BMW e46 320i ///AST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

BMW e46 320i ///AST

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 nov 2009, 22:29

Lang uitgesteld, maar toch ontkom ik er niet aan om ook een 'mijn auto' draadje te openen.
Aangezien het hier de BMW betreft, ga ik ook maar niet echt over m'n vorige autos vertellen.
Hiervoor heb ik bijna 5 jaar in een van de eerste Audi A4's gereden uit 1994, maar deze begon wat ouderdomsverschijnselen te vertonen met 2ton op de klok.

Na een lange zoektocht :forum: voor een goede opvolger kwam ik in januari 2008 mijn huidige auto tegen op de website van Kera, bmw dealer in kerkrade/maastricht.
En de zoektocht naar een BMW kwam voornamelijk doordat Tommy me had aangestoken.
Ik zocht dus een auto waar ik eigenlijk niets meer aan hoefde te veranderen...

De auto.

2000 BMW e46 320i Executive in Cosmoz Schwarz met het M54B22 motorblokje.

Alles erop en eraan, behalve navi/cd, maar dus wel Xenon. Dit was wel een vereiste eigenlijk na al die jaren xenon in de a4 gehad te hebben.
Kerkrade was wel 200km verderop helaas, maar voor deze auto wilde ik best even wat km's afleggen.
Ik heb ook in m'n eigen regio gekeken, maar daar kwam je voor hetzelfde bedrag een kale 318i tegen met de dubbele kmstand.

Auto was door de eerste eigenaar ingeruild voor een e90 en altijd bij dezelfde dealer onderhouden, dus de volledige historie was ook bekend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Helaas vond de vorige eigenaar 18" te oncomfortabel en heeft er 17" m135 replicas onder laten zetten dit icm met een standaard onderstel.
Dus... daar begon het modificeren van de auto dus alweer. Dat kon natuurlijk weer niet uitblijven.
Laatst gewijzigd door Patrick van Wijngen op 29 nov 2009, 18:53, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 nov 2009, 22:29

De eerste aanpassing. Eibach Pro-kit. Een complete set van dempers, veren en stabilisatorstangen.

Van deze stap nog een foto van een tripje door de eifel en luxemburg met Gerdinand, Allen, Joy en Tommy... nog met de 17" replicas.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 nov 2009, 22:29

Ik was echter niet helemaal tevreden met het eibach onderstel. Met name de achterkant was te stuiterig en soms wat onvoorspelbaar.
Daarnaast was de verlaging ook niet helemaal zoals het zou moeten zijn volgens de waarden die Eibach had gegeven.
Dus ik wilde weer veren hebben die de auto, met name aan de achterkant wat zouden verlagen en iets minder zou stuiteren.

En erg logische stap om dus voor H&R Race veren te gaan. Maar de h&r veren bevielen in ieder geval een stuk beter.
Laatst gewijzigd door Patrick van Wijngen op 03 mei 2010, 15:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 nov 2009, 22:29

Via Tommy kon ik voor een wat leuker prijsje aan wat Angel Eyes komen en een set LED-achterlichten, omdat de dozen beschadigd waren en hij mensen schijnbaar de staat van de doos belangrijker vinden dan de inhoud van de doos.
Dus weer wat mods. En een set originele BMw M135 velgen gevonden, nieuw bij een bmw dealer in duitsland. Deze oogden ook een stuk beter onder de auto omdat hier de ET waarde wel van klopte. En 255 breed op de achteras staat natuurlijk een stuk dikker.
Tijdens het ophalen van de velgen heb ik ook een nieuwe m-technik 1 voorbumper gevonden en een gebruikte m-technik 1 achterbumper.
Want je wilt natuurlijk de auto ook weer wat sportiever laten ogen met een bodykit.
Ik kon helaas nergens de bijpassende sideskirts vinden.


Dus na veel ebay afstruinen naar m-tecnik 1 sideskirts, vond ik ineens een bmw dealer in duitsland die het volledige Aero addon pakket te koop had voor een fractie van de nieuwprijs.
En dit jaar dus de m-technik 1 bumpers en de 17" velgen weten te verkopen. En het Aero pakket laten spuiten en gemonteerd.
Met als resultaat,

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Patrick van Wijngen op 03 mei 2010, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 nov 2009, 22:29

Echter, de laatste paar maanden begon ik een steeds grotere vibratie in mijn stuur te krijgen en werden de eerder niet echt opvallende richeltjes en hobbels in de weg alsmaar harder aanwezig.
Toen Allen weer eens naar de BMW specialist (Bas Roos) ging met z'n caterham, heeft Bas ook even naar mijn auto gekeken en hij vond al vrij snel de oorzaak van mijn problemen.
De H&R veren waren iets verder gezakt dan de bedoeling was en ik kwam dus bijna in contact met de bumpstops, dus bij hobbels raakte ik deze dus gewoon.
Daarnaast zat er een hoogteslag in een van m'n voorbanden, terwijl het profiel verder wel gewoon over de hele band gelijk was en geen rare dingen had.

