Nieuws: Belastingplannen26.11.2009
Tekst:
Belastingplannen 2010 goedgekeurdDe Tweede Kamer heeft op 19 november 2009 ingestemd met het Belastingplan 2010 en de bijbehorende fiscale wetsvoorstellen. En die staan vooral in het teken van vergroening van ons wagenpark en het stimuleren van de aanschaf van zuinige en schone auto’s. Een overzicht van de belangrijkste wetgevingsplannen en de gevolgen voor jou.
BPM
Het parlement heeft vorig jaar al ingestemd met een omzetting van de BPM-berekeningsmethodiek van een heffing op basis van de catalogusprijs naar een heffing op basis van de CO2-uitstoot. De eerste stap daarvan gaat per 2010 in. Voor auto's die net boven de uitstootgrens van de BPM-vrijstelling zitten, wordt als overgangsmaatregel een extra stimulans (BPM-korting) ingevoerd ter grootte van € 750,- (oorspronkelijke plan was eerst € 500,- en later € 700,-). Dit betreft dieselauto's met een CO2-uitstoot tussen 95 en 120 g/km en overige auto's met een CO2-uitstoot tussen 110 en 120 g/km. (Vóór wijziging van het wetsvoorstel zou de overgangskorting voor dieselauto's slechts van toepassing zijn tot 104 g/km CO2-uitstoot, dat is thans fors verruimd) .
De zogenaamde slurptax in de BPM vervalt, dit is opgenomen in bovengenoemde CO2-heffing.
De BPM-bonus-/malusregeling op basis van het energielabel vervalt.
Dieselauto's met een Euro-6 motor krijgen per 1 januari 2011 een korting op de BPM ter grootte van € 1.500. Voor het jaar 2012 bedraagt deze korting vervolgens € 1.000,- en in 2013 € 500,-.
Voor aardgasauto's wordt de BPM-berekening gewijzigd. Bij invoering van de BPM op basis van CO2-uitstoottabellen gelden bij auto's met een affabriekaardgasinstallatie de schijven voor dieselpersonenauto's, waarbij wordt uitgegaan van de CO2-uitstoot bij rijden op aardgas.
De BPM-vrijstelling voor elektrische auto's wordt verlengd tot 2018.
In de BPM-wetgeving wordt de verplichting opgenomen om in geval van chiptuning binnen 3 jaar na de kentekenregistratie over te gaan tot herberekening op basis van de door de chiptuning gerealiseerde hogere CO2-uitstoot.
De BPM-heffing bij invoer en uitvoer worden in lijn gebracht met de recente uitspraken van de Hoge Raad waarin bepaald werd dat de BPM bij invoer op basis van de inkoopwaarde mag worden geheven.
Bijtelling
Er wordt een speciale bijtellingscategorie voor elektrische auto's ingevoerd. In de jaren 2010-2014 bedraagt de bijtelling nul procent. Oorspronkelijk zou dit gedurende de jaren 2012 tot en met 2014 7% van de catalogusprijs zijn.
De vorig jaar door het parlement aangenomen verzwaring van de bijtelling op zogenaamde youngtimers gaat alsnog niet door. De bijtelling op auto's ouder dan 15 jaar blijft gebaseerd op de werkelijke waarde, wel gaat de bijtelling op deze auto's omhoog naar 35% van deze werkelijke waarde.
MRB / Wegenbelasting
In de MRB, ook wel wegenbelasting of houderschaps- belasting genoemd, wordt per 2010 de al aangekondigde vrijstelling voor zeer zuinige auto's ingevoerd. Dit betreft dieselauto's met een CO2-uitstoot van maximaal 95 g/km en overige auto's met een CO2-uitstoot van maximaal 110 g/km, ofwel de categorie auto's die ook in aanmerking komen voor de BPM-vrijstelling, 14%-bijtelling, willekeurige afschrijving en vanaf 2010 ook de investeringsaftrek.
Voor de MRB zal vanaf 2010 standaard bij hybride-auto's worden uitgegaan van een aftrek van 125 kg op het gewicht. Dit in verband met het gewicht van de elektromotor en het accupakket. De noodzaak van het indienen van een specifiek verzoek hiervoor is vanaf 2010 niet meer nodig. Deze regeling is feitelijk alleen van belang voor hybride´s die niet in bovenbedoelde vrijstellingscategorie vallen.
De wetsvoorstellen gaan nu voor behandeling naar de Eerste Kamer. Medio december zal ook de Eerste Kamer over deze voorstellen stemmen. Er lijkt echter niets meer in de weg te staan om deze plannen per januari in te voeren.
Belastingplannen 2010 goedgekeurd; auto's
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Belastingplannen 2010 goedgekeurd; auto's
de nieuwe belasting.
- Robertdj
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
- Locatie: NJC
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Wat als hij dmv chiptuning zuiniger is geworden?Nieuws: Belastingplannen26.11.2009
In de BPM-wetgeving wordt de verplichting opgenomen om in geval van chiptuning binnen 3 jaar na de kentekenregistratie over te gaan tot herberekening op basis van de door de chiptuning gerealiseerde hogere CO2-uitstoot.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
het gekke is er staat binnen 3 jaar...dus met andere woorden zou je nieuw kunnen kopen, lekker chippen en bijna 3 jaar kunnen rijden tot net voor de eerste APK of kan ik dat niet zo lezenRobertdj schreef:Wat als hij dmv chiptuning zuiniger is geworden?Nieuws: Belastingplannen26.11.2009
In de BPM-wetgeving wordt de verplichting opgenomen om in geval van chiptuning binnen 3 jaar na de kentekenregistratie over te gaan tot herberekening op basis van de door de chiptuning gerealiseerde hogere CO2-uitstoot.

