DOT 5.1 remolie

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DownforceNico
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 apr 2008, 13:41
Locatie: Zolder (België)

DOT 5.1 remolie

Bericht door DownforceNico » 10 okt 2009, 20:13

hallo

heeft er iemand van DF ervaring met dot 5.1 remolie van bosche :?:

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Eric H » 12 okt 2009, 18:00

Remolie ???

Remvloeistof bedoel je.....
Olie wil je niet in je leidingen hebben hoor...

Maarruhh, wat wil je er over weten dan ?

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door aapje » 12 okt 2009, 18:45

Eric H schreef:Remolie ???

Remvloeistof bedoel je.....
Olie wil je niet in je leidingen hebben hoor...

Maarruhh, wat wil je er over weten dan ?
Wat denk je dat hydraulische vloeistof is? :bignews:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Downforce Hans » 12 okt 2009, 18:47

aapje schreef:
Eric H schreef:Remolie ???

Remvloeistof bedoel je.....
Olie wil je niet in je leidingen hebben hoor...

Maarruhh, wat wil je er over weten dan ?
Wat denk je dat hydraulische vloeistof is? :bignews:
Geen remolie in iedergeval...... :mrgreen:

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door aapje » 12 okt 2009, 18:48

Downforce Hans schreef:
aapje schreef:
Eric H schreef:Remolie ???

Remvloeistof bedoel je.....
Olie wil je niet in je leidingen hebben hoor...

Maarruhh, wat wil je er over weten dan ?
Wat denk je dat hydraulische vloeistof is? :bignews:
Geen remolie in iedergeval...... :mrgreen:
Remvloeistof is ook olie hoor :wink: In sommige gevallen gewoon mineralen olie o.a.

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Laurens » 12 okt 2009, 18:49

Remolie is belgisch voor remvloeistof, je leert nog wel eens wat als je aantal weekenden met die belgen in een tent zit :hosanna:

Maar Bosch is geen verkeerd merk en denk dat 5.1 aan bepaalde eisen moet voldoen dus zal die van Bosch vast wel goed zijn :thumbup:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Downforce Hans » 12 okt 2009, 18:54

Laurens schreef:Remolie is belgisch voor remvloeistof, je leert nog wel eens wat als je aantal weekenden met die belgen in een tent zit :hosanna:

Maar Bosch is geen verkeerd merk en denk dat 5.1 aan bepaalde eisen moet voldoen dus zal die van Bosch vast wel goed zijn :thumbup:
Dat is ook wel het enige wat je van ze leert :mrgreen:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door @iko » 12 okt 2009, 22:45

Downforce Hans schreef:
Laurens schreef:Remolie is belgisch voor remvloeistof, je leert nog wel eens wat als je aantal weekenden met die belgen in een tent zit :hosanna:

Maar Bosch is geen verkeerd merk en denk dat 5.1 aan bepaalde eisen moet voldoen dus zal die van Bosch vast wel goed zijn :thumbup:
Dat is ook wel het enige wat je van ze leert :mrgreen:
en op het circuit leren ze je nog wel eens een lesje :)

Walter Dendunne
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 okt 2009, 22:15
Auto: VW luchtgekoeld
Locatie: Geldermalsen

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Walter Dendunne » 20 nov 2009, 20:34

Wow! hier is veel kennis uitgewiiseld zeg :clap:

Maar ff serieu: volgens mij is 5.1 synthetisch en 3.0, 4.0 en 5.0 is dat euh...niet. Als je ze mengt schijnt dat klonten te geven. Don't ask me how I know... :oops:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Bert ///M3 » 20 nov 2009, 20:49

Volgens mij maakt dat niet uit. 3.0, 4.0 en 5.1 is volgens mij allemaal glycol based.

Alleen hebben ze andere waarden minimale waarden tav dry en wet boiling point, waarbij 5.1 het hoogste heeft.

