[GEKOCHT!] Hulp nodig bij keuze midi-MPV

Dit is ons algemene autoforum.
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Hulp nodig bij keuze midi-MPV

Bericht door Arthur » 26 okt 2009, 22:27

Dat zal zeker, echter ik doelde meer op de rij-eigenschappen van Ford momenteel :wink: Als je dan toch aan de MPV wilt :D

Mark

Bericht door Mark » 27 okt 2009, 09:33

Marco R. schreef:Nou nee, maar ik hoorde van hem dat het niet de eerste was die ervan stuk liep.
Elk huisje zijn kruisje (niks is perfect), maar bij Ford rommelt er toch wel het e.e.a. qua kwaliteit.
Van elk merk ken ik wel een dergelijk verhaal. Zelf rij ik nu een tijdje met een Verso, best aardig maar spuuglelijk en echt strak stuurt het niet.

allen

Bericht door allen » 27 okt 2009, 09:55

@Jacco: kort gezegd is een Espace winstverlagend, wat minder belasting betekend? :mrgreen:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 27 okt 2009, 11:27

Mark schreef:
Marco R. schreef:Nou nee, maar ik hoorde van hem dat het niet de eerste was die ervan stuk liep.
Elk huisje zijn kruisje (niks is perfect), maar bij Ford rommelt er toch wel het e.e.a. qua kwaliteit.
Van elk merk ken ik wel een dergelijk verhaal. Zelf rij ik nu een tijdje met een Verso, best aardig maar spuuglelijk en echt strak stuurt het niet.
Stap voor de grap dan eens in een Renault Scenic, VW Touran of Citroen Picasso. Lach je helemaal de ballen uit je broek. :lol:

S-Max rijdt ook fijn, alleen vind ik de demping aan de harde kant. Is overigens wel een andere klasse dan een Verso, Scenic of Zafira...

Rivanov
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Bericht door Rivanov » 27 okt 2009, 14:54

Achterbuurman heeft een S-Max 2.5T.
Heerlijke wagen.

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 29 okt 2009, 18:09

Er is toch ook een Nissan Qashqai 7 persoons? Lijkt me ook wel een leuke wagen! (nooit gereden overigens)

Arthur

Bericht door Arthur » 30 okt 2009, 09:05

Nissan Qashqai+2 is idd best een aardige wagen om te zien.

330d

Bericht door 330d » 14 nov 2009, 14:58

Ok, thanks voor alle opmerkingen en tips.

Beetje druk laatste weken. Inmiddels wat meer info en wat dealers bezocht.

@rico
een 7zits is noodzakelijk omdat wij samen mijn ouders en mijn zieke broer wonen. Zo met regelmaat met een maxicosi, kinderwagen en wat boodschappen heb ik echt die ruimte nodig. Uiteraard komt dit niet wekelijks voor, maar als we met vollebak opweg gaan, dan is een midi-mpv eigenlijk teklein. 1 stoel vd 3e zitrij moet ingeklapt zijn om ruimte te maken voor de kinderwagen.

Anyway, over de midi-mpvs, is eigenlijk een bedrog. Behalve de Mazda5 en S-Max waar je nog een beetje beenruimte heeft op de 3e zit rij, kan je de rest allemaal vergeten, moet je een hobbit zijn om lekker te kunnen zitten (Peugeot 5008, Renault Grand Scenic, Toyota Verso allemaal 1 pot nat qua ruimte)

Een fullsize is weer te duur (btw oorspronkelijke budget heb ik nu ook verlaagd naar max 35k, met inruil erbij dan max 31 wil ik er voor uitgeven). VW is te duur, basisprijs valt nog mee, maar als je die met de fransen en de jappen gaat vergelijken met beetje opties zit je ver boven de 40k.

Een occassion Espace zal een uitkomst zijn, als nieuw dan maar een minder rijk uitgevoerde Seat Albrama of een Mitsu Grandis (bij de Grandis kan je wel met behoud van fabrieksgarantie een chippie krijgen).
Zijn geen mooie autos om te zien, maar ja, de prioriteit gaat nu naar prijs en ruimte. Heb al weinig te willen.

