BPMheffing in 2010 en verder.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

BPMheffing in 2010 en verder.

Bericht door leonard » 02 dec 2009, 17:45

In een ander draadje bleek dat vanaf volgend jaar de BPM, van nieuwe auto's naar beneden gaat.
Hoe zit dat dan met gebrukte auto's die je zelf importeert? Gaat daar de BPM heffing ook van naar beneden?


Als ik nu een auto importeer van 13 maanden oud krijg ik een X percentage korting op de BPM. Word dat volgend jaar dan de zelfde korting?? en is het heffingsbedreg dan gebaseerd op het bouwjaar van de auto, met de toen geldende regels of gelden dan de regels van 2010??

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BPMheffing in 2010 en verder.

Bericht door Joy » 02 dec 2009, 17:50

Ja dat was ook al op het nieuws. Dat dat erg lucratief gaat worden.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: BPMheffing in 2010 en verder.

Bericht door Ravin ///M » 02 dec 2009, 20:32

De korting wordt berekend over het percentage dat in 2010 geldt.
Ik heb dit jaar een auto geimporteerd met de BPM korting die nu
al geldt, volgens mij is ze nu 40% ipv 45-nogwat%.

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: BPMheffing in 2010 en verder.

Bericht door Leen » 02 dec 2009, 21:06

Leonard ,
Bpm wel omlaag maar een Co2 tax er bovenop , dus onzuinige sportieveauto's worden eerder duurder dan goedkoper

vb: de 530d GT (B-label) die ik gekocht heb , en 1e week jan afgeleverd wordt , wordt per 01-2010 870 euro goedkoper, had het een 535i GT geweest werd hij 500 duurder .

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2350
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: BPMheffing in 2010 en verder.

Bericht door Will F. » 02 dec 2009, 21:12

Bovag: ook importauto betaalt CO2-heffing (Update)
25-11-2009 21:09
Wie volgend jaar een occasion importeert, moet volgens de Bovag wel rekening houden met de CO2-grondslag bovenop het bpm-tarief van 27,4%. Dat zegt Rogier Kuin van de Bovag. Hij reageert hiermee op berichten eerder vandaag dat het volgend jaar extra aantrekkelijk wordt om benzineslurpers van voor 1 februari 2008 te importeren, omdat er dan gebruik gemaakt zou kunnen worden van het regime van 2010 (27,4% van de catalogusprijs), zonder hierin de CO2-heffing mee te nemen. Dit zou niet hoeven omdat deze heffing voor 1 februari 2008 nog niet bestond.
In het nieuwe belastingregime, dat volgend jaar ingaat, is de CO2-heffing volgens Kuin niet langer een differentiatiemaatregel, maar onderdeel van de bpm-grondslag. "We hebben van het ministerie van Financiën bericht ontvangen dat de afschrijving wordt afgeleid van de bpm op basis van catalogusprijs plus de CO2-heffing.”
Als dan blijkt dat het voordeliger is om het regime uit het jaar van eerste registratie van de auto te gebruiken voor de berekening, is dat toegestaan. “Dat was voor 2007 bijvoorbeeld 45%; toen was er geen CO2-heffing of slurptaks.”

Update 26/11 12:00 uur: Bovag heeft gelijk, zegt MinFin
Het Ministerie van Financiën bevestigt zojuist de lezing van de Bovag aan Automotive. Woordvoerder Marleen van den Oettelaar: "In 2010 wordt de rest-bpm op een voertuig berekend over de bruto bpm-grondslag die bestaat uit 27,4% van de catalogusprijs plus CO2-heffing. Je mag er ook voor kiezen gebruik te maken van het bpm-regime dat gold ten tijde van de eerste registratie van het voertuig."
bron: http://www.automotive-online.nl/home/67 ... ng_(update" onclick="window.open(this.href);return false;).htm

tariefschijven voor de CO2 heffing vind je hier: http://www.minfin.nl/Onderwerpen/Belast ... ternelink2" onclick="window.open(this.href);return false;
:morecoffee:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: BPMheffing in 2010 en verder.

Bericht door Maus335i » 02 dec 2009, 21:48

Die CO2 tax kent vast geen afschrijving :P Hebben ze meteen het importeren de das om gedaan.

Edit: hmm de totale belasting = straks gewoon BPM + CO2 tax en dat wordt afgeschreven dmv de huidige afschrijvingstabel ofzo? Daar is eigenlijk verdomd weinig informatie over te vinden..

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Re: BPMheffing in 2010 en verder.

Bericht door leonard » 02 dec 2009, 22:59

Leen schreef:Leonard ,
Bpm wel omlaag maar een Co2 tax er bovenop , dus onzuinige sportieveauto's worden eerder duurder dan goedkoper

vb: de 530d GT (B-label) die ik gekocht heb , en 1e week jan afgeleverd wordt , wordt per 01-2010 870 euro goedkoper, had het een 535i GT geweest werd hij 500 duurder .

Ok

Een 335D is Clabel dacht ik dus dat zal wel redelijk hetzetzelfde blijven. Wil het liefst eentje van 1 jaar oud halen uit DLD maar gezien de enorme prijzen die nog gevraagd worden kan ik net zo goed een nieuwe bestellen.

Heb je die GT voor jezelf gekocht Leen?

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: BPMheffing in 2010 en verder.

Bericht door wjn » 03 dec 2009, 08:09

Maus335i schreef:Die CO2 tax kent vast geen afschrijving :P Hebben ze meteen het importeren de das om gedaan.

Edit: hmm de totale belasting = straks gewoon BPM + CO2 tax en dat wordt afgeschreven dmv de huidige afschrijvingstabel ofzo? Daar is eigenlijk verdomd weinig informatie over te vinden..
Goede vraag, daar hoor je weinig over. Enige wat wel te vinden is, is dat MRB vervangen wordt door CO2-heffing, bv. "Onder meer is er op
te wijzen dat met ingang van 2013 voor bestelauto’s van ondernemers een volledig op CO2-uitstoot bepaalde BPM zal gaan gelden."
(uit: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 266852.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

Voorlopig is de CO2 heffing een onderdeel van het BPM-bedrag en geldt daar nog gewoon de afschrijfingstabel voor.

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: BPMheffing in 2010 en verder.

Bericht door Leen » 03 dec 2009, 08:56

Leonard , het maakt dan niet uit , immers je kan de voor jouw gunstigste situatie kiezen ( of oude bpm regeling of nieuwe bpm+ Co2 )

De Gt is voor m'n collega .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske en 3 gasten