Alleen 5.0 is gebaseerd op siliconen en dat mag je dus niet mengen met bovenstaand. Omdat silicone niet mengt met water geb je bij deze vloeistoffen ook geen wet boiling point.

Walter Dendunne
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 okt 2009, 22:15
Auto: VW luchtgekoeld
Locatie: Geldermalsen

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Walter Dendunne » 20 nov 2009, 20:54

Bert ///M3 schreef:
Alleen 5.0 is gebaseerd op siliconen en dat mag je dus niet mengen met bovenstaand. Omdat silicone niet mengt met water geb je bij deze vloeistoffen ook geen wet boiling point.
:thumbup: Dat was 'm. Er was er eentje die niet mengde met de ouwe zooi. K heb er nog steeds last van in m'n koppelingscircuit.. :oops:

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Eric H » 20 nov 2009, 20:58

Grappig weetje......

Wat voor remvloeistof moet er in een Toyota Prius ?

Luco

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Luco » 20 nov 2009, 20:59

Eric H schreef:Grappig weetje......

Wat voor remvloeistof moet er in een Toyota Prius ?

GEEN, want die dingen moeten zo snel mogelijk van de weg af :mrgreen:

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Patrick van Wijngen » 20 nov 2009, 21:00

Eric H schreef:Grappig weetje......

Wat voor remvloeistof moet er in een Toyota Prius ?
Appelsap !! :hosanna:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Joy » 20 nov 2009, 21:19

Eric H schreef:Grappig weetje......

Wat voor remvloeistof moet er in een Toyota Prius ?

Ook DOT 5.1

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door EG » 20 nov 2009, 23:10

Bert ///M3 schreef:Volgens mij maakt dat niet uit. 3.0, 4.0 en 5.1 is volgens mij allemaal glycol based.

Alleen hebben ze andere waarden minimale waarden tav dry en wet boiling point, waarbij 5.1 het hoogste heeft.

Alleen 5.0 is gebaseerd op siliconen en dat mag je dus niet mengen met bovenstaand. Omdat silicone niet mengt met water geb je bij deze vloeistoffen ook geen wet boiling point.
Voordeel van die Dot zooi?

Merk ik er wat van als ik 5.1 in mijn Octavia pleur?

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door @iko » 21 nov 2009, 00:11

EG schreef:
Bert ///M3 schreef:Volgens mij maakt dat niet uit. 3.0, 4.0 en 5.1 is volgens mij allemaal glycol based.

Alleen hebben ze andere waarden minimale waarden tav dry en wet boiling point, waarbij 5.1 het hoogste heeft.

Alleen 5.0 is gebaseerd op siliconen en dat mag je dus niet mengen met bovenstaand. Omdat silicone niet mengt met water geb je bij deze vloeistoffen ook geen wet boiling point.
Voordeel van die Dot zooi?

Merk ik er wat van als ik 5.1 in mijn Octavia pleur?
Als je een kwartiertje op het circuit rijdt, is het het verschil van wel of niet rechtuit gaan zonder remmen in de Tarzan bocht met 200 km/u :)

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door NSXRS » 21 nov 2009, 12:58

Aiko schreef:
EG schreef:Als je een kwartiertje op het circuit rijdt, is het het verschil van wel of niet rechtuit gaan zonder remmen in de Tarzan bocht met 200 km/u :)
Wat mij betreft onzin. Waarom alle last op je nek halen om met 5.1 te vullen als er dot 4 versies bestaan die al meer kunnen dan je ooit nodig zal hebben.
Ik persoonlijk gebruik al vele jaren ATE blue racing 4.0 en nog nooit idee gehad dat dit verbeterd moest worden. Vele racers rijden er ook mee en inmiddels is vrijwel iedereen in mijn autovriendjes kring ook hierop overgestapt.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Eric H » 21 nov 2009, 13:41

Joy schreef:
Eric H schreef:Grappig weetje......

