Gaat de kilometerheffing door of niet ?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.

Het spionagekastje gaat:

Door
18
36%
Niet door
32
64%

Totaal aantal stemmen: 50

GTRene

Re: Gaat de kilometerheffing door of niet ?

Bericht door GTRene » 26 nov 2009, 14:16

denk ook dat de enigste mogelijkheid voor dit te "rechtvaardigen" is een auto te kopen (voor de wat minder bedeelden) van 1987 of ouder...immers een jongere auto hebben betekent onrechtvaardig hoge lasten, behalve voor mensen die toch altijd al nieuwe of vrij nieuwe auto's kopen/rijden voor die is de KMH inderdaad vaak gunstiger, daar heeft Eurlings gelijk in...helaas vergeet hij amar ff de grootste groep? (denk ik) die niet nieuw kunnen betalen maar wel dan daarvoor mee betalen bijwijze van, en dus bij hun lasten opkomen en dat betaald van vaak lage inkomens...zal mij benieuwen hoe het loopt...

Mijn Hartge moet toch de deur uit :bag: wordt me ook te duur qua verbruik (ook al rijd ik extra niet zoveel) dus een auto die gemiddeld 1 op 11 doet en toch sportief/snel ala lotus ofzo? scheelt mij al de helft aan kosten :mrgreen: wat ik goed gebruiken kan straks...

afijn zal allemaal wel doorgaan met dat kastje, maar dan komt er gewoon een classic car, echter ben bang dat daarvoor wel weer wat anders terugkomt hobby belasting of houderschap belasting of misschien mag je dat pas hebben als het je 2de auto is?

Hielke

Bericht door Hielke » 26 nov 2009, 14:18

@ Joy,

goede uiteenzetting over de onmogelijkheid om nationaal iets met de accijnzen (verhoging) te doen.

Eind jaren '80 reed ik vanuit Heerenveen al op en neer naar Bunde/Leer om daar de tank + een blik vol te gooien. De hele rit heen en terug waren dan gratis. In die tijd werd je voor gek verklaard wanneer je binnen een straal van 50 km van de grens woonde en toch in Nederland ging tanken. Belgen en Duitsers vonden het voor hun staatskassen geweldig. Zo bekeken ben ik er wel voor diezelfde truuk eens uit te halen en de prijzen hier sterk te verlagen. Het idee is al eerder in één van de topics geopperd.

Dan over de fouten die met het systeem gemaakt kunnen worden. Tuurlijk kan dat. Maar zeg nou eerlijk, hoe vaak zit je Tomtom er naast qua positie waar ie op dat moment denkt te zijn? Eigenlijk nooit. En in vergelijking met een Tomtom heeft een kastje voor rekeningrijden met veel minder variabelen te maken. Er hoeft geen begin en eindpositie ingegeven te worden. Er hoeft geen route gepland te worden. Geen snelle, geen efficiënte en geen toeristische. Er hoeft simpelweg bepaald te worden waar je je bevindt en wat de afgelegde afstand is wanneer je je 10 minuten later ergens anders bevindt.

Voor dat privacy vraagstuk ben ik net zo gevoelig als de andere mensen die zich hier zorgen maken. Maar, steekhoudende argumenten om de verklaringen van Eurlings onderuit te halen heb ik nog niet gehoord. Hij stelt twee zaken. 1. Het is voor de wet verboden om achteraf bij te houden waar iemand met welke snelheid geweest is en 2. het is technisch met het kastje niet mogelijk om dit naderhand uit te lezen.

Ik wil graag weten of zijn uitspraken niet kloppen. Is er al genoeg informatie over de techniek beschikbaar om hier steekhoudende uitspraken over te doen?

HansD

Bericht door HansD » 26 nov 2009, 14:41

Hielke schreef:Voor dat privacy vraagstuk ben ik net zo gevoelig als de andere mensen die zich hier zorgen maken. Maar, steekhoudende argumenten om de verklaringen van Eurlings onderuit te halen heb ik nog niet gehoord. Hij stelt twee zaken. 1. Het is voor de wet verboden om achteraf bij te houden waar iemand met welke snelheid geweest is en 2. het is technisch met het kastje niet mogelijk om dit naderhand uit te lezen.

