Mercedes-Benz 190 E 2.3-16: nieuwe foto's door Luuk op p.4

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Snipe » 19 nov 2009, 21:18

Ravin ///M schreef:750iL staat weer bij 500e?
Ja, die is weer zu haben.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Ravin ///M » 19 nov 2009, 21:24

Je cossie is zien op 500e...

koel kenteken ook ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Niels » 19 nov 2009, 21:34

JBL 8)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 nov 2009, 21:47

Toevallig hadden ze vandaag bij Wheeler Dealer een 190E Cosworth in de garage. Die bolle is reuze irritant maar goed, toch even gekeken.

Gebruikersavatar
Tim Kloes
Berichten: 101
Lid geworden op: 25 jan 2008, 10:33
Locatie: Beverwijk

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Tim Kloes » 20 nov 2009, 00:20

Hoe verhoudt zo´n 190 2.3-16 zich tot een E30 325i en een E30 M3 2.3? En de 190 2.5-16?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Snipe » 20 nov 2009, 00:21

Dat zou ik ook wel eens willen weten.
Die 2.5-16 heeft trouwens maar 10 pk meer, dus da's niet echt spannend.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Snipe » 20 nov 2009, 00:30

Macboy schreef:Gaaf man, denk ik, want er zijn te weinig foto's ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 nov 2009, 09:36

Tim Kloes schreef:Hoe verhoudt zo´n 190 2.3-16 zich tot een E30 325i en een E30 M3 2.3? En de 190 2.5-16?
Qua vermogen staat zo'n 2.3-16 wel gelijk aan een E30 M3. Qua rijden is een E30 M3 meer hardcore. Een 190 is toch meer een snelwegcruiser. Houdt niet in dat je er niet ff lekker een paar bochten mee kan nemen.

Gebruikersavatar
Tim Kloes
Berichten: 101
Lid geworden op: 25 jan 2008, 10:33
Locatie: Beverwijk

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Tim Kloes » 20 nov 2009, 10:23

Dus qua ring-a-bility ergens tussen de 325i en de M3 in? Ik zie wel iets in zo'n 190 2.3-16 als nieuwe daily.. Belastingvrij op LPG ofzo.. Kan die Cosworth kop en gesmede zuigers vast wel aan.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Ar » 20 nov 2009, 10:57

Macboy schreef:Gaaf man, denk ik, want er zijn te weinig foto's ;)
Wel erg zuinig ja.



Afbeelding

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door HSR » 20 nov 2009, 13:09

Tim Kloes schreef:Hoe verhoudt zo´n 190 2.3-16 zich tot een E30 325i en een E30 M3 2.3? En de 190 2.5-16?

De 2.3 16v zou wat rauwer c.q. sportiever zijn dan de 2.5 16v. Daarnaast heeft de 2.3 een mechanisch sperdifferentieel en de 2.5 een speciaal elektronisch sperdiff ( als ik mij niet vergis). Ook hebben beide wagens een, voor toendertijd, een zeer speciale achteras met self leveling system. Maw, gewoon een nieuw sport onderstelletje scoren met powerflex rubberts. V-bak is dogleg en schijnt oersterk te zijn.

Motoren zijn volgens mij aardig sterk maar zijn erg onderhoudsgevoelig en willen soms erg slecht stationair lopen. Nu heb ik mij laten vertellen dat, zodra zo'n wagen slecht stationair loopt, het enorm moeilijk is dit probleem om te lossen. Ook zijn vele 190 16v's verkracht, afgetrapt en zo rot als kaft. Goedkoop is duurkoop dus geef wat meer uit en koop een goede. Je ziet dit ook erg goed aan de prijs. Een pauperversie heb je al voor 3 a 4K terwijl een mooie nette al over de 8 tot 10K wil gaan.

Kwa snelheid en rijden is het volgens mij een geweldige wagen en blijft enorm hoog op de wishlist staan. Wie weet over een paar jaartjes alhoewel ik bang ben dat de wagens zullen gaan stijgen in prijs.


Gebruikersavatar
Tim Kloes
Berichten: 101
Lid geworden op: 25 jan 2008, 10:33
Locatie: Beverwijk

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Tim Kloes » 20 nov 2009, 16:44

August 1983 Nardo speed record 190 E 2.3-16

The introduction of the 190-series was something completely new for Mercedes. It was the first 'small' car for the brand and was therefore called baby Benz. The introduction of the sporty 16v model brought the brand Mercedes into a market where it had to prove itself as a newcomer. Therefore Mercedes arranged a record run aimed at proving their reliability. To succeed this record run Mercedes did extensive testing during the beginning of 1983

