Rico schreef:Ik heb altijd sterk het idee dat het toch een beetje de gelukszoekers zijn.. ontevreden over alles in eigen land en dan onvoorbereid naar het buiteland.. bijna altijd zonder kennis van de taal, denken vaak uit niets een bedrijf te kunnen beginnen.. verwachten ook dat het vanzelfsprekend allemaal loopt..
En dan blijkt dat het buitenland ook gewoon kut is..
Je hebt zat van die programma's. Net zoals een programma waarin je vaak Britten ziet die denken wel even een bedrijfje in Spanje op te gaan richten en verwachten dat het leven daar net zo is als in Engeland. Vervolgens ook zo arrogant als de pest proberen met alleen Engels zich verstaanbaar te maken. Als JIJ zonodig naar Spanje wil, doe dan moeite om die taal te leren? Pas je gewoon aan dan? En vervolgens op hangende pootjes terugkomen omdat het allemaal (zo onvoorbereid als het maar kan) mislukt. Dat soort figuren kan je alleen maar om lachen.
Nee hoor, als ik naar Amerika vertrek vertrek ik naar Amerika en niet een ander stuk Nederland. Accepteer dat je je moet aanpassen, net zoals wij dat hier van bijvoorbeeld Turken verwachten. Spreek goed Engels en verwacht niet dat je familie en je vrienden je wel even op komen zoeken. Wen er maar aan dat je Amerikaanse vrienden moet maken.
Het voordeel wat ik (nu!) heb is dat ik geen vriendin heb en weinig hechte banden met familie. Ik ben zo vrij als een vogel op mn bedrijf na, maar in de ICT wereld is zaken op afstand regelen meer regelmaat dan uitzondering. Buiten dat begeven wij ons in een markt die overal ter wereld "hot" is. Kansen genoeg dus.. Waarom ik nog niet weg ben? Ik wil eerst meer leren over de cultuur aldaar, zodat ik me uiteindelijk makkelijker kan aanpassen. Dat betekent dus regelmatig op vakantie gaan en zo af en toe dus ook alleen die kant op.
Ik kan me heel goed voorstellen dat veel gezinnen die zomaar even vertrekken binnen de kortste keren terugzijn. Met kinderen gebruik je ook vaak veel meer overheidsubsidies, denk aan hypotheekrenteaftrek, kinderbijslag enz. Ik krijg 0 euro subsidie, betaal alleen maar en moet mijzelf overal tegen verzekeren als ondernemer. Das in Amerika geen spat anders, wel duurder... maar daar staat tegenover dat je 30% meer van je inkomen overhoud om dat ook te kunnen regelen.
En trouwens... als ik toch terugkom omdat het niet lukt (om welke reden dan ook) kan ik later als ik bejaard ben toch zeggen dat ik het tenminste wel geprobeerd heb.