BMW E30 325i Racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 17 jul 2006, 11:40

http://www.ast-suspension.com/ gaat nu via http://www.basroos.nl/ het onderstel leveren.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jul 2006, 10:01

2 ex-Albert auto's gebroederlijk naast elkaar bij de keuring op Spa.

Afbeelding

De sticker die op z'n kop ligt is een geintje van Peter: Zo kan die zijn bedrijfsnaam goed zien als ik op mijn kop in Eau Rouge lig :lol:

De auto staat wel vaker naast bekenden. Hier de state of art 550 spyder waarmee Ben Pon en Gijs van Lennep gaan rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Maar onze auto is natuurlijk veel belangrijker om aan te werken:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 24 okt 2012, 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jul 2006, 10:03

Als je het over schitterende 325's hebt, dan is dit mijn favoriet. Prachtige paintjob (ook weer door Peter).

[img:640:480]http://img224.imageshack.us/img224/2020 ... 002we9.jpg[/img]

Deze auto van Pieter heeft een enkel pijpje achter, waardoor de auto veel liever lijkt dan hij is. 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jul 2006, 11:55

Dit zijn de velgen van onze nieuwe sponsor, OZ Racing, met de splinternieuw Toyo's R888. Daarachter zie je de nieuw remmen.
[img:840:560]http://img388.imageshack.us/img388/7461/ozracingtn1.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 nov 2006, 15:08

Na de laatste rit, bijna een half jaar geleden alweer was het starten lopen, zoals altijd! Wat een superauto blijft het toch.

Komende week ga ik even flink klussen om de auto APK proof te krijgen. Dan komt 'ie weer op kenteken. Dat stilstaan is niet echt best voor de auto, dus gaan we er gewoon af en toe mee rijden (o.a. naar trackdays e.d.). Denk dat dat beter is voor de auto. En leuker voor ons zelf!

Ook wil ik de paintjob op orde maken. Net zoals Jordy en ik bij de V360 ooit deden. Schuren, en koewasten maar!! :)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 27 nov 2006, 16:11

Lijkt me ook beter als je de auto wat meer rijdend houdt dennis. Ik ben er ook geen liefhebber van dat een auto een paar keer per jaar naar buiten moet en dan ff warmrijden en weer vol gassen.

De mijne word misschien deze week de kooi al ingelast. Alles is eruit maar moet de bodem nog even ontdoen van dat lijmresten spul en die zwarte plaatjes. Schijnt een enorm kutkarwei te zijn. Tips iemand?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 nov 2006, 16:21

Zelf doe ik het met Fohn en spatel. Warm maken laat die lijm los, waardoor je ze zo eruit bikt. Ben benieuwd. Waar ga je je kooi laten maken?

Ik zal nog eens goede foto's van onze kooi maken binnenkort. Eerst de auto eens wassen. Is ook al ruim 2 jaar niet gebeurd. :)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 27 nov 2006, 23:41

Bedankt voor de tip, ging er redelijk goed uit. Ene stuk makkelijker dan het andere.

De kooi word gelast door een kennis hier in de buurt. Doet voor zn werk en hobby lassen en bouwt volledige chassis's op. Heb er dus wel vertrouwen in. Gecertificeerde cel van OMP hebben we vanavond bijna volledig als proef al in de auto gehad, dit weekend komt ie er waarschijnlijk in. Hou je op de hoogte.

ps: wassen? een e30 MOET vies zijn, anders toch minimaal de achterkant :P

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 28 nov 2006, 09:22

Ja maar dit is zeg maar chronische viezigheid wat in de waxlaag zit. Oogt gewoon uncool. :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 22 feb 2007, 11:01

We hebben een E30 M3 voorspoiler gekocht. Mag officieel niet in de cup, maar was goedkoper dan goede M-tech voorspoiler. Vanavond haal ik hem op. Zal binnenkort even foto's maken. Moet nog gespoten worden, maar ik pak waarschijnlijk meteen de hele auto mee.

Tevens via Guido het 4.27 diff gekocht. Dit is wel extreem kort, maar ideaal voor Zolder bijvoorbeeld. Op Zandvoort zouden we flinke Ik twijfel heel sterk of ik het diff vast laat lassen of op zoek ga naar een sper die ik in kan bouwen.