verder ze zeggen wel eens dat ie zuiniger wordt bij sommige tuners...zouden die tuners dan geen wettelijk type goedkeuring formulieren hebben zodat je bv kan aantonen dat ie nog steeds in dezelfde of misschien zelfs beter categorie valt?
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Rene je leest wel naar je toe he,
Als je binnen drie jaar na registratie de chiptuning laat doen moet de herberekening plaatsvinden van de co2 uitstoot, is die lager dan ga je dus minder betalen is die hoger, dan ga je meer betalen..
Zuiniger wil niet zeggen minder uitstoot he.
Maar simpel toch, laten chippen, heel zuinig en schraal, laten herberekenen.
Dan weer terug naar de tuner



Als je binnen drie jaar na registratie de chiptuning laat doen moet de herberekening plaatsvinden van de co2 uitstoot, is die lager dan ga je dus minder betalen is die hoger, dan ga je meer betalen..
Zuiniger wil niet zeggen minder uitstoot he.
Maar simpel toch, laten chippen, heel zuinig en schraal, laten herberekenen.
Dan weer terug naar de tuner


- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Ik moet zeggen dat dit behoorlijk reeële plannen zijn, valt me niet tegen. Alleen het chiptunen -van leasers- is bij deze afgelopen.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Tja, enige wat ik mis is het verschil tussen ECE verbruik en daadwerkelijke verbruik van een auto.
(Wat steeds groter wordt, 10% of meer is regel.)
Ga er maar vanuit dat bijv. Audi ook niet zonder truks op 99gr CO2 uitkomt.
(Wat steeds groter wordt, 10% of meer is regel.)
Ga er maar vanuit dat bijv. Audi ook niet zonder truks op 99gr CO2 uitkomt.
- Mack
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
- Locatie: Rotterdam ~ Mustang!
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
En wat met auto's die in 2010 worden ingevoerd, die officieel niet in NL voorkomen (ie Amerikanen)? Automatisch hoogste schaal?
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Hoe willen ze controleren of een auto gechipped is?
En 3 jaar na kentekenregistratie... in NL? Dan mag je een import dus ook gewoon 3 jaar lang gechipped rijden?
En 3 jaar na kentekenregistratie... in NL? Dan mag je een import dus ook gewoon 3 jaar lang gechipped rijden?
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Nee Ravin, een auto die binnen drie jaar na registratie gechipt wordt moet herberekend wordenRavin ///M schreef:Hoe willen ze controleren of een auto gechipped is?
En 3 jaar na kentekenregistratie... in NL? Dan mag je een import dus ook gewoon 3 jaar lang gechipped rijden?

