinnende wielen gehad, maar dat was alleen bij wat vlot weg rijden bij een stoplicht. Voor de rest heb je bijna altijd tractie. Denk niet dat je met slecht weer 400 pk op de achterwielen wil hebben.

Kortom, er zijn echt wel voordelen aan 4WD. Dat je er niet dwars mee kan gaan is een nadeel, wat Subaru met de huidige STI met zijn instelbare diff prima opgelost heeft, dat apparaat kan behoorlijk dwars de hoek om. EVO zelfde verhaal.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 01 dec 2006, 19:34

Ten opzichte van een FWD Octavia weet ik 't wel: bakken minder onderstuur en geen constant geratel van de traction control...

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Bericht door Hubert D » 01 dec 2006, 20:10

partyondude schreef:maar op een gegeven moment gaat de tractie jou bochtsnelheden bepalen, niet je onderstel.
Met 30km/h op nat wel ja. :lol:
In snellere bochten zal zowel fwd als rwd weinig last meer van tractieverlies hebben. Het komt dan toch op onderstel, banden, balans etc. aan.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 01 dec 2006, 20:27

Dan moet t wel gortdroog zijn.......zodra het nat is heb je een probleem.....

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Bericht door Hubert D » 01 dec 2006, 20:29

Nee hoor, bij mij is dat leuk :wink:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 01 dec 2006, 20:34

Daarom zei ik al dat ik op zulke momenten Nandor buitenom in haal :lol:

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Bericht door Hubert D » 01 dec 2006, 20:40

Dat het op nat een voordeel is, is nu wel duidelijk :lol:
Voor de rest hangt het toch erg van het type auto af.
Er zijn leuke 4wd'ers en minder leuke, zelfde voor de andere concepten.

Maar wat is nu echt de meerwaarde (ja, meer tractie*op nat*8) ) nu zelfs fwd'ers 250pk en meer hebben? En er zijn genoeg bochten waar een 4wd auto het ook moeilijk heeft.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 01 dec 2006, 21:04

Verder zie ik ook weinig voordelen.

Snel weg bij het stoplicht?

Yup, das er ook 1 :mrgreen:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9949
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 01 dec 2006, 21:17

Met droog is een 4WD in het nadeel in de bochten.
Je hebt de eerste meters met sprinten iets voordieel dat je je vermogen iets beter kan wegzetten.

Maar naarmate de snelheid hoger wordt heb je ook meer weerstand.
Daar zal dan de FWD en de RWD mega in het voordeel zijn.

Kortom, elk systeem heeft zo wel zn + als - punten

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 01 dec 2006, 21:21

Dat voordeel neemt pas echt toe boven de 200, dan gaan aandrijfverliezen de overhand nemen.

Een bochtige B weg echter.....

Nandor, vertel jij eens, jij hebt immers een GTT gehad.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 dec 2006, 21:28

Nut? iedereen voelt zich schumacher in een AWD. Zelfs die gekken in dikke SUV'S. Je kunt altijd hard rijden met AWD. Voor heel veel mensen is dat een groot voordeel. vooral als er sprake van heel veel vermogen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 01 dec 2006, 21:33

Heel eerlijk heb ik na een keer de auto ongewild dwars gehad de auto nooit meer vertrouwd..... Was een bizar moment de auto was niet meer op te vangen en schoot elke kant op.
De banden die ik onder de auto had, pirelli p zero assymetrico, zelfde als de P1, waren wellicht ook niet goed. Had regelmatig last van aquaplannen waar andere Subs gewoon door konden rijden.

Ik ga harder met FWD dan 4WD.

Mijn vraag heeft dus ook betrekking op het heden: Een Focus RS is in bochten net zo snel zo niet sneller als een WRX (STI). Een Clio Sport of Mazda MPS zal ook ongeveer zo snel zijn. Om het over een Seat, met of zonder chip nog maar niet te hebben . Al deze auto's wegen minder, minder aandrijfverlies, minder ontikkelings en fabricagekosten enz. Ik denk dat de snelheid van onderstel ontwikkeling 4WD overbodig maakt.