Southern Italy, August 13 - 21, 1983. In the early morning of August 13, 1983, under strict supervision of 102 FIA sport commisioners three Mercedes 190 E 2.3-16's (labeled green, red and white) started out on a 50,000 km high-speed test run, demanding any amount of stamina on the part of cars, drivers and test department staff. According to the regulations the cars for the record runs were just slightly modified compared to the future production cars. The bodywork was lowered by 15 millimeters, the front apron was extended downwards by 20 millimeters, the fan was removed and the power steering was replaced by mechanical steering. The Nardo cars also featured self-leveling suspension on the front axle to keep the ground clearance at a constant level. The gearbox had a longer 5th gear ratio to reach 250 km/h at 6000 rpm. Reverse gear was unnecessary and therefore removed, this would have costed 0,4 km/h top speed. The record track in Nardo is precisely 12.64026 kilometers long, has a diameter of some four kilometers and slightly banked lanes, hereby permitting driving almost without lateral forces even in the speed range over 240 km/h. According to the engineers' calculations, the cars were to reach the 50,000 km target in the morning of the eighth day, provided there were no problems. The pit stops were performed as scheduled and the 18 drivers (six per car) were up to the strain. Lap times were to be three minutes and five seconds to reach the targeted average speed of 240 km/h including pit stops. Due to the cars' low Cw value of 0.30, they were expected to reach somewhat higher top speeds than the production versions. Every two-and-a-half hours, the cars came in for refueling and a change of driver during a 20-second pit stop. The fuel tanks had a capacity of 160 liters instead of the standard 70 liter tank. Fuel consumption during the record run was a slightly over 20l per 100 km's. The heavily strained rear tires had to be replaced every 8,500 kilometers and the front tires every 17,000 kilometers. During these five-minute tire change breaks, the oil and oil filters were also replaced and the valve clearance was checked. In total 243 stops were made. The mechanics changed every 14 hours and had to do a pitstop every 50 minutes. To protect the headlamp lenses against soiling and damage during the daytime, they were covered by plastic caps. The radiator mask was fitted with a quick-change insect screen to prevent clogging of the radiator. After 201 hours, 39 minutes and 43 seconds, two of the cars had clocked up 50,000 kilometers with an average speed of 247 km/h and the 190 2.3-16 achieved three world records and nine international class records. The replacement parts carried on board in compliance with the regulations had not been required - the cars had been running perfectly smoothly despite the extreme strain. The third car was laid up for three hours by a broken distributor rotor arm - an item costing just a few cents, which the pit crew were not allowed to replace but had to repair. For enthusiasts, one of the cars that took part in the record run can still be seen in the Mercedes Museum in Stuttgart (Germany).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43146
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Arthur » 22 nov 2009, 12:42

Weer het ea gemist :hmmm:
Lijkt me een mooie kar, Perry, plezier ermee!

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Hugo Bos » 22 nov 2009, 12:47

Nu pas kom ik er achter dat ik een paar jaar terug met mn broer Koen best veel voor je gewerkt heb bij MT :beer:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Kasteel » 22 nov 2009, 13:46

Tim Kloes schreef:Dus qua ring-a-bility ergens tussen de 325i en de M3 in?
Volgens mij kan je het zo wel zien idd :)
Tim Kloes schreef:Ik zie wel iets in zo'n 190 2.3-16 als nieuwe daily.
Een net exemplaar is niet makkelijk en zeker niet voor weinig op de kop te tikken :(.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 nov 2009, 20:12

Dat zal zeker niet meevallen. In Dld heb je ze nog wel maar in NL bijna niet meer.
Meeste zijn in verkeerde handen gekomen en tot op het bot afgetrapt. Die wil je echt niet hebben.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Snipe » 22 nov 2009, 22:51

Hugo Bos schreef:Nu pas kom ik er achter dat ik een paar jaar terug met mn broer Koen best veel voor je gewerkt heb bij MT :beer:
Grappig, ik zat me een tijdje terug nog af te vragen of jij dat was.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door M@rcel » 23 nov 2009, 00:20

Mooie auto Perry,

Heb hier nog de brochure liggen, waarin een blonde dame relaxed achterin de kuipzetels een magazine leest.
Samen met een M535i brochure jarenlang mijn bijbeltjes geweest 8)

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Snipe » 23 nov 2009, 00:23

Een blonde dame zonder benen wellicht? Of werd de auto bestuurd door een smurf?
Zelf had ik die folder niet, maar toen ik naar de lagere school fietste kwam ik wel altijd langs een 2.3-16. Schön!

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door steve smith » 23 nov 2009, 00:53

Snipe schreef:Of werd de auto bestuurd door een smurf?
Ik heb Jenna nog nooit in een 190E zien rijden.

BTW ik mis een grote sticker op de voorruit.

Afbeelding

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door M@rcel » 23 nov 2009, 17:09

Of deze...

Afbeelding

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door steve smith » 23 nov 2009, 18:12

M@rcel schreef:Of deze...

Afbeelding
Senna en Lauda reden met die vieze brons-tint. O.a. Alan Jones en Reutemann hadden wel zwarte....

Gebruikersavatar
Vdub
Berichten: 325
Lid geworden op: 14 okt 2009, 23:15
Locatie: Vorden

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Vdub » 26 nov 2009, 20:04

Mooi.. ombouwen naar DTM, nog iemand met een Omega en een Alfa 155 zoeken en we hebben de 90's DTM weer compleet..

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Snipe » 26 nov 2009, 20:09

Vdub schreef:Mooi.. ombouwen naar DTM, nog iemand met een Omega en een Alfa 155 zoeken en we hebben de 90's DTM weer compleet..
Dan zijn er misschien ook een paar BMW's nodig.

Maar over DTM gesproken.


Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16

Bericht door Metchu » 26 nov 2009, 20:30

vette vid!! 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, Frank_Sch, MarcH en 30 gasten