De Seat lijkt mij een slappe aftreksel van de VW Sharan met maar slechts 1 diesel motor, de 2liter 140pk/310nm
Grandis biedt ook maar 1 evensterke dieselvariant. Beide ontlopen elkaar niet zo qua prijs.

Wat denken jullie, Albrama, Grandis of een occasion Espace (als ik een goeie kan vinden).

Luco

Bericht door Luco » 14 nov 2009, 15:01

Espace all the way, meeste waar en ruimte voor je geld.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 nov 2009, 15:07

Alhambra let op de airco pomp die gaan maandelijks stuk......
Espace.....weet waar je aan begint.....dingen kosten je meer onderhoud dan een M3.....geloof me...
Grandis......ach leuke auto kies voor degelijkheid!

Arthur

Bericht door Arthur » 14 nov 2009, 16:39

Alhambra heb ik gehad. Een 1.8T signo vanaf 0km getuned naar ~200pk door JD. In bijna 4 jaar tijd naar 185kkm gereden. Had er redelijk wat dingetjes op en aan zoals xenon, 18", sportonderstel etc. Voor een Alhambra een leuk ding :mrgreen: Ik heb er werkelijk waar nooit noemenswaardige dingen mee gehad. 1x een temp sensor en 1x moest de airco afgevuld worden. Die aircopomp heb ik niet gehad. Schijnt wel een VAG kwaal te zijn, m'n schoonvader heeft het 1x gehad in 1 van z'n Alhambra's, is nu met z'n 3e bezig. Vind het dus ook geen slap aftreksel van een Sharan, precies gelijk en goedkoper. 2e hands zijn ze aan elkaar gewaagd dus dan zou je eventueel de Sharan kunnen nemen. Maar omdat het model er al zo lang is zou ik die niet nieuw nemen. Voor een MPV ging ik naar Ford, voor een S-max of een Galaxy. C4 grande Picasso gisteren in gereden en vond het niet bijster bijzonder, voor zover je dat kan verwachten :wink:
Fotootje van de SEAT :wink:
Afbeelding

Arthur

Bericht door Arthur » 14 nov 2009, 16:43

330d schreef:De Seat lijkt mij een slappe aftreksel van de VW Sharan met maar slechts 1 diesel motor, de 2liter 140pk/310nm
Grandis biedt ook maar 1 evensterke dieselvariant. Beide ontlopen elkaar niet zo qua prijs.
Die 2 motoren zijn gelijk, komt van VAG. En VAG is ook met garantie te tunen.

330d

Bericht door 330d » 14 nov 2009, 18:24

Dat van dezelfde motor wist ik, ook chippen onder garantie? Nu dat je het zegt, kan me herinneren ja. Zo rond de 1100-1500euri meen ik ooit eens te hebben gezien?

Maar dat van de Espace valt me wel tegen, heb op internet even gezocht naar reviews en inderdaad degelijkheid is onder gemiddelde en hoge onderhoudskosten. Verwacht wel wat anders van Renault als grootste merk in Frankrijk en zeker voor een auto op dat prijsniveau.

Ga volgende week even de Spanjaard en Jap even naderbekijken bij de dealer.

Arthur

Bericht door Arthur » 14 nov 2009, 18:29

Ligt aan je dealer. Die van mij was vanaf nieuw door JD gechipt en de garantie bleef gewoon gelden. Discussies aanwakkeren dat dat niet kan wil ik niet maar het was gewoon zo. Kan volgens mij bij Edwin (vd Velden) ook gewoon. En JD is ook nog eens stukken goedkoper.

330d

Bericht door 330d » 14 nov 2009, 18:36

Ok, goed om te weten dus nadrukkelijk vragen bij het bestellen op zw/wit mocht ik voor de Seat gaan.

