vermogenverlies door andere benzine

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

vermogenverlies door andere benzine

Bericht door Hans R » 27 nov 2006, 17:26

Was vandaag bij Beek autoracing om een ander spruitje erop te zetten en het verschil op de rollenbank meten..
[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/6582.jpg[/img]
Maar had voor de verandering eens Tango 98 getankt omdat de shell hier aan het verbouwen is.. kwam normaal met v-power netjes op 160KW maar nu met Tango 98 niet verder dan 153KW :? Dit kan haast niet anders dan in de benzine zitten want ik heb nog een uitdraai met hetzelfde spruitstuk maar met V-power en ongeveer dezelfde buitenlucht temperatuur.. Iemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 1001
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Bericht door Sander » 27 nov 2006, 17:29

Was je tank volledig leeg ?
Er blijft altijd wat "oude" bezine inzitten dus je kan pas echt de Tango benzine aanwijzen als "slecht" als je een aantal keer getankt hebt.

Je zou haast de test nog een keer doen, met je oude spruitstuk om te kijken hoeveel je dan op uitkomt.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 27 nov 2006, 17:31

Was de 2e Tango 98 tank (de verbouwing bij shell duurt wat lang hier)
Heb vandaag twee spruitjes getest Supersprint en MTH met dezelfde tank..

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 nov 2006, 17:35

Wel een heel groot verschil. Zou kunnen, Tango maakt gebruik van restanten brandstof uit die grote opslagtanks van anderen. Die kwaliteit moet wel minder zijn, want Shell wil het zelf niet gebruiken. Ook is het iets duurder om schoon te maken. Tango koopt dat dus goedkoop in.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 1001
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Bericht door Sander » 27 nov 2006, 17:36

Beide kwamen ze uit op 153KW ?
Wat voor uitlaatsysteem heb je verder trouwens ?

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 27 nov 2006, 17:48

Uitlaat is standaard JCW Works, piekvermogens waren hetzelfde alleen had het Supersprint spruitje iets meer vermogen en koppel tussen de 4000 en 5000 toeren..

Gebruikersavatar
Wilbert
Berichten: 429
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:34

Bericht door Wilbert » 27 nov 2006, 17:50

Wat wel weer vreemd is dat Vpower gebaseerd is op een ron95 en je hebt bij de tango RON98 getankt dat zal in de basis al beter moeten zijn.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 1001
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Bericht door Sander » 27 nov 2006, 17:52

Wat zeiden ze bij Beek ?
Daar weten ze wel waar ze over praten.. !

Ik weet dat ze bij Autoweek een tijd terug een test gedaan hebben met brandstoffen (Ultimate, Excelium, Vpower en gewone '98) en de Subaru WRX zag je duidelijk vermogens winst/verlies op sommige brandstoffen. (en dat ging soms ook om 10+ pk's).
Wilbert schreef:Wat wel weer vreemd is dat Vpower gebaseerd is op een ron95 en je hebt bij de tango RON98 getankt dat zal in de basis al beter moeten zijn.
Vpower is '97

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 27 nov 2006, 17:58

Bij Beek vonden dit ook raar, toen zei ik dat er Tango 98 in zit.. en daar kon het wel aan liggen.. want inderdaad dit zijn vaak restanten van andere oliebedrijven en gaat de kracht van de benzine duidelijk terug.. maar as vrijdag moet die weer op de bank en zal er nu weer eens V-power in gooien.. maar dat dit zoveel verschilt? eigenlijk zal er eens een onafhankelijke test moet komen met diversen benzine's van verschillende merken.. de consumentenbond eens aanschrijven :wink:

edit: zie net dat dit dus al gebeurt is.. het engelse blad EVO heeft dit ook wel eens gedaan.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 27 nov 2006, 18:10

Ik tankte zowel met de vorige TT als met de neiuwe 98. Op de nieuwe is het verplicht (aanbevolen met uitoepteken in de tankklep)
Merkte redelijk goed het verschil in de vorige TT toen ik eens een aantal keren 95 tankte.
Op de site van Abt staat zelfs het vermogensverlies in PK aangeven als je 95 tankt.

Zie hier:

http://www.abt-sportsline.de/fileadmin/ ... let_V4.pdf

Volgens hun scheelt het 20 pk verschil op een 2.0T FSI na het chippen van 200 tot 240

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 1001
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Bericht door Sander » 27 nov 2006, 18:27

Rebel schreef:Ik tankte zowel met de vorige TT als met de neiuwe 98. Op de nieuwe is het verplicht (aanbevolen met uitoepteken in de tankklep)
Merkte redelijk goed het verschil in de vorige TT toen ik eens een aantal keren 95 tankte.
Op de site van Abt staat zelfs het vermogensverlies in PK aangeven als je 95 tankt.
Let op dat als je '98 verplicht moet rijden dat ook doet!
De motor is gemaakt om met die brandstof te lopen en daar is hij ook op geprogrammeerd. Als je dus een brandstof met een lager octaangetal gaat tanken kan je motor gaan pingelen (alsof je knikkers in een buis heen en weer gaat schudden) en is dus schadelijk voor je motor!