Ik heb een tijd zitten zoeken naar een oplossing, maar ik kwam alsmaar tot de conclusie dat ik het maar eens een keer goed moest aanpakken.
Dus ik heb Joy laten informeren wat een AST onderstel me zou kosten.
En na wat denk en rekenwerk, heb ik het onderstel toch maar laten bestellen door Joy. :shakeit:

Helaas had AST het zelf druk met wat andere dingen, waardoor de levering ervan wat langer ging duren dan eigenlijk gepland.
En dan ga je ineens het draadje van Knot meelezen over de hardheid en de ervaring in de regen... vervolgens gaat Joy ook nog eens een keer zitten porren dat het heel erg hard wordt. :hammer:
Dan vraag je je op dat moment toch even af 'wat heb ik besteld'. :shock:

Voor m'n werk moest ik een week naar Berlijn en de week ervoor belde Bas dat hij het onderstel binnen had.
Dus vrijdagavond voor m'n vertrek kon ik de auto daar neergooien. Hadden ze een week de tijd en hoefde ik de auto niet te missen, omdat ik toch in het buitenland was. :thumbup:
Van te voren nog even met een collega door de parkeergarage gereden om te kijken en meten tot hoe laag de auto mocht komen, zonder ergens aan te lopen.
11 centimeter op de krikpunten !

Voor de gein besloten om het stil te houden voor Tommy, omdat ik me afvroeg of hij het uberhaubt ging zien.
Met z'n pesterijtjes over de bumpstops en het altijd aanwezige onderstuur in de auto.
Maandagavond zit ik in het hotel op msn, zegt Tommy ineens '320 bij Bas??'.

NEEEEEEEEEEEEE :hammer: Daar gaat de grap.
Had Indobesar mijn auto en die van Joy op de brug zien staan met een paar AST dozen ernaast.
Maar Tommy toch genoeg aan het twijfelen kunnen krijgen dat ik er alleen was voor de voorbanden en rubbers :clap:

Maargoed, na m'n weekje Berlijn, toevallig met 20jahre Mauerfall feest en heeeeeeel veel bier... Heeft Allen me met de sigaar weer naar Bas gereden. Waar ik m'n auto zag staan... 11cm :shock:
De achterkant was dus nog 3cm omlaag gegaan tov H&R Race, woops.

Wegens omstandigheden moest de sigaar helaas blijven overnachten bij Bas Roos. Dus Allen weer met de 320+AST richting huis.

AST is gewoon comfortabel !
Goed, het is wel stug... maar het stuiterd niet. Stuurt lekker strak in, helt niet echt noemenswaardig meer over.
De achterkant is wel een stuk levendiger geworden, maar dat zal ook te maken hebben met het feit dat ik gewoon veel meer grip op de neus heb. En natuurlijk omdat de achterkant niet nog 5cm inzakt door een bocht :df: :df:
Het onderstel geeft zoveel meer vertrouwen in de auto ineens. Ik had dat niet verwacht eigenlijk.
Ik had ook nog nooit in een auto met AST onderstel gereden.

Het kost een paar centen, maar ik moet zeggen dat het die centen wel waard is.
Natuurlijk heeft Bas wel de juiste veren onder mijn auto gedaan om het allemaal goed geschikt te houden voor straatgebruik. 80nm voor en 60nm achter.
En geweldig dat het allemaal kon in m'n weekje buitenland, zodat ik de auto geen moment heb hoeven te missen.

Op maandag kwam natuurlijk de grote test. Kom ik nog de parkeergarage in zonder m'n tectyl laag eraf te schrapen.
Woehoe!!!!!! En mijn vreugde kreet galmde ook flink door de parkeergarage heen. Maargoed dat het nog zo vroeg was :D

Binnenkort eens foto's maken van de huidige setup. Maar het weer werkt niet echt mee op het moment.

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 nov 2009, 22:32

Wel frappant dat overal de coupe van Tommy zowat opstaat :P
Stop following me ! :banaan:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW e46 320i

Bericht door allen » 23 nov 2009, 22:34

Iemand mag die godvergeten oprit weleens op orde maken. Wat een bende onkruid!!!! :bag:

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 nov 2009, 22:38

Niet mijn oprit. Maar die van je broertje he :mrgreen: Maar Joy heefft al dat onkruid alweer weggehaald voor hem hoor.
Is toch wel handig om gewoon 2 autos voor je eigen deur te kunnen plaatsen. Iets wat ik straks helaas niet heb

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW e46 320i

Bericht door Tommy » 23 nov 2009, 22:42

nou weet ik even niet meer of het nou indo of hugo was die je auto gespot had :)

Even een addition, M3 stuur was ook erg prettige aanpassing. :)

Over AST, op de openbare weg viel me ondanks nat wegdek wel op hoe zeker de auto aanvoelt. De kleine wolligheid die de auto onzeker maakt, geheel weg. Demping strak, zelfs na een bult, even omhoog en stevig neerkomen zonder nadeinen. Daar waar het normale sportonderstel (icm schnitzer veren) ondanks e stugheid wel initieel inveert en overhelt, heeft AST er geen last van. Als je eenmaal het gewicht erop zet, gript het sportonderstel wel goed, maar juist de transities van links-rechts zonder vertraging en ontbreken van het gevoel dat je overhelt icm gebrek aan duiken met remmen maken het AST pakket wel ERG lekker. Samenvattend vooral de dempers die veel bodycontrol geven. Dit dan ook nog eens zonder het H&R gewindefahrwerk gestuiter. Het geld zeker wel waard en knorretje kijkt me nu wel angstig aan. Waar is m'n hamer :D

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: BMW e46 320i

Bericht door Steven N. » 23 nov 2009, 22:51

AST :hosanna:

Erg mooie upgrade, wat je zegt "geld meer dan waard!"