Trouwens even andere vraag: De Grandis heeft een aktie met een gratis VDO portabel navigatie. Die Vdo's zijn toch allang uit de aardbodem verdwenen??
http://www.mitsubishi-motors.nl/Netherl ... -pack.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Arthur

Bericht door Arthur » 14 nov 2009, 18:42

VDO geen id. En je wilt nieuw kopen? Zag wel dat de Alhambra in Elegance uitvoering redelijk luxe is, oa xenon, 17" parkeersensoren, etc. Maar kosten die dingen in diesel uitvoering nog steeds 37k?? Alhoewel, dat kost een Grandis ook en zelfs 41k voor de duurste :shock:

330d

Bericht door 330d » 14 nov 2009, 19:01

vdo is inderdaad closed, updates blijven wel geleverd worden. maar ok, ik ga niet voor de dure uitvoeringen. neem de meest simpele uitvoering. nav en bt is wel wenselijk, een zuignap op voorruit vind ik maar niks, maar ja scheelt wel zo 2ruggen als het niet meer is.

Mazda nog leuker, mag je 1650 betalen voor een Pioneer F700. Deze kost 700euro op internet. Dus rekenen ze het dubbele voor het inbouwen en een paar kabeltjes en framepje. En dan vertelt de verkoper dat je dan 2 componenten mist op je standaard boardcomp door de pioneer. klokje en verbruik. Hoe verzinnen ze dat..

Ahmed

Bericht door Ahmed » 14 nov 2009, 21:26

Fullsize MPV? : Galaxy natuurlijk.

Espace zeker no go, vooral icm de 2.0T = drama gegrandeerd.

cork

Bericht door cork » 15 nov 2009, 18:55

De eerste fastoenljke Renault Espace moet nog gebouwd worden; een zoektocht naar een goede is net zoiets als onze voorouders op jacht naar de steen der wijzen of de heilige graal....

Zou voor de Ford S-max gaan... Ziet er voor een busje best gaaf uit en schijnt best goed te rijden.
Mocht dat laatste je nu in dit geval niet zoveel uitmaken, dan is misschien een Chrysler Voyager ook wel iets ?!
Oke je gaat er niet de rondetijd van de Nordschleife mee verbeteren, maar heb er een tijdje een gereden voor mijn werk en vond het best wel een fijne bak op de lange afstand. Het is idd bepaald geen bochtenridder, maar hij is wel rete comfortabel. Dashboard zit er trouwens niet uit en op de een of andere manier kreeg ik altijd zin in een Mac Donalds maaltijd als ik erin reed. Dodge Yourney schijnt het in de tests trouwens idd niet zo verkeerd te doen. Restwaarde is in beide gevallen trouwens slecht gok ik.

Ow ja en een Zafira OPC heb je ook nog.....

Of een Mulitpla...

Succes ermee !!

330d

Bericht door 330d » 27 nov 2009, 16:54

Ik ben er nog steeds niet uit.

Vandaag langs Mitsu dealer gegaan, de verkoper vertelde mij dat per jan 2010 de zuinigheidslabels worden aangepast. Voor de Grandis betekent dit een verhoging van 1800,-.
Indien ik NU een Grandis uit voorraad gaat nemen en leveren in eerste week jan. dan mag dit nog voor de oude prijs. Bestel ik een geheel nieuwe die uit sushiland moet komen, verwacht in april, dan mag ik sowieso 1800 bijdokken tegen die tijd ondanks dat de auto dit jaar wordt besteld.

Wat is jullie mening hierover, klopt dit of is het maar een trucje om hun voorraad eerst kwijt te raken?

Tevens, adviseerde hij mij ook om LPG te rijden, momenteel aktie bij hun voor 1500euro tank onder de auto geinstalleerd waarbij ik de reserveband moet opofferen.
Ik hoor/lees zoveel verhalen over LPG rijden of niet, bijv dieselauto's/motoren zal vele malen sterker zijn dus ook minder slijtage en reparatie naar mate je meer km's maakt. Actieradius is veel kleiner, minder power dan diesel etc.

De auto komt niet op naam vd zaak, maar op prive. Ik rij zo'n 40-45k per jaar. Wat is wijsheid?