Ik wil graag weten of zijn uitspraken niet kloppen. Is er al genoeg informatie over de techniek beschikbaar om hier steekhoudende uitspraken over te doen?
Wat betreft de privacyzaken is het dus zo dat:
1- volgens het huidige voorstel worden de gegevens niet doorgegeven aan de overheid. Ze kunnen echter wel doorgezonden worden aan de kentekenhouder, zoals bijv de leasemaatschappij. De gegevens worden dus opgeslagen, over snelheid is niet gesproken maar het lijkt me dat als het kastje de ritgegevens elke 10 sec opslaat daar ook de snelheid bij zit of uitgehaald kan worden. Over het achteraf bijhouden is niet gesproken maar het gaat er juist om de de gegevens realtime gebruikt kunnen worden.
Zoals het nu geregeld is via de WBP, waar Eurlings zich op baseert, worden er al een aantal uitzonderingen genoemt waarmee het zeer gemakkelijk is voor de overheid om in voorkomende gevallen de gegevens wel op te vragen en te gebruiken. De wet hoeft er dus niet eens voor aangepast te worden.
1- het kastje slaat alle gegevens op en deze kan uitgelezen worden, sowieso via een USB stick. Op afstand achteraf weet ik niet maar hij communiceert continue met de controleportalen. Mochten ze toch gebruik willen maken van de snelheidsoptie is dat een kwestie van een software aanpassing.

Aangezien de kastjes nog niet ontwikkeld zijn is het lastig om een 100% antwoord te kunnen geven over wat de kastjes allemaal wel en niet kunnen. Bovenstaande punten komen uit het voorstel met een aantal privekanttekeningen.
Als je Eurlings, en de volgende nog onbekende kabinetten, op hun woord gelooft dat ze de gegevens nooit in handen zullen krijgen en gebruiken ja dan heb je geen reden om tegen te zijn. Ik heb echter een gezond wantrouwen hiertegen want ik geloof nooit dat ze deze bron van informatie met rust kunnen laten. Zeker niet de controlegedreven overheid zoals we die nu hebben.

Hans

Bericht door Hans » 26 nov 2009, 15:35

Hielke schreef:
Voor dat privacy vraagstuk ben ik net zo gevoelig als de andere mensen die zich hier zorgen maken. Maar, steekhoudende argumenten om de verklaringen van Eurlings onderuit te halen heb ik nog niet gehoord. Hij stelt twee zaken. 1. Het is voor de wet verboden om achteraf bij te houden waar iemand met welke snelheid geweest is en 2. het is technisch met het kastje niet mogelijk om dit naderhand uit te lezen.

En sinds wanneer zijn politici te vertrouwen? Zo riep een collega van Eurlings een paar jaar geleden eens dat de zorgverzekeringen niet duurder zouden worden. Grijskenteken nadat ze eerst de mensen op kosten hebben gejaagd door hun auto te verbouwen zodat het grijs zou blijven toch opeens afgeschaft, de PC prive regeling opeens weg. En Eurlings roept vandaag dat ze heel erg voorzichtig zullen omspringen met de extra spitsheffing. Ik heb 0,0 vertrouwen in die lui daar in Den Haag.

DEN HAAG - De overheid zal zich wel degelijk toegang verschaffen tot de persoonlijke routegegevens uit het kastje voor de kilometerheffing.
ls de "veiligheid van de staat" in het geding is, of in het geval van "voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten", mag de recherche of de inlichtingendienst AIVD gewoon meekijken in de auto. Dat blijkt uit de uitleg bij het wetsvoorstel kilometerprijs.

Snipe

Bericht door Snipe » 26 nov 2009, 15:40

Hielke schreef:Maar, steekhoudende argumenten om de verklaringen van Eurlings onderuit te halen heb ik nog niet gehoord. Hij stelt twee zaken. 1. Het is voor de wet verboden om achteraf bij te houden waar iemand met welke snelheid geweest is en 2. het is technisch met het kastje niet mogelijk om dit naderhand uit te lezen.

Het kastje is nog niet ontwikkeld. IBM en NXP hebben echter een test gedaan, waaruit bleek dat het prima mogelijk was om bij te houden wie wanneer waar reed. Als je weet wanneer iemand op een plek is en wanneer hij op de volgende plek is, kun je daar toch makkelijk uit afleiden wat zijn snelheid geweest is? Technisch onmogelijk is dat dus zeker niet.