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW e46 320i

Bericht door indobesar » 23 nov 2009, 23:32

Ben de afgelopen weken wel vaker dan normaal bij Bas geweest. Er lagen idd ook dozen AST-dempers LOL.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: BMW e46 320i

Bericht door G Kolkman » 23 nov 2009, 23:42

Mooi man, wist het al (lang) maar moest me koest houden :mrgreen: . Nou houdt ik jullie in de bochten bij onze oosterburen natuurlijk al helemaaaaal nooit meer bij.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW e46 320i

Bericht door Tommy » 24 nov 2009, 00:11

wat een moeite jullie allemaal doen om het voor mij geheim te houden...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW e46 320i

Bericht door RVV » 24 nov 2009, 00:24

Mooie uiteenzetting ! Blijft lekker spul een e46 :P

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW e46 320i

Bericht door allen » 24 nov 2009, 00:27

Tommy schreef:wat een moeite jullie allemaal doen om het voor mij geheim te houden...

Ja, en dan verknalt Hugo of Ion het bijna en de hoofdpersoon in kwestie verspreekt zich nog voor het eerste uitje. FAIL Patrick, FAIL! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i

Bericht door Patrick van Wijngen » 24 nov 2009, 07:37

Ik versprak me niet. Maar had geen zin meer om eromheen te gaan zitten draaien.
Maar het was hem zelf nog niet opgevallen aan het begin van de avond in ieder geval :D

Erg leuk is dat altijd. Iedereen die er vanaf het begin wat mee te maken had, hield het stil... en dan zijn er spontaan ineens weer mensen die ook bij Bas langs komen en de auto herkennen en het gaan vertellen :evil:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: BMW e46 320i

Bericht door Rupie » 24 nov 2009, 08:28

Erg mooie en nette auto Patrick. Plaatje klopt helemaal, zeker in het echt.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW e46 320i

Bericht door indobesar » 24 nov 2009, 08:31

Waarom mocht Tommy het eigenlijk niet weten?

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i

Bericht door Patrick van Wijngen » 24 nov 2009, 08:52

Tommy hoeft niet altijd alles te weten wat een ander doet :wink:

Gebruikersavatar
Tim Kloes
Berichten: 101
Lid geworden op: 25 jan 2008, 10:33
Locatie: Beverwijk

Re: BMW e46 320i

Bericht door Tim Kloes » 24 nov 2009, 17:00

Enneh, wat kost zoiets nou?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW e46 320i

Bericht door yorick » 24 nov 2009, 17:16

Strakke e46 met een fijn onderstel!

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i

Bericht door Patrick van Wijngen » 24 nov 2009, 17:53

Tim Kloes schreef:Enneh, wat kost zoiets nou?
Meer dan m'n maandsalaris in ieder geval :shock:

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i

Bericht door Patrick van Wijngen » 24 nov 2009, 17:54

En net even wat kiekjes gemaakt. Let niet op al de modderspetters :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i

Bericht door Patrick van Wijngen » 24 nov 2009, 18:11

Tommy schreef:nou weet ik even niet meer of het nou indo of hugo was die je auto gespot had :)
Dus eigenlijk waren het geen van tweeen, maar ben je zelf wezen kijken naar joy z'n auto ? :roll:
Tommy schreef:Even een addition, M3 stuur was ook erg prettige aanpassing. :)
Ja het m3 stuur was ook een goede aanpassing. Tenminste iets stevigs in handen. En met wat grotere handen is dat helemaal fijn.
En natuurlijk de verlichte ///M pookknop :mrgreen:
Niet te vergeten de bmw uitlaat sierstukjes
It's all about the details

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW e46 320i M54B22 Aerodynamik

Bericht door Patrick van Wijngen » 27 nov 2009, 22:45

Nog steeds geen andere fotos kunnen maken met dit weer...

Maar een bijkomend voordeel van het AST onderstel is toch wel de stabiliteit met zijwind. Ik dacht het al eerder te merken eigenlijk, maar vanmiddag op de van Brienenoord viel het me pas echt goed op.

3 autos voor me en 1 achter me (die ik in m'n spiegel zag) gingen alle 4 bijna tegelijk bijna een meter opzij door een windstoot.
Maar de BMW reed vrolijk rechtdoor zonder echt last ervan te hebben :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, beske, Bing [Bot], Bob Gervais, Dimitri, EricT, Joost H., Majestic-12 [Bot], Mark 320iS, mark123, Sidney, SvB en 7 gasten