- Jurjen
- Berichten: 1603
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Zuiniger is minder verbrande brandstof = een lagere CO2 uitstoot, of mis ik iets?luco hornsveld schreef: Zuiniger wil niet zeggen minder uitstoot he.
:
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Tuner zegt vaak zuiniger, ja als je 90 rijdt, als je gas gaat geven is die echt niet zuiniger, dus ook niet minder uitstoot.Jurjen schreef:Zuiniger is minder verbrande brandstof = een lagere CO2 uitstoot, of mis ik iets?luco hornsveld schreef: Zuiniger wil niet zeggen minder uitstoot he.
:
- Jurjen
- Berichten: 1603
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Dus zuiniger betekend minder uitstoot. Waarom schrijf je dat dan niet op 

-
- Berichten: 1424
- Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
- Locatie: Dwingeloo
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
De BPM heet voortaan C02 Heffing..
Ga je in 2013 shoppen voor een Ferrari 599 GTB Fiorano F1 dan ga je er maar liefst ruim 63000 euro erop achteruit ten opzichte van 2009 en dan komt daar eventueel rekeningrijden nog bovenop!
Koop je in Nederland een Ferrari 599 GTB Fiorano F1 in 2013 dan betaal je 423.056 euro
Als er niks veranderd in Duitsland betaal je daar een magere 249.000 euro
Dat is een verschil van ruim 174.000 euro!
Ga je in 2013 shoppen voor een Ferrari 599 GTB Fiorano F1 dan ga je er maar liefst ruim 63000 euro erop achteruit ten opzichte van 2009 en dan komt daar eventueel rekeningrijden nog bovenop!
Koop je in Nederland een Ferrari 599 GTB Fiorano F1 in 2013 dan betaal je 423.056 euro
Als er niks veranderd in Duitsland betaal je daar een magere 249.000 euro
Dat is een verschil van ruim 174.000 euro!
-
- Berichten: 4242
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Is dat zo? Nou dan laat ik die 599 wel staan.
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Ernst Jan Dekker schreef:De BPM heet voortaan C02 Heffing..
Ga je in 2013 shoppen voor een Ferrari 599 GTB Fiorano F1 dan ga je er maar liefst ruim 63000 euro erop achteruit ten opzichte van 2009 en dan komt daar eventueel rekeningrijden nog bovenop!
Koop je in Nederland een Ferrari 599 GTB Fiorano F1 in 2013 dan betaal je 423.056 euro
Als er niks veranderd in Duitsland betaal je daar een magere 249.000 euro
Dat is een verschil van ruim 174.000 euro!
Voor die 174.000 een appartementje net over de grens en je kan lekker op duits kenteken blijven rijden

geen co2 tax en geen km heffing

-
- Berichten: 55201
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Precies, maar als je 'teveel' op NL gebied verkeert en 'ze'houden je toch 'ns aan ben je de klos. Er rijdt hier al een 1,5 jaar een heel dikke X6 rond, op B platen, geleverd door m'n dealer. Ik weet 't niet...zou 't niet aandurven.luco hornsveld schreef:Ernst Jan Dekker schreef:De BPM heet voortaan C02 Heffing..
Ga je in 2013 shoppen voor een Ferrari 599 GTB Fiorano F1 dan ga je er maar liefst ruim 63000 euro erop achteruit ten opzichte van 2009 en dan komt daar eventueel rekeningrijden nog bovenop!
Koop je in Nederland een Ferrari 599 GTB Fiorano F1 in 2013 dan betaal je 423.056 euro
Als er niks veranderd in Duitsland betaal je daar een magere 249.000 euro
Dat is een verschil van ruim 174.000 euro!
Voor die 174.000 een appartementje net over de grens en je kan lekker op duits kenteken blijven rijden![]()
geen co2 tax en geen km heffing
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Zolang je hoofdadres in duitsland is kunnen ze je volgens mij niks maken, je hebt dan een vakantiehuisje in nederlandRobin schreef:Precies, maar als je 'teveel' op NL gebied verkeert en 'ze'houden je toch 'ns aan ben je de klos. Er rijdt hier al een 1,5 jaar een heel dikke X6 rond, op B platen, geleverd door m'n dealer. Ik weet 't niet...zou 't niet aandurven.luco hornsveld schreef:Ernst Jan Dekker schreef:De BPM heet voortaan C02 Heffing..
Ga je in 2013 shoppen voor een Ferrari 599 GTB Fiorano F1 dan ga je er maar liefst ruim 63000 euro erop achteruit ten opzichte van 2009 en dan komt daar eventueel rekeningrijden nog bovenop!
Koop je in Nederland een Ferrari 599 GTB Fiorano F1 in 2013 dan betaal je 423.056 euro
Als er niks veranderd in Duitsland betaal je daar een magere 249.000 euro
Dat is een verschil van ruim 174.000 euro!
Voor die 174.000 een appartementje net over de grens en je kan lekker op duits kenteken blijven rijden![]()
geen co2 tax en geen km heffing

- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Nouja.. ik ben er mee bezig om dit te gaan doen. Je mag in Nederland gewoon werken, maar je moet kunnen aantonen dat je "roots" in Duitsland liggen. Dat betekent o.a. 183 dagen per jaar daar verblijven en je gezin ook meeverhuizen. Hier ging Guus Hiddink de mist mee in... hij woonde wel in Belgie, maar zijn gezin was in Nederland. Dan wordt het knap lastig om aan te tonen dat je hoofdadres in Duitsland is.luco hornsveld schreef:Zolang je hoofdadres in duitsland is kunnen ze je volgens mij niks maken, je hebt dan een vakantiehuisje in nederland
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Het criterium of je fiscaal inwoner bent van Nederland is idd of "het vitale centrum van je levensbelangen" in Nederland ligt. Hiddink is een aardig voorbeeld; in het verleden hielden KLM piloten nog wel eens een appartementje aan in Dublin. "Kijk: daar woon ik!" Maar de Porsche stond op Nederlandse platen, men ging in Amstelveen golfen en het tandarts bezoek vond in Hoofddorp plaats. Of er sprake is van Iers inwonerschap beoordeelt de Nederlandse belastingdienst dan niet, maar of er sprake is van Nederlands inwonerschap wel. En dat was er in dit geval. Kortom, er wordt feitelijk getoetst. Alleen een postadresje will not cut the mustard.
-
- Berichten: 55201
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
*gaat op zoek naar leuk huisje in de Eifel, wordt en passant lid van volkstuinvereniging 'Sauerkraut' en dartclub 'Gegen die Mauer' aldaar*FreudeamFahren schreef:Het criterium of je fiscaal inwoner bent van Nederland is idd of "het vitale centrum van je levensbelangen" in Nederland ligt. Hiddink is een aardig voorbeeld; in het verleden hielden KLM piloten nog wel eens een appartementje aan in Dublin. "Kijk: daar woon ik!" Maar de Porsche stond op Nederlandse platen, men ging in Amstelveen golfen en het tandarts bezoek vond in Hoofddorp plaats. Of er sprake is van Iers inwonerschap beoordeelt de Nederlandse belastingdienst dan niet, maar of er sprake is van Nederlands inwonerschap wel. En dat was er in dit geval. Kortom, er wordt feitelijk getoetst. Alleen een postadresje will not cut the mustard.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Is wel een goed idee idd......ik huur / koop rondom Deventer iets en en iets net over de grens regio Enschede......
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd; auto's
Ik bedoel voor 119K euro heb je een leuk klein stulpje!
http://www.hollandmakler.nl/huis.asp?HuisID=475&lang=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hollandmakler.nl/huis.asp?HuisID=475&lang=0" onclick="window.open(this.href);return false;
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd; auto's
Alleen die inrichting van die Duitsers....smaak hebben ze niet..
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Belastingplannen 2010 goedgekeurd auto's
Lezen Vögelke. Als jij je kids in Deventer houdt en daar naar school brengt en daar elke avond de gehaktballen van de Appie bakt, ga je nat.duifjes.com schreef:Is wel een goed idee idd......ik huur / koop rondom Deventer iets en en iets net over de grens regio Enschede......
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], wjt en 4 gasten