N.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 01 dec 2006, 21:35

Wat vond je van het ritje in Apeldoorn?

Mja, eigenlijk had je zelf even moeten rijden toen.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 01 dec 2006, 21:47

Nou ik vind het geweldig dat 4WD. In de GTT maar zeker ook in de EVO.

RWD is leuk maar moet je met 200+pk in de regen erg voorzichtig mee zijn. FWD is gewoon saai en is als het glad ik gewoon K*T.

4WD geeft mij veel meer vertrouwen / lef.

Beetje driften met RWD/sper is natuurlijk erg veel f*n maar gewoon voor de veiligheid, het brute en het vertrouwen in alle omstandigheden -> 4WD all the way.

PS: Waarom denk je dat al die FWD's en ook RWD's tegenwoordig met elektronische shit in bedwang moeten worden gehouden. Omdat het zulke goede systemen zijn ? ;-)

Mark.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 01 dec 2006, 21:50

Je hebt me door :)

Indrukwekkend. Het is gewoon een auto die in zijn soort bij de absolute top zit. Looks, super. Snelheid, super. Mooiste van NL zonder overdrijven.
En toch lonkt RWD ook bij jou :wink:

Verwacht binnenkort weer een ritje naar Apeldoorn te maken!

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 01 dec 2006, 21:59

Hehehe :D

RWD heb ik altijd al gaaf gevonden, ik was dus ook verbaasd dat je met 4WD echt wel wat fun kunt hebben. Alleen heb je op een andere manier kicks.

Zolang er Impreza's, EVO's, Audi's en meer bruut Japans spul en een enkele Italiaanse exoot zal zijn, zal 4WD blijven.

Ongeacht de nadelen.

Ik hoop ook op een ritje naar Apeldoorn, maar dat zou dan zomaar al in de Polo kunnen zijn. Worden we helemaal weg gekeken :mrgreen:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 01 dec 2006, 22:04

Niet als we direct door de pui aanschuiven 8)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 01 dec 2006, 22:08

:lol:

Een echt goed voorbeeld van fun met RWD heet Ford Sierra Cosworth. Nondeknetter, das 1200 kg en in het geval van patrick (FastEddie) 400 pk op de achterwielen.

Daar kun je dus echt overal dwars hé, geen enkel probleem :lol: Daar durf je ook overal dwars mee, want 't weegt geen drol 8)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 01 dec 2006, 22:12

Yup, ga ik binnenkort meemaken. Ben benieuwd wanneer de auto weer klaar is. Superding!

N.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 01 dec 2006, 22:14

Serieus, das niet lollig meer hoor. Dat apparaat hield mij al makkelijk bij na mijn remap :shock: En ik draai dus al 1.55 bar.

Als die Cossie straks klaar is, kan ik het vergeten en velen met mij. Tegen goed getunede Cossies is echt weinig te beginnen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 01 dec 2006, 22:18

En het leuke is ook nog eens......

Je koopt zo'n frommelhok voor 10K, dondert voor 5K aan tuning erin en je rijdt echt iedereen eraf :lol:

Gaat er iets stuk, kost het vanwege de leeftijd niet eens de hoofdprijs....

Zou er verdikke bijna zelf 1 halen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 01 dec 2006, 22:43

400 pk aan de achterwielen heb ik helaas nog niet....

Maaruh...de voordelen van 4wd zijn er wel degelijk....met de rwd is NIET te rijden met enigszins glad weer, dat komt oa. door de turbo die inkomt...
Bij geen enkele snelheid durf ik het gas in te trappen als het regent....ik heb met 140 al bijna 90 graden schuin gestaan...NOT funny !

Audi doet het toch heel netjes met de 4wd...rappe bakken...en prima wegligging...laatst een RS6 gezien met 500+ pk....is toch helemaal af zo'n wagen ???

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 01 dec 2006, 22:51

Nou ja, dan 350+, in ieder geval gingen we lekker gelijk op en had je er weinig moeite mee 8)

Maar inderdaad, met 140 dwars gaan is niet leuk meer :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], erwin20vt, MParallel, Rivanov en 20 gasten