Wat voor remvloeistof moet er in een Toyota Prius ?

Ook DOT 5.1
Nope...
Dot 3 !

En ieder monteur die zo eigenwijs is om er wat anders in te gooien, komt er na verloop van tijd wel achter dat dat niet zo handig is geweest :wink:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door daNpy » 21 nov 2009, 13:43

Eric H schreef:Nope...
Dot 3 !

En ieder monteur die zo eigenwijs is om er wat anders in te gooien, komt er na verloop van tijd wel achter dat dat niet zo handig is geweest :wink:
En de klant is er de dupe van... :bag:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Bert ///M3 » 21 nov 2009, 14:31

NSXRS schreef:
Aiko schreef:
EG schreef:Als je een kwartiertje op het circuit rijdt, is het het verschil van wel of niet rechtuit gaan zonder remmen in de Tarzan bocht met 200 km/u :)
Wat mij betreft onzin. Waarom alle last op je nek halen om met 5.1 te vullen als er dot 4 versies bestaan die al meer kunnen dan je ooit nodig zal hebben.
Ik persoonlijk gebruik al vele jaren ATE blue racing 4.0 en nog nooit idee gehad dat dit verbeterd moest worden. Vele racers rijden er ook mee en inmiddels is vrijwel iedereen in mijn autovriendjes kring ook hierop overgestapt.
Race remvloeistoffen zijn meestal DOT 4, bijvoorbeeld Castrol SRF ook.

Maar dan heb je het veelal over de duurdere vloeistoffen. Je moet niet vergeten dat DOT standaarden gewoon minimale waarden zijn.

Ga je met goedkopere vloeistof rijden en heb je de keus dan is 5.1 wel beter. Bijvoorbeeld of je nou kroon olie 4.0 er in gooit of kroon olie 5.1 dat scheelt waarschijnlijk weer wel.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door @iko » 21 nov 2009, 18:32

Het gekke is dat de specs van b.v. Castrol SRF hoger liggen dan Dot 5.1. Maar ze noemen het DOT 4.
Waarom zouden ze daarvoor kiezen? Of willen ze hiermee aangeven dat het gewoon uitwisselbaar is met DOT4 en daarmee dat het gewoon als vervanger in jouw auto kan dienen?

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Hugo Bos » 21 nov 2009, 18:52

Dus het klopt niet dat Dot 4 en 5.1 altijd bij 3 kan en 5.1 altijd bij 4?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Stéphane » 21 nov 2009, 19:51

Lijkt me sowieso ook niet handig om olie door elkaar te gooien. Door de hygroscopische werking zal bestaande vloeistof water aantrekken en dat blijft er toch inzitten. En ik denk, maar weet niet 100% zeker, dat als de vloeistof een paar gekookt (warm is geweest) heeft het ook invloed heeft op de eigenschappen van de vloeistof. Niet dat alles dan in één keer prut is of zoiets, maar meer dat er toch een deel in kwaliteit afneemt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Bert ///M3 » 21 nov 2009, 19:55

Aiko schreef:Het gekke is dat de specs van b.v. Castrol SRF hoger liggen dan Dot 5.1. Maar ze noemen het DOT 4.
Waarom zouden ze daarvoor kiezen? Of willen ze hiermee aangeven dat het gewoon uitwisselbaar is met DOT4 en daarmee dat het gewoon als vervanger in jouw auto kan dienen?
Zal misschien iets met additieven te maken hebben oid. Er hangen veel meer specificaties aan alleen die kookpunten zijn voor gebruikers gewoon het meest interessante.

Volgens mij heeft ATE Superblue bijvoorbeeld helemaal geen DOT codering omdat die kleurstof niet toegestaan is. ATE Typ 200 is exact hetzelfde alleen dan zonder kleurstof en die heeft wel een DOT codering. Of zoiets heb ik wel eens begrepen, ik gebruik het zelf niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten