Ja, die is weer zu haben.Ravin ///M schreef:750iL staat weer bij 500e?
Mercedes-Benz 190 E 2.3-16: nieuwe foto's door Luuk op p.4
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Je cossie is zien op 500e...
koel kenteken ook
koel kenteken ook

- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Toevallig hadden ze vandaag bij Wheeler Dealer een 190E Cosworth in de garage. Die bolle is reuze irritant maar goed, toch even gekeken.
- Tim Kloes
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 jan 2008, 10:33
- Locatie: Beverwijk
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Hoe verhoudt zo´n 190 2.3-16 zich tot een E30 325i en een E30 M3 2.3? En de 190 2.5-16?
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Dat zou ik ook wel eens willen weten.
Die 2.5-16 heeft trouwens maar 10 pk meer, dus da's niet echt spannend.
Die 2.5-16 heeft trouwens maar 10 pk meer, dus da's niet echt spannend.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Macboy schreef:Gaaf man, denk ik, want er zijn te weinig foto's
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Qua vermogen staat zo'n 2.3-16 wel gelijk aan een E30 M3. Qua rijden is een E30 M3 meer hardcore. Een 190 is toch meer een snelwegcruiser. Houdt niet in dat je er niet ff lekker een paar bochten mee kan nemen.Tim Kloes schreef:Hoe verhoudt zo´n 190 2.3-16 zich tot een E30 325i en een E30 M3 2.3? En de 190 2.5-16?
- Tim Kloes
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 jan 2008, 10:33
- Locatie: Beverwijk
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Dus qua ring-a-bility ergens tussen de 325i en de M3 in? Ik zie wel iets in zo'n 190 2.3-16 als nieuwe daily.. Belastingvrij op LPG ofzo.. Kan die Cosworth kop en gesmede zuigers vast wel aan.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
-
- Berichten: 5507
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Tim Kloes schreef:Hoe verhoudt zo´n 190 2.3-16 zich tot een E30 325i en een E30 M3 2.3? En de 190 2.5-16?
De 2.3 16v zou wat rauwer c.q. sportiever zijn dan de 2.5 16v. Daarnaast heeft de 2.3 een mechanisch sperdifferentieel en de 2.5 een speciaal elektronisch sperdiff ( als ik mij niet vergis). Ook hebben beide wagens een, voor toendertijd, een zeer speciale achteras met self leveling system. Maw, gewoon een nieuw sport onderstelletje scoren met powerflex rubberts. V-bak is dogleg en schijnt oersterk te zijn.
Motoren zijn volgens mij aardig sterk maar zijn erg onderhoudsgevoelig en willen soms erg slecht stationair lopen. Nu heb ik mij laten vertellen dat, zodra zo'n wagen slecht stationair loopt, het enorm moeilijk is dit probleem om te lossen. Ook zijn vele 190 16v's verkracht, afgetrapt en zo rot als kaft. Goedkoop is duurkoop dus geef wat meer uit en koop een goede. Je ziet dit ook erg goed aan de prijs. Een pauperversie heb je al voor 3 a 4K terwijl een mooie nette al over de 8 tot 10K wil gaan.
Kwa snelheid en rijden is het volgens mij een geweldige wagen en blijft enorm hoog op de wishlist staan. Wie weet over een paar jaartjes alhoewel ik bang ben dat de wagens zullen gaan stijgen in prijs.
- Tim Kloes
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 jan 2008, 10:33
- Locatie: Beverwijk
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
August 1983 Nardo speed record 190 E 2.3-16
The introduction of the 190-series was something completely new for Mercedes. It was the first 'small' car for the brand and was therefore called baby Benz. The introduction of the sporty 16v model brought the brand Mercedes into a market where it had to prove itself as a newcomer. Therefore Mercedes arranged a record run aimed at proving their reliability. To succeed this record run Mercedes did extensive testing during the beginning of 1983
Southern Italy, August 13 - 21, 1983. In the early morning of August 13, 1983, under strict supervision of 102 FIA sport commisioners three Mercedes 190 E 2.3-16's (labeled green, red and white) started out on a 50,000 km high-speed test run, demanding any amount of stamina on the part of cars, drivers and test department staff. According to the regulations the cars for the record runs were just slightly modified compared to the future production cars. The bodywork was lowered by 15 millimeters, the front apron was extended downwards by 20 millimeters, the fan was removed and the power steering was replaced by mechanical steering. The Nardo cars also featured self-leveling suspension on the front axle to keep the ground clearance at a constant level. The gearbox had a longer 5th gear ratio to reach 250 km/h at 6000 rpm. Reverse gear was unnecessary and therefore removed, this would have costed 0,4 km/h top speed. The record track in Nardo is precisely 12.64026 kilometers long, has a diameter of some four kilometers and slightly banked lanes, hereby permitting driving almost without lateral forces even in the speed range over 240 km/h. According to the engineers' calculations, the cars were to reach the 50,000 km target in the morning of the eighth day, provided there were no problems. The pit stops were performed as scheduled and the 18 drivers (six per car) were up to the strain. Lap times were to be three minutes and five seconds to reach the targeted average speed of 240 km/h including pit stops. Due to the cars' low Cw value of 0.30, they were expected to reach somewhat higher top speeds than the production versions. Every two-and-a-half hours, the cars came in for refueling and a change of driver during a 20-second pit stop. The fuel tanks had a capacity of 160 liters instead of the standard 70 liter tank. Fuel consumption during the record run was a slightly over 20l per 100 km's. The heavily strained rear tires had to be replaced every 8,500 kilometers and the front tires every 17,000 kilometers. During these five-minute tire change breaks, the oil and oil filters were also replaced and the valve clearance was checked. In total 243 stops were made. The mechanics changed every 14 hours and had to do a pitstop every 50 minutes. To protect the headlamp lenses against soiling and damage during the daytime, they were covered by plastic caps. The radiator mask was fitted with a quick-change insect screen to prevent clogging of the radiator. After 201 hours, 39 minutes and 43 seconds, two of the cars had clocked up 50,000 kilometers with an average speed of 247 km/h and the 190 2.3-16 achieved three world records and nine international class records. The replacement parts carried on board in compliance with the regulations had not been required - the cars had been running perfectly smoothly despite the extreme strain. The third car was laid up for three hours by a broken distributor rotor arm - an item costing just a few cents, which the pit crew were not allowed to replace but had to repair. For enthusiasts, one of the cars that took part in the record run can still be seen in the Mercedes Museum in Stuttgart (Germany).
The introduction of the 190-series was something completely new for Mercedes. It was the first 'small' car for the brand and was therefore called baby Benz. The introduction of the sporty 16v model brought the brand Mercedes into a market where it had to prove itself as a newcomer. Therefore Mercedes arranged a record run aimed at proving their reliability. To succeed this record run Mercedes did extensive testing during the beginning of 1983
Southern Italy, August 13 - 21, 1983. In the early morning of August 13, 1983, under strict supervision of 102 FIA sport commisioners three Mercedes 190 E 2.3-16's (labeled green, red and white) started out on a 50,000 km high-speed test run, demanding any amount of stamina on the part of cars, drivers and test department staff. According to the regulations the cars for the record runs were just slightly modified compared to the future production cars. The bodywork was lowered by 15 millimeters, the front apron was extended downwards by 20 millimeters, the fan was removed and the power steering was replaced by mechanical steering. The Nardo cars also featured self-leveling suspension on the front axle to keep the ground clearance at a constant level. The gearbox had a longer 5th gear ratio to reach 250 km/h at 6000 rpm. Reverse gear was unnecessary and therefore removed, this would have costed 0,4 km/h top speed. The record track in Nardo is precisely 12.64026 kilometers long, has a diameter of some four kilometers and slightly banked lanes, hereby permitting driving almost without lateral forces even in the speed range over 240 km/h. According to the engineers' calculations, the cars were to reach the 50,000 km target in the morning of the eighth day, provided there were no problems. The pit stops were performed as scheduled and the 18 drivers (six per car) were up to the strain. Lap times were to be three minutes and five seconds to reach the targeted average speed of 240 km/h including pit stops. Due to the cars' low Cw value of 0.30, they were expected to reach somewhat higher top speeds than the production versions. Every two-and-a-half hours, the cars came in for refueling and a change of driver during a 20-second pit stop. The fuel tanks had a capacity of 160 liters instead of the standard 70 liter tank. Fuel consumption during the record run was a slightly over 20l per 100 km's. The heavily strained rear tires had to be replaced every 8,500 kilometers and the front tires every 17,000 kilometers. During these five-minute tire change breaks, the oil and oil filters were also replaced and the valve clearance was checked. In total 243 stops were made. The mechanics changed every 14 hours and had to do a pitstop every 50 minutes. To protect the headlamp lenses against soiling and damage during the daytime, they were covered by plastic caps. The radiator mask was fitted with a quick-change insect screen to prevent clogging of the radiator. After 201 hours, 39 minutes and 43 seconds, two of the cars had clocked up 50,000 kilometers with an average speed of 247 km/h and the 190 2.3-16 achieved three world records and nine international class records. The replacement parts carried on board in compliance with the regulations had not been required - the cars had been running perfectly smoothly despite the extreme strain. The third car was laid up for three hours by a broken distributor rotor arm - an item costing just a few cents, which the pit crew were not allowed to replace but had to repair. For enthusiasts, one of the cars that took part in the record run can still be seen in the Mercedes Museum in Stuttgart (Germany).
- Arthur
- Berichten: 43146
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Weer het ea gemist
Lijkt me een mooie kar, Perry, plezier ermee!