N!co
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Bericht door N!co » 26 nov 2009, 15:56

Hielke schreef:...

Zo'n kastje moet 2 dingen hebben voor rekeningrijden, een data verbinding met de overheid en een GPS. Met deze 2 dingen heb je alles in handen om iemand te volgen om iemand te vast te stellen waar iemand is/was en met welke snelheid.

Dat er beweert wordt dat het technisch niet mogelijk gaat zijn kan dus alleen een kwestie van software zijn, en die is makkelijk te updaten. Met een dataverbinding ook op afstand zonder dat je het merkt.

Dat het bij de wet nu verboden gaat worden geeft geen enkele garantie voor de toekomst.

wjn

Bericht door wjn » 26 nov 2009, 16:14

Vergeet niet dat de "wegenkaart" in het kastje ook regelmatig geupdate moet worden. Niet in de laatste plaats om spitstarieven aan te passen.

Dus er moet wel communicatie mogelijk zijn met het kastje, want anders zijn ze over x-jaar nutteloos.

(Of moet je elke 3 maanden naar een servicepunt om te laten updaten?)

Tom

Bericht door Tom » 26 nov 2009, 16:32

Hoe de communicatie gaat verlopen ben ik ook wel benieuwd naar.

Met alleen GPS is slechts éénrichtingsverkeer mogelijk (nl. ontvangen van coordinaten, of eigenlijk posities van satelieten om die te kunnen berekenen). Genoeg om te zien waar je geweest bent en dat in een logfile op te slaan (waaruit je de snelheid weer kunt berekenen), maar dan staat dat alleen op het kastje.

Er moet dus een netwerk zijn waarover het kastje zijn gegevens gaat versturen.
Nu zeggen ze geloof ik dat de locaties niet meegestuurd worden. Dat betekend dat de software in het kastje zelf deze berekeningen zal gaan maken en de output doorsturen. De eigenlijke data zal ie daarna verwijderen. Punt is dat die berekeningen (het kastje moet weten welke wegen spitstarief kennen e.d.) dus in het kastje gebeuren en ook geupdate moeten kunnen worden. Bovendien is het gevoelig voor hackers die de output manipuleren.

Ze kunnen over een paar jaar ook besluiten (stel dat er veel misbruik is) om de software te updaten en de volledige logfiles door te sturen zodat ze achteraf kosten en snelheden eruit kunnen berekenen, de data die daarvoor nodig is is aanwezig of op te slaan. Zodra er een kastje inzit waar software op draait, een GPS ontvanger heeft en dataverbinding heeft zijn de mogelijkheden eindeloos.

RVV

Bericht door RVV » 26 nov 2009, 16:42

GPS en GSM dat zal betekenen dat iedere atomobilist een speciaal GSM abo. moet afsluiten !

N!co
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Bericht door N!co » 26 nov 2009, 16:57

Rico schreef:GPS en GSM dat zal betekenen dat iedere atomobilist een speciaal GSM abo. moet afsluiten !
Zal inderdaad wel over het GSM netwerk gaan met GPRS/UMTS, maar lijkt me toch sterk dat je daar dan zelf een abbo voor moet nemen... Modem met SIM zal wel ingebouwd zijn.

Of ze gaan gebruik maken van het nieuwe GPS systeem van europa, galileo. Dat heeft wel 2-weg verkeer. Maar dat systeem is nog niet in de lucht.

RVV

Bericht door RVV » 26 nov 2009, 17:14

Zal inderdaad wel over het GSM netwerk gaan met GPRS/UMTS, maar lijkt me toch sterk dat je daar dan zelf een abbo voor moet nemen... Modem met SIM zal wel ingebouwd zijn.
Lijkt mij niet sterk.. die kosten worden betaald uit de lengte of uit de breedte. En de overheid zal dat graag op het bordje van de automobilist leggen.. kunnen ze die ook verantwoordelijk houden. (anders is het hun verantwoordelijkheid)

wjn

Bericht door wjn » 26 nov 2009, 17:40

Rico schreef:
Lijkt mij niet sterk.. die kosten worden betaald uit de lengte of uit de breedte. En de overheid zal dat graag op het bordje van de automobilist leggen.. kunnen ze die ook verantwoordelijk houden. (anders is het hun verantwoordelijkheid)
Die kosten vallen onder de onderhoudskosten, waar ik overigens nog niets van gelezen heb.

Ik vond één opmerking ergens in de topics wel een goede, iedereen tot 67e laten werken, daarmee wordt de invoering van de km-heffing betaald. (4 Miljard bezuiniging tegen 4 Miljard investering.) Misschien dat daar mensen van wakker worden, als je het zo stelt.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 nov 2009, 17:51

iest wat we niet willen hebben wordt ons wel de strot in gedrukt en velen krijgen nog de rekening ook :hammer: of je moet het handig aanpakken :hmmm:

Emiel

Bericht door Emiel » 26 nov 2009, 18:02

Ja en nee via GSM netwerk.

Ja , het word al gedaan, bijvoorbeeld met stroom meters in huis, zogenaamde slimme stroommeters. Deze geven de standen en dergelijke door via het GSM netwerk. Zitten simkaartjes in die maar naar bepaalde APN's kunnen connecten.

Nee want, er gaat best wel wat werk zitten in het testen en er komt best wel een hele grote extra druk op het netwerk van een van de providers.
Ben benieuwd bij welke provider ze dat onder gaan brengen.

Luco

Bericht door Luco » 26 nov 2009, 18:45

Nog zo een de slimme meters, ze weten precies wanneer je bv koffie aan het zetten bent of in de garage bezig bent.
big brother

Snipe

Bericht door Snipe » 26 nov 2009, 19:55

Zegt Eurlings een minuut geleden in de Kamer dat de kilometerheffing niet doorgaat als er geen draagvlak is, gaat D66 er frontaal tegenin. Van der Ham: "Ik mag toch hopen dat u uw eigen afweging maakt."

Wat zou er gebeurd zijn met hun idealen over referenda en zo?

Robertdj

Bericht door Robertdj » 26 nov 2009, 20:02

Snipe schreef:
Hielke schreef:Maar, steekhoudende argumenten om de verklaringen van Eurlings onderuit te halen heb ik nog niet gehoord. Hij stelt twee zaken. 1. Het is voor de wet verboden om achteraf bij te houden waar iemand met welke snelheid geweest is en 2. het is technisch met het kastje niet mogelijk om dit naderhand uit te lezen.

Het kastje is nog niet ontwikkeld. IBM en NXP hebben echter een test gedaan, waaruit bleek dat het prima mogelijk was om bij te houden wie wanneer waar reed. Als je weet wanneer iemand op een plek is en wanneer hij op de volgende plek is, kun je daar toch makkelijk uit afleiden wat zijn snelheid geweest is? Technisch onmogelijk is dat dus zeker niet.
IBM? Zij zijn wel goed in dit soort zaakjes.
During the Holocaust, IBM's New York headquarters and CEO Thomas J. Watson acted through its overseas subsidiaries to provide the Third Reich with punch card machines that could help the Nazis track down the European Jewry (especially in newly conquered territory). The first kind of human-marking system to be developed

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 nov 2009, 20:14

Snipe schreef:Zegt Eurlings een minuut geleden in de Kamer dat de kilometerheffing niet doorgaat als er geen draagvlak is, gaat D66 er frontaal tegenin. Van der Ham: "Ik mag toch hopen dat u uw eigen afweging maakt."

Wat zou er gebeurd zijn met hun idealen over referenda en zo?
Das nu wat ik bedoel............................D`66 en consequentheid..................nou, zoals de wind waait, waait het partij jasje.....................hap snap beleid..............

SteV6

Bericht door SteV6 » 26 nov 2009, 20:33

wjn schreef:
Rico schreef:Ik vond één opmerking ergens in de topics wel een goede, iedereen tot 67e laten werken, daarmee wordt de invoering van de km-heffing betaald. (4 Miljard bezuiniging tegen 4 Miljard investering.) Misschien dat daar mensen van wakker worden, als je het zo stelt.
Dat was mijn opmerking Wolfgang, maar helaas heeft de stelling in mijn ogen zijn uitwerking gemist. Alleen jij en romo zien tot nu te de strekking en de kracht van die vergelijking.

