Hielke schreef:Voor dat privacy vraagstuk ben ik net zo gevoelig als de andere mensen die zich hier zorgen maken. Maar, steekhoudende argumenten om de verklaringen van Eurlings onderuit te halen heb ik nog niet gehoord. Hij stelt twee zaken. 1. Het is voor de wet verboden om achteraf bij te houden waar iemand met welke snelheid geweest is en 2. het is technisch met het kastje niet mogelijk om dit naderhand uit te lezen.
Ik wil graag weten of zijn uitspraken niet kloppen. Is er al genoeg informatie over de techniek beschikbaar om hier steekhoudende uitspraken over te doen?
Wat betreft de privacyzaken is het dus zo dat:
1- volgens het huidige voorstel worden de gegevens niet doorgegeven aan de overheid. Ze kunnen echter wel doorgezonden worden aan de kentekenhouder, zoals bijv de leasemaatschappij. De gegevens worden dus opgeslagen, over snelheid is niet gesproken maar het lijkt me dat als het kastje de ritgegevens elke 10 sec opslaat daar ook de snelheid bij zit of uitgehaald kan worden. Over het achteraf bijhouden is niet gesproken maar het gaat er juist om de de gegevens realtime gebruikt kunnen worden.
Zoals het nu geregeld is via de WBP, waar Eurlings zich op baseert, worden er al een aantal uitzonderingen genoemt waarmee het zeer gemakkelijk is voor de overheid om in voorkomende gevallen de gegevens wel op te vragen en te gebruiken. De wet hoeft er dus niet eens voor aangepast te worden.
1- het kastje slaat alle gegevens op en deze kan uitgelezen worden, sowieso via een USB stick. Op afstand achteraf weet ik niet maar hij communiceert continue met de controleportalen. Mochten ze toch gebruik willen maken van de snelheidsoptie is dat een kwestie van een software aanpassing.
Aangezien de kastjes nog niet ontwikkeld zijn is het lastig om een 100% antwoord te kunnen geven over wat de kastjes allemaal wel en niet kunnen. Bovenstaande punten komen uit het voorstel met een aantal privekanttekeningen.
Als je Eurlings, en de volgende nog onbekende kabinetten, op hun woord gelooft dat ze de gegevens nooit in handen zullen krijgen en gebruiken ja dan heb je geen reden om tegen te zijn. Ik heb echter een gezond wantrouwen hiertegen want ik geloof nooit dat ze deze bron van informatie met rust kunnen laten. Zeker niet de controlegedreven overheid zoals we die nu hebben.