Ons 'normale' sper is een 3.73 en dat is erg lang voor racen, maar ideaal als we ooit eens willen/kunnen racen op de Nurburgring. Dus zonde om die te slopen.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 22 feb 2007, 11:27

Ik heb net de hand gelegd op een 3.91je. Ideaal voor dit jaar. Als ik ooit nog tegen een 4.27aanloop zou ik em ook zeker nemen! Waarom vastlassen? Ga je alleen driftseries doen?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40265
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 22 feb 2007, 11:49

Zie me alweer onder de auto liggen, de goeie ouwe tijd, in de garage diffjes wisselen :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 22 feb 2007, 14:34

@Sjeft: het is een open diff, vandaar dat vastlassen goedkope manier is, maar denk toch dat ik er eerst een testdag mee ga rijden op Zandvoort en pas daarna het ding dichtlas/ombouw tot normaal sper.

@Knot: hoe lang was jij per diff wissel bezig? Half uurtje, 3 kwartier? Of langer?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 feb 2007, 16:29

Vastlassen is ook weer zo wat, leuk voor de drifterij maar het rijd voor geen meter op een circuit.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 22 feb 2007, 21:58

Ja daarom is dat de laatste optie :)

Eerst maar eens testen.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 22 feb 2007, 22:10

Dennis, vertel eens wat meer over dat AST onderstel. De site van AST biedt nauwelijks info namelijk. Welk type heb jij (zal wel competition zijn) en hoeveel mm verlaging brengt het met zich mee? En quanta kosta?

En hoe rijdt het? :P

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 22 feb 2007, 22:30

Nee, toch AST nog niet gekocht, heb er wat twijfels bij gekregen. Denk dat ik toch voor Remmo Niezen setje ga.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 23 feb 2007, 09:05

En dat bestaat uit?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 23 feb 2007, 09:21

Dat ligt een beetje aan het budget :wink:
Is wel een heel mooi setje en Remmo en Peter rijden daarmee vooraan in de E30 cup, dus waarom zou ik dan AST nemen, dat marginaal goedkoper is, wel heel goede prestaties geeft, maar waar ik een beetje twijfel qua rondetijden en kwaliteit. Het mooiste zou zijn om allebei de sets een keer zelf uit te proberen, maar gezien ons beperkte budget liever in 1 keer goed.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 23 feb 2007, 09:42

Is dat een eigen verzonnen combinatie van merk dempers en veren of een bestaande combinatie met een eigen afstelling van dempers en geometrie?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 23 feb 2007, 09:59

Dempers zijn vrije keuze (zij kiezen Bilstein), veren zijn bepalend voor deze set, die zijn hetzelfde voor alle E30's die zij prepareren. Daarnaast camberplates van Remmo. Hij bouwt alles om op de 51mm poten. Dat doet AST ook trouwens, alleen AST gebruikt eigen veren en dempers.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 26 feb 2007, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 23 feb 2007, 10:29

Ik denk dat Mathieu bedoelt of Remmo er een bestaande demperset in verwerkt met veren of dat hij iets zelf maakt o.i.d. ?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 23 feb 2007, 10:50

Ow zo, bestaande veren (merk ben ik even kwijt) en dempers (eigen keuze). Op basis van de door jezelf aangeleverde 51mm poten bakt ie dan een knap onderstel.

Jullie hebben zijn camberplates zie ik en niet het volledige onderstel? wanneer wordt er gereden met de H&R set? Ben wel benieuwd naar de bevindingen.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 23 feb 2007, 11:10

Juist de afstemming van de dempers op de veren, arb's, afgeveerde en onafgeveerde massa is wat een goed onderstel maakt. De kwaliteit van de gebruikte dempers is absoluut kritiek. Een willekeurige demper icm met een setje veren en camberplates lijkt mij een 13 in een dozijn setup. Ik denk dat je een grote fout maakt als je denkt een winnende setup te kopen zonder ook de gebruikte dempers 1 op 1 over te nemen.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 23 feb 2007, 11:10

Dennis Cavallino schreef:Ow zo, bestaande veren (merk ben ik even kwijt) en dempers (eigen keuze). Op basis van de door jezelf aangeleverde 51mm poten bakt ie dan een knap onderstel.

Jullie hebben zijn camberplates zie ik en niet het volledige onderstel? wanneer wordt er gereden met de H&R set? Ben wel benieuwd naar de bevindingen.
Ergens in Maart hopen we te kunnen rijden met de BMW. Weinig tijd houdt het project een beetje tegen. We hebben wel het idee dat de veren wat slap zullen zijn maar dit kan je natuurlijk pas echt zeggen als je ermee gereden hebt.

Is het Niezen onderstel rondom coilover?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Hans44, Martijn 327i, Rogerb, Will F. en 5 gasten