Kan het misschien toegevoegd worden op de redonzeprivacy site? Of is de stelling toch niet krachtig genoeg om mensen wakker te schudden?

Stephan

HansD

Bericht door HansD » 26 nov 2009, 20:54

Ik heb hem wel gelezen maar vind hem niet van toepassing :D

Die verhoging van de AOW is nodig om de AOW betaalbaar te houden. Doe je dat niet moet het uit de algemene middelen (lees 4 miljard extra belasting) komen. Die 4 miljard invoerkosten voor de kmheffing zijn extra kosten die vermeden kunnen worden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 nov 2009, 20:55

SteV6 schreef:
wjn schreef:
Rico schreef:Ik vond één opmerking ergens in de topics wel een goede, iedereen tot 67e laten werken, daarmee wordt de invoering van de km-heffing betaald. (4 Miljard bezuiniging tegen 4 Miljard investering.) Misschien dat daar mensen van wakker worden, als je het zo stelt.
Dat was mijn opmerking Wolfgang, maar helaas heeft de stelling in mijn ogen zijn uitwerking gemist. Alleen jij en romo zien tot nu te de strekking en de kracht van die vergelijking.

Kan het misschien toegevoegd worden op de redonzeprivacy site? Of is de stelling toch niet krachtig genoeg om mensen wakker te schudden?

Stephan

Ik vind van wel................................

tommel

Bericht door tommel » 28 nov 2009, 11:59

Kan niet heel de Kamer het systeem zelf uit gaan testen en dat we er een hackertje op zetten om vervolgens AL de reisgegevens te kunnen presenteren? Bekeken, gevolgd en bespioneerd door je eigen toekomstige systeem?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 nov 2009, 04:03

GTRene schreef:
Dennis Huijsman schreef:in die mail staat een berg onzin en cijfers die allemaal overdreven zijn ( lees: 70% & 2011 & prijs porsche )
klopt maar denk ook aan straks wat de staat misloopt aan inkomsten vanwege elektra en hybride auto's dat moet terugkomen en dus verrekend in de KMH echter dat zijn vaak dure auto's die mensen met lage inkomens niet kunnen betalen echter zij betalen wel die hoge KMH dus die mensen betalen dan ook nog eens de voordelen wat een ander kan kopen maar zij niet...zoiets lijkt het dan. :hmmm:
Als ik dit http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/au ... ht_aol.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; bekijk dan valt dat best mee. Heb dit al eens eerder bekeken en als ik mijn situatie erop loslaat valt het best mee. Of wordt er hier wat gemanipuleerd met cijfers? Ik zie het niet. Dus die mail die jij hier plaatst lijkt me een berg onzin.

Maar goed, ondanks dat ik tegen ben, stem ik wel op door gaan want ik denk gewoon dat dat gewoon gaat gebeuren.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 29 nov 2009, 08:19

Gisteren had bekende van mij een goed punt:
Als je met je straat auto lekker een circuitdag rijdt, betaal je dan ook km heffing?
Ik persoonlijk denk dan van wel, aangezien het kastje registreert dat je km aan het maken bent.
Dit zou dan natuurlijk onterecht zijn, aangezien je op dat moment geen gebruik maakt van de openbare weg.
Idem voor auto's die op grote bedrijfs/privé terreinen rijden, zijn dan natuurlijk geen grote afstanden, maar je betaalt dan dus wel onterecht (denk ik)

wjn

Bericht door wjn » 29 nov 2009, 08:55

HansD schreef:Ik heb hem wel gelezen maar vind hem niet van toepassing :D

Die verhoging van de AOW is nodig om de AOW betaalbaar te houden. Doe je dat niet moet het uit de algemene middelen (lees 4 miljard extra belasting) komen. Die 4 miljard invoerkosten voor de kmheffing zijn extra kosten die vermeden kunnen worden.
In principe heb je gelijk, maar met principes win je dit niet. Het is toch lood om oud ijzer waar die 4 miljard vandaan komt, de burger betaalt uiteindelijk toch alles.

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander het prima vindt als ipv. de km-heffing de aow leeftijd op 65 blijft. Dus ipv. 4 miljard te investering in techniek, die 4 miljard voor de aow gebruiken.

Het gaat erom wie je wilt bereiken met je actie, niet of het 200% klopt (doet de regering ook niet).

Plaats reactie