Dus niet voor de gein '95 gaan tanken om te testen.. ;)

Zowieso is het beter om '98 of hoger te gaan tanken, beter voor de motor/smering enz.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 27 nov 2006, 18:29

Je kan wel 95 tanken, de motormanagement pas zichzelf dan aan. Alleen is het dan niet verstandig om vaak door te trekken in het rood.

Rnd
Berichten: 2308
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Bericht door Rnd » 27 nov 2006, 18:29

Jij woont zeker in Nootdorp :?: Ik heb je denk ik wel eens zien rijden in Nootdorp. Die auto is bijzonder en de Shell wordt hier verbouwd, dus grote kans dat jij het was. In ieder geval leuke auto :!:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 27 nov 2006, 18:51

@arnoud, dat ben ik inderdaad :wink:

Maar we hebben het hierover 98 en niet over het verschil tussen 95 en 98
en dat daar ook zo'n groot verschil tussen zit!
Heb even het blad EVO erbij gepakt, en met een standaard Golf 5 GTI haalt met BP 95 204PK en met BP ultimate 212PK :shock:
het verschil met V-power 209PK tegen de 212PK van BP is slechts 3pk dus hier valt ook nog wat winst te halen.. maar die 3pk merk je niet op de weg maar wel snel verdient met alleen andere benzine.
Wat je misschien wel merkt is Sunoco race fuel ! de Golf haalt hiermee 218PK :shock:
(het verschil tussen shell 95 en V-power is 4peekaas)
oja, en een M5 heeft met BP ultimate 534PK

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 1001
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Bericht door Sander » 27 nov 2006, 18:54

Zo zie je maar weer hoeveel brandstof betekend voor het uiteindelijke plaatje!
Die BMW scheeld gewoon even 27pk :shock:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 27 nov 2006, 19:01

En en hoe verser de benzine hoe beter de auto presteert, dus voor mij geen Tango of andere witte pomp meer wil gewoon altijd max power :twisted:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 27 nov 2006, 19:08

Ik heb ooit eens een filmpje gezien, meen van Fifth Gear.
Daar testte ze ook diverse verschillende brandstoffen, weet niet meer precies welke. Alleen dat Shell V-Power er het beste uit kwam en de verschillen het grootst waren bij sportwagens, weinig verschil bij b.v. een standaard Clio 1.4.

De aanwezige auto's waren, Clio III, Golf V GTI en Impreza WRX STI.
De auto's gingen div. malen op de rollenbank, tank steeds helemaal leeg halen, insp. computer resetten etc etc.

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 27 nov 2006, 19:25

v-power in nederland is ergens tussen de 95 en 97
die testen met v-power die meer opleveren zijn met vpower 100

ik tank eigenlijk altijd bij de bp, maar of dit nou beter is dan witte pomp 98, merk geen verschil eigenlijk

Gebruikersavatar
Wilbert
Berichten: 429
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:34

Bericht door Wilbert » 27 nov 2006, 19:45

Met mijn motor in het verleden op de duitse Vpower bijna tien pk meer met ned Vpower scheelde dat niks met de eerder gemeten waardes op gewoone 95

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 27 nov 2006, 22:13

Ik hoor juist dat de nederlandse V/power hetzelfde is als in Duitsland maar om andere omstandigheden hier als 97 octaan gehalte op de markt wordt gezet.. de juiste reden weet ik niet :oops: merk eigenlijk ook geen verschil in duitsland of hier.. maar het zal wel tussen de oren zitten :mrgreen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27060
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 nov 2006, 22:31

Met de M3 altijd RON 95...............................gaat gewoon als de brandweer..........................................

Wouter81
Berichten: 9420
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 28 nov 2006, 09:08

Hans GP1630 schreef:Ik hoor juist dat de nederlandse V/power hetzelfde is als in Duitsland maar om andere omstandigheden hier als 97 octaan gehalte op de markt wordt gezet.. de juiste reden weet ik niet :oops: merk eigenlijk ook geen verschil in duitsland of hier.. maar het zal wel tussen de oren zitten :mrgreen:
Duitse V-Power heeft een octaangetal van 100.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 28 nov 2006, 09:20

En dat merk je zeker die VPower 100. Reed paar maanden geleden met 3 man + bagage ruim 260 km/u. Normaal gesproken haalde ik max. 250 km/u, in me eentje met 98. Scheelt bij een turbomotor veel of er 95, 98 of 100 getankt wordt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 28 nov 2006, 10:05

Heb ergens gelezen dat een Focus ST met V-power100 239pk levert ipv 225pk.
Hij liep tijdens de Canonballrun ook als een tierelier.
Verder gaat er altijd V-power uit NL in, en da's idd 97.
Dat mag niet 98 genoemd worden omdat dat er domweg niet inzit.
Daarom heet het aan de pomp 95, want dat zit er zeker in.

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 28 nov 2006, 10:38

romo schreef:Met de M3 altijd RON 95...............................gaat gewoon als de brandweer..........................................
Hoort (eigenlijk) 98 in. Scheelt.Geen wonder dat mijn auto sneller is :P
(Altijd BP Ultimate 98 dus)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Marc Sierra, Opa en 16 gasten