Lijkt me een mooie kar, Perry, plezier ermee!
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Nu pas kom ik er achter dat ik een paar jaar terug met mn broer Koen best veel voor je gewerkt heb bij MT 

- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Volgens mij kan je het zo wel zien iddTim Kloes schreef:Dus qua ring-a-bility ergens tussen de 325i en de M3 in?

Een net exemplaar is niet makkelijk en zeker niet voor weinig op de kop te tikkenTim Kloes schreef:Ik zie wel iets in zo'n 190 2.3-16 als nieuwe daily.

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Dat zal zeker niet meevallen. In Dld heb je ze nog wel maar in NL bijna niet meer.
Meeste zijn in verkeerde handen gekomen en tot op het bot afgetrapt. Die wil je echt niet hebben.
Meeste zijn in verkeerde handen gekomen en tot op het bot afgetrapt. Die wil je echt niet hebben.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Grappig, ik zat me een tijdje terug nog af te vragen of jij dat was.Hugo Bos schreef:Nu pas kom ik er achter dat ik een paar jaar terug met mn broer Koen best veel voor je gewerkt heb bij MT
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Mooie auto Perry,
Heb hier nog de brochure liggen, waarin een blonde dame relaxed achterin de kuipzetels een magazine leest.
Samen met een M535i brochure jarenlang mijn bijbeltjes geweest 8)
Heb hier nog de brochure liggen, waarin een blonde dame relaxed achterin de kuipzetels een magazine leest.
Samen met een M535i brochure jarenlang mijn bijbeltjes geweest 8)
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Een blonde dame zonder benen wellicht? Of werd de auto bestuurd door een smurf?
Zelf had ik die folder niet, maar toen ik naar de lagere school fietste kwam ik wel altijd langs een 2.3-16. Schön!
Zelf had ik die folder niet, maar toen ik naar de lagere school fietste kwam ik wel altijd langs een 2.3-16. Schön!
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Ik heb Jenna nog nooit in een 190E zien rijden.Snipe schreef:Of werd de auto bestuurd door een smurf?
BTW ik mis een grote sticker op de voorruit.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Of deze...

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Senna en Lauda reden met die vieze brons-tint. O.a. Alan Jones en Reutemann hadden wel zwarte....M@rcel schreef:Of deze...
- Vdub
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 14 okt 2009, 23:15
- Locatie: Vorden
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Mooi.. ombouwen naar DTM, nog iemand met een Omega en een Alfa 155 zoeken en we hebben de 90's DTM weer compleet..
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Dan zijn er misschien ook een paar BMW's nodig.Vdub schreef:Mooi.. ombouwen naar DTM, nog iemand met een Omega en een Alfa 155 zoeken en we hebben de 90's DTM weer compleet..
Maar over DTM gesproken.
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
vette vid!! 8)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot], Rogerb en 15 gasten