NSXRS

Bericht door NSXRS » 27 nov 2009, 17:39

Toevallig heb ik me tijd geleden ook al lang georiënteerd op een MPV ter vervanging van mijn Transit dubbel cabine busje.
Ik vind het nl enorm handig om een transportbak te hebben waar je eventueel een enorme lading spullen mee kan vervoeren alsook indien gewenst met minimaal 5 personen ruim kan reizen (beide gebeurt niet vaak, maar is gewoon enorm handig dat het kan wanneer je wilt), de Transit rijdt bovendien verbazingwekkend goed en is gechipt met 140PK niet eens echt traag, maar vind ik toch om als dagelijkse auto te gebruiken te langzaam.
Daarnaast moest de auto ook nog een toegestaan aanhanger gewicht van minimaal 1850 KG hebben ivm af en toe trekken van een beladen autotransporter.
Hierdoor vielen vrijwel alle MPV's af, die mogen dit niet trekken.
Daarom een SUV gekocht, die koppelt "redelijk" ruimte met hoog toegestaan trekgewicht, ruim boven wat ik nodig had.
Echter, al voordat ik de Transit te koop wilde zetten, bleek in de praktijk dat ik de SUV toch veel te klein vond, dus de Transit erbij gehouden.

Nu toevallig ook weer opnieuw aan het bekijken om zowel de Transit als de SUV weg te doen en een MPV te kopen die wel alles kan.
Kwam toen ondanks alle horrorverhalen toch weer terecht bij de Espace, maar dan slechts 1 versie: de 3.5 V6.
Die heeft nl een Nissan motor (zelfde als in de 350Z) en Nissan automaat. Over deze versie lees je eigenlijk geen klachten, iedere recentie daarover is positief.
Rijdt zeer sportief, heeft veel vermogen, is ruim en multifunctioneel. Enige nadeel is benzineverbruik (ergens tussen de 1:6-1:9 nou, daar kom ik met de SUV niet eens aan, dus dat vind ik geen probleem. Ik ga toch maar eens een proefritje met zo'n Espace 3.5 V6 maken...

Ahmed

Bericht door Ahmed » 27 nov 2009, 19:56

330d schreef:Ik ben er nog steeds niet uit.

Vandaag langs Mitsu dealer gegaan, de verkoper vertelde mij dat per jan 2010 de zuinigheidslabels worden aangepast. Voor de Grandis betekent dit een verhoging van 1800,-.
Indien ik NU een Grandis uit voorraad gaat nemen en leveren in eerste week jan. dan mag dit nog voor de oude prijs. Bestel ik een geheel nieuwe die uit sushiland moet komen, verwacht in april, dan mag ik sowieso 1800 bijdokken tegen die tijd ondanks dat de auto dit jaar wordt besteld.

Wat is jullie mening hierover, klopt dit of is het maar een trucje om hun voorraad eerst kwijt te raken?

Tevens, adviseerde hij mij ook om LPG te rijden, momenteel aktie bij hun voor 1500euro tank onder de auto geinstalleerd waarbij ik de reserveband moet opofferen.
Ik hoor/lees zoveel verhalen over LPG rijden of niet, bijv dieselauto's/motoren zal vele malen sterker zijn dus ook minder slijtage en reparatie naar mate je meer km's maakt. Actieradius is veel kleiner, minder power dan diesel etc.

De auto komt niet op naam vd zaak, maar op prive. Ik rij zo'n 40-45k per jaar. Wat is wijsheid?
Volgens http://www.nieuweautoprijzen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; klopt dit inderdaad.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 27 nov 2009, 22:43

Het klopt wel dat de auto's duurder worden...maar probeer er wel achter te komen of er geen typeverschillen / uitvoering verschillen zijn.....en als dat zo is of 1800euro waard zou zijn.....anders gewoon doen........40K per jaar is bij een nieuwe omslagpunt diesel <> benzine.....ja dat ligt buitengewoon hoog ook let op restwaarde....diesel's hadden vroeger een hoge restwaarde nu soms lager dan een benzine....en Gas......daar kook je op.....ik zou het met een moderne auto niet meer aandurven....of je moet 3 jaar en 45K x 3 jaar garantie krijgen :mrgreen:

330d

Bericht door 330d » 04 dec 2009, 16:30

Wat denken jullie
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5329564" onclick="window.open(this.href);return false;

Scheelt even 11k met de nieuwprijs met die opties.

Kgroot.nl
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2

Bericht door Kgroot.nl » 04 dec 2009, 17:14

Grandis is een fijne auto.
Rijd goed en redelijk zuinig
Dat verhaal met dat duurder worden klopt inderdaad

Plaats reactie